mars 29, 2024, 03:34:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Startreléet dødt. Fikset det - men når skjer det neste gang?  (Lest 2286 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: desember 19, 2007, 23:19:47 pm »

Hei, folkens! Trenger å oppklare noe her (gjelder en 75 mod Jeans-boble med 1600-motor):

Skulle starte opp i morges for å kjøre på jobb, vred om nøkkelen, men ingenting skjedde. Absolutt helt tyst bak i der! Friskt med strøm på batteriet, bare helt stille...

Var under der i ettermiddag og målte meg til 11,8 volt på ledningen da tenningen ble vridd om, så her var det tydeligvis selve startreléet som hadde gitt seg. Og det gamle trikset funket: Ga reléet et par kraftige kakk med en jernstang, og så ble det liv igjen. Har prøvd igjen masse starting siden, og alt funker som det skal nå.

Lurer selvfølgelig hva som var grunnen til at dingsen hang seg opp. Har hatt bilen i ett år, og dette er første gang det skjer. Kan en grunn være at det er svinkaldt her på Østlandet om dagen? (-13 grader i morges da dette skjedde), og et eller annet har frosset inni der.

Så kommer spørsmålet:

Når skjer dette neste gang? Har noen opplevd at et startrelé som henger seg opp snart gjør det igjen? Er dette begynnelsen på noe?

Takknemlig for svar!

-jf
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 20, 2007, 00:37:41 am »

Men relee så mener du innslag? Det kan være foringa i kassa....
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #2 på: desember 20, 2007, 07:54:28 am »

Jeg har hatt samme problemet selv og har byttet starteren flere ganger, men holder ikke så lenge.
Til slutt tok jeg opp innslaget på en starter, og fant kontaktflater inni der som ikke var pene...
Etter å ha pusset alt rent og pent og satt det sammen har jeg ikke hatt noen problemer.
Jeg har da kommet frem til at kontaktflatene inni innslaget er meget viktige, etter 30-50 år kan de lett bli stygge og skape dårlig kontakt Glad
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: desember 20, 2007, 11:07:55 am »

Jeg har hatt samme problemet selv og har byttet starteren flere ganger, men holder ikke så lenge.
Til slutt tok jeg opp innslaget på en starter, og fant kontaktflater inni der som ikke var pene...
Etter å ha pusset alt rent og pent og satt det sammen har jeg ikke hatt noen problemer.
Jeg har da kommet frem til at kontaktflatene inni innslaget er meget viktige, etter 30-50 år kan de lett bli stygge og skape dårlig kontakt Glad

Okei - det høres ut som en fornuftig plan! Skal plukke ned og rense inni der (men avventer litt bedre temperatur - kaldt nok å kjøre boble for tiden, og ikke akkurat lystbetont å ligge under der og skru).

Takk for innspill!
Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #4 på: desember 20, 2007, 11:24:02 am »

Jeg har kun skrudd av enden på innslaget, og vær obs på at du må lodde løs 2 kontaktpunkter.
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 02, 2008, 19:22:45 pm »

Sikkert lurt at alle kontakter er rene og pene, men det største problemet har alltid vært det store spenningsfallet som er på starterledningen fra tenningslåsen. Når denne ledningen totalt er nesten 8 meter lang fra den går fra batteriet og til den er tilbake ved starten, og når den går innom 3-4 koblingspunkt og i starterøyeblikket skal sende hele 40 amper til starteren så oppstår det problem for de fleste gamle VW. Har nok montert flere hundre reler under baksete slik at det bare er styrestrøm som går fra tenningslåsen for å koble inn relet og sende strømmen 0.5 meter fra batteriet og til starteren.
Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #6 på: januar 02, 2008, 21:49:20 pm »

Det fungerer jo akkurat som du beskriver avslutningsvis: Lang ledning fra tenningslåsen, men det er bare styrestrøm.
Hovedstrømmen blir koblet inn via releet på starteren og kommer i en ca. 0,5 m lang tykk ledning fra batteriet Osteaktig
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: januar 02, 2008, 22:47:53 pm »

det kan og vær børstene i starteren att det var en som hang litt.Får samme symptomer når børstene er utslitt.Men sjekk også jording.Jeg ble litt forbanna på meg selv her når jeg hadde startproblemer sjekka og bytta tenningsbryter+starter og hadde samme feil! la meg litt lenger under bilen og sjekka jordkabelen og den var løs.skal ikke si hva som ble sakt men det egner seg ikke på trykk.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: januar 02, 2008, 23:13:33 pm »

Jeg har kun skrudd av enden på innslaget, og vær obs på at du må lodde løs 2 kontaktpunkter.

Hei!
Da takker jeg for tipset med å lodde av ledningene - det hjalp!

Hadde tenkt å vente med dette ettersynet, men det skjedde igjen at alt stilnet bak der, så da var det på med varmedressen og finne frem verktøyet. Feilen var klar i dette tilfellet: Innslaget hang seg opp - altså mekanisk feil. Nok strøm fra tenningslås, og nok strøm fra batteriet.

Loddet av de to punktene, renset opp inni innslaget og tildelte mekanismen en dose med WD-40.

Har funket bra siden!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!