april 30, 2024, 20:07:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye drivstoff bruker din T2 bay?  (Lest 5403 ganger)
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« på: juli 30, 2008, 11:07:48 am »

Hei

Etter en tur på rundt 100 mil siste uken må jeg si jeg synes min -72 bay camper med 2 liters motor er fryktelig tørst.
Har for det meste holdt meg under 80km/t for å spare drivstoff, og ikke belaste den gamle slitern så grådig. Men likevel.....

Tenkte derfor å høre med folket her inne om hvor mye drivstoff dere bruker per mil på landeveiskjøring?

Mvh
Bugster
Loggført
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #1 på: juli 30, 2008, 16:57:06 pm »

Min 79 pickup går på mellom 0,9 og 1 liter på mila med nyoverhalte gassere og nytt luftfilter.
Men pickupen er vel også noe lettere enn campern.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 01, 2008, 19:30:49 pm »

Hei

Etter en tur på rundt 100 mil siste uken må jeg si jeg synes min -72 bay camper med 2 liters motor er fryktelig tørst.
Har for det meste holdt meg under 80km/t for å spare drivstoff, og ikke belaste den gamle slitern så grådig. Men likevel.....

Tenkte derfor å høre med folket her inne om hvor mye drivstoff dere bruker per mil på landeveiskjøring?

Mvh
Bugster

1972-modell med 2,0 liter? Hm... her er det gjort noen endringer. 2,0 er uoriginalt i denne årsmodellen. I beste fall hadde den bilen en 1700 originalt med doble solex (kom også med dobbeltporta "boblemotorer" for buss, også her til lands). Hvis det er putta inn en 2,0 CU (fra 1980-82) eller CJ/CV (fra 1976-1979), så er det gjort endringer (svinghjul el.l).

 :-\Sjekk derfor nøye hva slags kasse du har. Hvis kassa er fra en varebil (originalkassa?) og ikke en buss (var forskjell her i sin tid, bedre utveksling på peronsbilbusser fra fabrikk) og motor er en 2,0 CJ/CV eller CU, vel så er det bytta svinghjul hvis den er putta inn på originalkassa (selv om det kan være litt vanskelig, men det går, men her er det mye å si om dette, det er noen ulikheter på 1700/1800 og 2,0-literen når det gjelder bruk av kasser på bay). Det er mulig du har fått en bil med en motor som går med veldig høyt turtall fordi du har "feil" kasse. Da kan den jo bli tørst.

For øvrig er disse motorene tørste uansett - det vet jeg alt om - har hatt flere. Mellom 1,0 og 1,4 liter 98 oktan pr. mil på langkjøring er ikke uvanlig. Om vinteren drikker den mye mer, nei, da renner det gjennom. Derfor har jeg ikke bay lenger!

CU i 1980-82-modeller er også tørst, men mer normalt om motoren er i orden.

Lykke til! Blunker
« Siste redigering: august 03, 2008, 21:01:19 pm av erjo » Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #3 på: august 01, 2008, 22:06:09 pm »

Erjo,

Takk for godt svar. Ja, det stemmer at det i vognkortet på bilen står at det skal være en 1700 i denne, men i følge han som nylig justerte bilen for meg, skal serienr. som står på blokka fortelle at det er en 2000ccm. Han var dog ikke helt sikker....
« Siste redigering: august 01, 2008, 22:07:42 pm av Bugster » Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: august 01, 2008, 22:39:32 pm »

Står faktisk i instruksjonsboka til T3(T25) med cu motor at forventet forbruk kan være opp mot 1,6l pr mil på langkjøring mener jeg å huske.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Mø...
Juniormedlem
**
Innlegg: 92
Bosted: Trondhjæm


Gettin` high on Gasoline!!


Vis profil
« Svar #5 på: august 02, 2008, 00:58:56 am »

Er veldig enig i det som er skrevet før, det er veldig høyt bensin forbruk på de.. noe en slunken lærlinge pengbok har kunnet fortelle til tider.. fyrer samtidlig med bensinvarmer kan du nesten se at tanknåla beveger seg Osteaktig

angående hvilken motor, i mitt vognkort står den registret med 1600ccm, men under anm. står det også: kan være 2000ccm motor !! 
egentlig litt rart, men veldig tøfft da Rekker tunge
Loggført

- Små barn, Store gleder -

- Never drive faster than your guardian angel can fly! -
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #6 på: august 02, 2008, 13:16:00 pm »

Min brukar p.t niks og null og nuttin'.. Men før det sa knekkbombang, så brukte den stort sett opp bensinen som var på tanken.

