april 29, 2024, 19:41:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Feil på styring til splittbuss - Tips ønskes!  (Lest 3681 ganger)
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: april 06, 2015, 18:03:23 pm »

Hei,

Jeg har en 56`sika med en feil på styringen jeg ikke klarer å finne ut av. Problemet er som følger:

Etter venstresving, blir bilen nesten umulig å svinge til høyre med. Nesten så den låser seg.
Så går den noen sekunder og den kommer seg og man får svingt igjen.

Ingen dødgang, bare velidg periodevis tung (unormalt tung) på rattet.
Nylig presset fett i alle niper, alle endeledd sitter korrekt.
Ingen styredemper montert.

Noen som kan hjelpe?
« Siste redigering: april 06, 2015, 18:50:52 pm av Eastside » Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #1 på: april 06, 2015, 18:47:56 pm »

Kansje det er noe galt med styredemperen din? Hæ Prøv å ta den av, for så teste litt uten.  Øyerulling
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: april 06, 2015, 18:50:30 pm »

Bra tips, men har ingen styredemper.. Retter opp første post.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #3 på: april 06, 2015, 18:57:45 pm »

Hehe da så Rekker tunge kan jo prøve deg fram med å ta av diverse komponenter for å se att ting går lett. f, eks ta av pittmann arm fra styresnekke først for å kjenne på ratt og hjul "hver for seg"  Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #4 på: april 06, 2015, 18:59:19 pm »

Kan jo legge til at den svinger lett som en fjær når jeg jekker opp bilen.
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #5 på: april 07, 2015, 05:48:04 am »

Er den veldig senket ? Og kan du svinge hjulene like mye til begge sider ?
Har hatt det samme selv og virket som at jeg fikk vridd litt for langt over til høyre så jeg måtte ta i for å vri tilbake igjen ! Funket helt fint når den ikke sto på hjulene Glad
Hos meg så var det justering om å gjøre .
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: april 07, 2015, 08:53:26 am »

Om du får koblet fra styresnekka, kan du jo kjenne om den beveger seg fritt, eller om du får mye motstand via den.
Regner med du ikke har problemer med dødgang på rattet?  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: april 07, 2015, 09:07:37 am »

Er den veldig senket ? Og kan du svinge hjulene like mye til begge sider ?
Har hatt det samme selv og virket som at jeg fikk vridd litt for langt over til høyre så jeg måtte ta i for å vri tilbake igjen ! Funket helt fint når den ikke sto på hjulene Glad
Hos meg så var det justering om å gjøre .

Bilen er senket ja, men jeg får til fullt rattutslag begge veier og styrestagene kommer ikke i konflikt med ramma på noen steder.

Loggført
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #8 på: april 07, 2015, 09:08:48 am »

Om du får koblet fra styresnekka, kan du jo kjenne om den beveger seg fritt, eller om du får mye motstand via den.
Regner med du ikke har problemer med dødgang på rattet?  Glad

Ingen problemer med dødgang, tight og fin.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: april 07, 2015, 09:43:37 am »

Om du har hjemmelagde senke spindler så kan du sjekke om det er frigang nok mellom øvre Linkpin og selve den bevegelige delen av spindelen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #10 på: april 07, 2015, 11:48:11 am »

Om du har hjemmelagde senke spindler så kan du sjekke om det er frigang nok mellom øvre Linkpin og selve den bevegelige delen av spindelen.

Jeg har ikke mekket de selv, men det er "flippa" spindler ja. Tenker du da på det som må slipes vekk, ref denne "instruksjonen" ?

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=1704

Som nevnt over går det veldig enkelt å svinge når man jekker opp bilen, så da antar jeg at dette er hensyntatt. Skal sjekke for ordens skyld, men disse delene er vel ikke påvirket av om det er vekt på eller ikke (i form av om bilen står på hjulene eller henger i bukken)
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: april 07, 2015, 12:49:56 pm »

Jeg tror definitivt at vekt kan påvirke disse delene, dvs om de ikke er helt hundre justert. Er alt superthight vil det nok ikke påvirke noe særlig.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #12 på: april 07, 2015, 13:01:51 pm »

Jeg tror definitivt at vekt kan påvirke disse delene, dvs om de ikke er helt hundre justert. Er alt superthight vil det nok ikke påvirke noe særlig.

Da skal jeg sjekke ut dette i kveld og komme med en oppdatering! Takk for tips!
Loggført
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #13 på: april 07, 2015, 18:42:24 pm »

Jeg tror definitivt at vekt kan påvirke disse delene, dvs om de ikke er helt hundre justert. Er alt superthight vil det nok ikke påvirke noe særlig.

