april 27, 2024, 11:59:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Budsjettrestaurering av 1974-modell 1300 1.6  (Lest 2290 ganger)
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« på: mai 04, 2011, 21:54:41 pm »

Har akkurat fått på veien en bil som jeg og faderen har jobbet på innimellom andre prosjekter i et år eller to.
Selve arbeidet tok vel bare noen uker til sammen, men det tar som kjent gjerne noen år å bli ferdig likevel!
Vi skulle egentlig bare sveise en del rust og flikke litt med lakk her og der, men ting har det med å balle på seg.


* 28082010156-liten.jpg (85.09 KB. 800x600 - vist 192 ganger.)

Her er kanalene sveist, og skjermene er sveist eller byttet ut. Litt maskering, og så ble skjermene sprøytet med grunning - godt i gang, med andre ord.


* 09102010209-liten.jpg (88.1 KB. 800x600 - vist 184 ganger.)

Nå begynte bilen å se bedre ut, så da fristet det å gjøre mer. Pussing, grunning, sparkling og mer grunning av diverse slitasjeområder ble gjort, og vi fjernet oss mer og mer fra den opprinnelige ideen om å bare lakkere deler av bobla. Her er maskert og klargjort for lakk...
Det er også lagt 3 runder med klessnor under alle vinduslistene for å få dem ut fra bilen, slik at vi kommer til med lakk under listene. Dette fungerte veldig bra! Men før vi kom så langt prøvde vi den bestilte fargekoden på panser og baklokk (se lenger ned).


* 25092010194-liten.jpg (60.7 KB. 800x390 - vist 176 ganger.)

Panseret bar preg av å tatt i mot en del steinsprut og røff behandling gjennom årene. Men sårene var ikke dypere enn at et tynt strøk med sparkel gjorde susen. Bakluka var stort sett OK, bare noe småtteri ble utbedret.


* 25092010196-liten.jpg (79.87 KB. 800x600 - vist 192 ganger.)

For å få jevn og fin overflate grunnet jeg et par strøk på både luke og panser....


* 26092010199-liten.jpg (77 KB. 800x600 - vist 189 ganger.)

...før lakken ble sprøytet på. Det var ikke mange dragene jeg tok med lakksprøyta før jeg kunne konstatere at fargen var kanonbra.


* 10102010210-liten.jpg (78.89 KB. 800x600 - vist 199 ganger.)

Og så var det resten av bilen. Prepping, grunning, sliping, mer grunning, mer sliping.... slipte og styrte på hver helg i en måned før bilen var klar for lakk. Siden dette er en budsjettrestaurering brukte jeg lastebillakk fra Dupont som er slitesterk og rimelig. Jeg er ingen lakkerer-guru, så det gikk med litt mye... rundt 2 liter base + tynner + herder. Total kostnad var veldig lav - jeg anbefaler forøvrig Ødegård Lakk i Ålesund til alle! God service, bra pris og rask levering! Det er ikke lakkert innvendig, siden lakken der var i OK stand og bare en nyanse mørkere enn den nye utvendige fargen.


* 10102010223-liten.jpg (89.67 KB. 800x600 - vist 217 ganger.)

Og så fjerner vi maskeringen!


* 10102010228-liten.jpg (73.85 KB. 800x600 - vist 203 ganger.)

Som dere ser er det felgene som trekker ned utvendig på dette tidspunktet. Det måtte vi gjøre noe med....

« Siste redigering: mai 04, 2011, 23:35:43 pm av pro_sniper » Loggført
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #1 på: mai 04, 2011, 22:00:29 pm »


* 27112010258-liten.jpg (81.82 KB. 800x600 - vist 199 ganger.)

2 billige spraybokser med hvit gloss lakk fra BilXtra gjorde susen. Forarbeidet begrenset seg til å gå over felgene med stålbørste - enklere å spraye på litt hvitt hvis det skulle bli skader, enn å sandblåse... Når bildet ble tatt var mooneye kapsler bestilt, men ikke ankommet enda.

Loggført
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #2 på: mai 04, 2011, 22:18:15 pm »

Som gammel råner trenger man litt lyd i bilen! Her hadde vi dritflaks. Det sto en fungerende CD-spiller i bilen når vi overtok den, og i bakseteryggen var det skrudd fast noen høyttalere med dårlig lyd. Jeg skulle egentlig bare skru dem ut og kaste dem, da jeg oppdaget at det var DLS 7x10" elementer til nesten 3.000 kroner.... de manglet bare en skikkelig montering for å låte bra! En brukt monoforsterker jeg hadde liggende fra gammelt av blir tatt i bruk for å drive høyttalerne. Noen kabler var alt jeg måtte kjøpe inn - og det ferdige anlegget spiller både høyt og pent  Glad


* 30012011288-liten.jpg (75.23 KB. 800x600 - vist 172 ganger.)

