november 01, 2024, 01:26:23 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1974 1303S - WBX konvertering  (Lest 3064 ganger)
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« på: juli 25, 2008, 12:41:05 pm »

Heisann godtfolk!!

(følg prosjektråden min på http://www.vwnorge.no/index.php/topic,6715.0.html for å få en komplett oversikt)

Har akkurat gått til innkjøp av min første boble, en 1303s 1974 model.
Planene har jo de siste årene vært WBX konvertering, med radiator forran.

Regnet jo forsåvidt egentlig med at dette var "planke"kjøring, men til min lille forskrekkelse da jeg snakket med biltilsynet, så kunne dette by på problemer.
Hadde en veldig hyggelig samtale med en som het Bjørn på S.V Risløkka, og han informerte meg om at 1 Jan 1974 (typisk) så kom det kræsjtesting av Bobla, og i den forbindelse så ble det skrevet en regel på at man ikke har lov å modifisere noe som kan ha innvirkning på fronten ved en kræsj - dvs ikke av med fangere, og ei muligens ikke radiator i reservehjulsbrønnen.

Mitt spørsmål er jo da som følger - er det noen her, eller noen som vet om, en godkjent ombygning fra 1974??

mvh Kenneth
« Siste redigering: august 21, 2008, 22:34:34 pm av kejoleid » Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #1 på: juli 25, 2008, 14:21:17 pm »

Ikke vet jeg, men har jo sett en del som monterer oljekjøler/radiator bak frontplaten foran  Hæ
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #2 på: juli 25, 2008, 15:14:43 pm »

Skulle vell ikke sånn tilfeldigvis ha noen bilder av dette på lur?
Skal bryne hue litt mere når jeg kommer hjem senere idag, for å se hvor jeg eventuelt kan trykke på plass et lite kjøleelement
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juli 25, 2008, 16:22:47 pm »

Sjekk bugat5speed. Han hadde noen veldig fine kjølere, mener at det var svært lite som skulle til av kapping i blekk.

Loggført
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #4 på: juli 28, 2008, 10:29:24 am »

http://www.bugat5speed.de/cms/content/view/114/53/lang,en/


Denne du tenkte på?
Har du sett denne montert? Prøve sende en PM til han og høre etter bilder, og pris Blunker føler på kroppen at B.t kan være litt vrange på 74 modellen... -> men vi tar ikke sorgene på forskudd
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #5 på: juli 29, 2008, 19:45:06 pm »

se etter når bilen din er reg. mange 74 mod. er reg. i 73
Loggført
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #6 på: juli 29, 2008, 21:58:58 pm »

Om jeg ikke husker utrolig feil så er bilen regga sommeren 74 - han på biltilsynet som kommenterte det da jeg var og snakket litt med dem Blunker
Men vi prøver, så får vi se hva som skjer...
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: august 01, 2008, 19:00:53 pm »

1303er med aircondition hadde "radiator" montert foran bak frontplata, såvidt jeg vet (luftinntak foran i frontplata). Monterer du radiatoren på samme måte, burde vel dette være gangbart.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: august 01, 2008, 19:17:27 pm »

http://www.bugat5speed.de/cms/content/view/114/53/lang,en/


Denne du tenkte på?
Har du sett denne montert? Prøve sende en PM til han og høre etter bilder, og pris Blunker føler på kroppen at B.t kan være litt vrange på 74 modellen... -> men vi tar ikke sorgene på forskudd

Denne ja. Finner du noen pdf dokumenter om bilen hans er det noen bilder der. Har kanskje dette liggende på pc`n min også. Mener det skal ligge noen linker til dette på bug@5speed delen av germanlook.com
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: august 01, 2008, 22:30:20 pm »

1303er med aircondition hadde "radiator" montert foran bak frontplata, såvidt jeg vet (luftinntak foran i frontplata). Monterer du radiatoren på samme måte, burde vel dette være gangbart.

US 1303 m/aircondition hadde frontplate med slots for radiatoren til A/C-anlegget. Det kan sikkert brukes for å få bedre kjøling om du legger opp til radiator fremme.

Del nr 3 på det midterste bildet på denne siden: http://www.vwheritage.com/vwh/VW-Beetle-Parts/Body/Front-Section/?templateID=vwh

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: august 01, 2008, 23:45:50 pm »

hvorfor ikke finne en anne 1303S som er eldre?

høres jo  ut som du har fått i gang en ok dialog med biltilsynet, og det er bra. Hold oss oppdatert
Loggført
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #11 på: august 21, 2008, 22:33:01 pm »

Idag har jeg da sent avgårde søknad til B.T om å få lov til å klippe litt i blekket forran.

Fant veldig mye god informasjon hos denne tyskeren her:
http://home.tiscali.nl/~gmolhoek/alfa/front_radiator/index.htm

(legger også opp noen av bildene jeg la med i brevet)


* voor_onder.jpg (30.15 KB, 342x456 - vist 196 ganger.)

* template.jpg (32.3 KB, 342x456 - vist 189 ganger.)

* radiator_in.jpg (53.04 KB, 570x427 - vist 217 ganger.)

* fans_frame_rad_in_car.jpg (38.12 KB, 490x290 - vist 194 ganger.)

* painted_inside.jpg (40.93 KB, 389x427 - vist 193 ganger.)

* cover1.jpg (49.47 KB, 563x426 - vist 198 ganger.)
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: august 22, 2008, 22:27:36 pm »

Interessant løsning! Men jeg tror jeg ville byttet til US-type frontplate med riller fremfor den hjemmelagede han tyskeren hadde mekket.

Blir spennende å høre hva Biltilsynet mener om løsningen - det burde vel gå greit (?)

Lykke til videre med prosjektet!
Loggført
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #13 på: august 22, 2008, 22:45:05 pm »

Er enig med deg på det der.. .er jo litt hobby mekk og lage hullene, men vil nå tørre påstå å si at det ble jo faktisk ikke så ille...
Håper nå biltilsynet er enig i at det lille blekket som skal ut er av ubetydelig betydning mtp krasj testen, men time will show.

Will keep you all posted. Hvem vet, kanskje man får en nevenyttig WBX tråd til slutt:)
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!