april 28, 2024, 21:13:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ustabil i høy fart v.s. Spissing  (Lest 1820 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: april 12, 2015, 17:05:05 pm »

Bobla mi er ustabil i stor fart, den vagger litt fra side til side når jeg kjører skikkelig fort. Ikke helt retningsstabil kan man si.

Spissing er tatt i garasjen med tommestokk og vet at jeg skulle latt proffe tatt denne jobben, jeg vet også at min forstilling, manglene stag og svære hjul har noe med saken å gjøre men det trenger jeg ikke å minnes på.

Det jeg lurer på er om den vil oppleves mer stabil om jeg legger litt toe in på bilen ? I dag er den justert til ca +- 0 når den står på flat mark med full tank. (Muligheten for at jeg har toe out er stor etter litt lesing på nett)
« Siste redigering: april 12, 2015, 20:28:12 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: april 12, 2015, 17:49:05 pm »

Forresten, dette er en Link pin Sway a-way justert helt opp og senkespindler så link armene står ganske rett og fint samt god fjæring slik den er satt opp.
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 12, 2015, 19:26:52 pm »

Regner med du har butter gummiene på svingarmene  bak? Min blei vesentlig bedre etter at jeg byttet de.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: april 12, 2015, 19:33:38 pm »

Har lest meg opp litt og funnet at biler blir mer retnings stabile med litt toe in så jeg skal forsøke å justere den inn bittelitt. Problemet er prøvekjøringen mellom hver justering, ingen veier over 90 her 😎
Loggført

1961 T1 - Custom
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 12, 2015, 19:50:18 pm »

Hvilken dekkdimensjon kjører du med? Kan det være at bilen "vandrer" i hjulspora på veien?

Spissing har ofte lite å si på retningstabiliteten og problemet kan like gjerne ligge i  bakstillingen. Du bør også sjekke foringene som sitter i forbindelse med bakstillinga. Altså foringene i torsjonsrøret og girkassefestene.

Skal du ha bedre retningsstabilitet bør du øke castervinkelen i forstillinga, det kan enkelt gjøres ved å legge shims mellom det nedre torsjonsrøret og bunnplata.

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: april 12, 2015, 20:01:56 pm »

Hvilken dekkdimensjon kjører du med? Kan det være at bilen "vandrer" i hjulspora på veien?

Spissing har ofte lite å si på retningstabiliteten og problemet kan like gjerne ligge i  bakstillingen. Du bør også sjekke foringene som sitter i forbindelse med bakstillinga. Altså foringene i torsjonsrøret og girkassefestene.

Skal du ha bedre retningsstabilitet bør du øke castervinkelen i forstillinga, det kan enkelt gjøres ved å legge shims mellom det nedre torsjonsrøret og bunnplata.



Ikke hjulspor på E39 der jeg prøvekjørte. Senket like mye fremme og bak så castershims vil ikke hjelpe mye tror jeg. Selvoppretter helt fint etter sving. 205x40x17 fremme og 225x40x17 bak. Misstenker at jeg har litt toe out da den vandrer litt frem og tilbake. Får justere meg inn å se hvordan det blir. Den var ikke slik tidligere og har ikke gjort endringer bak med unntak av nye gassdempere
« Siste redigering: april 12, 2015, 20:09:14 pm av Kjetil Lima » Loggført

1961 T1 - Custom
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 12, 2015, 20:12:35 pm »

Joda, mer caster er alltid bedre og det er castervinkelen som påvirker retningsstabilitet og selvoppretting.
Castervinkelen blir også lavere når man senker, med mindre du senker bilen MER bak enn foran.
Men klart, for mye toe-out kan påvirke retningssstabiliteten, men ikke voldsomt.

Har du smal forstilling og smalt innpress, ET40 er vanlig på ettermarkedsfelgene i 17" og uten spacere og slikt vil bilen bli smal. Da vil dekkene ri på innsiden av dekkene mot senter av veibanen og bilen blir vinglete.

Selv kjører jeg oval med 17" radar, 25mm spacere foran og bak, castershims, lange aksler bak, senkespindler, skivebremser osv. Felgene ligger helt ute i skjermkanten og bilen er dønn stabil langt over 100km/t selv med spissinga litt på tur.

Bump-steer er også noe som er et lite problem på boble, spesielt ved senk, så når fjæringen beveger seg opp/ned så flytter spissingen seg.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: april 12, 2015, 20:25:36 pm »

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

Leste her at toe in / out hadde mye å si jeg. Bilen min oppfører seg akkurat slik de beskriver toe out egentlig. Trekker mot høyre, korrigerer litt på rattet for å holde igjen og så drar den til venstre osv.

Har også skiver og senkespindler og 40 et men mine hjul står lenger inne enn dine ;-)

Har også lange aksler bak og en del senk, har ikke justert den bak selv, den har vært slik siden 1988 ish
Loggført

1961 T1 - Custom
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 12, 2015, 20:37:11 pm »

Du får prøve å endre spissingen litt, mye caster er uansett positivt.
Jeg pleier å anbefale å sette spissingen til ca 0.10° toe-in. Positiv camber og toe-out er sjelden fornuftig å kjøre med.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!