atufte
|
|
« på: mars 19, 2015, 22:31:33 pm » |
|
Hei
Har prøvd og lese meg opp på dette emnet på thesamba etc, men blir ikke helt klok på det...
De fleste sier at man kan bytte ut "crashboxen" med en 53-59 girkasse (som er synkronisert) uten noen modifikasjoner, stemmer dette, eller må man også ha ett nesekon fra type 2 splitt?
På forhånd takk for all info om dette emnet...
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Datsun
Seniormedlem
Innlegg: 290
Bosted: Ottestad
|
|
« Svar #1 på: mars 19, 2015, 23:19:12 pm » |
|
Det fremre feste i bilen din ser sånn ut, ikke sant?
747812.jpg (74.21 KB. 800x600 - vist 202 ganger.) Der passer nosecone fra T2 opp til 59 mod.
|
|
|
Loggført
|
T1 1951 T1 1952 T2 1960
|
|
|
atufte
|
|
« Svar #2 på: mars 19, 2015, 23:29:16 pm » |
|
Takk Veit ikke, for det sitter en girkasse i veien... ....men det er sikkert det, må jeg bytte hockeysticken også...? Alex Det fremre feste i bilen din ser sånn ut, ikke sant?
[ Vedlegg ]
Der passer nosecone fra T2 opp til 59 mod.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
|
« Svar #3 på: mars 21, 2015, 10:08:21 am » |
|
Ingen kan svare meg på dette?
Er f.eks en 59' girkasse "bolt on" på min 1950 T1 splitt?
Alex
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #4 på: mars 21, 2015, 13:37:07 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Splitboy
|
|
« Svar #5 på: mars 21, 2015, 20:24:23 pm » |
|
Ingen kan svare meg på dette?
Er f.eks en 59' girkasse "bolt on" på min 1950 T1 splitt?
Alex
Det enkle svaret på dette er nei. Det er ikke bolt on. Det er forskjellige innfesting foran - du har den som er over om ting er originalt. I tillegg må du finne en løsning for dempere kontra levershocks, samt sørge for at bremseskjold (om du bruker nyere) passer opp med pre-55 håndbrekkwirene dine ++ Flere som har gjort dette (jeg har ikke gjort det og kan ikke detaljene) - men det er en grunn til at de fleste splittene fortsatt har gamlekassa... i tillegg til at nok bilen holder seg bedre i verdi med originalkassa om du skal selge den en gang? Er en gammel svensk tråd på dette her med en del mer info - er en del jobb http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/my50.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #6 på: mars 21, 2015, 22:37:55 pm » |
|
Det som skal til for at kassa fysisk skal passe og bli sittende riktig i bilen er nesekon fra 50-talls T2. Dette gir riktig fremre feste og riktig høyde. Du kan ikke bruke nesekon fra originalkassa. Som Splitboy sier er det også en del ting å tenke på som dempere og brekk. Dette er den enkleste og eneste bolt-in løsningen for å montere nyere kasse i en splitt. Alternativ 2 er å sveise inn nyere feste på bunnplata, da kan du bruke alt av nyere kasser. Men det har du ikke lyst til å gjøre på en '50 i 2015
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
|
« Svar #7 på: mars 21, 2015, 23:42:51 pm » |
|
Takk for innspill, blir nok crashbox litt til er jeg redd...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
|
« Svar #8 på: mars 21, 2015, 23:47:35 pm » |
|
Takk, men siden jeg allerede har byttet ut levershocks og har 58- skjold/trommler med virkenede brekk, så er det vel da kun bytte av nesekon som skal til, eller jeg jeg ute på sykkeltur nå... Alex Ingen kan svare meg på dette?
Er f.eks en 59' girkasse "bolt on" på min 1950 T1 splitt?
Alex
Det enkle svaret på dette er nei. Det er ikke bolt on. Det er forskjellige innfesting foran - du har den som er over om ting er originalt. I tillegg må du finne en løsning for dempere kontra levershocks, samt sørge for at bremseskjold (om du bruker nyere) passer opp med pre-55 håndbrekkwirene dine ++ Flere som har gjort dette (jeg har ikke gjort det og kan ikke detaljene) - men det er en grunn til at de fleste splittene fortsatt har gamlekassa... i tillegg til at nok bilen holder seg bedre i verdi med originalkassa om du skal selge den en gang? Er en gammel svensk tråd på dette her med en del mer info - er en del jobb http://user.tninet.se/~xnf969f/htmlfiler/my50.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #9 på: mars 22, 2015, 08:40:48 am » |
|
Takk, men siden jeg allerede har byttet ut levershocks og har 58- skjold/trommler med virkenede brekk, så er det vel da kun bytte av nesekon som skal til, eller jeg jeg ute på sykkeltur nå... Alex Da gjenstår det å bytte nesekon. Slike nesekon får du kjøpt nye fra flere tilbydere. Muligens Unneberg har eller kan skaffe. Men en ting håper jeg at det er greit at jeg nevner; ikke finn på å selg det som hører til bilen din originalt! Skal du ikke bruke dem så lagre dem i garasjen. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #10 på: mars 22, 2015, 10:53:27 am » |
|
Da gjenstår det å bytte nesekon. Slike nesekon får du kjøpt nye fra flere tilbydere. Muligens Unneberg har eller kan skaffe. Men en ting håper jeg at det er greit at jeg nevner; ikke finn på å selg det som hører til bilen din originalt! Skal du ikke bruke dem så lagre dem i garasjen.
