april 18, 2024, 05:39:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tilbake til L87 (Cal Look 66) + Andre prosjekter  (Lest 51930 ganger)
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« på: mars 29, 2015, 14:21:56 pm »

Etter flere år på forumet og flere år med min første bil, er det påtide å lage en prosjekt tråd!
På forhånd beklager jeg eventuelle skrive feil, for det blir flere av di!

Jeg kjøpte min 1966 boble i august 2011 som min første bil rett etter jeg begynte som lærling på ett lokalt verksted.
Bilen var i heller dårlig stand, men det var det jeg hadde råd til!
Siden jeg var på vei til å bli bil mekaniker så burde jo ikke dette være noe stort problem og har alltid verdt glad i å fikse ting selv.

Den manglett interiør og den orginale 1300 motoren hadde knekkt cam!
Det var også mye rust på den....

Jeg skaffet meg kjapt en 1600 motor av Knut Sommerstad (som hadde vert læreren min) som jeg å en kompis sjæl hadde demontert fra an annen boble på skolen. Denne fikk jeg billig da den lakk olje som en sil! (fikk en overaskelse da jeg senere fant ut att det satt en Engle W110 i den og 1641 sylinder sats!)

Etter diverse delesanking og mange timer på verkstedet ble den omsider eu godkjent vinteren 2012 Glad Da uten dørpaneler og invendige dørhåndtak som helst lå i hanskerommet!  Osteaktig Kontrolløren må ha tenkt att dette var "slakt" helt til han fant ut att teknisk var den i orden  Kult

Den ble mye brukt etter dette (bruks bil) helt til jeg neste høst var dritt lei vann inni bilen! Da startet jeg å bytte komplette kanaler hjemme i en liten garasje! Di gamle kanalene var helt ubrukelige og det er helt sprøtt att jeg ikke fikk mangel på di på EU!.....

Så er det masse bla bla bla skru og hoi. Motor ut-inn ørten ganger for diverse oppgraderinger osv... Alt det som de fleste har vert igjennom......

Nå er det tid for å få bilen PEN!! Den har vert tidligere lakert blå , men jeg vil ha den tilbake i orginal farven L87  Glad

Her er planen!

-Nye org skjermer kjøpt inn.
-Så si alt av gummi skall byttes, kjøpt nytt hos unneberg.
-Interiøret skall tilbake til nesten orginalt, BRUNT!! kjøpt seter fra 67 mod og dørpaneler fra 66 (venter på høyre fremmre som Mags skall ordne) nytt teppesett skall bestilles! Om noen har brukt i OK stand så skrik ut!! MÅ være brunt.... Nytt taktrekk.
-Pusse, sveise, rette , sparkle ! før jeg sender vekk til grunning og lakk.....
-Pusse opp bundplate når karroseri er til lakk. (ikke helt ekstremt, men skall bli ganske pent!)
-Vaske , tette og lakke gearkasse (sort)
-Div oppshining av understellskomponenter....
-Camber kompensator. + bakre motor oppheng.
-større og mye proffere luker i innerskjermer bak.
-Nye foringer i bakstilling.

Motor
-Topper skall portes+ høvles for høyere komp! + nye ventilstyringer. Er umodda 044 topper som sitter der nå.
-Nytt vippestell skall monteres og justere inn geometrien skikkelig så den ikke spiser styringer slik den gjør nå....
-Ønsker å balansere org veiv + letting og vektjustering av org råder. + vektjustere stempler.
-Skall bygge om til gamle typen varmeannlegg slik att jeg kan bruke J-tubes og 30hk viftehus med doghouse! samtidig som jeg får varme i bilen Kult
-Alt av kjøleblikk skall pusses opp og lakkes blank svart.
-Gene Berg gasserstag.

