april 27, 2024, 16:05:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lengde på råder korte vs lange og hvorfor.  (Lest 2855 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: april 19, 2015, 20:17:56 pm »

Driver og ser på råder om dagen og kom over en tråd på thesamba, der var det en som påstod at forskjellen mellom 5,4" og 5,7" var så liten at det har NADA å si på effekten, og kanskje bittelitt på slitasje.

På en tegning jeg gjorde så var forskjellen mellom hvor langt ned i sylinderen en 5,7 og en 5,4 råde drar stempelet med ei 84mm veiv, 1,5 mm!!! er det noe å bry seg om?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 19, 2015, 20:21:04 pm »

Ved å velge korte råder kan det se ut som om jeg kan ha skjørtene til sylindrene lenger inn i blokka og dermed få bedre anleggsflate for stempelet i bunnen enn ved lengre råder, samtidig som jeg slipper å space ut sylindrene og også få en bredere motor som følge av de 0,3" / 7,6mm lengre rådene.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 20, 2015, 01:47:59 am »

Honda sier at fordelen med lange råder, er bedre dreimoment.
Har dog lest andre som sier det motsatte, men stoler mest på at Honda veit hva de prater om, i forhold til hjemmemekkere.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 22, 2015, 04:55:30 am »

Det er helt sikker at lengre råder gir effekt høyere i turtallsregisteret, det kan gi høyere moment også, det spørs jo på alle de andre delene i motoren.

Flere?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #4 på: april 22, 2015, 08:38:05 am »

Maskinering av stempler kan du ta med i vurderingen. 84 slag med korte råder gjør at stempelet butter i motsatt råde. Må fjerne ganske mye ved krysspinnen.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: april 22, 2015, 08:41:58 am »

Jeg husker jeg testet forskjellig lengde på rådene i Engine Analyzer, og kan ikke huske det gjorde noen forskjell på noenting.
På det praktiske plan er det flere ulemper med lange råder, hvis man ikke har stempler med oppflyttet kryssbolt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 22, 2015, 08:45:01 am »

Jeg har testet i EA jeg og. Ingen endring.

Velger man ikke rådelengde etter slaglengde og stempler? For å få bredden på motoren der man vil ha den?


Er vel ikke noe poeng med 5,7" om 5,5" passer rett i?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 22, 2015, 09:18:59 am »

råde vinkel inn på rådetapp blir gunstigere meg lengre råder også
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: april 22, 2015, 12:34:54 pm »

Teoretisk skal ulike rådelengder gi ulik motorkarakteristikk. Det kan du lese kilometervis om på nettet. Usikker på om Engine Analyzer er avansert nok til å få med dette i sine beregninger.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 22, 2015, 17:43:06 pm »

Finner ikke tråden på samba i farta, men med de rådelengdene vi har tilgjengelig blir det nå ifølge folk med EU og han på thesamba fastslått at det er for liten forskjell på std og 5,7" råder til å være av betydning for effekten. Lag en tegning og se hvor utrolig lite det skiller mellom 5,4" og 5,7".

Min 2332 har gått med std type 1 råder og det vil være praktisk å fortsette med samme lengden. Ingen av stemplene (mahle) er maskinert så vidt jeg kan se.
Men det er jo noe å tenke på at H-beam er høyere enn I-beam.
Har noen målene på H-beamen i mellom store og lilleenden?

Jørn ja det er en bitteliten forskjell i vinkel hele veien. Jeg tror ikke det har det store utslaget.
« Siste redigering: april 22, 2015, 17:51:37 pm av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Lasse.E
Supermedlem
*****
Innlegg: 1037
Bosted: vestfold



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 22, 2015, 21:05:21 pm »

Her er en fin link med noen gode råd fra en mann som etter sigende skal kunne vw !
http://chircoestore.com/catalog/smf/index.php?topic=4936.0
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!