Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: april 15, 2015, 14:29:30 pm » |
|
Jeg kjøpte en ny girkasse når planene var 250hk. Det er en ubrukt 1975 med Quaife torque sense, sveist 3 og 4, og en del annet som jeg ikke husker. 100mm CV til akslinger.
Men nå når jeg bygger dobbelt så sterk motor, bør jeg vel ha noe annet.
Er det mulig å slippe løs 600nm på en sånn kasse noen ganger, eller går det bare i knas med en gang?
Noen som har gjort noen erfaringer og/eller har tips til hvor det bør legges inn forsterkninger? 1971 1302 Leter etter spec på kasse nå.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: april 15, 2015, 14:32:28 pm » |
|
Enten fylle den med ettermarkedsdeler fra Weddle eller lignende, eller busskasse?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #2 på: april 15, 2015, 14:36:20 pm » |
|
Sett inn en modifisert Porsche g50 girkasse fra Patrick Motorsport, med "short bell housing" som skal passe rett inn i tidlig 911. Burde vel passe i t1 med minimale tilpasninger:)
Ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: april 15, 2015, 14:38:05 pm » |
|
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?
her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case -37 spline quaife, torque sensing diff. -T2 100mm output flanges. -New aluminum nosecone. -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft. -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker -Cromoly pinion bearing nut -HD bearing Thrust Plate -HD sidecover
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: april 15, 2015, 14:39:02 pm » |
|
Enten fylle den med ettermarkedsdeler fra Weddle eller lignende, eller busskasse?
Ja, Trond har weddle og den har tålt mye hjuling, men litt usikker på hvordan det virker med dobbelt moment..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: april 15, 2015, 14:43:20 pm » |
|
Sett inn en modifisert Porsche g50 girkasse fra Patrick Motorsport, med "short bell housing" som skal passe rett inn i tidlig 911. Burde vel passe i t1 med minimale tilpasninger:)
Ghia69
Kikket litt på den siden. Det blir vel samme pris som Mendola bare mer arbeid.. ?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: april 15, 2015, 15:29:04 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: april 15, 2015, 15:41:25 pm » |
|
Jadda Kalle  Det er faktisk en del av planen min, bruker 235/60 gatedekk men har også balansert veiva med både stage 4 og 3 clutch.. Ser for meg å bremse motor med stage 4 og bruke stage 3 til "vanlig" inntil jeg finner en bedre løsning. Leser en gammel tråd fra 2008 på the samba. Richie Webb skiftet til T2 kasse med litt annen innmat og hadde 300 starter på den, flere ned mot 10 sekunder...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: april 15, 2015, 17:46:57 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: april 15, 2015, 17:55:34 pm » |
|
Bare å by lavt på den 091 kassen. Han SKAL visst selge 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #10 på: april 15, 2015, 19:46:54 pm » |
|
Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva.. Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: april 15, 2015, 19:47:35 pm » |
|
Hva med å gå for G50 med en gang? Er vel ikke mye dyrere heller.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: april 15, 2015, 19:49:40 pm » |
|
Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva.. Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  Bruke rhino, og så finnes det jo sideplater som holdes sammen med utvendige M12(14?) bolter. Som et slags utvendig bur Jeg tror 091 kassa det linkes til er knall  bare litt kjipt med drevingen. Litt NA over de girene i kombinasjon med R&P
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: april 16, 2015, 07:54:24 am » |
|
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: april 16, 2015, 07:57:09 am » |
|
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?
her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case -37 spline quaife, torque sensing diff. -T2 100mm output flanges. -New aluminum nosecone. -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft. -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker -Cromoly pinion bearing nut -HD bearing Thrust Plate -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #15 på: april 16, 2015, 08:19:25 am » |
|
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig.. Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #16 på: april 16, 2015, 10:40:52 am » |
|
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?
her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case -37 spline quaife, torque sensing diff. -T2 100mm output flanges. -New aluminum nosecone. -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft. -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker -Cromoly pinion bearing nut -HD bearing Thrust Plate -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser? Huset..