Fra før så er dette en 1641 med 044 topper, Engle W110 cam, 2x 40 IDF, Støpejerns Bosch fordeler (0 231 129 025. Finner ingen info om denne....) Dual quiet pack eksos.
Målet er MINIMUM 100hk på svinghjul, men aller helst på hjula.... De som har tips til hvor høy komp jeg bør ha kan gjerne si i fra  Gliser

Kommer med noen bilder og mer om prosjekket under her!

« Siste redigering: august 05, 2015, 23:48:42 pm av Ziggy66bug » Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #1 på: mars 29, 2015, 14:28:25 pm »

Litt bilder av bilen kommer her!
Bilder fra jeg kjøpte bilen

* boblomat 01.jpg (81.82 KB. 575x431 - vist 508 ganger.)


* boblomat 02.jpg (78.75 KB. 575x431 - vist 507 ganger.)

Kjørte lenge slik!

* SAM_0077.jpg (82.25 KB. 800x600 - vist 503 ganger.)

Ble forelsket i Cal Look stilen etterhvert  Kult

* DSC03970.jpg (57.42 KB. 800x600 - vist 542 ganger.)

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #2 på: mars 29, 2015, 15:00:44 pm »

I vinterdrakt Øyerulling

* DSC04092.jpg (68.73 KB. 800x600 - vist 538 ganger.)


* DSC04113.jpg (70.82 KB. 800x600 - vist 484 ganger.)


Innspirasjonsbilde med tanke på motor og motorrom!

* 33.jpg (79.3 KB. 640x480 - vist 615 ganger.)


Det er alt karroseriarbeid og interiør som er første pri akkurat nå.
Motor fiks blir nok mer utover i sein våres/tidlig sommer  Blunker

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3 på: mars 29, 2015, 15:05:39 pm »

Så kommer ett bilde av slik jeg ser formeg bilen ferdig Kult

* cal look.jpg (29.76 KB. 800x410 - vist 491 ganger.)

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #4 på: mars 31, 2015, 23:32:13 pm »

Har begynt pussing av de nye brukte skjermene. Blir en god del jobb med de, men sån er det bare. Heller litt ekstra arbeid på org VW skjermer en å slite med passform på tynnplate repro!

Venstre forran: En del gammel sparkling her... litt sveising må også påregnes.

* DSC04152.JPG (33.04 KB. 800x600 - vist 455 ganger.)


Høyre forran: Noe gammal morro her og, men generelt mye bedre en venstre! Må sveises litt denne og.

* DSC04150.JPG (11.06 KB. 800x600 - vist 445 ganger.)


Bakskjermene : Samma reggla her og...Blir bra til slutt!  Osteaktig

* DSC04151.JPG (10.9 KB. 800x600 - vist 420 ganger.)

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #5 på: april 04, 2015, 23:12:40 pm »

Pusser, retter, sveiser og sparkler for harde livet her! Jobben på Venstre fram skjerm tar MYE lenger tid en ønsket, men sån er det bare... Begynte å hammre ut noen bulker, men det var værre en forventet. Forige fix var det rettet minimalt før sparkling. Ser ut til att resultatet blir brukbart hvertfall!  Glad Og trøster meg selv med att dette var uten tvil den værste skjermen. Blir greit å starte på di med litt mindre arbeid på!

Bulkene blir mindre!

* DSC04153.jpg (60.11 KB. 800x600 - vist 461 ganger.)


Litt nytt stål her.... Må bare borre nytt hull til feste skrue!

* DSC04154.jpg (61.39 KB. 800x600 - vist 476 ganger.)


Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #6 på: april 25, 2015, 00:08:59 am »

Her går det fryktelig treigt! Dukka opp mye mer i april en ventet så bilen har måttet vente..... men men.

Monterte Gene Berg gasserstag i kveld og må si att pedalen ble utrolig myk og fin! Merker ikke att det er 2 doble gassere i det heletatt!! Osteaktig
Må nok bare justere stoppen litt.
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #7 på: mai 15, 2015, 22:46:08 pm »

Det går sakte men sikkert fremover! Det som skulle være en real "makeover" har blitt en restaurering! Øyerulling
Har delt bilen og demontert ALT fra karoseri unntatt ledningsnett.

