april 24, 2024, 16:22:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilke forgassere kan brukes på 1302?  (Lest 1490 ganger)
Jon Arne
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: april 13, 2015, 14:27:41 pm »

Hei.
Har orginalforgasser, "31 pict-3" på min 1302 fra '72.
Den har det vanlige problemet med fusking/nøling ved akselerasjon på lavt til middels turtall.
Nettopp renset den grundig og bytta div pakninger uten noen merkbar forbedring.

Vurderer derfor å skaffe en ny forgasser, og lurer på om det finnes noen andre og bedre typer/mod/nr som kan brukes på 1,3 L motor med 44 gamp

Takknemlig for gode svar :-)


Loggført

'72 VW 1302
Texasgul
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: april 13, 2015, 19:44:39 pm »

Når du har renset og byttet pakninger på forgasseren, kan det være andre ting som gjør at motoren fusker. Har du sjekket tenning og justert ventiler? Er forgasseren riktig justert?
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: april 13, 2015, 20:52:02 pm »

Sjekk det som nevnes over her, men sjekk også fordeler.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #3 på: april 18, 2015, 09:27:13 am »

Har du originalt luftfilter og eksosanlegg?
Og har du original fordeler med vakuum opptrekk som fungerer?

Original forgasseren er designet/dyset for å fungere slik motoren er originalt, byttes eksos/luftfilter til noe "trim greier" må du kanskje gjøre noe med dysene.

Jeg husker ikke om 31 pict-3 gasseren også har et lite hull i spjellet...
Men om den har det kan du prøve å tette hullet med en pop nagle. Dette skaper litt mer vakuum under spjeller slik at det dras gjennom litt mer bensin via tomgangskretsen.
Det hjelper på "flat spot" i overgangen der origngal forgasseren er avhengig vakuum opptrekk for å fungere. 
Fungerer dette, og du vil kjøre med det permanent ville jeg tatt ut spjellet for å lodde hullet. 
Problemet er at motor bruker mer bensin, "vasker" mer av oljefilmen av cylinderveggene og forringer levetiden på motoren.
Så du bør vurdere om det ikke heller er bedre å rette "feilen" en "symptomene"
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: april 18, 2015, 20:53:45 pm »

Også viktig at bensinstrålen fra akspumpen treffer i spjellåpningen. Treffer strålen spjellet eller akselen vil bensinen bli litt forsinket og du kan få litt nøling før motoren får opp turtallet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Jon Arne
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #5 på: april 19, 2015, 10:40:25 am »

Takk for gode svar!
Alt er originalt. Skal sjekke ut det nevnte.
Loggført

'72 VW 1302
Texasgul
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!