mars 29, 2024, 12:11:22 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min VW 1300S '73  (Lest 39919 ganger)
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« på: april 29, 2015, 21:05:59 pm »

Hei Glad

Får vel begynne med å presentere meg selv, Daniel Sommer heter jeg og er 23 år Glad
Har hatt bil interesse mer eller mindre siden jeg var liten som gutter flest, men det slo til alvor til når jeg kjøpte min første bil selv.
Ikke min første bil, men første jeg selv kjøpte.

Jeg kjøpte da i 2010 en Audi A4 Quattro, med en artig, og fint låtende 2.4 liters v6 motor.
Den så da slik ut:



Etter kort tid snublet jeg sånn halvveis innom VACN (VW Audi Club Norwegen)
Da begynte interessen for bil virkelig å blomstre, samtidig jeg fikk meg fast jobb som Automatiker etc så da begynte mye av penge å gå til bil.
Samtidig jeg fikk interesse for klubb drift.. Men nok om det. 5 år senere sitter jeg her, nå som lokallags leder for Mjøsa i vacn.
og bilen ser slik ut Glad





Nå har jeg kommet til et punkt hvor denne Audi'n er sånn ca "Ferdig"
en bil blir jo aldri ferdig.. men har mistet litt interessen for større modifikasjoner da bilen har blitt slik jeg vil ha den Glad

Så da tok jeg rett å slett å solgte bruksbilen (Også en A4, men avant)
Planer om å bruke denne sedanen som bruksbil igjen, og ikke bare turer til å fra treff..
Så startet jakten på en luftkjølt VW, da dette er noe jeg har kunnet tenke meg over lengre tid!

Hadde egentlig sett for meg en Type 3, da gjerne både variant, notch eller TL..
Men så kom jeg over boblen til Sverre Tore Sørensen, Prisen var meget hyggelig, og personen enda hyggeligere og jeg bestemte meg allerede etter å ha sett bilen i et minutt at dette var bilen jeg skulle starte mitt neste prosjekt på!

« Siste redigering: juli 23, 2015, 19:23:27 pm av Concker » Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: april 29, 2015, 21:13:33 pm »

Bilen var en 1300S så den hadde gammel nok "look" da med tanke på at den har metall dash, ikke de største baklyktene osv..
Samtidig er det jo en original 1600  så holder overraskende godt følge med trafikken, ikke noe problem å ligge i 100 å cruise!
og fremstår som et meget velholdt eksemplar som jeg er storfornøyd med at jeg har fått lov til å skaffe meg Glad

Bilen er restaurert for 5 år siden, hvor det meste er plukket ned å pusset opp igjen.
Her er noen bilder:











Ser ut som det er gjort en ganske grei jobb.
Bilen holder seg ihvertfall svært godt enda, og er tilnærmet rustfri, så dette ser jeg på som er artig prosjekt som ikke krever veldig mye jobb Glad

Så har vi noen bilder fra i dag.











Ellers har jeg en del planer for bilen..
Bilen skal senkes.. noe jeg gjerne trenger en god del hjelp meg..
ref denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,64992.msg603361.html#new (på forhånd takk for all hjelp)

Ellers er interiøret noe slitent, så planen er å trekke opp igjen dørsider og seter, gulvteppet var ikke så ille så tror det skal få bli som det er.
Samtidig må begge førerstolene polstres opp på nytt.. spesielt førersetet er veldig ille (Sitter rett på fjærene)
Så blir det litt detalj jobb rundt bilen til jeg finner mitt egne særpreg på den.
Har tenkt å skifte ut rattet til eldre type med hornring.

Ellers skal det byttes ut noe chrome lister, ny front rute skal den også få.
Så har jeg allerede bestilt meg nye chrome fangere fra den eldre typen, med horn og det hele som skal monteres med adapter braketter.

Dette er nå en så lenge.. kommer nok en del planer etterhvert jeg får begynt på den Glad

Eneste "problemene" jeg har funnet ved bilen, som jeg også var klar over ved kjøp er at bensinføleren lever litt sitt eget liv, har allerede bestilt ny, er jo en smal sak å bytte uansett Glad
Så må jeg bytte denne plastforingen på girstangen da det er en del slakk..