Har oppdaget flere steder med rust som må utbedres som f eks att jeg må bytte kanalbunner da de klokkerholm greiene ikke er behandlett med noe på innsiden Sint
Viste att det ikke var veldig bra kanaler , men att det skulle ruste så fort det hadde jeg ikke trodd.
Men da har jeg sjansen til å gjøre det skikkelig denne gangen så det går seg nokk til! Glad
Skall og fikse opp fassongen på innsiden av kanalen da den er laget nesten universal.... Ser så jalla ut slik di er fra fabrikk. Sint

Satser på å få sendt avgårde karosseriet ink alle deler som også skall lakkes til lakk i slutten av mai. Da blir det å fikse opp bunnplata så den er helt i rute til jeg skall begynne å montere! Glad

* DSC04183.jpg (89.52 KB. 800x600 - vist 476 ganger.)


* DSC04186.jpg (79.94 KB. 800x600 - vist 474 ganger.)

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #8 på: mai 16, 2015, 08:29:29 am »

Det går sakte men sikkert fremover! Det som skulle være en real "makeover" har blitt en restaurering! Øyerulling
Har delt bilen og demontert ALT fra karoseri unntatt ledningsnett.

Kjenner meg igjen!  Osteaktig "hva du gjør- gjør fullt og helt, og ikke stykkevis og delt" (Ibsen, litt omskrevet)
Stå på!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #9 på: mai 16, 2015, 20:58:44 pm »

Det går sakte men sikkert fremover! Det som skulle være en real "makeover" har blitt en restaurering! Øyerulling
Har delt bilen og demontert ALT fra karoseri unntatt ledningsnett.

Kjenner meg igjen!  Osteaktig "hva du gjør- gjør fullt og helt, og ikke stykkevis og delt" (Ibsen, litt omskrevet)
Stå på!

Ett godt ordtak! Skall ha det i bakhodet når jeg jobber  Osteaktig
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #10 på: mai 16, 2015, 21:15:15 pm »

Domino effekten har virkelig begynt! Øyerulling

Som sakt har finni flere rust skader som må fikses, det er i grund både greit og helt fårståelig, bilen er tross alt snart 50 år!
Men det er noen ting man blir mer overaska over en andre....

Skulle bare skrape vekk litt understellsbehandling fra kanalsiden på venstre side, plutselig stakk jeg hull rett igjennom! kunne stikke flere hull og med hjelp av bare en skrutrekker og en tang så var hullet en halvmeter langt! Sjokkert Detta er kanaler som er 2,5 år gamle bare!.....
Viste om kanalbunnene , men å finne så store rustskader i en så ung kanal overrasker meg..... Sint

Har blir det litt mer jobb en forventet, men er heldigvis ikke redd for sveiseapparatet!
Har hvertfall lært att klokkerholm kanaler ikke kan brukes før di er tatt frahverandre, fiksett på og behandla på innsiden!

Her er noen bilder av kanalen....

* DSC04189.jpg (65.93 KB. 800x600 - vist 497 ganger.)

* DSC04190.jpg (99.88 KB. 800x600 - vist 493 ganger.)

Noen av de andre rust stedene. + fangerfester bak.

* DSC04193.jpg (85.39 KB. 800x600 - vist 465 ganger.)

* DSC04194.jpg (88.76 KB. 800x600 - vist 427 ganger.)



Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #11 på: mai 16, 2015, 21:18:59 pm »

Gammel morro skall rettes opp i !

* DSC04191.jpg (85.66 KB. 800x600 - vist 479 ganger.)

Noen skjermmuttere må fikses opp i og,

* DSC04192.jpg (70.91 KB. 800x600 - vist 458 ganger.)


En stor pressenning gjør arbeid i regnvær mulig! Glad
Ca halve bilen er pusset ned til org lakk  Osteaktig

* DSC04195.jpg (74.3 KB. 800x600 - vist 469 ganger.)

