april 27, 2024, 06:54:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny "racingklasse"? VolksKart. Idemyldring! :-)  (Lest 2155 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: september 16, 2015, 11:14:21 am »

Jeg har grublet en del på hva som kan gjøres for å få mer aktivitet og moro på treff for de som ikke har interesse, økonomi, kunnskap eller vilje til å drive med "skikkelig" racing. Samtidig må det være gøy å se på, og terskelen for å bli med må være lav. Veldig lav.

Har letet litt etter en passende serie, og cyclekart virker utrolig gøy. Vil gjerne utvikle noe eget, der bilene ser ut som små Volksrods. Samme "mal", men med en vinkling som passer innenfor det vi driver med. Det må selvsagt utvikles regler. Jeg mener ikke vi nødvendigvis skal følge oppsettet til cyclekart-serien slavisk, men det er i alle fall noe å ta utgangspunkt i.

Det hadde vært fint å få en del innspill, slik at det kan settes opp et forslag til regelverk for løp og bil. Forslag til motorvalg (alle skal ha samme) er også greit å få med. Vi kommer uansett til å smelle sammen en slags prototype iløpet av vinteren. Vil dere være med å påvirke reglene, så MÅ kommentarer/innspill komme FØR 31.11. Vi vil ha ting på plass før nyttår. Det skal ikke så mye innsats til for å få satt sammen en vogn.

Det virker umiddelbart merkelig at de kun har drift og brems på ene bakhjulet (Ingen frambrems), men det er greit forklart for de som gidder lese. Det BØR man om man synes dette virker artig.

Fint også å få innspill til sikkerhet, godkjenninger osv. Hva trenger man? Kan man bare kjøre på så lenge det er lukket område og alt skjer på eget ansvar? Dette har jeg IKKE peiling på....

Fint om folk er positive og konstruktive. Glad

Blir det premiere for den nye VolksKart-serien på SCC 2016? Kult

Team som har meldt seg:  Glad
StarBugs

Cyklekart specs:
http://cyclekarts.com/CycleKartSpecs.html

Linker:
http://cyclekarts.com/
http://www.petrolicious.com/cyclekarts

YouTube:


Det finnes masse videoer og info. Bare google cyclekarts.

Kanskje det blir noe i denne gata? Glad


* volkskart.jpg (25.2 KB. 640x366 - vist 148 ganger.)


« Siste redigering: september 16, 2015, 12:26:35 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 16, 2015, 12:04:27 pm »

Jeg skjønner ikke... Har du førerkort og bil, er det allerede 3 muligheter på SCC. Drag, Schmutz og slalom.

I tillegg er det flere rundbanebobleløp iløpet av sesongen.

Er ikke det allerede da enklere, billigere og lettere enn å bygge noe helt fra scratch?


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: september 16, 2015, 12:11:00 pm »

Er enig med Erlend her, hva er det jeg ikke ser/forstår mht. terksel?
I vårt miljø kan man ved flere anledninger kjøre både bane og drag kjøring med helt vanlig luftkjølt Volkswagen med visse krav som 3pkt sele, hjelm, vanlig sertifikat til en særdeles gunstig pris. Vi snakker kun et par hundrelapper som regel. Det er ikke før man tar et par steg opp at man får økte kostnader med dyrere kjøretøy, mer krav til personlig utstyr, høyere deltaker avgift osv.
I tillegg til dette kreves ingen kunnskap utover de man allerede har bevist å inneha siden man har sertifikat for å kjøre. Å forstå et start tre på stripa er som å forstå et trafikklys. Grønn betyr kjør.

Da må det være ekstremt høyere terksel å bygge et nytt kjøretøy fra bunn både mht. kunnskap og kostnader.

Men selvsagt hvis fokuset her var å skape noe nytt og ikke det du fokuserer på i første setning så bare se vekk i fra mitt innlegg :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3 på: september 16, 2015, 12:21:37 pm »

- Det tar veldig lite plass å lagre/bygge bilen. Den er lett og enkel å transportere.
- Det er raskt og billig å bygge. Man kan bygge med det utseende man vil uten å tenke på godkjenning og registrering. Noen vil kanskje synes det er artig.
- Kravet til bygget er selvsagt høyere enn kassebil, men laaaangt fra "vanlig" bil.
- Man kan ha det veldig gøy med lite organisering og på et lite område.
- Det er kun for show, og kun aktuelt dersom noen har lyst å være med. De som ikke har lyst regner jeg med klarer å la være.
- Å ha første løp på SCC var bare en tanke dersom folk ville se noen mini-volksrods rase rundt på en bane.

