april 18, 2024, 20:15:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor stopper når jeg trør inn clutch. Hvorfor?  (Lest 16386 ganger)
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: desember 19, 2007, 18:22:52 pm »

Som sagt så stanser motoren nesten umiddelbart når jeg trør inn clutchen. Starter ellers helt uten problemer, og under kjøringen fungerer alt fint.

Dette skjer vell og merke i lave hastigheter. For eksempel inn i en rundkjøring/ lyskryss. Litt slitsomt med bykjøring når foten må være på gasspedalen til enhver tid. Så lenge jeg gir litt gass går det fint.

Noen som har peiling på hva løsningen på problemet kan være?

Har hatt dette problemet i perioder tidligere også, men så plutselig fungerer alt som det skal igjenn.

Bør vel kanskje nevne at det dreier seg om en T1 1300, 1969 modell.
« Siste redigering: desember 19, 2007, 18:24:29 pm av schouw » Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #1 på: desember 19, 2007, 18:27:11 pm »

Tomgangsdysen er det første jeg ville ha sjekket. (Sitter på høyre side av forgasseren.)
På nyere modeller er den elektrisk (magnetventil), slå på tenning og ta av og på ledningen på dysa, du skal høre et klikk.
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 19, 2007, 20:13:38 pm »

hvor mye slakk er det i spjeld akselen på gasseren ?  og sjekk tenningen, virker vakum klokka på fordeleren ?
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: desember 20, 2007, 15:00:06 pm »

Lettere feiljustert tenning har gitt nøyaktig samme symptomene på min Boble før.
Loggført
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: desember 20, 2007, 18:21:38 pm »

Da har jeg sjekket tomgangsdysa og spjeldet på gasseren. Begge deler er ok. Vakumklokka aner jeg ikke hvordan man sjekker. Noen som kan gi en veiledning.

Tenningen har jeg ikke sjekket, men åpningen på stiften er fin. Polene på fordelerlokket kunne nok vært bedre. Det er litt groper i dem.

Ellers kan vel nevnes at flotørkammeret er tomt når motoren stopper.
Loggført
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 20, 2007, 19:24:16 pm »

for å sjekke vakum klokka

ta av fordeler lokket
sug i vakum røret og se om plata stiften sitter på beveger seg
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 20, 2007, 22:10:33 pm »

noe jeg tror er at du har såpass mye endeslark i veiva de slik at drevet opp til aksel til fordeler vrir seg såpass mye at du får feil tenning.  Slitte lager er årsaken til dette. så hver gang du clutcher dyttes veiva bakover og vrir på skiten
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: desember 20, 2007, 22:46:38 pm »

noe jeg tror er at du har såpass mye endeslark i veiva de slik at drevet opp til aksel til fordeler vrir seg såpass mye at du får feil tenning.  Slitte lager er årsaken til dette. så hver gang du clutcher dyttes veiva bakover og vrir på skiten

Vet ikke helt om dette kan være årsaken. Det er ingen slark å spore når jeg røsker i reimhjulet. Hvis dette var problemet , så burde det vel også oppstå når jeg girer opp, ikke bare når jeg girer ned.
Loggført
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 20, 2007, 23:07:55 pm »

Ut ifra det du skriver så høres det akkurat ut som da utløserlageret mitt var gåent. Da var ikke clutchbruk akkurat lett ved kryss/rundkjøringer, mye gassing og håndbrekk bruk.
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: desember 21, 2007, 11:51:31 am »

Her kommer mine noe begrensede mekanikkunskaper til kort. Blunker

Hvor sitter utløserlageret, hva gjør det og hvordan sjekker jeg om det er i orden?
Loggført
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 21, 2007, 11:56:49 am »

Sitter sammen med clutchen, så du må ut med motoren for å bytte/se. Min opplevelse av det var at bilen stoppet hvis jeg tråkket inn clutchpedalen uten å gi gass... oppi all motorstøyen så kunne man også høre en ulyd når clutchen ble tråkket inn. Jeg skal ikke garantere deg at dette er feilen, men det er ihvertfall et mulig problem. Selve utløserlageret koster vel bare 150,- eller så... problemet hos meg var at det bare var mos, så clutchplata hadde fått litt hard medfart også.
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: desember 21, 2007, 15:18:10 pm »

Tror kanskje vi nærmer oss noe her.

Jeg har lagt merke til en slags svak skranglelyd enkelte ganger når bilen står på tomgang med clutchen inne.

