juni 15, 2024, 13:27:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: RetroSound/ Mascot 6-12Volt konstantstrøm 12V og 12V fra tenning......  (Lest 1181 ganger)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« på: juli 03, 2015, 13:07:38 pm »

Skal montere RetroSound radio i bobla mi. Bilen er en 6V bil fra 1958.

Har diskutert litt med noen bekjente og kommet opp med følgende løsnig for å få både konstant 12V og tenningsstyrt 12V til radioen slik at feks radiominne og lydinstillinger ikke forsvinner vær gang jeg slår av tenningen.

Tidligere har jeg kjørt med en Blaupunkt radio fra ca 1970, men denne har nå tatt kvelden. På denne radioen er det ikke noe problem med konstantstrøm da det ikke er noe "minne" å miste.. Denne har vært koblet slik at Mascot omformeren har vært koblet fra 6V som blir brutt av tenningslåsen. Nå tenkte jeg å koble Mascot boksen til konstant 6V. På denne måten kan jeg dele "ut" ledningen som gir 12V slik at en ledning går rett til ledningen på radioen som skal ha konstant 12V. Den andre kjører jeg gjenom et 6V rele. Da kobler jeg releet til 6V tenning, 6V konstant og jord. Når jeg da slår på tenningen vil rellet "slå på" slik at den andre 12V ledningen fra Mascot boksen kan gå via rellet og til 12V "tenning" på radioen.

Jeg er ganske sikker på at denne løsningen vil fungere bra... hvis jeg tar feil, rop ut Glad Men hvor mye strøm vil Mascot boks og radio "stjele" når bilen ikke kjøres på feks et par uker?? Blir dette et problem eller er dette "plankekjøring"? 
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juli 03, 2015, 14:28:27 pm »

Hvor stor Mascot har du? Den vanlige gir ut ca 2-3A, hvor mye trenger retrosound-spilleren? Er litt redd du vil gå litt stort på strøm. Mascot'en vil jo bruke strøm så lenge den står på, hvor lenge batteriet holder, før jeg ikke si. Men er redd for at det ikke er så lenge som ønskelig. Tror en USB- løsning er bedre, da de fleste billige 12V USB uttakene går bra på 6V. Jeg bruker en fra Biltema for å lade opp mobilen fra 6V. USB leverer 5V ut, så innspenninga betyr ikke så mye.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: juli 04, 2015, 00:31:27 am »

Jeg har den store gullelokserte som heter 707. Mener jeg leste en plass at den kunne belastes med opp til 70w så da er den vel på ca 5,8 A.
Har koblet moroa nå og det virker som det skal. Men hvor mye oppsettet vil stjele når bilen ikke er i bruk gjenstår å se:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #3 på: juli 04, 2015, 00:34:35 am »

Jeg har den store gullelokserte som heter 707. Mener jeg leste en plass at den kunne belastes med opp til 70w så da er den vel på ca 5,8 A.
Har koblet moroa nå og det virker som det skal. Men hvor mye oppsettet vil stjele når bilen ikke er i bruk gjenstår å se:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: juli 06, 2015, 23:23:36 pm »

Da har jeg kjørt noen dager og ennå ingen tegn til for høyt strømforbruk. Eneste som er et "problem" er at radioen slår seg av når jeg slår på lyset, men den kommer tilbake av seg selv ca 1-2 sekunder etterpå. Tenkte å løse dette ved å koble om slik ar 6V pluss til Mascot boksen kommer direkte fra batteriet.
Et mindre problem er at antenna som har stått på bilen siden ca den var ny ikke tar veldig godt inn signaler (bla er ledningen revet av og skjøtet på igjen...) så jeg har bestilt en ny som jeg håper kan passe "spot on" der den gammle står nå.
Når disse to tingene er i boks håper jeg at radioen får all den strømmen den trenger pluss at jeg kan ta inn litt bedre radiosignaler
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!