april 27, 2024, 09:57:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lekker fra drivaksel mansjetter  (Lest 9148 ganger)
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« på: september 17, 2012, 15:46:44 pm »

Heisann

Må søke råd fra dere her...har hatt av / på drivaksel mansjettene x antall ganger nå, pga lekker innerst i den tykke enden på selve mansjetten...mot girkassen. Har brukt stålstrips til å feste de med innerst, samt ei slik klemme som følger med ytterst...er det ei slik klemme jeg må ha innerst også, slik at det blir strammt nok rundt der eller ?

Samt ser at mansjettene ligger å gnikker hull i seg mot den " ramma som går bakover " ...noen som har opplevd dette ? Er slike mansjetter av tysk kvalitet som blir brukt, kjøpt hos unneberg...
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: september 17, 2012, 19:11:10 pm »

Det skal være slangeklemmer både innerst og ytterst, de skal normalt følge med settet.
Men er du sikker på at det er på endene det lekker?
Hadde lekkasje på en av mine biler, og da var det pakningen inn mot lagerhuset jeg ikke hadde åpnet skikkelig.
På papirpakningene er det noen små hull man må åpne skikkelig, og det hadde ikke jeg gjort.
Dette gjorde at giroljen ikke returnerte inn igjen, men rant ut...





Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #2 på: september 17, 2012, 21:04:53 pm »

Takker for svar !

Er det den plata som sitter med muttere rundt seg du tenker på ? rett innafor mansjetten på kassen?
For isåfall tror jeg du har rett, har bytta en papp pakning der...men kan ikke huske om jeg tok vekk " rest pappen " i hullene...
Dette var på venstre siden og det er vel der man kan si det lekker fra...så tror jeg skal ta opp og se der Rekker tunge

Men vet du / noen om hvorfor mansjettene ligger å gnikker hull på seg på den ramma som ligger rett under mansjettene   ? ( i enden av ramma sitter det to store bolter som holder motor fast )
Bilen er litt senka, om det skulle ha noe å si ?
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #3 på: september 18, 2012, 12:58:18 pm »

Kan hende du slår borti dersom bilen er godt senket. Det skjer nok på eldre VW uten IRS.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #4 på: september 18, 2012, 21:27:47 pm »

Den er egentlig ikke senka veldig mye...såvindt litt negativ camber bak...men hva gjør folk som kjører skalm lav boble da ?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: september 18, 2012, 22:26:58 pm »

har du brukt permatex i skjøyten? dvs vaska totalt fritt for olje og smørd på permatex rundt den indre flensen og ute og langs heile skjøyten på mansjetten.
kva retning står skjøyten på mansjetten? viktig att den ikkje står rett opp. bør ligga vannrett eller litt lenger opp.
OG ja, sjølv om da er "german quality" so har eg erfart att desse morknar sund etter nokon år
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #6 på: september 20, 2012, 19:13:45 pm »

Hei...har hatt på noe tettemasse slik som du beskriver ja...skjøyten peker forover mener jeg det var, iallefall ikke rett opp.
Men som "Vw 181" foreslo så tok jeg å skiftet den pakningen han snakket om , og nå ser det ut til å holde tett, for før rant det jo ut bare 1 time etter man hadde tørket opp igjen...
Loggført
Stein Egil Granli
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: september 20, 2012, 22:17:27 pm »

Har du sjekka vinkelen på skjøten til mansjettene. De skal stå litt på skrå. Mine ble tette selv om jeg ikke fylte noen slags tettemasse i skjøtene (kanskje bare flaks...).
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: september 21, 2012, 16:45:36 pm »

Hei...har hatt på noe tettemasse slik som du beskriver ja...skjøyten peker forover mener jeg det var, iallefall ikke rett opp.
Men som "Vw 181" foreslo så tok jeg å skiftet den pakningen han snakket om , og nå ser det ut til å holde tett, for før rant det jo ut bare 1 time etter man hadde tørket opp igjen...

Suverent!  Glad
Der er en returåpning som skal ta unna overskytende olje. Dersom pakningen ikke er åpnet for returen,
renner oljen der den kan, nemlig ut av mansjetten.
Har hatt noen runder på 181en med det problemet, byttet nok 3-4 ganger før løsningen ble funnet.  Blunker
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
TURBO
Gjest
« Svar #9 på: september 21, 2012, 16:53:34 pm »

Hei...har hatt på noe tettemasse slik som du beskriver ja...skjøyten peker forover mener jeg det var, iallefall ikke rett opp.
Men som "Vw 181" foreslo så tok jeg å skiftet den pakningen han snakket om , og nå ser det ut til å holde tett, for før rant det jo ut bare 1 time etter man hadde tørket opp igjen...

