mars 28, 2024, 14:45:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oktan og blytilsetning?  (Lest 2908 ganger)
Jan Ivar
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Trøndelag


Vis profil

« på: juni 07, 2015, 12:07:44 pm »

Hvilke oktan er det smart å bruke? Trenger jeg, eller bør jeg bruke blytilsetning i bensinen?
66 mod, 1300.....
Loggført

Intet er umulig for den som er umulig selv Glad
1966 boble...
Honda Sevenfifty 96...
Kjærring, Unga og et barnebarn.
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #1 på: juni 07, 2015, 21:36:38 pm »

Fyll 98. trenger ikke bly.
Kan bruke 95 og , men den inneholder etanol som ikke er bra for gummi slanger og andre gummi deler i bensinsystemet på gamle biler + du må stille litt om på tenningen.
Har hørt etanolen er ufin mot messing og alu komponenter i forgassere og.

Godbilen fortjener di ekstra kronene 98 oktan koster Blunker
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: juni 11, 2015, 18:00:54 pm »

Fyll 98 oktan på alt som går på bensin.........
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2015, 18:55:11 pm »

Gammelt tips på boblene, var at de trengte så lite oktan at man kunne spe på med 10% parafin...

VW1200 30 hk - 84 oktan ROZ, 34hk 87 oktan, 1300-1600 91 oktan.
1100 25 hk trengte 74 oktan.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: juli 17, 2018, 08:03:32 am »

Fyll 98. trenger ikke bly.
Kan bruke 95 og , men den inneholder etanol som ikke er bra for gummi slanger og andre gummi deler i bensinsystemet på gamle biler + du må stille litt om på tenningen.
Har hørt etanolen er ufin mot messing og alu komponenter i forgassere og.

Godbilen fortjener di ekstra kronene 98 oktan koster Blunker

Hvis selgern du kjøper veteranbilen av sier at den er justert for å gå på 95 med bly, er det da sannsynlig at tenningen er justert? Blir det feil å bruke 98 igjen? Hæ
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: juli 17, 2018, 15:16:09 pm »

Det er bare bedre å fylle 98 enn 95, pga etanoltilsettningen i 95 oktan.
Ellers går det ikke an å stille tenninga så motoren trenger bly. VW er lagd med ventiler og ventilseter som tåler å bli kjørt på blyfritt. Er det ett annet merke du har i tankene?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 18, 2018, 12:28:54 pm »

Hva menes egentlig med å stille tenning etter oktantallet? Ute på bygda hvor jeg bor finnes det ikke 98 oktan noe sted. Jeg har alltid stilt tenninga etter det som står i håndboka.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juli 18, 2018, 14:05:19 pm »

Hva menes egentlig med å stille tenning etter oktantallet? Ute på bygda hvor jeg bor finnes det ikke 98 oktan noe sted. Jeg har alltid stilt tenninga etter det som står i håndboka.
Noen biler (ikke gamle VW) er laget for å gå på 98 okten, eller sogar 99 på det glade 70-tallet. Ved å gi litt mindre fortenning, vil bilen kunne gå på lavere oktan uten å få tenningsbank.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!