Bare for å tilfredsstille min nysjerrighet. Hvorfor skal et gåent utløserlager føre til at motoren sovner stille inn når man trør inn clutchen?
Loggført
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 21, 2007, 19:10:17 pm »

Nå er det mye mulig at jeg er litt på bærtur, men da får noen kloke hoder korrigere litt Glad

Utløserlageret er et lager som sørger for at clutchplatene dras fra hverandre når man tråkker inn clutchpedalen... når lageret er gåent så vil det være tungt å dra det rundt og motoren kveles. Når clutchpedalen ikke er tråkket inn så er det ikke press på lageret og ting går lett rundt Glad Tror jeg...
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: desember 22, 2007, 15:12:23 pm »

Jeg har noe lignende problem med bobla mi, og
det jeg legger merke til at den greier seg om jeg setter
den i fri istede for å holde inn koblingspedalen så
kveles den ikke.

Skader vel ikke å bytte plata mens motoren allerede er ut vel? Glad
Loggført

schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #14 på: desember 22, 2007, 16:20:10 pm »

Jeg har prøvd det. Hos meg har det ikke noe å si om jeg setter den i fri eller trør inn pedalen. Motoren stanser uansett.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: desember 23, 2007, 19:23:18 pm »

det kan og vær forvarmingen til forgasser/innsug det fryser spessiellt under 10+ da er det ett helsike å få til å gå på tomgang
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: desember 23, 2007, 21:46:30 pm »

Det kan godt hende ja. Spjeldet til innsuget virker ikke og står alltid åpent, så det blir vel dårlig med forvarming.

Hvor fort fryser dette?

Skal som regel ikke ha kjørt særlig langt før problemet melder seg.
Loggført
Boleren
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: desember 28, 2007, 11:37:28 am »

Hei

Problemet ditt tror jeg er forgasseren. Rengjør forgasseren inni. Sjekk at flotøren er ok og at
tomgangsdyse er ren. Demonteres og blås med trykkluft. Vask forgasser med varmt vann og
zalo før demontering. Glad

mvh Boleren
Loggført
Variant 412
Supermedlem
*****
Innlegg: 584
Bosted: 6612 Grøa


i e Sønndaling i


Vis profil
« Svar #18 på: desember 28, 2007, 20:06:11 pm »

Prøv enda litt meire i forhold til cluthlagre ditt, kanskje best med varm motor døra oppe så hører du bedre om de skulle være noe ulyd   bare stå rolig tråkk chluten forsiktig inn begynner motoren å gå tyngre/kveles da tror i det er noe med lagret  men går lagret så tungt er det også rart viss det ikkje er ulyd i det.  står lageret fast eller går veldi treigt er det nokk till at motoren kveles/stopper ja.
« Siste redigering: desember 28, 2007, 20:13:52 pm av Variant 412 » Loggført

Member of the Vintage VW-Club of Møre & Romsdal


i har mange slike i
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: desember 28, 2007, 21:06:06 pm »

Zalo?
Loggført

schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: desember 28, 2007, 23:24:54 pm »

Dette er nok et forgasserproblem. I dag krøp temperaturen opp i ti grader, og problemet forsvant. Når det ble kaldere utpå kvelden, så var det tilbake igjenn. Litt lite grunnlag for en diagnose kanskje, men det stemmer jo bra med det 1303SS skriver.
Loggført
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: desember 29, 2007, 13:15:18 pm »

Noen som har peiling på hvordan forvarmingen fungerer på en 1300 T1 motor?

Spjeldet på luftintaket står alltid åpent. Se bildet under. Noen som har en figur eller bilde av hvordan dette skulle ha sett ut?



* luftinntak1.JPG (234.65 KB, 500x754 - vist 444 ganger.)

* luftinntak2.JPG (98.18 KB, 500x331 - vist 415 ganger.)

* luftinntak3.JPG (155.59 KB, 500x331 - vist 479 ganger.)
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 29, 2007, 16:11:04 pm »

Hei Anders! Vel overstått!
Tror kanskje hele eller en del av løsningen ligger lenger nede - forvarming av innsuget skjer via et stålrør som får varme fra eksosmanifoldene (merket med rødt på bildet som er rappet herfra: http://www.hoffmann-speedster.com/us/prod/VERG_2.asp ).
Når dette ikke blir varmt er det fordi
a) det er brukt feil pakninger i flensene mellom røret og eksosanlegget (med for liten eller ingen åpning),
b) røret er tett av karbonavsetninger (kan varmes opp til rødglødende og blåses gjennom med oksygen, men dette er en operasjon som helst proffe bør ta seg av! Alternativt byttes med et nytt eller ett som ikke er tett)
c) eksosanlegget er tett før flensen
Nå har jo du originalt anlegg, men flere effektanlegg/grenrør er sveist igjen i disse flensene fordi de ikke er i bruk ved doble forgassere.