Man trenger ikke skjønne. Men det hjelper kanskje å lese litt om hva dette er. Glad
 
 
« Siste redigering: september 16, 2015, 13:34:21 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: september 16, 2015, 12:26:38 pm »

Jeg tror det hadde vært veldig gøy med en slik klasse/event på SCC og ikke minst å se hva folk hadde prestert å bygge frem.
Men kostnaden ved å bygge dette er høyere enn 250 kr i engangslisensen for å kjøre i stock klassen.

Kanskje dette hadde vært noe å brukt bremsestrekket til på fredagskvelden?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: september 16, 2015, 15:03:02 pm »

Hvis ting rekker å bli som NDRG ønsker seg på Gardermoen så vil vi ha rikelig med plass også inne på området til å sette opp en bane for dette initiativet. PS: Jeg håper og tror at vi også skal få flytte slalomen inn på selve området.
Stå på Geir!
Loggført

Speed is no substitute for direction
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: september 16, 2015, 15:13:08 pm »

Skjønner ikke hvordan dette skal bli billigere enn noen annen løpsform som allerede er i gang.
Og med en gang man kaller det løp... Da er NBF bossen... Ikke mye man får igjennom av nytenking der..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: september 16, 2015, 17:14:19 pm »

Oppvisningsløp og kameratslig kappkjøring på lukket område med motoriserte "kassebiler" på +/- 10-12 hk tror jeg ikke noen bryr seg så veldig mye om....Men skal jo selvsagt sjekkes. Glad

Kunne godt tenkt meg det på sikt ble mulig med en junior-klasse. Blir vel best å sammenligne med de motorsvake klassene i gokart? Uansett skal lover og regler selvsagt gåes gjennom.
« Siste redigering: september 16, 2015, 19:32:16 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 16, 2015, 20:59:09 pm »

Et kult initiativ, så jeg hater å være pessimist her...
Alt med motor reguleres enten av Veitrafikkloven eller NBF her i Norge. Med mindre det går som motorisert sykkel..
Avklar dette med lovligheten før det legges resurser i noe mer
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: september 17, 2015, 08:16:17 am »

Forespørsel er sendt bilsportforbundet, så får vi se hva som skjer. Kommer med info så snart jeg hører noe. I mellomtiden kan de som er interessert (og de som ikke er det...), se litt på videoer for cyclekart. Dette ser vannvittig gøy ut, og som sagt, det krever relativt lite på alle måter.

Jeg skjønner selvsagt at det krever ennå mindre å hive seg rundt en bane med egen bil, men likevel er det veldig få som gjør det. Dessverre.....Jeg har selv arr. flere banetreff og ulike "løp". Det er ikke lett å fylle opp, og det er definitivt ikke gratis å leie banen......Blir det dårlig vær er det nærmest garantert tap. Vi ble "reddet" av vannkjølt-folket som stilte opp på kort varsel. Derfor (synes jeg) det hadde vært gøy å finne på noe uhøytidelig med HØY moro/show-faktor, og LAV innsats/risiko. Vi kommer nok til å bygge et par prototyper uansett. Det blir lite moro med bare en.... Blunker

Selvsagt hadde man kanskje fått flere til å delta på banetreff, uansett om det svinger eller går rett fram. Men ikke alle har plass/anledning til flere biler. Det er heller ikke alle som ønsker å fyke rundt på en bane med finbilen sin, men som likevel har lyst å rase fra seg litt.

En idé kan også være (om man får det godkjent) å lage flere biler, slik at folk kan låne/leie bil. Da kanskje man kan få flere interessert. Man trenger bare 4-5 biler for å få litt moro på en liten grus-rundbane, eller på en improvisert kjeglebane på en asfaltplass.

Jeg er en sta fyr, så jeg gir meg ikke med en gang. Glad

Geir


* CK.jpg (66.54 KB. 580x343 - vist 146 ganger.)