Tok mål og kappet opp MDF-plater. 2 kammer på 30 liter hver, og litt lagringsplass i midten. Når baksetet er slått opp blir det et "hemmelig rom" der til lagring av ting som ikke skal ligge synlig og friste tilfeldig forbipasserende til å bli tjuver...


* 30012011291-liten.jpg (93.35 KB. 800x600 - vist 199 ganger.)

Kassen skrus og limes sammen etter alle kunstens regler og forsynes med terminaler.


* 05022011308-liten.jpg (98.42 KB. 800x600 - vist 145 ganger.)

Topp-platen limes ikke fast. Det ligger derimot en list av fleksibel butyl-gummi rundt kantene, som toppen skrus ned på (like lufttett som lim). Innvendig limes det på "eggeskum" for å hindre stående bølger i kamrene.


* 05022011310-liten.jpg (90.97 KB. 800x600 - vist 177 ganger.)

Kassen ferdig kledd med grått bagasjeromsteppe og forsterker påmontert. Og ja, den er GODT skrudd fast med 6-7 lange skruer. Vil ikke ha den i bakhodet i en krasj. Nå var det jeg begynte å tenke på å kjøpe hvit vinyl/skai for å lage et falskt gulv oppå kassen, med hull til forsterker og høyttalere. Jeg ante lite om hva det skulle føre med seg til slutt...

« Siste redigering: mai 04, 2011, 23:28:00 pm av pro_sniper » Loggført
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #3 på: mai 04, 2011, 22:46:56 pm »

"Setene er vanvittig skitne og trenger minst en vask nå som resten av bilen er blitt så bra," tenkte jeg mens jeg dyttet kassen på plass.
"...spørs om jeg må kjøpe noe stoffrens på mandag... men... røyklukt....?"
BRANN! BRANN! BRANN!

Lukten av sur røyk ble påtrengende der jeg satt på kne i baksetet og prøvde å presse den nye høyttalerkassen lengst mulig bak mot bakruta. Det var ikke bare innbilning! Kjente det ble varmt nede ved knærne og hørte knitrelyd av flammer. Plutselig gikk det hull på skaien foran på sitteputa i baksetet, og flammene slo ut. Fortvilet over at den nylakkerte bilen skulle gå opp i flammer og ta med seg bilene ved siden av, fikk jeg røsket setet løst og kastet det ut i en trappegang med betong på alle kanter og null inventar.

Brannen slukket like fort som den hadde startet når energikilden forsvant: en fjær i setet hadde knekt under det ene kneet mitt når jeg tok i som hardest, og hadde fått kontakt med plusspolen på batteriet! Umiddelbar kortslutning og et brent hull i skaien var resultatet. Men takk og lov var det ikke mer skade enn hullet i puta, men den så ikke ut.

For å prøve å snu det til noe positivt, hentet jeg inn pris på omtrekking av stolputene i hvit skai.
Det ble nedtur da prisen kom: 18.000 kroner for sying. En alternativ omtrekker måtte melde pass fordi jobben var for stor for ham, og ville ikke gi pris på det i det hele tatt.

Shit, tenkte jeg... jeg lærte jo nesten å sy i formingstimene på ungdomsskolen for 15 år siden, det kan vel ikke være SÅ vanskelig å sy noen puter. Ringe mor: "har ikke du en gammel symaskin stående?" Joda, det hadde hun.
Med skaien som egentlig var tenkt til falskt gulv over anlegget, fikk jeg prøvd symaskinen såpass at jeg fant ut at dette var gjennomførbart - og faktisk kunne bli bra!

Ny bestilling av skai: 1,5x10 meter hvit vinyl (flammehemmende!!) ble bestilt fra en stor leverandør i Tyskland, og kantbånd/piping fra en sjappe i Mississippi i USA (så turkis ut, var grønn - jaja! Får leve med grønn!).

En spesiell symaskinfot for å sy kantbånd til mors 35 år gamle Singer-maskin var utrolig nok på lager hos en forhandler i California - og 14 dager etter ramlet den ned i postkassen hjemme. Internett er en handlendes beste venn!