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: mai 17, 2015, 10:05:42 am »

L87 er flott farge det . Lykke til med bil .
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #13 på: mai 17, 2015, 11:01:58 am »

L87 er flott farge det . Lykke til med bil .

Enig !  Osteaktig Takk for det !
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #14 på: mai 19, 2015, 21:48:51 pm »

Da har jeg pussa ned mer og kommet godt igang med kvartpanelet på venstre side Glad
Hadde tidligere byttet det, men grunnet lite kunskap og erfaring ble det ikke bra. Så med di
mye høyere kravene til meg selv jeg har nå så måtte det kappes ut og gjøres omigjen...

Forløpig tilpasset og pungtet på plass++ Blir å pungte meg rundt til det tilslutt er helsveist.

* DSC04197.jpg (70.2 KB. 800x600 - vist 466 ganger.)


Blir en del sparkling her og, men VELDIG mye mindre en om jeg ikke hadde gjort det på nytt.
Plata hadde nemlig slått seg på grunn av dårlig tilpassing og for mye sveising på ett sted av gangen,
så hele panelet var vridd seg innover på grunn av varmen...

Nytt sveise apparat har jeg også kjøpt så nå er det mye enklere å få det bra  Kult

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #15 på: mai 20, 2015, 21:18:20 pm »

Fikk unnagjort en god økt i dag og !  Gliser

Fikk laga til ny plate bit med stigtrinnfeste og sveist inn det der jeg hadde finni rust i kanalen Glad

* DSC04199.jpg (64.96 KB. 800x600 - vist 482 ganger.)


Og pungta meg rundt hele kvartpanelbiten. Her må sveisen slipes ned og så må jeg gå over med sveisen der det trengs før jeg kan begynne å sparkle for å få det fint.

* DSC04198.jpg (66.61 KB. 800x600 - vist 486 ganger.)


Alt i alt en bra arbeidsøkt hvor det er lett å se fremgang. det liker vi! Kult

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #16 på: mai 25, 2015, 22:05:00 pm »

Jobber mye på bobla fortia!
Det er mye og ta tak i så det går ikke fort, men skall man først koste på skikkelig lakk jobb så er det greit å ta all rusta først og gjøre det skikkelig! Gliser

Fortsatt på kvart panelet forige uke så det er nesten ferdig. Bare pussing av sparkel og eventuelt mer sparkling før det tilslutt blir ett lag med fin sparkel!

Her er sveisen slipt ned.

* DSC04201.jpg (59.8 KB. 800x600 - vist 476 ganger.)


Første runde med vanlig sparkel. (ikke pusset ferdig, det gjør jeg ferdig når resten av sveisinga er tatt)

* DSC04209.jpg (68.14 KB. 800x600 - vist 469 ganger.)


Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #17 på: mai 25, 2015, 22:11:35 pm »

Så har jeg fortsatt med klargjøring av støtfanger feste bytt begge sider bak....

Begynte med å demontere hele bakplata.
Den ser veldig bra ut. ikke mye arbeid som trengs på den! Gliser

* DSC04206.jpg (101.74 KB. 800x600 - vist 442 ganger.)


Demonterte "hyllene" i motorromet og , da er det lettere å komme til skikkelig + att hyllene kan gjøres ordentlig i stand før di monteres på nytt!

* DSC04208.jpg (132.05 KB. 800x600 - vist 458 ganger.)


Sån ser det ut baki der da! Gliser

* DSC04205.jpg (66.6 KB. 800x600 - vist 441 ganger.)

Fanger festene er skikkelig dårlige så jeg har bestilt nye. Bestilte den universal typen + selve fanger festet til den gamle typen løst sån att det vil se orginalt ut.  Øyerulling

Demonterte også front plata da den trenger pleie! Den har vert byttet en gang før tydligvis. Men bytte delen er orginal VW/Audi del så den skall jeg redde! Forøverig var denne reperasjonen helt OK men ikke noe å skryte av heller...