* forvarming.jpg (5.97 KB, 237x156 - vist 390 ganger.)
« Siste redigering: desember 29, 2007, 16:13:26 pm av RZR-Andy » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #23 på: januar 01, 2008, 13:39:33 pm »

Forvarming som ikke funker vil også gi deg merkbart høyere bensinforbruk når det er kaldt - har opplevd dette selv.

Bare for å oppklare - det er snakk om forvarming på to steder:

1) forvarming av lufta som suges inn i forgasseren (dine egne bilder)
2) forvarming av innsuget som forgasseren er montert på (bildet i posten til RZR-Andy).

Nummer 2 kan som sagt gå tett - Møller brukte sandblåser for å få renska opp på bilen min. Et annet tips jeg har lest, er å ta en bit med stålwire, flise opp denne litt i ene enden, og montere andre enden på en drill. Bzzzzzzt!

Nummer 1 - på bilen din skal spjeldet være regulert av en termostat. Termostaten kan være gåen, men sjekk også at wiren og/eller spjeldet ikke har kilt seg fast.
Loggført
schouw
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: januar 01, 2008, 14:54:29 pm »

Nummer 1 - på bilen din skal spjeldet være regulert av en termostat. Termostaten kan være gåen, men sjekk også at wiren og/eller spjeldet ikke har kilt seg fast.

Problemet her er at wirren ikke er festet til spjeldet i det hele tatt, og er forvridd. Derfor lurer jeg på hvordan den egentlig skulle ha sett ut.
Loggført
Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #25 på: januar 02, 2008, 19:09:26 pm »

Svaret er ganske riktig, du har ikke forvarming til forgasseren og da fryser den og motoren stopper på tomgang. Spjellet du viser til skal være lukket når motoren er kald og wiren er koblet til den samme termosstaten som spjeldene i viftehuset ditt er. Spjeldene er for å regulere temperaturen på motoren og en termostat sitter under sylinder 1-2. Ved å lukke spjeldene så reduseres den luften som skal kjøle motoren til et minimum, i steden blir det mye større trykk på den luften som går gjennom varmeboksene og samtidig med at motoren blir fortere varm så blir varmeapparatet mye mere effektivt. Etterhvert som motoren blir varm åpner spjeldene seg og slipper mere kjøleluft ned til sylinder og topplokk, og wiren åpner så forgasseren får mere kald luft. VW motoren hadde i alle år et problem med forgasserising og nær sakt alle år ble det gjort forbedringer. Har sett så mange varianter av løsninger at jeg med nær sakt 100% sikkerhet kan fortelle deg årsmodellen på en motor bare ved å se på forvarmingen som er laget til luft-filteret, som en kuriosa.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: januar 04, 2008, 11:42:12 am »

Hvis utløserlageret er så ødelagt at motoren ikke klarer å dra det rundt burde det lage endel veldig rare lyder mener jeg.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #27 på: januar 04, 2008, 11:49:18 am »

Jeg har prøvd det. Hos meg har det ikke noe å si om jeg setter den i fri eller trør inn pedalen. Motoren stanser uansett.
her er det vel ikke noe galt med utløserlageret Øyerulling
ta og sett spjeldet fast sånn att den får luft fra forvarmeslangen bruk ett strips eller noe ståltråd.Sett den tilbake når det blir varmt ute. Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #28 på: januar 07, 2008, 22:31:04 pm »

Før dette ble termostatstyrt, stilte man selv spjeldet i sommer- og vinterposisjon. Skillet går ved utetemp på ca +10 grader.

Sommerposisjon - spjeldet står åpent hele tiden.
Vinterposisjon - spjeldet åpner og lukker avhengig av hvor sterk luftstrømmen er, men åpner aldri så mye som i sommerposisjon.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #29 på: januar 08, 2008, 00:19:25 am »

Skulle gjerne hatt et klart svar å gi dere, Anders.
Foreslår følgende: når problemet kommer, stopp bilen og sjekk hvor isingen kommer på innsuget, prøv å se om den tiner når motoren er avlått og om den kommer igjen når motoren startes igjen. Er det hele veien fra forgasseren nedover innsuget eller er det bare nedre del ("tverrøret" mellom toppene)? Kommer den gradvis, og i så fall ovenfra forgasseren og nedover, eller motsatt? Bensin/luftblandingen skal en lang og krokete vei før den kommer frem til forbrenningen. Vanskelig å si om det er den eller den feilen når det kan være en kombinasjon av flere ting.

Du kan forresten sikkert med fordel slå i en god skvett med kondensfjerner i tanken også, når jeg tenker meg om. Har opplevd det med forskjellige biler i rundt 0-forhold, pleide å hjelpe ganske raskt.
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!