Har samme problemet,hva slags tettemasse brukte du?
Loggført
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #10 på: september 21, 2012, 18:53:52 pm »

På mansjettene ble det brukt tettemasse fra Locktite...ei hvit tube...kjøpte på mekonomen, og har funka knall til det som jeg har trengt å tette iallefall Rekker tunge
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 22, 2012, 23:33:58 pm »

jeg bruker alltid et plast/gummilim fra Locktite i mansjettskjøten. Blir nærmest "sveiset" sammen. Glimrende også til buttskjøter av dørpakninger om disse skal repareres
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 23, 2012, 11:33:36 am »

Den er egentlig ikke senka veldig mye...såvindt litt negativ camber bak...men hva gjør folk som kjører skalm lav boble da ?
Snur mansjetten Gliser Skjøten på mine peker bakover og ca 45 grader nedover.
Sist jeg bytta på min bil brukte jeg silikonpakning mellom skjøten.
Om du har senka bilen og har negativ camber bak anbefaler jeg deg å skifte hjullager bak til typen lager som er fylt med fett og har tetteringer.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TURBO
Gjest
« Svar #13 på: september 23, 2012, 11:48:37 am »

Antar at dette ikke er å regne som negativ camber Dewil? Osteaktig 


* camber.jpg (60.54 KB, 600x450 - vist 243 ganger.)
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 23, 2012, 21:50:54 pm »

Haha, det er nå litt, ikke nok Blunker
men vil gjette den der ligger på ca -0.35°
Dessuten er det vel irs i hekken på den der Gliser Da slipper man lagerproblemene...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #15 på: september 24, 2012, 18:52:30 pm »

Hehe takker for info'en Glad
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #16 på: september 24, 2012, 19:03:06 pm »

Haha, det er nå litt, ikke nok Blunker
men vil gjette den der ligger på ca -0.35°
Dessuten er det vel irs i hekken på den der Gliser Da slipper man lagerproblemene...

Ikke irs i ræva på denne.
Loggført
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: mai 21, 2015, 20:04:12 pm »

Noen som sitter på noen gode "how to" linker på bytte av mansjetter og pakninger og fallgruber/kjepper i hjulet?
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: mai 21, 2015, 22:51:20 pm »

Kan hende du slår borti dersom bilen er godt senket. Det skjer nok på eldre VW uten IRS.
? Blir det ikke mer klaring mellom gaffel og mansjett om du senker den?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #19 på: mai 22, 2015, 18:36:15 pm »

det blir det. Jeg måtte jekke opp hjul/aksler når jeg bytta mansjetter for å få bedre klaring mellom gaffel og rørl gaffelen
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #20 på: juni 03, 2015, 21:17:49 pm »

Fy f#%* for en drittjobb. Tilsynelatende tett nå ihvertfall...
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: juni 04, 2015, 13:16:03 pm »

Fy f#%* for en drittjobb. Tilsynelatende tett nå ihvertfall...

Hehe, er litt grisete, ja..  Blunker
Og du har husket å etterfylle olje på girkassen?
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #22 på: juni 04, 2015, 21:57:23 pm »

Ja, tømte kassa først og fikk på ny olje etterpå. Renner vel ut så lite som mulig i prosessen på den måten Glad Var tett i dag også gitt!
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: juni 05, 2015, 12:56:05 pm »

Ja, tømte kassa først og fikk på ny olje etterpå. Renner vel ut så lite som mulig i prosessen på den måten Glad Var tett i dag også gitt!

Da får vi håpe at det fortsetter slik, lykke til!  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #24 på: juni 05, 2015, 17:58:07 pm »

jeg bruker alltid et plast/gummilim fra Locktite i mansjettskjøten. Blir nærmest "sveiset" sammen. Glimrende også til buttskjøter av dørpakninger om disse skal repareres

Loctite 406.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #25 på: juni 05, 2015, 18:12:00 pm »

eit triks er å jekka rett på trommelen, høgt nok til at akslingen heller ned mot motsatt sida. spennet i fjørplata er somregel nok til at dette lettar akslingen opp ifrå rammegaffelen nok til at montering går som ein leik..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!