Og det er magien med å køyre ein entusiastbil! Du MÅLER ikkje bensinforbruk, men du ERFARAR den auka livsgleden.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #7 på: august 02, 2008, 14:57:14 pm »

Sukk - den dagen jeg har T2, og bekymrer men om årets 500 mil bruker 1 eller 1.5 liter på mila - da er drømmene i boks - men nye  bekymringer kommer skjønner jeg.



Loggført

Shift Happens !
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #8 på: august 02, 2008, 16:27:11 pm »

Vet ikke hvor du har lest at jeg bekymrer meg så fælt. Jeg bare lurte på hva andre erfarte jeg.
Loggført
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 03, 2008, 20:56:35 pm »

Vet ikke hvor du har lest at jeg bekymrer meg så fælt. Jeg bare lurte på hva andre erfarte jeg.

De fleste har noe slik erfaring som her er beskrevet. Det du imidlertid skal være klar over er at disse 2,0-motorene kan gå veldig rimelig - hvis en passer på at alt er riktig og i orden.

Et av prolemene er ikke motoren i seg sjøl, men de håpløst vanskelig, justerbare doble solex'ene. En ting er at de er vanskelige å justere. Noe annet er hva som skjer med forbruket når pakninger etc. begynner å bli noe slitt. I tillegg blir det ikke så mye bedre når motoren blir "rom" generelt! Jeg har snakket med folk som har puttet i et en originalt, totalt renovert slik motor til ny stand, da er de veldig bra. Og de går langt. En camper jeg hadde for mange år siden går fortsatt og har rundt 400.000 km uten motoroverhaling, men med gasseroverhaling. Pass på motorene, så holder de lenge!

Ta deg en tur inn på det svenske bussforumet nordiska typ2-klubben. Det er nemlig mange som har plukket av solexene og puttet på en bedre gasser fra volvo. Spør på "klotterplank", kanskje noen kan gi deg et råd her, da jeg kan lite om dette. Jeg vet folk som har skiftet over til en annen gassertype (det finnes sikkert flere typer), og jeg har hørt beretninger om at forbruket har gått helt ned i 0,8 på mila.

Ellers er jo ikke disse 2-litrene så mye å kjøre med til daglig. På ferie og treff gjør det vel ingenting at det går unna litt drivstoff, men som bruksbil? Nei, da går jeg for tdi.

Jeg har for øvrig stående 2 biler med 2,0-litre i og en av dem skal på vegen i 2010, altså en veteran.

Håper du tar vare på den, tross forbruk inn i det hinsidige...

Hva slags motor du har ser du enkelt: Voran motornummet som står banket inn bak på motoren når du ser inn i motorrommet fra luka, står det en kode: Se hva som står det: Stor det CU er motoren originalt fra en buss 1980-82.

erjo
« Siste redigering: august 03, 2008, 21:04:37 pm av erjo » Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #10 på: august 05, 2008, 21:38:20 pm »

Erjo,

Takk igjen for fyldig svar.

Ser ut som om mekanikeren som justerte den tok feil mht til at det var en 2-liter. Det står nemlig CA baki der, og såvidt jeg har lest meg til skal det bety at det er en 1700, slik som det står i vognkortet.

Skal få sett nærmere på gasserne i løpet av vintern. Den får gå som den går så lenge. Glad

P.S: Jeg er den samma karen som kjøpte T3 coach av deg høsten -07.Glad
Loggført
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 07, 2008, 21:05:34 pm »

Din motor har i så fall denne spesifikasjon:

CA - 49Kw - 66 HK - 1679 cc - 2 gassere - prodsert fra 1. august 1971 til 31. juli 1973.

erjo
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: august 07, 2008, 21:37:27 pm »

Uff, noen ting bør bare forbli tabu.

Som feks. hvor mye drivstoff disse gamle traverne bruker.
Loggført

solrikioo
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Drammen


Vis profil WWW

« Svar #13 på: august 07, 2008, 21:40:42 pm »

Nå har ikke jeg kjørt bussen min enda, bare sittet bak rattet i garasjen. Men drivstoff forbruk kommer jeg til å bry meg pent lite om...