Her følger en bunch med FØR-bilder av setene:


* 17042011330-liten.jpg (77.99 KB. 800x600 - vist 163 ganger.)



* 17042011334-liten.jpg (93.12 KB. 600x800 - vist 166 ganger.)



* 17042011339-liten.jpg (92.41 KB. 800x600 - vist 146 ganger.)



* 17042011351-liten.jpg (67.47 KB. 800x600 - vist 163 ganger.)

Shit, dette ser langt mer avansert ut enn på ungdomsskolen!  Sjokkert Jaja, den som intet våger intet vinner!  Gliser

Loggført
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #4 på: mai 04, 2011, 23:05:13 pm »

Det er ikke så lett å huske på å ta bilder mens man prøver å gjøre ting man egentlig ikke kan (som å sy!).
Men noen få ble det!

Jeg sprettet opp sømmene på setene og brukte bitene derfra til maler, ved å legge dem på det nye vinyl-materialet (skaien) og tegne rundt.
Det tok 4 ikke veldig effektive dager i løpet av påsken, inkludert demontering og montering av setene ut og inn av bilen. Hadde ikke brukt like lang tid om jeg skulle gjort det om igjen, men dette var første gang for min del.

Tråden jeg brukte å sy med kommer forresten fra samme leverandør som kantbåndet/pipingen, og er av en kvalitet som bl.a. er sertifisert for bruk hos Ford. Slitesterk som fy.


* 17042011354-liten.jpg (58.88 KB. 800x600 - vist 167 ganger.)

For å bryte opp det store baksetet litt var jeg modig nok til å prøve å sy inn 4 sømmer i fartsretningen på bilen både i sittepute og rygg. Dette ble veldig bra. Her har jeg akkurat fått ferdig den fjerde og siste langsgående sømmen.


* 18042011362-liten.jpg (77.41 KB. 800x600 - vist 191 ganger.)

Trekkene på originalsetene hadde tynn polstring pålimt på innsiden. I mangel av nytt polstringsmateriale, rev jeg av det gamle og limte det på de nye setene med spraylim.


* 18042011358-liten.jpg (54.29 KB. 441x800 - vist 166 ganger.)

Sitteputen i baksetet ble veeeeeeeeeldig bra med de langsgående sømmene om jeg får si det selv! Ryggen har akkurat samme sømmene innsydd, men den har jeg dessverre ikke noe bra bilde av akkurat nå.


* 18042011365-liten.jpg (43.45 KB. 800x430 - vist 176 ganger.)

Nærbilde av kantbånd/piping som både beskytter sømmen mot slitasje, og skjuler sømmen på en pen måte.


* 18042011356-liten.jpg (103.18 KB. 600x800 - vist 163 ganger.)

Trekket er originalt festet med en rekke metallringer som er klemt sammen. Disse var veldig vanskelige å bruke opp igjen, men kabelstrips fungerte minst like godt for å feste det nye trekket til rammen i samme hull som metallringene en gang brukte.

Loggført
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #5 på: mai 04, 2011, 23:17:11 pm »

Forsetene var litt tricky å få til, men etter å ha skjønt hvordan originalsetet var sydd sammen gikk det heldigvis bra å få til de nye trekkene også til slutt!

Passasjersetet ble penest, førersetet fikk en liten krøll fremme på den ene siden. Men den viser ikke når sjåføren sitter i bilen  Blunker



* 21042011367-liten.jpg (92.4 KB. 800x600 - vist 171 ganger.)

Her er passasjersetet ferdig og klart til å monteres i bilen igjen.


* 21042011368-liten.jpg (78.22 KB. 800x517 - vist 189 ganger.)

Og her er også førersetet ferdig, til høyre. Det er ikke så skrukkete nå som bildet kan gi inntrykk av, jeg var uheldig med lyset når jeg tok bildet og limet på polstringen var ikke helt ferdigtørket. I virkeligheten ser det omtrent like bra ut som passasjersetet til venstre, bortsett fra krøllen foran på kanten.

Totalt gikk det bare med ca 1500 kroner, inkludert vinyl/skai, tråd, kantbånd, symaskinfot, og lim.
Og da har jeg igjen halve rullen med vinyl, 98% av rullen med tråd, og minst 20 av de 25 meterne med kantbånd som jeg kjøpte!

Arbeidstimer teller vi selvsagt ikke...

« Siste redigering: mai 04, 2011, 23:32:57 pm av pro_sniper » Loggført
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #6 på: mai 04, 2011, 23:25:00 pm »

Og sånn ble den til slutt! Eller... det falske gulvet over anlegget er fremdeles ikke laget, men det kommer vel en gang!