Da skal jeg sjekke ut dette i kveld og komme med en oppdatering! Takk for tips!

Da er dette sjekket ut og jeg forstår mindre og mindre..

Det er klaring i hele svingradiusen som beskrevet over her, mellom øvre Linkpin og selve den bevegelige delen av spindelen.

Da jeg fant ut dette justerte jeg forstillingen opp på maks høyde og tok meg en kjøretur. Da hadde bilen plutselig ingen symptomer på treg styring. La meg under igjen, sjekket klaringen som beskrevet over, den var lik. Tenkte at dette kanskje kunne ha noe med vinkelen på selve styrestagene å gjøre når den ble senket, men de er ganske like på høy og lav kjørehøyde.

Slapp bilen to hakk ned igjen, til samme høyde som den var treg på styringen og tok en ny kjøretur. Ingen symptomer på treg styring... Hæ Hæ

Så hva kan være galt?

Er det noen som kjenner til hva som blir slitt inni selve styreboksen? Kan det være deler her som er slitt, som f.eks er avhengig av at hjulene står i en spesiell stilling for å komme i rett "spor" når man legger vekt på igjen ved å slippe bilen ned? Det er jo typisk det eneste som kan forandre seg når man løfter bilen og slipper den ned igjen.

Flere tips mottas med takk
Loggført
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #14 på: april 10, 2015, 09:03:54 am »

Jeg tror definitivt at vekt kan påvirke disse delene, dvs om de ikke er helt hundre justert. Er alt superthight vil det nok ikke påvirke noe særlig.

Da skal jeg sjekke ut dette i kveld og komme med en oppdatering! Takk for tips!

Da er dette sjekket ut og jeg forstår mindre og mindre..

Det er klaring i hele svingradiusen som beskrevet over her, mellom øvre Linkpin og selve den bevegelige delen av spindelen.

Da jeg fant ut dette justerte jeg forstillingen opp på maks høyde og tok meg en kjøretur. Da hadde bilen plutselig ingen symptomer på treg styring. La meg under igjen, sjekket klaringen som beskrevet over, den var lik. Tenkte at dette kanskje kunne ha noe med vinkelen på selve styrestagene å gjøre når den ble senket, men de er ganske like på høy og lav kjørehøyde.

Slapp bilen to hakk ned igjen, til samme høyde som den var treg på styringen og tok en ny kjøretur. Ingen symptomer på treg styring... Hæ Hæ

Så hva kan være galt?

Er det noen som kjenner til hva som blir slitt inni selve styreboksen? Kan det være deler her som er slitt, som f.eks er avhengig av at hjulene står i en spesiell stilling for å komme i rett "spor" når man legger vekt på igjen ved å slippe bilen ned? Det er jo typisk det eneste som kan forandre seg når man løfter bilen og slipper den ned igjen.

Flere tips mottas med takk

Ingen som har noen kloke ord og ideer rundt dette?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: april 10, 2015, 12:58:46 pm »

Kan det være styreleddene dine som kniper?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #16 på: april 10, 2015, 14:11:51 pm »

Kan det være styreleddene dine som kniper?

Flett nye de også, men kan så klart demontere de og sjekke de
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: april 10, 2015, 14:57:33 pm »

Kanskje de kniper ved ekstreme vinkler.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #18 på: april 10, 2015, 15:07:26 pm »

Da burde det vært slik igjen når jeg justerte forstillingen med igjen, ref mitt forsøk postet lengre opp her. Vinkelen er ikke så forskjellig på de to høydene. Har heller ikke klart å provosere det tilbake med maks rattutslag den ene aller andre veien på min lille testtur onsdag. Får kjøre litt mer i helgen.
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #19 på: april 10, 2015, 16:46:48 pm »

det er sannsynligvis hodet på bolten i nedre bærearmen, den som klemmer rundt linkpin nederst i spindelen din, nedfjæret så tar et standard skruehode oppi styrearmen på spindelen ved sving .
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #20 på: april 20, 2015, 10:27:03 am »

det er sannsynligvis hodet på bolten i nedre bærearmen, den som klemmer rundt linkpin nederst i spindelen din, nedfjæret så tar et standard skruehode oppi styrearmen på spindelen ved sving .

Takk til nobrakes, det var denne bolten som satt opp ned, altså mutter øverst og den tok i spindelen ved svinging.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!