Hehe...
Loggført

holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #14 på: august 07, 2008, 21:50:44 pm »

På min dobbel kabin fra 75 er det skremmende mye Sjokkert
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #15 på: august 07, 2008, 22:49:52 pm »

Hehehehe, nå kom vel ikke doka'er i 75 med 250+ hk orginalt heller da   Gliser

Når det gjelder drivstoff-forbruk så er det med Bayer som med spedbarn - som stolt eier får man bare være glad for at hjertebarnet har god appetitt Blunker
Loggført

1969 Militær-buss
RZR-Jånni
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Lier (Litt Bergen)


Regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 07, 2008, 23:32:02 pm »

Gamle 2,0 varebilbayen min fra 79 lå på 1,2 og da var motoren i god stand og gasserne tunet som best av gammel VW-mekaniker som kunne ta det på gehør. Glad
Loggført

Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika "Stivikken"
74 1303S Big
77 Doka
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: august 08, 2008, 08:56:03 am »

Er ikke så sikker på forbruket på Boblene, ligger nok "endel" under Bay'ene Glad Kaster uansett et blikk på måleren i ny og ne, og konstanterer at frøken bruker mindre drivstoff en forventet. Om det er fordi hun sliter med tilførselen eller fordi hun er en sparsommelig dame vites ikke. Skal dog bli godt å få inn ny bensintank uten GRUMS - så kanskje bensinfilteret holder lenger enn en tur til Hvittingfoss og tilbake til Oslo..
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 08, 2008, 09:12:20 am »

Uff, noen ting bør bare forbli tabu.

Som feks. hvor mye drivstoff disse gamle traverne bruker.

Jeg synes du har et poeng her. Men hvis du har tenkt å bruke bilen mer enn til søndags- og treffkjøring så er det jo et poeng å si at "den får bare bruke det den bruker". Men hva betyr det egentlig? Om du kjører 100 mil pr. md og din T2 2,0 liter bruker 0,9 liter pr/mil eller 1,4 liter pr/mil, mil så er det snakk om et merforbruk på 700 kroner. Det er jo ikke så mye. Men er du student, nyetablert med DYRT hus, små trollunger etc, vel så er det jo noe penger.

Men det er jo en hobby, så egentlig: Det er jo slik det er!!!
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Bugster
Medlem
***
Innlegg: 216
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #19 på: august 08, 2008, 17:18:04 pm »

Jeg er uenig med dere som mener dette ikke betyr noe.  Rekker tunge

1. Jeg tenker på miljø - .....ja, faktisk!
2. Jeg tenker på økonomi. Min "daily driver" bruker under halvparten av drivstoffet. På en tur på 100 mil koster altså ca 2000kr å kjøre T2, mens det koster 1000 kr å kjøre daily'n.

Det meste jeg har kjørt på sommerferietur noen gang, er 700 mil. Det koster altså 14000kr i drivstoff. Mot for 7000kr dersom jeg hadde kjørt daily drivern. Men 7000kr av feriepenga er vel bare lommerusk for dere kara. Glad

For de som bare skal fise ned på nærmeste stripa, så har det kanskje ingen betydning om bilen bruke både 2 og 3 liter på mila, men for de som faktisk har tenkt å reise på lange turer med bilene sine, så får dette betydning.

Jeg har full forståelse for at engelskmenn og amerikanere stapper inn væskekjølte diesel-motorer i sine T2'er, og vil vurdere det samme selv i prosjektbilen min som jeg skal restaurere i vinter.

My 2 cents.
Loggført
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 09, 2008, 23:14:48 pm »

 ;)Godt poeng, Bugster. Og jeg er helt enig.  Blunker
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Kallenavn
Medlem
***
Innlegg: 115
Bosted: M&R

ett eller anna lurt


Vis profil

« Svar #21 på: august 12, 2008, 18:52:06 pm »

Min 74 mod. 1.8 bruker under literen på langkjøring
Loggført

74 t2 camper,85 t3 syncro,90 golf td.
erjo
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Dala


Min 1988 Westfalia Club Joker


Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 16, 2008, 16:37:42 pm »

Min 74 mod. 1.8 bruker under literen på langkjøring

Da har du en motor som er i orden og gassere som er stilt inn riktig. jeg vil tro at rundt +/- 0,9 liter pr. mil på disse motorene er omtrent riktig på langkjøring. Men på småkjøring, vel, det snakker vi ikke så mye om...
Loggført

Medlem av VWestfaliageriliaen
Medlem av vwbuss-miljøet
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!