april 27, 2024, 14:01:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hordan skal man gå frem for å godkjenne bremser, understell og felger?  (Lest 2192 ganger)
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« på: juni 02, 2015, 20:21:07 pm »

Har en 1303S som det står montert kerscher coilover på foran, fikk ikke med noen papirer på disse.
Bremsene foran er kerscher sine ventilerte skiver med 4 stempla Porsche boxter kalippere, bak er det bremser fra en Porsche 944 na, derfra kommer også hovedbremsepumpa. Dette medfører selvsagt annen boltsirkel og felger.

Bak er det også fjernet torsjonsstavene og satt på coilover men regner med at det er bare å bygge tilbake til orginal, er vel vanskelig å få godkjent.

Trenger tips og gode råd og eventuelt kopi på papirer fra noen som har gjort noe lignende selv, da jeg så gjerne vil ut å kjøre med gliset Glad
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juni 03, 2015, 07:14:42 am »

Hei.
Jeg har en 1302
Alle mine mods er godkjent og innskrevet i vognkort.
Jeg kjøpte papirer fra Kerscher på 060 fjærene mine fremme. Dessverre så ble nummeret over lakkert, men jeg kunne dokumentere montering og nummer med bilder før lakkering.
Løsningen ble så å telle antall vindinger og trådtykkelse på fjærene og skrive dette inn i vognkortet.
Jeg tror det blir verre å godkjenne Kerscher sine bremser med andre kalippere. Jeg kjøpte komplett sett fremme og bak, og fikk dette innskrevet i vognkortet. Godkjenningsnummeret til Kerscher sitter på kalipperfestet, og da har du heller ikke Kerscher sitt nummer om du bruker Porsche innfesting?
Tror ikke du får godkjent coilover bak nei. Kanskje blant annet fordi det virker som at flertallet opplever at øvre støtdemperfestet er litt i svakeste laget, selv om det sjeldent du hører at de faktisk ryker.
Jeg fikk godkjent ett hakk senk på indre splines bak, da det sto i TUV papirene mine fra Kerscher. Dog må laveste punkt ikke være under 110mm.

Når det gjelder søkeprosessen, er du litt i "utakt" da tilsynet liker at ting er avklart FØR du begynner.
Og når det gjelder papirer fra andre som har gjort noe liknende, hjelper ikke det så veldig mye for selve godkjenningen, da alle ombygginger blir individuelt vurdert, og totalinntrykket vil være avgjørende for om det blir godkjent eller ikke.

"Min" inspektør hos BT hadde selv en 356 replica med 2332cc, men om du prøvde å hinte om hvorfor den er godkjent og ikke din med mindre motor, får du til svar at: "-nå snakker vi om DIN bil"  Gliser
Send en skikkelig søknad, oversiktlig og godt dokumentert, len deg tilbake og purr på saken hvert 6. måned. Tok meg bare ca 3 år og 9 søknader pluss klage til Veidirektoratet for å få godkjenning, og vær gang jeg ville snakke med noen, betalte jeg 490,- for kjøretøykontroll fordi da fikk jeg satt av tid til en skikkelig prat  Blunker

Ikke meningen å skremme deg, det går fint an, personlig synes jeg det er dumt at det skal være lettere å "ta sjansen" enn å jobbe i samarbeid med BT. De gjør en viktig jobb og har god greie på trafikksikkerhet.
« Siste redigering: juni 03, 2015, 13:49:54 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #2 på: juni 03, 2015, 10:50:43 am »

Lurt å sende søknad, ja. Min blei besvart etter 1 måned, med positivt svar(BT i Drammen). Gliser Sjæl putter jeg på Kerscher sitt sett som er godkjent for 160 hk. I tillegg senkes bilen litt med senkespindler foran, samt en utvendig tann bak. Dokumenterte med kopi av tuvpapirer ifra kerscher, samt faktura ifra leverandør av senkespindler, mm. Nå gjenstår bare å få gjort jobben... Øyerulling
Hybridløsninger kan sikkert være litt spooky med tanke på godkjennelse? Noen som har erfaringer utover det som har blitt sagt/skrevet her?
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: juni 03, 2015, 13:31:23 pm »

Hot shop har papirer på kersher fjærbeina.Dei skreiv ut papiret til meg når eg handla coil overs i vinter.Søknad er alltid lurt.skal til med samme prosess når bilen kommer fra lakk.
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/Amatorbygg/kontaktinformasjon-amat%C3%B8rbygg
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #4 på: juni 03, 2015, 14:43:10 pm »

Problemene startet da jeg kjøpte delene fra vwcarconsult, noe deler dukket opp, andre ikke og ei heller godkjenning/tuv papirer på coilovers og bremsesettet, kerscher som har levert både skiver og Porsche kalipperene, ble lovet papirer på 200hk men hedningen lurte meg og mange andre dessverre.....

Godt mulig jeg må kjøpe nye deler for å få tak i nødvendig dokumentasjon. Stor forskjell fra BT til BT når det gjelder velvilje men jeg SKAL ha det til Glad
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juni 03, 2015, 20:18:36 pm »

Ta kontakt med Kerscher, vis til hva du kjøpte og hør om du kan få papirene til det du kjøpte. Tror ikke de selger de bremsesettene med papirene lenger. Men siden dine er gamle kan det gå. Det går massevis av bobler med Porsche bremser rundt omkring. Problemet er at de ikke er automatisk godkjent for noe spesifikt antall hk. Så der må BT vise skjønn... Og det er de jo ikke alltid gode på.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #6 på: juni 03, 2015, 20:58:00 pm »

Ta kontakt med Kerscher, vis til hva du kjøpte og hør om du kan få papirene til det du kjøpte. Tror ikke de selger de bremsesettene med papirene lenger. Men siden dine er gamle kan det gå. Det går massevis av bobler med Porsche bremser rundt omkring. Problemet er at de ikke er automatisk godkjent for noe spesifikt antall hk. Så der må BT vise skjønn... Og det er de jo ikke alltid gode på.

ja kan selvsagt sende en mail til kerscher og henvise til type bremser og hvem jeg har handlet med, blir ikke verre enn et nei Glad
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: juni 03, 2015, 23:20:24 pm »

Gode erfaringer med Kerscher. Jeg ba om å få en form for bekreftelse som jeg kunne legge ved min søknad, men da sendte de opp papirene i forkant, selvom jeg sa at dersom ombyggingen ikke ble godkjent kunne jeg ikke garantere at jeg kom til å kjøpe settet. Nå ble min bil godkjendt, og alt gikk som smurt.

Som det blir sagt over her, kommer det mye an på kommunikasjon med biltilsynet, og jeg fikk mye kjappere svar enn det andre har opplevd, så jeg har utelukkende positiver erfaringer både med Kerscher og vegvesenet.

Regel nr en: Søk først!

Lykke til Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: juni 04, 2015, 06:44:23 am »

Kerscher selger godkjenningspapirer, men de må knyttes opp i et serienummer enten på delene eller til understellsnummer.
Jeg betalte rundt 170,- for papirene til 060 fjærene mine, resten fulgte med bremsene.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!