Motoren kaster litt olje.. ikke noe krise enda men skal se over litt pakninger nå som jeg skal ta olje skift Glad
« Siste redigering: april 29, 2015, 21:23:15 pm av Concker » Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: april 29, 2015, 21:19:29 pm »

Litt småtteri i dag, mens jeg venter på pakkene mine med div stash Osteaktig
Skal komme i morgen i følge posten.. så da skal jeg rekke det til 1. mai!

Passasjer ruten hadde en svær ripe midt over, så jeg fikk med en brukt rute som var i god stand, så da var det å rive av dørtrekk etc å bytte rute.





Ganske grei jobb Glad Tok meg vel en 15 minutter tenker jeg, litt knoting første gangen hører jo med!

Ellers ble det er forsøk på og montere lykte deksler, noe jeg tror jeg fikk til Blunker
Litt løse på ene siden.. men andre siden ble helt tight.. Får prøve meg fram litt, er biltema deler til MC så må tilpasses litt selv.



Beklager dårlige bilder, men hadde kun mobil med slitt linse glass tilgjengelig..
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: mai 01, 2015, 16:34:40 pm »

Gjort litt i går i forkant av 1mai cruising Glad
Fikk noen deler fra hotshop, braketter og eldre type fangere, med horn foran.
Samt nye røde glass til baklysene Glad





Synes det løftet hele bilen en god del, er kanskje litt "feil" for puristene men jeg mener nå disse fangerne hører til på ei boble uansett alder jeg da Osteaktig

Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: mai 01, 2015, 16:54:26 pm »

Gjør som det passer deg - er det som er kjekkest . Eldre fangere funker fint det . Godt med senk så blir det god knall det her Glad  Lykke til
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: mai 01, 2015, 17:24:14 pm »

Gjør som det passer deg - er det som er kjekkest . Eldre fangere funker fint det . Godt med senk så blir det god knall det her Glad  Lykke til


Takk for det Glad
Greit at folk har litt forskjellig stil også Blunker

Nå skal bilen først å fremst få et fortjent oljeskift, så skal frontruten byttes, sammen med grummi list foran, ny gummi og chrome på sideruter bak, og chrome list rundt bakruta Glad
Så begynner jobben med interiøret! Må få polstret opp igjen forsetet da man sitter greit på fjærene..
Så blir det svarte dørsider som er forventet i uke 20..

Så var det å velge farge på seter da.. lyst på skai/vinyl/skinn..
Kanskje hvite seter med svart piping kunne vært noe? istedet for å ha alt i svart..
Senk kommer vel i etterkant av skatte oppgjøret tenker jeg  Osteaktig
« Siste redigering: mai 01, 2015, 17:29:06 pm av Concker » Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: mai 01, 2015, 17:25:10 pm »

Edit: klarte å få dobbelt posta..
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: mai 05, 2015, 17:17:39 pm »



Wolfsburg det går i omdagen Glad
Kommer dørpinner i samme design også!
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #8 på: mai 05, 2015, 21:34:16 pm »

Dette var et artig prosjekt. Kjør på med egen stil, blir bil med særpreg da  Blunker
Jeg liker'n.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: mai 15, 2015, 20:11:52 pm »

Tenkte jeg skulle oppdatere litt Glad
Men glemte selvfølgelig speilrefleksen i den andre bilen.. så da blir det mobil for denne gang.. Sjokkert

Så ja, skjer jo litt om dagen, selv om det også er litt venting på deler..
I dag har jeg begynt med spa behandlingen, henholdsvis rupes grov/med kombo, med fin som avsluttende, toppet med swisswax concorso som vanlig.
Den var bra i lakken fra før, men noe vaskeriper er det jo.. veldig koselig lakk å jobbe med, myk og fin men på ingen måte som "smør", Og endelig har jeg en bil med solid farge! Hvem skulle tru beige kan bli så blankt  Gliser
Ganske greit at ting går veien etter lakken på sedanen begynte å tulle med hologrammer... får se mer på det senere.
Har igjen bakskjermer og motorluke, tar det i morgen tenker jeg! se om får tatt litt bilder med det skikkelige kameraet da.