* DSC04207.jpg (136.02 KB. 800x600 - vist 426 ganger.)

Skall bytte reservehjulsbrønnen da jeg ikke syntes den råtne plata er verdt bryet å pusse opp...

« Siste redigering: mai 25, 2015, 22:20:10 pm av Ziggy66bug » Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #18 på: mai 25, 2015, 22:35:59 pm »

Så er vi framme på dagens økt! Begynte i innerskjermer/ karosseri feste venstre side bak.
Her var det gjort "gjennom EU kontrollen fiks" fra før...

Det var rett å slett bare sveist en plate utenpå rusta for så å feste karosseri festet i den igjen.... Bak der kan man jo si det hadde rustet greit.....

Ble greit hull etter att all driten var fjærnet ( Ja, jeg fikset opp falsen på innsiden der og ! Blunker )

* DSC04214.jpg (95.96 KB. 800x600 - vist 461 ganger.)


Dette var det som skjulte seg bak plata som var sveist uten på rusta....

* DSC04216.jpg (113.78 KB. 800x600 - vist 447 ganger.)


Hel sveist ny plate bit som jeg har laget selv. Ble ikke helt perfekt, men passformen ble bra! Ser bedre ut når sveisen er slipt + att jeg må brette til den falsen på unnersia i fremmkant.

* DSC04219.jpg (85.61 KB. 800x600 - vist 478 ganger.)


Denne skall jeg beholde, skall bare lage ny fremre halvpart + spiss bak. Passer fint på den nye plata  Kult

* DSC04220.jpg (84.06 KB. 800x600 - vist 470 ganger.)


Ett spørsmål til di erfarene sveiserne!!. Har sett mange bruker sveisegrunning mellom plater som skall sveises..
Hvor er det å få tak i en god sveisegrunning???  

« Siste redigering: mai 25, 2015, 22:39:45 pm av Ziggy66bug » Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #19 på: mai 26, 2015, 07:09:44 am »

Sveisegrunding får du på volvo, den er veldig bra.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #20 på: mai 26, 2015, 21:02:56 pm »

Sveisegrunding får du på volvo, den er veldig bra.
Da skall jeg høre med di i morra! Glad Takk for svar.
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #21 på: juni 08, 2015, 22:51:16 pm »

Det skjer ting, men har nå samtidig jobbet for å få Vespa'n min på veien og så tok da en pause fra bobla noen dager Glad
Gjorde meg nesten ferdig med innerskjermen, bare karosseri festet igjen.
(venter med det til jeg skall prøvemontere karosseriet for å montere kanalbunnene, så tar jeg å fester karosserifestene samtidig så jeg vet di havner på rett plass.)

Her med sveisegrunning fra VOLVO! Osteaktig

* DSC04231.JPG (61.52 KB. 800x600 - vist 462 ganger.)


* DSC04232.JPG (14.41 KB. 800x600 - vist 510 ganger.)



Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #22 på: juni 08, 2015, 22:59:52 pm »

Begynte med støtfangerfestet venstre bak i dag. En grei jobb, men ble skuffa da jeg så passformen på selve festene til -67 mod.
Blir å modifisere di universale som satt på plata fra før til å ligne orginal.
Testet med bakplata for å se att alt stemte. Ser meget bra ut så langt!  Glad

Sveisa fast skjermfeste mutterne skikkelig og da det er noe drit når di går rundt etter 2 år Sint


* DSC04236.jpg (75.66 KB. 800x600 - vist 480 ganger.)


Alt passer der det skall Glad

* DSC04238.jpg (83.42 KB. 800x600 - vist 436 ganger.)

* DSC04239.jpg (70.3 KB. 800x600 - vist 438 ganger.)


Dette gadd jeg ikke å redde......

* DSC04241.jpg (117.46 KB. 800x600 - vist 455 ganger.)


Blir å gjøre samme jobben på andre siden i morra før jeg fortsetter mot innerskjerm høyre bak.