Øyelokk, rustfrie stigbrett med louvres og mooneye kapsler kjøpt hos Machine7 i UK.
Var vel 100-150 for øyelokkene, 800 for kapslene og 12-1300 for stigbrettene (priser ferdig levert).

Kromlistene på sidene og panseret tok jeg av, polerte opp igjen og satte på med nye klips. De var svært matte etter så mange år, men ble veldig fine etter poleringen.


* 22042011371-liten.jpg (126.01 KB. 800x600 - vist 218 ganger.)

Her viser litt av setene...



* 22042011370-liten.jpg (112.82 KB. 800x600 - vist 229 ganger.)

Og her er det en veldig fornøyd kar - min bror - som får prøve en tur (sladdet av hensyn til rikets sikkerhet osv).

Hvis vi ser bort fra et innkjøpt sveiseapparat som også skal brukes på andre biler, så ble det en særdeles billig restaurering til slutt!  Glad
Takk for oppmerksomheten!

Loggført
tambur4
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Halden


Vis profil

« Svar #7 på: mai 05, 2011, 06:56:25 am »

Flott bil, flott syarbeid, og godt skrevet Osteaktig
Loggført

VW 1303 BIG 1973 Sauer&Sohn
VW Golf Variant 1,9Tdi Sportline 2008
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #8 på: mai 05, 2011, 10:25:33 am »

Ser veldig bra ut dette , fint dokumentert. Da er det vel bare å ønske god tur Blunker
Loggført

Seaside VW Klubb
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mai 05, 2011, 11:50:44 am »

Synes du har gjort en flott jobb her!
Moro at du har satt deg ved symaskinen for å lage interiør, det er ikke akkurat lett, kan jeg tenke meg. Snart er du vel dreven på custom interiør til boble?  Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mai 05, 2011, 16:05:41 pm »

Godt jobba!!

Kom ivertfall noko bra ut av den setebrannen:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #11 på: mai 05, 2011, 18:03:10 pm »

Takk for gode tilbakemeldinger!

Selve syinga var ikke så vanskelig når jeg fikk satt sammen bitene og kantbåndet på riktig plass og i riktig rekkefølge. Men jeg må tilstå at det ble brukt stiftemaskin for å holde bitene sammen. Ikke helt husmor-aktig kanskje, men det fungerte kanon!  Gliser

Har vært ute og kjørt en del med den, og får masse godord om bilen. Og den går som en kule! Trodde først det var feil på speedometeret som gjorde at det viste for mye for raskt. Det viste seg faktisk at speedometeret er temmelig nøyaktig, og at den dønn originale 1.6-literen sparker unna så godt at forbikjøringer er en lek!

Har bestilt nytt luftfilter nå, så får vi se om det gjør den enda kjappere. Det gamle papirfilteret var helt mettet av dørgende svart olje og så ganske tett ut...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: mai 05, 2011, 18:37:12 pm »

Eit spml, har du link til der du kjøpte kantbåndet til setane?? skulle hatt tak i ymse fargar som er lik orginale
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pro_sniper
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: Sogn&Fjordane


Vis profil

« Svar #13 på: mai 05, 2011, 21:08:07 pm »

Jepp, her er det:
http://www.yourautotrim.com/emwelcor.html

Du bare mailer dem og ber om "shipping quote" på det du skal ha (ca 25 dollar i shipping, noe som var grunnen til at jeg kjøpte 25 meter når jeg først var i gang). Dyr frakt, men jeg har ikke funnet dette i Norge i "automotive" kvalitet med disse fargene. Hvit kan kjøpes hos alle båt-omtrekkere....  Osteaktig

NB: Noen av fargene de har som produkter på websiden er ikke på lager og kommer ikke inn igjen -  mens noen av fargene i fargekartet (klikk på bildet av fargekartet på siden) ER på lager selv om de ikke står som klikkbare produkter på siden! Jeg prøvde først å kjøpe lys blå, og den var utgått.

Fargene kan avvike litt fra det du ser på skjermen. Hvis du vil ha et lite avklipp av min "metal turquoise" (som egentlig ikke ser "metal" ut) for å sammenligne fargen med fargen på skjermen så er det bare å sende meg adressen din. Kan du bruke den fargen kan du forresten få kjøpe litt av rullen min til en OK pris også... har vel 20 meter igjen  Glad

Og så har de altså tråd som matcher noen av bånd-fargene.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!