Litt demontering må jo til
Fjernet fangere, dørhåndtak, blinklys, caps etc.. tok vel totalt 10-15min i demontering?  Osteaktig





Ellers venter jeg på puma forstilling, drop spindler etc..
Skal etter planen få dette 29 mai, og om ingen ting går skeis er det kanskje muligheter og få det montert og klart til våler treffet, så mulig blir boble istedet for sedan.. Glad Blir uansett en helt annen bil når den får magen litt nærmere bakken!

Ellers har det blitt montert slik hylle under dash for div oppbevaring, valgte å gå for svart plast type da jeg tror det vil passe bedre inn med resten av interiøret når jeg etterhvert får begynt med det.. opptil 12uker leverings tid..  Sjokkert
Flagget er jo klart til 17. Blunker riktignok meldt drittvær da.. som vanlig



Ellers har jeg begynt litt med planene til den her "konsollen" som var i bilen.
I grunn veldig fint laget så blir bare lettere modifikasjoner for å passe mer dagens behov.



Har da midlertidig lakkert den i sort, fikk stoffet (skinn/skai) i dag som jeg skal trekke hele toppen med, tror det blir veldig bra Glad
Videre har jeg satt inn USB lading i tillegg til sigarett uttaket, samt montert en bryter..

Denne bryteren setter en 12-230v omformer av og på, som videre driver en Audio Pro T9 bluetooth høyttaler.



Veldig enkelt.. skru på bryteren, mobilen kobler seg til, start spotify, nyt klar og god lyd!
Helt uten dynamo støy. Hadde et lite forsøk med bluetooth FM sender.. men det er bra håpløst da det er 10% musikk og 90% dynamo støy på org radioen. Bærbar er det også så kan ta den ut av bilen og inn i teltet på treff etc..

Ellers har jeg midlertidig montert nye vindusheiser, dørpinner girkule etc



Ellers foruten senk og interiør skal bilen få ny frontrute, litt chrome listverk etc iløpet av neste uke!



Edit: Så fikk jeg olje temp føler fra savemybug i dag!
Veldig enkelt å greit, erstatter peilepinnen.

« Siste redigering: mai 15, 2015, 20:15:47 pm av Concker » Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: mai 16, 2015, 16:29:13 pm »

Regn i dag så tok heller å prøvde meg litt fram med å legge skai på "koppeholderen"
Ble ganske greit til å være første forsøk! fikk usaklig mye materiale fra eBay.. så har en god stund ^^

Før:



Etter:



Koblet ferdig usb, og fikk satt på den nye mansjetten til girstanga skikkelig så den sitter der den skal Glad
Ikke noe mer søl av fett!

Tror dette blir veldig bra når får inn svarte dørsider og hvite stoler Glad
Loggført
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #11 på: mai 17, 2015, 21:40:59 pm »

Det ble fint med gamle fangere lurer på å gjøre det samme selv, hvor har du kjøpt vindussveiver ++
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: mai 18, 2015, 14:33:35 pm »

likte ideen med midtkonsollen trekt i skai med usb dippedutter osv . mycket nice Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #13 på: mai 18, 2015, 17:44:00 pm »

Det ble fint med gamle fangere lurer på å gjøre det samme selv, hvor har du kjøpt vindussveiver ++

Girkule:
http://www.ebay.com/itm/301565056354?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Vindusheiser:
http://www.ebay.com/itm/371304606993?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Dørpinner:
http://www.ebay.com/itm/171741194459?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: juli 01, 2015, 16:41:00 pm »

Var det vel strengt tatt på tide å oppdatere litt Glad
Ingen store endringer enda. men har da fått puslet med litt!

Først å fremst har jeg demontert fangere, dørhåndtak.. "younameit" og polert over hele bilen.
Forholdsvis da med Rupes medium / gul uber pad combo som medium polish / mild rubbing. Så en rupes fin/ultrafin mix med gul rupes pad til slutt.
selfølgelig toppet med Swisswax concorso!  (For oss som som er litt over snittet interessert i detailing) Glad

Blankt og glatt ble det ihvertfall!





Ellers har jeg endelig fått byttet ut plastikk 70talls rattet med OEM ratt fra sent 60tall vil jeg tippe. 69/70 kanskje?
Det passer jo på splines etc, men det måtte dreies til et adapter i bakkant så fikk bygget det litt ut, og forbi vinduspusser hendelen.
Fikk gjort dette på jobb, samt laget til et metall deksel, lakkert i matt svart over det hele så det ser skikkelig ut Glad



Selfølgelig toppet med en skikkelig tute!