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #23 på: juni 09, 2015, 06:51:08 am »

Du har litt av en jobb på bobla, men det blir bra til slutt. Gjør det bra første gangen så varer det lenge, stå på!
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #24 på: juli 10, 2015, 21:44:36 pm »

Oi oi! Litt over en måned siden oppdatering!!  Sjokkert

Jaja...
 
Det har jo gått fremover her da , både i faktisk retning og i arbeid utført Gliser

Er så si ferdig bak (mangler noe sliping av sveiser og noe skjermfester).

Fikset opp innsiden av høyre kanal slik att den er buet hele veien.

Byttet reservehjulsbrønn og fikset på og tilpasset frontplata igjen. Nå passer panseret en god del bedre enn før!  Glad

Det som står igjen nå av sveising er:
# Innside av venstre kanal (skall bli buet hele veien)
# Fikse opp varme røra inni begge kanaler så de er tette.
# Bytte kanalbunnene.
# Feste bakre karosseri fester bak.
# litt igjen nederst på innerskjerm høyre side bak.
# Noen skjermfester.

Det fine her er jo att flere av disse pungtene er enkle og små jobber! + noen henger litt i hverandre!
Så det ser lyst ut.

Det jeg helt klart har innsett er att jeg kan ikke ha noen tidsfrist på dette. (siste plan var å ha den klar til scc, men det tror jeg ikke noe på lenger...)

Dette tar den tia det tar, det viktigste er å ikke gi opp! (Noe jeg IKKE gjør  Blunker )

Her kommer noen bilder, selv om det ikke er så spennende  Øyerulling

Hel rumpe!!  Sjokkert

* DSC04276.jpg (71.08 KB. 800x600 - vist 462 ganger.)


Innerskjerm....

* DSC04285.jpg (68.98 KB. 800x600 - vist 426 ganger.)


Kanal bue  Glad

* DSC04289.jpg (75.82 KB. 800x600 - vist 475 ganger.)



Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #25 på: juli 10, 2015, 21:48:32 pm »

Fortsetter med reservehjulsbrønn!!! Her går det fremover ..... høhøhø  Kysser

Bra passform!

* DSC04302.jpg (72.56 KB. 800x600 - vist 462 ganger.)


Pungtene ser bra ut Glad

* DSC04303.jpg (53.44 KB. 800x600 - vist 460 ganger.)


Skikkelig gjennombrenning!  Kult

* DSC04304.jpg (66.14 KB. 800x600 - vist 459 ganger.)


Har ikke tatt bilder av fronten ferdig montert..... Ser ut til å funke fint hvertfall  Osteaktig

Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #26 på: juli 10, 2015, 22:27:31 pm »

Siden bobla har stiget i "rang" og blitt forfremmet til "vår-sommer-høst bil" Så har jeg handlett inn ny "bruksbil/vinterbil/arbeidshest"!!

Kjøpte meg en 1969 Type 3 variant! Osteaktig

Orker ikke det maset med kjølevann og alt mulig av utstyr i nyere biler ,så da måtte det bli gammelt luftkjølt !

Dro med 2 kompisser til gol litt over-opptimistiske på onsdag etter jobb Rekker tunge

Planen var å dra opp, få bilen til å gå på alle 4 og kjøre den hjem.
Vi pakket bilen (en Land Rover serie2 fra 62  Gliser ) med alt mulig av verktøy, boble deler og en eksta longblokk.

Når vi kom opp så så vi kjapt på bilen og ble positivt overrasket over standen!

Vi fikk også vite att grunnen til att bilen ikke gikk på alle (gikk vel på 2 og en halv ...) var mangel på kompresjon på ene sia...
Dette var jo litt kjipt da jeg hadde tenkt "dette er lett ,sikkert bare en gasser som er tett av drit eller noe tennings krøll"...