« Siste redigering: september 17, 2015, 08:34:16 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: september 17, 2015, 08:46:10 am »

Det er godt du ikke gir deg Geir. Hadde alle gjort det hadde samfunnet stagnert ganske fort tenker jeg.
Men forventer du at disse som ikke gidder å sette seg inn i eksisterende for å kjøre faktisk kommer til å bruke energi på å bygge en motorisert renne bil?
De som gidder å mekke til en slik bil som dette er nok de samme som hadde stilt på andre ting og. Hva kan vi gjøre for å få "de andre" til å ville kjøre?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2015, 09:16:28 am »

Kanskje legge det opp (også) for barn, for å rekruttere til racingmiljøet? Lettere å få med ungene og kona på SCC for da kan alle aktiviseres?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #12 på: september 17, 2015, 10:00:11 am »

De som gidder å mekke til en slik bil som dette er nok de samme som hadde stilt på andre ting og. Hva kan vi gjøre for å få "de andre" til å ville kjøre?

Nå vet jo ikke jeg hva som møter meg av krav fra forbund/regelverk.....Det blir jo selvsagt litt avgjørende. OM det er mulig å få til noe, så tror jeg dette kan være en veldig enkel og rimelig vei å gå, og noen kanskje er fornøyd med å rase fra seg i noe slikt....

Når det gjelder å få "de andre" til å ville kjøre (med vanlig bil), så tror jeg dessverre dragracing er "feil". Iallefall ikke optimalt organisert for laveffekt-biler......Kanskje man bør ha en egen (veldig) kort bane der reaksjonstiden er det viktigste? 402m (eller 201 for den del....) virker laaaaaaangt med org, eller tilnærmet org. motor. Hvor lang var slalombanen? Det er MER enn langt nok.....I tillegg tror jeg mange er redde for å droppe olje og ødelegge for de seriøse.

Litt samme problemstilling på andre baner...Kravene er (selvsagt) store siden andre og mye mer motorsterke biler skal kjøre samtidig eller senere. Fare for oljesøl skremmer, iallefall fra å arrangere. "Trussel" om høye kostnader om noen hiver olje utover hele banen osv. Kanskje slalom er det enkleste "lavterskel-tilbudet". Aner ikke.....Var jo relativt bra oppmøte der på SCC. På det kan jo selvsagt mange fler stille. Det samme kan de på grusløpet, men det er jo begrenset av regler, og er vel ikke altfor publikumsvennlig.

Disse tingene blir jo en annen diskusjon, selv om jeg skjønner at mange heller vil dra inn folk i det som allerede er etablert, enn å finne på noe nytt. Glad

Dessverre(?) tror jeg folk fremover i større grad vil ha det enkelt, uhøytidelig og risikofritt. Det er vanskelig å få folk til å binde seg til ting, å engasjere seg utover det å stille opp på noe andre finner på. Selv det er utfordrende.....Da kan kanskje det enkle friste eller booste interessen? Jeg aner ikke.....Vil vel egentlig bare ha det litt gøy uten å måtte leie Eikås-banen eller reise landet rundt til ulike asfaltbaner. Blunker
« Siste redigering: september 17, 2015, 10:20:36 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: september 17, 2015, 10:14:54 am »

Kanskje legge det opp (også) for barn, for å rekruttere til racingmiljøet? Lettere å få med ungene og kona på SCC for da kan alle aktiviseres?

Det var litt av tanken, men her også blir regelverk/krav avgjørende for hva man kan få til. Konseptet er jo ekstremt familievennlig. Glad Det er fristende å satse på vanlig cyclekart, men det hadde vært gøy å beholde linken til VW. Klarer ikke la være å se for meg små volksrodder sladdende rundt en grusbane.....Med sjåførene glisende fulle av sand og dritt i trynet og tenna. Gliser Vil man gjøre det enkelt bygger man 181. Blunker
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #14 på: september 17, 2015, 12:51:54 pm »

Kanskje legge det opp (også) for barn, for å rekruttere til racingmiljøet? Lettere å få med ungene og kona på SCC for da kan alle aktiviseres?

Det var litt av tanken, men her også blir regelverk/krav avgjørende for hva man kan få til. Konseptet er jo ekstremt familievennlig. Glad Det er fristende å satse på vanlig cyclekart, men det hadde vært gøy å beholde linken til VW. Klarer ikke la være å se for meg små volksrodder sladdende rundt en grusbane.....Med sjåførene glisende fulle av sand og dritt i trynet og tenna. Gliser Vil man gjøre det enkelt bygger man 181. Blunker

Hehe, bare å legge ned frontruten, så er en slik klar...  Blunker
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!