Ellers har jeg begynt litt på interiøret med å ferdig stille midtkonsollen, samt byttet ut alle dørsider med svart.



Nå gjenstår det bare å bygge opp igjen alle setene ifra bånn med skumgummi padding.
Samt trekke alt i hvit skinn / skai m svart piping Glad

Tror det kan bli utrolig stilig, men tar nok litt tid. er 12ukers leverings så..
Ellers har jeg nå straks alle delene klare for å senke bilen!
blir 2" innkorta puma med dropspindler å det hele! gleder meg til å få bilen ned på bakken.
Samtidig tror jeg det kan bli greit med hvitside dekk også? Glad

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: juli 15, 2015, 18:35:54 pm »

Litt stille før stormen her.. Rekker tunge
Men fikk montert på løse hvitsider i dag, ble ganske greit Glad



Gjør seg nok enda bedre når kommer så langt at jeg får breiere dekk bak, og lavere profil på alle Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #16 på: juli 16, 2015, 15:39:38 pm »

Oppgradert bobla litt videre i dag Glad
Har siden kjøp vært plaget av vibrasjoner, støy og stor vandring / leting etter gir.
Kjent problem på T1, når foringen som girstanga går igjennom er slitt / borte..

Så i dag tenkte jeg at jeg jammen skulle skifte foringen, samt foringen som sitter i enden av stangen mot motoren, samt slenge på shortshift samtidig Glad

Så begynte med å rive ut interiøret.
Fattern er med å hjelper!



Så var det å skru ut girstang, opp med alle inspeksjons lukene for å dytte ut stanga, samt løsne den i bakkant.
Etter litt skruing var stanga ute, var kanskje 2mm igjen av foringen... Skikkelig grise arbeid er det nå ihvertfall Rekker tunge



Ny foring på plass, var litt håpløst og få inn igjen stangen, men litt vrikking og dytting med noe kosteskaft å greier fikk vi den inn igjen til slutt.



Alt nytt Glad

Så var det å montere shortshift, ganske greit, er i utgangspunktet bare en spacer plate, samt en spacer som går på selve stanga så alt blir løfta litt opp og man får veldig mye kortere gir.





Så var det å skru alt i sammen igjen å teste litt, finjustere shortshift'n slik at posisjonen på girene ble riktige, samt at man må klemme girspaken ned for å få den i revers etc.



Ble som en helt ny bil å kjøre! all rasling og ulåter er borte og girene virker super tight!
Virkelig en oppgradering som er verdt det. Helt supert  Sjokkert

Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: juli 16, 2015, 22:44:45 pm »

very nice Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
EirikS
Medlem
***
Innlegg: 235
Bosted: Ottestad



Vis profil
« Svar #18 på: juli 16, 2015, 23:09:22 pm »

Artig prosjekt!

Vurderer mye av det samme som deg på min 68 jeg også, så ålreit med litt inspirasjon!

Morro med flere luftkjølte i mjøsregionen Glad
Loggført

54 Vw T1 Oval mix
69 Vw T2 Doka
10 Vw Transporter TDI
12 Vw Passat Bluemotion - Konebil!
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #19 på: juli 20, 2015, 19:23:02 pm »

Da har man fått begynt med det store prosjektet for denne sesongen, nemlig å senke bobla..
Er ikke bare bare, siden det skal inn-smales samtidig så må egentlig alt byttes.. forstilling, stabstag, dempere, spindler.. ja i grunn alt Osteaktig

Har et lite lite håp å får dette klart til treff på Lørdag så da var det bare å begynne å håpe på det beste Osteaktig
Begynte å demontere litt stag, bremsecalipter og diverse.



Dette gikk egentlig greit, ikke helt fastrustet så litt banking og herjing løsner det etterhvert.
Bremseskjoldene knakk det 2 skruer på, da på spindel delen, men dette er egentlig ikke noen krise da skal ha senkespindler uansett.

Tok en rask lakkering jobb på bremseskjoldene som en midlertidig løsning fram til jeg bytter dem, rask runde med stålbørste så citrus rens før lakkering med Biltema 650c matt lakk.

