april 27, 2024, 21:00:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 motor, hjelp  (Lest 1232 ganger)
Lauken83
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Rollag


Vis profil

« på: mars 21, 2015, 01:24:58 am »

Hei!
Har kjøpt boble med 1600 motor, har aldri vært borti denne motoren før, så har noen spørsmål.
Motoren er ikke noe problem å turne rundt, med hendene, både med og uten plugger i, dette er vel ikke riktig? Mangel på kompresjon?

Det sitter ny solex 34 pict forgasser på denne, og fordeleren har 2 utganger på vakumklokka, hvor begge er tilkoblet forgasseren. Må denne forgasseren ha slik fordeler med vakumklokke med 2 utganger, for at den skal fungere?
Er det samme fordeler på type 4 motor, og denne 1600 motoren?

takker for hjelp
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: mars 21, 2015, 09:14:15 am »

Skal vel gå an å tørne rundt, men ikke lett. Regner med du har sjekket ventiler og andre grunnjusteringer. Har motoren stått lenge, kan den være ganske tørr innvendig, og derfor ha litt dårlig komp.

Den dobble fordeleren skal fungere best på en original motor. Og greit å vite at motoren fungerer originalt før man gjør noe annet
Det er verdt å vite at type forgasser og fordeler er avstemt mot hverandre fra fabrikk, så ved å bruke feil fordeler, kan man få mindre optimal tenning og motoren går dårlligere.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #2 på: mars 21, 2015, 19:19:53 pm »

Solex 34 MÅ ikke ha dvda fordeler. Man kan godt kjøre med svda og da bare blokkere den slangen som ikke er i bruk. 009 fordeler (uten vakum) kan også brukes, men med enkel forgasser er det da lett å få "flat spot" ved akselerasjon. Svda er ofte foretrukket med enkel forgasser.

Svda = singel vacum dual advance (både vakum og sentrifugalkrat påvirker fortenning).
Dvda = doble vacum ellers som over.
009 = bare setrifugal.

Det er viktig å sette seg inn i hvordan tenning skal stilles med den fordelertypen man har.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Lauken83
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: Rollag


Vis profil

« Svar #3 på: mars 23, 2015, 15:01:43 pm »

Takker for utfyllende svar. Har satt på en 009 og fått start på bobla. Den vil ikke gå reint, ved rusing, og den går heller ikke på tomgang. Jeg får prøve å sette over vakumhuset. Det er 2 punkt på veivhjulet. Må jeg stille tenningen til 5 grader ved hjelp av tenningspistol med grader på, eller holder det med prøvelampe, usikker på hvilke av de 2 punktene på hjulet jeg skal stille etter.
Stiftåpningen er satt til 0.4
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #4 på: mars 23, 2015, 18:25:11 pm »

Det ene punktet på hjulet er ofte TDC (top dead center) det andre er det som du skal stille etter. Hjulet kan være skiftet...
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #5 på: mars 23, 2015, 18:28:20 pm »

Litt info og tabell som viser hvilken fortenning til hvilken fordeler osv nederst på siden http://www.volksworld.com/tech-guides/vw-diy-guides/setting-ignition-timing-with-a-strobe-3584
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!