Like etter så hadde vi plukket ut motoren og det lå vw motorer og deler og verktøy utover hele gårdsplassen til selgeren... (som var en hyggelig kar som virket noe overasket over hva som skjedde. Gliser )

Planen var da å flytte over alt type 3 dill dall over på min type 1 motor... Dette skulle i teorien være ganske greit, men!!! Det var en forskjell som jeg ikke hadde regnet med.... når jeg skulle sette over oljekjøleren så er den festet med 3 tynne bolter på type 3 motoren. Altså er det da 3 tynne hull i kjøleren. Det passet dårlig med spessielt dene enne på type 1 motoren som er en tjukk. (den ene av boltene sitter jo i blokka ) Så det gikk ikke  Trist

Vi endte med å tævve bilen hjem.

















Ja vi tævva en type 3 midt på natta 16-17 mil!!!! med en full lasta serie2 fra 1962!!!  Det var meget interessant.....

Så da var vi hjemme klokka 4 om morran og jeg skulle på jobb dagen etter.... Det var deilig....



Men nå er alt det over og jeg har sett mer på bilen. Er veldig fornøyd med kjøpet fordi den er jo DRITBRA!!! Nesten ikke rust!!!  Sjokkert

Bare småting som må settes i stand. Fikset bremsene foran i dag, nye klosser også overhalte jeg calipperne. Glad

Har og funnet problemet med motoren. Det manglett en mutter på den ene toppen! ikke rart den manglett komp da... Ser tydlig hvor den har blåst ut på sylinderen og toppen. Dette skall nok fikses rimelig raskt + en skikkelig service på motoren før jeg setter den tilbake.

Planen for denne bilen er først bare få den godkjent. Så før vinteren skall jeg renske opp hele undersiden av bilen (innerskjermer gulv motorrom osv...) vaske skikkelig rent for all møkk, male over med noe god rustbeskyttende maling, før jeg understellsbehandler den skikkelig!

Seinere blir det litt senk (Mellom 5-10 cm foran og bak) Noen pene alu hjul (Tenker på Porsche 2 liter detaljerte!)
Og lakke taket blank svart + rette ut div bulker, flekke over der det trengs og polere hele bilen.
Med tia så blir det sikkert litt sprekere motor og. Tenker noe rundt 2 liter med bra bunndrag som skal være slitestærk.

Her er ett bilde av bilen som forige eier ga meg

* DSC_0055.jpg (78.62 KB. 800x532 - vist 485 ganger.)


Her er inspirasjonskilden  Øyerulling

* Variant inspirasjon.jpg (100.86 KB. 800x600 - vist 471 ganger.)


Og her er planen  Kult

* Variant inspirasjon 1.jpg (33.3 KB. 800x473 - vist 474 ganger.)

« Siste redigering: juli 12, 2015, 13:52:41 pm av Ziggy66bug » Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #27 på: juli 10, 2015, 23:10:21 pm »

Liker planen  Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #28 på: juli 31, 2015, 14:39:14 pm »

Da var varianten godkjent ! Glad Må bare vente på skilt  Øyerulling Laget en miderligtidig løsning på luftbelg problemet med en gammel gummimatte som jeg klipte til. ser ut til å fungere OK. Skaffer ny snart !

Nå som Varianten er på veien kan jeg gi bobla den oppmerksomheten den fortjener/trenger igjen Glad
Det er ikke allverden av sveising igjen så da blir det lakk og montering før den blir satt bort på vinterlagring.
Satser på å få tatt ett par turer med den før vinteren i hvertfall. Savner å kjøre boble! Flau

Neste sommer kommer den hvertfall meget sterkt tilbake ! og skall brukes MYE i løpet av vår-sommer-høst  Kult
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #29 på: juli 31, 2015, 15:48:43 pm »

Fytti dæven, artig lesning. Gøy å se all sveisinga, blir bra dette! Jeg som synes det er skummelt nok å pusse litt er imponert!
Apropo pussing, så er de lilla skjermene snaaart beige:)
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Sider: [1] 2 3 ... 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!