Før:


Etter:


Så var det egentlig bare å fortsette.. fikk ikke løsna styre snekka fra forstillinga, satt dønn fast, selv etter bruk av propanbrenner etc.. så må se litt på det i morgen hvordan jeg løser det. Men demontere heller stanga fra rattet slik at jeg fikk av hele forstillingen ink styresnekka.



Måtte vist til å med løsne hele bensintanken å styr for å komme til alle skruene..



Men alt går med tid så nå står bilen slik uten noe særlig til understell..



Får vi håpe vi får på denne skjønnheten innen lørdag..



Oppdaget at jeg selvfølgelig mangler litt deler på ene demperen.. støvmansjett og foringer ink brakett. men får håpe jeg får løst det  Glad
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #20 på: juli 21, 2015, 18:48:55 pm »

Fortsatte litt i dag..
Men meste av tiden gikk til å skaffe de delene som manglet fra Mr. Kirkerud på Biri Glad

Fint man har en ivrig far som har klargjort resten av forstillingen med flytte av styresnekke, samt et lite strøk med maling så den ser like ny ut som resten Glad



Satser jeg på at jeg jeg får montert det meste i morgen Glad

Ellers har jeg demontert dekslet til innvendig dørhåndtak og gjort et lite forsøk å lakkere disse i en chrome/alu farge som matcher resten litt bedre.. Spørs om blir bytte til metall versjonen i ekte chrome med tiden.. men synes de er litt vel dyre enda.. Glad

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #21 på: juli 23, 2015, 19:58:13 pm »

Her går dagen og store deler av kvelden fremdeles på og skru boble Glad
Mye fram og tilbake med henting av deler å div men begynner å nærmere seg kjørbar tilstand nå heldigvis Glad

Har fått selve forstillingen opp i bilen igjen, så da var det bare å begynne med å montere styrestag, spindler, stabstag etc..







Skiver og klosser blir byttet fortløpende til uka når jeg får delene.



Alt ferdig montert, justert i max høyde med 2" smallere puma forstilling og senke spindler.

Slik ble da høyden med alt i topp stilling.



Nytt problem.. får svingt rattet ikke en kvart omdreining engang før dekka tar borti..
Ikke aktuelt å montere org spindler for å få bilen høyere.. har tross alt betalt litt for å få bilen mest mulig kjørbar og lav.. (drop spindler)

Prøvde så med reserve hjulet som er 4" bredt, (De andre hjula mine er 5.5")
samt langt i fra ballong gummi.



Mye bedre, masse plass i hjulbuene nå, så enkelt å greit jeg må ha nye smalere felger og mindre gummi..
Så da gikk turen til Biri til mr Kirkerud klokka 10 om kvelden for å skaffe deler.. Rekker tunge
Veldig greit med tilgang til såpass mye med deler bare 1 time unna!



Da så jeg meg fornøyd med innsatsen denne dagen!
Litt ekstra jobb blir det.. men eneste løsning
Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #22 på: juli 23, 2015, 19:59:29 pm »

Neste dag var det å begynne å jobbe med felgene, selv om det er en midlertidig løsning til jeg får anskaffet meg nye felger så burde de litt greit ut.

Reiste til biltema og fikk handlet meg lakk, og slipe utstyr..
så var det å begynne å slipe på disse gamle felgene.

Vasket over med korrosol etter sliping.. kan si den fikk nok å jobbe med!



Men så ble de brått litt bedre også.



Så var det å ta turen til min gode venn Martin, for å fortsette å slipe, samt sandblåse litt..



Gode venner kommer godt med, her i full gang med ned sliping.
Etterfulgt av litt sandblåsing.



Så var det å begynne med første strøk grunning.



Så lakkering, dette er vel 2 strøk mener jeg.



[COLOR="silver"]- - - Updated - - -[/COLOR]

Da begynte det selvfølgelig å regne, så måtte evakuere til garasjen.. som var full av sand.. ikke optimalt men gikk bra



Fikk felgene inn i bilen og reiste hjem til meg i pøsende regn, men gikk fint å stå i carporten å ta de siste 3 strøkene.



Så da ligger felgene til tørk fram til i morgen, (på badet selvfølgelig) så blir det å legge på dekk og hvitsider i morgen.