Mvh BB
Er redd det ikke er fullt så enkelt. Den T2 nesekon som er å få kjøpt ny er 60-67 utgaven, den som skal til for å sette nyere girkasse i 53-59 T1. Den du trenger her er til T2 til og med 59. Ganske sikker på at den ikke finnes ny men det burde ikke være noe problem å finne en brukt. Jeg ser du skriver at da blir det nok orig kasse en stund til. Ikke la deg skremme av at ting ikke er 100% bolt in.. Det er kun snakk om å skaffe noen deler og en formiddags jobb. Jeg ser du har avertert div originaldeler fra bilen. Det er din bil, men jeg må si jeg er veldig enig med Kalle når det gjelder å beholde dem. Selv om ikke du har tenkt å ha den original så reduserer du den fremtidige verdien på bilen ved å kvitte deg med disse delene. Skal ikke mase mer om det men synes bare det er så viktig at jeg ikke klarer å holde kjeft
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
atufte
|
|
« Svar #11 på: mars 22, 2015, 11:41:37 am » |
|
Takk for bidrag Og ja er enig og beholder originalkasse, har lagt inn Ø.K på nesekon T2 pre 59' så får vi se hva som dukker opp... Alex Da gjenstår det å bytte nesekon. Slike nesekon får du kjøpt nye fra flere tilbydere. Muligens Unneberg har eller kan skaffe. Men en ting håper jeg at det er greit at jeg nevner; ikke finn på å selg det som hører til bilen din originalt! Skal du ikke bruke dem så lagre dem i garasjen.
Mvh BB
Er redd det ikke er fullt så enkelt. Den T2 nesekon som er å få kjøpt ny er 60-67 utgaven, den som skal til for å sette nyere girkasse i 53-59 T1. Den du trenger her er til T2 til og med 59. Ganske sikker på at den ikke finnes ny men det burde ikke være noe problem å finne en brukt. Jeg ser du skriver at da blir det nok orig kasse en stund til. Ikke la deg skremme av at ting ikke er 100% bolt in.. Det er kun snakk om å skaffe noen deler og en formiddags jobb. Jeg ser du har avertert div originaldeler fra bilen. Det er din bil, men jeg må si jeg er veldig enig med Kalle når det gjelder å beholde dem. Selv om ikke du har tenkt å ha den original så reduserer du den fremtidige verdien på bilen ved å kvitte deg med disse delene. Skal ikke mase mer om det men synes bare det er så viktig at jeg ikke klarer å holde kjeft
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
kissa
Medlem
Innlegg: 181
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #12 på: mars 23, 2015, 01:33:57 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #13 på: mars 23, 2015, 01:52:09 am » |
|
Den Kissa linker til er en hybrid som lar deg montere '61 og nyere girkasse i splitten uten å modifisere bilen. Dvs en bolt-on løsning som gir deg en maksimalt bruksvennlig og holdbar girkasse. Litt skeptisk til at den samme delen kan plassere kassa helt riktig på både splitt boble og 50-talls T2 men skal ikke blånekte
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bie
Nybegynner
Innlegg: 27
Bosted:
|
|
« Svar #14 på: april 02, 2015, 16:47:21 pm » |
|
Dette er hva jeg gjorde en gang.
Originalkassen i en 1952 var gåen. Fant en splittekasse fra en nyere modell. Her var innfestningen i forkant anderledes så den passet ikke. Tok da av nesekonen fra begge kassene og fikk et mekanisk verksted til å frese ut originalkonen slik at det ble plass til det store lageret som finnes der konen sitter, konen fra den nyere kassen ble brukt som mal. Begge konene var i utgangspunktet like på gearkassesiden, med unntak av større (høyere, om en kan si det slik) lager på den nyere kassen. Verkstedet gjorde en utmerket frese/dreie -jobb, og originalkonen ble montert på nyere kasse uten problemer. Resultatet var en gearkasse som satt der den skulle både foran og bak, et usynkronisert første gear, og resten synkronisert, og det uten ulyd. Problem solved :-)
mvh
B.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|