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #17 på: april 16, 2015, 10:51:26 am » |
|
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?
her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case -37 spline quaife, torque sensing diff. -T2 100mm output flanges. -New aluminum nosecone. -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft. -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker -Cromoly pinion bearing nut -HD bearing Thrust Plate -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser? Huset.. Hva mener du? Har du aldri sett ett ettermarkeds girkassehus til quickshift av R&P?? 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #18 på: april 16, 2015, 11:22:22 am » |
|
Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?
her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case -37 spline quaife, torque sensing diff. -T2 100mm output flanges. -New aluminum nosecone. -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft. -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker -Cromoly pinion bearing nut -HD bearing Thrust Plate -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser? Huset.. He he.. Er det din kasse?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: april 16, 2015, 11:23:22 am » |
|
Kom på et annet aspekt.. Sikkerhet.. Pleier hjulene å låse seg når kassen ryker, eller pleier det å bare resultere i mangel på fremdrift?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #20 på: april 16, 2015, 11:23:50 am » |
|
Så vel ut som CSP sin Ghia kasse Den røyk vel som følge av sprekk rett ved et sted de hadde borret hull? Var kassen guesetted?
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: april 16, 2015, 11:24:50 am » |
|
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig.. Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet.. Tror du han kan være interressert i kassen min med tanke på at han var interressert i en freeway flyer? Min er jo med høyere utveksling.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #22 på: april 16, 2015, 11:26:01 am » |
|
Kom på et annet aspekt.. Sikkerhet.. Pleier hjulene å låse seg når kassen ryker, eller pleier det å bare resultere i mangel på fremdrift?
Kommer vel an på hva som ryker, men i de fleste tilfellene er vel mangel på fremdrift problemet.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #23 på: april 16, 2015, 11:38:38 am » |
|
Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig.. Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet.. Tror du han kan være interressert i kassen min med tanke på at han var interressert i en freeway flyer? Min er jo med høyere utveksling. Bare å høre med han 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #24 på: april 16, 2015, 11:43:12 am » |
|
Så vel ut som CSP sin Ghia kasse Den røyk vel som følge av sprekk rett ved et sted de hadde borret hull? Var kassen guesetted?
Nei, den havarerte fordi dem benyttet et ettermarkeds Rhino hus med dårlig støp. Dette er et problem på alle nye Rhino hus. Paul Guard har løsningen på hvordan man skal få en T1 kasse til å holde og dere finner tråden hans på Shoptalkforums. Ingen behov for gussets på kassehuset hvis man vet hva man driver med. Hva sa Berg igjen? 250 hk = ca 25 drag starter på en skikkelig T1 kasse og slicks før deler burde byttes. Med andre ord, ca 3 år hvis man kun kjører på SCC eller lengre hvis det regner. Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene. Jeg fikk ca 60 starter på min kasse da jeg rensket min R/P for tenner i klisteret på Kjula. Jeg vet jeg slurvet med oppspenningen på den starten og det kostet meg dyrt. Idag har jeg to identiske kasser slik at jeg alltid har en i reserve når den som står i bilen ryker. For det gjør den, før eller senere. Jeg valgte den løsningen istedenfor 091 eller Mendeola på grunn av pris og plass. Har man mye mos i motoren så MÅ man beregne hyppig vedlikehold med en T1 kasse. Neste steg er 091 som er langt sterkere bygd og deretter Mendeola. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
vwrc
Seniormedlem
   
Innlegg: 301
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #25 på: april 16, 2015, 12:02:44 pm » |
|
Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva.. Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  Bruke rhino, og så finnes det jo sideplater som holdes sammen med utvendige M12(14?) bolter. Som et slags utvendig bur Jeg tror 091 kassa det linkes til er knall  bare litt kjipt med drevingen. Litt NA over de girene i kombinasjon med R&P Noen som har en link til disse sideplatene for utvendige bolter ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #26 på: april 16, 2015, 12:17:28 pm » |
|
Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene.
Har du en standard type1 med standard innmat? Hva slags moment har du? Rundt 350nm?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #27 på: april 16, 2015, 12:34:02 pm » |
|
Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene.
Har du en standard type1 med standard innmat? Hva slags moment har du? Rundt 350nm? Begge T1 kassene har Weddle innmat inkl R/P. Begge kassene kommer fra KCR. R/P er shot peened og begge kassehusene er sveist med store gussets. Buret mitt går også til rammegafflene. Jeg mener at opphenget bak er kritisk for levetiden til girkassen sammen med clutchvalg og teknikk. Lillemotoren har ca 400nm. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #28 på: april 16, 2015, 12:55:55 pm » |
|
Ser at det kommer på rundt 5.000 å bytte til type2 stubbaksler, og CV joints. Har nye T1 akslinger. Burde jeg kjøpt dette uansett?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #29 på: april 17, 2015, 11:33:57 am » |
|
Har sendt forespørsel om å bytte kassen min mot 091 på cal lounge.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|