Så da står bilen slik.. Har jeg et lite håp om å få den kjørbar iløpet av morgen dagen / kvelden, så reise avgårde til treff på Lørdag

Loggført
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #23 på: august 04, 2015, 22:34:06 pm »

Da ble bilen kjørbar ihvertfall, ikke helt ferdig enda men kjørbar Glad

Ble god plass med 4.5" felgene og mindre gummi.







Ble derimot ikke veldig god klaring opp til stabstag etc.. Rekker tunge



Så bilen ble klar til treff og gikk greit opp til Birkebeiner stadion Glad





Ellers så er det jo igjen litt justering, samt å senke bak etc.. men det kommer nå etterhvert Glad
Håper litt at noen kan gi litt expert hjelp på senking bak, samt hvordan jeg skal løse at pitman armen "kræsjer" ved høyre sving i den lille braketten de 2 justerings skruene sitter..
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #24 på: august 05, 2015, 00:38:58 am »


Ble derimot ikke veldig god klaring opp til stabstag etc.. Rekker tunge





Du skreiv lengere opp att alt var i "øvre stilling", men når jeg ser hvordan senkersatsene står så ser jeg att den er langt i fra i "øvre stilling"  Blunker

Jo lenger fram og opp senkern står jo høyere blir bilen. ser ut som den står i en slakks mitt stilling nå.

Kult prosjekt forresten!  Gliser

Du finner mange fine videoer på youtube om senking av boble bak!  Øyerulling
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #25 på: august 05, 2015, 01:27:12 am »


Ble derimot ikke veldig god klaring opp til stabstag etc.. Rekker tunge





Du skreiv lengere opp att alt var i "øvre stilling", men når jeg ser hvordan senkersatsene står så ser jeg att den er langt i fra i "øvre stilling"  Blunker

Jo lenger fram og opp senkern står jo høyere blir bilen. ser ut som den står i en slakks mitt stilling nå.

Kult prosjekt forresten!  Gliser

Du finner mange fine videoer på youtube om senking av boble bak!  Øyerulling

I øvre stilling som i at jeg ikke får dyttet forstillingen lenger opp, det sperrer på både dempere og bærekuler, kunne gjerne hatt et par cm extra klaring men da må jeg enten ha nye spindler eller bærekuler tror jeg?
Loggført
Martin Sørlie
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Lørenskog


The driver


Vis profil
« Svar #26 på: august 05, 2015, 08:00:06 am »

Du får bærekuler med ekstra vandring, men kvaliteten er omdiskutert, så det får noen andre anbefale. Min er vel og merke vesentlig høyere enn din med samme kombo, når bærekulene butter. Snålt😝
Loggført

Martin Sørlie, 1985.

1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #27 på: august 05, 2015, 10:37:43 am »

Sikker på att bærekuler butter Hæ Det hørtes rart ut med tanke på att vinklene på bærearmene dine er langt fra så "extreme" som hos mange andre.
Har hatt mer vinkel sjæl med standard kuler uten problem.

Når du justerer en slik forstilling er det lurt å demontere nedre støtdemper feste først. da får du justert mye enklere og friere! du setter bare på plass demperne igjen med last på bærearmene eller bilen på bakken Blunker

Om du er fornøyd med høyden så er det jo ingenting å bry seg om da  Kult
Bare ett tips om du først skall prøve deg litt fram  Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #28 på: august 05, 2015, 11:20:59 am »

Bærekulene butter vel bare i senk? Ikke når du hever, da sentreres pinnen i bærekulen.

Prøv uten dempere. Kan være du har for korte
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Concker
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted:



Vis profil
« Svar #29 på: august 05, 2015, 15:17:59 pm »

Artig at det blir litt liv i tråden her  Gliser
Da er det nok store muligheter for litt hjelp også Glad

Det jeg har prøvd er å demontere demperne, så i bærearmene så langt nedover jeg klarer, da går det til ca midtpossisjon så bråstopper det, det virker da som er det er kulene som det stopper i da disse blir å stå veldig på skrå.. skal disse rettes opp må jeg jo dytte forstillingen oppover, men da blir vel bilen enda lavere slik jeg tenker? Sjokkert
Loggført
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!