april 26, 2024, 08:40:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tenningsbank -Hvordan best oppdage på 500hk turbomotor?  (Lest 1156 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juni 18, 2015, 08:17:10 am »

På den 1915turbo jeg bruker i dag, har jeg montert fast sensor Bosch med elektronikk og instrument som lyser blått ved kalibrering, grønt når OK og rødt ved bank.
Denne saken kostet rundt 3.000,-  Øyerulling ..og virker dårlig.. Jeg plasserte sensor på skrue for bensinpumpe, da den burde monteres mest mulig sentralt på motor sto det.

Sprutet jeg har kjøpt, Vipec V44 har inngang for deteksjon om du bruker forsterker. Men har forstått på Skinne at det ikke er bare bare å ha kontroll på dette.

Hva anbefales som den beste metoden for å oppdage tenningsbank under belasting med høyt ladetrykk?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 18, 2015, 08:28:41 am »

Fylle E85?  Gliser

Evt. lavt ladetrykk på bensin..


Ellers har jeg ikke peiling, og gidder ikke tenke på det med egen maskinist.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: juni 18, 2015, 09:54:30 am »

Forslag til løsning, du finner en bremsebenk som har tilgang på dette og benytter det kun i forbindelse med bremsing. Han som bremser for meg har en fancy Motec knock detection device og sitter med øreklokker når han bremser. Vi fester denne på motorblokken på en avstandsbrikke for å "redusere" vanlig mekanisk støy.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juni 18, 2015, 10:32:42 am »

Forslag til løsning, du finner en bremsebenk som har tilgang på dette og benytter det kun i forbindelse med bremsing. Han som bremser for meg har en fancy Motec knock detection device og sitter med øreklokker når han bremser. Vi fester denne på motorblokken på en avstandsbrikke for å "redusere" vanlig mekanisk støy.

Mvh
BB

Er det en akustisk mikrofon, eller Bosch sensor?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 18, 2015, 10:48:11 am »

Drev og fiklet med knock sensor når teknologien kom. Det 17 år gamle Electromive sprutet mitt hadde denne funksjonen, og kunne benyttes sammen med det meste av sensorer fra Bosch o.l. Problemet var at du selv måtte legge inn verdiene for hva som var tenningsbank og hva som var normal resonans og vibrasjon. Og vil tro dette problemet er gjeldende i dag. Har vanskelig for å tro at en knock sensor device kan vite hva som er bank og hva som er normal forbrenning ut av esken. Dette varierer jo fra en motor til en annen.

Ett stetoskop med slange og solid stav mot blokk burde fungere smertefritt. Og trenger ikke koste all verden.
Loggført

ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: juni 18, 2015, 20:37:31 pm »

Jeg har prøvd å finne en knock sensor løsning som skal passe til en trimmet luftkjølt VW motor.
Har prata med mange vise menn, og svaret er temmelig entydig:
Det er veldig vanskelig/tidkrevende å sette opp en slik løsning der styringen skal kunne skille mellom tenningsbank og alle andre lyder som spiller sammen når man varver en luftkjølt VW.
Jeg la vekk det prosjektet og stoler på at de andre sensorene passer godt nok på motoren
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!