april 25, 2024, 03:47:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: TUV GODKJENNING AV BIL FØR VISNING HOS BT  (Lest 10082 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: juli 07, 2015, 02:54:28 am »

Artig problemstilling;:

Har vært hos BT med TUV dokumenter på 147kw (200hk) bremser til bruk i VW Boble T1, fikk beskjed om at de ikke likte godkjenninger på mer enn 136kw (160hk), og at BT ikke kunne godkjenne den medbragte TUV godkjenning, på forespørsel sier BT at denne TUV godkjenning ikke er god nok, men kan ikke forklare hva som er feil......

Derimot kan BT "kanskje" godkjenne Porsche bremser hvis jeg kan fremskaffe TUV godkjenning på den aktuelle bil med det bremseoppsettet jeg vil benytte.

NOEN HER SOM HAR PRØVD DETTE, hvem/hva/hvor og hvor mye?Hæ

Tips og tilbakemeldinger mottas med takk.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1 på: juli 07, 2015, 07:02:56 am »

BT må kunne fortelle deg på grunnlag av hvilken paragraf de ikke vil godkjenne bremsene dine.
Litt som når jeg skulle godkjenne en senket Polo for noen år siden.. Da mente de at det ikke var nok klaring mellom dekk og hjulbue. De mente det skulle være plass til håndtaket på en liten speile (verktøy de brukte for å inspisere) mellom dekk og hjulbue. Når jeg spurte om jeg kunne få dette avslaget skriftlig og samtidig få vite i hvilken paragraf det står at håndtaket på denne speilen skulle passe mellom dekk og hjulbue på min bil valgte de å godkjenne bilen😄 Klaring er klaring enten det er 2 eller 12mm......
Føler at du havner litt i samme situasjon. Du har altid krav på å få vite hvorfor noe ikke kan godkjennes... Be om dokumentasjon:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: juli 07, 2015, 08:05:22 am »

Hold oss oppdatert på hvordan dette går! Blunker
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: juli 07, 2015, 09:55:34 am »

Har forespurt BT om svar på om nevnte 147kw TUV godkjenning kan brukes eller en begrunnelse hvorfor ikke.

Har også forespurt BT om eventuell mulighet for å bruke Porsche bremser/felger i stedet for 147kw bremsesett Kerscher/Tafel og i tilfelle om dette er noe BT har kompetanse/myndighet til å godkjenne (de skal jo nå ha kompetanse/myndighet til å godkjenne amatørbygde biler) eller hvilke andre instanser som kan godkjenne, SFOOR, SFRO, TUV eller andre.

Venter i spenning, det er uvisst hva utfallet blir. 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #4 på: juli 07, 2015, 12:26:30 pm »

Send søknad med dokumentasjon direkte til SFOOR får du godkjenning der så overstyrer de de lokale "småkongene"som sitter rundt om på de lokale biltilsyn og gjør ting surt for folk.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: juli 07, 2015, 16:14:00 pm »

Dessverre er det ikke så enkelt, selve bygget er godkjent for bygging, men BT setter ikke pris på effektøkningen til 147kw, samt bruk av andre bremsesett enn Kercher.

Vurderer å TUV teste bremser/felger for så å godkjenne bilen hos BT etterpå, men er dårlig på Tysk, og har lite kontakter i Tyskland.

Vet att det er noen østover som har gjort dette etter at BT nektet å godkjenne ombygging/effektøkning, men vegdirektoratet har da overprøvd BT sin avgjørelse når egen TUV dokumentasjon er fremlagt. 

Tar gjerne imot tips (gjerne på PM) hvis noen har tips om hvordan en får utført egen TUV test. 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 10, 2015, 21:42:41 pm »

En ganske så nær deg har fått dette godkjent. Turbo Haraune her på forumet. Han har ikke vært så aktiv her i det siste har jeg sett, han holder vel til i Sandnes mener jeg å huske...

Her er tråd om bilen hans : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,688.0.html

Om han er intressert i å hjelpe deg med godkjenning vet jeg ikke da,  men du kan jo prøve ..  Blunker
« Siste redigering: juli 10, 2015, 22:14:52 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: juli 10, 2015, 22:21:01 pm »

Hvis jeg husker rett, så han har Kercher sitt 200km sett (ingen begrensning på hk), dette settet leveres ikke lenger !

Han har også flyttet nordover, så det er ett stykke mellom oss nå :-)

Jeg har purret ett par ganger for å få svar fra BT ang. Tafel sitt 200hk sett, BT ville ikke umiddelbart godkjenne bruk av dette settet, selv om det følger med TUV godkjenning, fikk svar at BT skal vurdere om dette settet kan godkjennes, VENTER FREMDELES

Vil helst bruke Porsche bremser, men da må jeg i følge BT fremvise egen TUV godkjenning på den bilen jeg ønsker å bruke det på, selv om motoren jeg skal bruke er innenfor 15kw regelen.

Jeg mener at BT som nå skal kunne vurdere og eventuelt godkjenne amatørbygde biler også burde kunne være kompetente nok til å vurdere om ett oppsett med Porsche bremser er godt nok.

Har forespurt ett par stykker som har TUV godkjent Norske ombygde biler om hvordan dette gjøres, og hva det koster, men det e tydeligvis en statshemmelighet.
 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #8 på: juli 11, 2015, 06:48:32 am »

Kansje de har koner som smugleser på forum😀
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tor_Fredrik
Medlem
***
Innlegg: 159
Bosted: Mosjøen


Vis profil

« Svar #9 på: juli 11, 2015, 10:35:17 am »

spennende å høre hvordan dette går, har 2 biler som skal igjennom nåløyet hos bt, en 03 med kerscher/Porsche bremser hvor jeg ønsker å få godkjent 147kw.
Loggført

73 1303 Germanlooker.
73 1303 Karmann cab.
76 Bay Doka
76 Bay kombi
73 Fastback
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #10 på: juli 27, 2015, 17:19:33 pm »

Ingen som har tips om TUV godkjenning av Norsk bil Hæ
« Siste redigering: august 13, 2015, 09:52:06 am av vwfreaks » Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #11 på: juli 27, 2015, 21:23:18 pm »

Tja, min 03 er godkjent med 944 bremser og papirer fra Kerscher som ikke sier noe om hk. toppfart el. Men det er ikke helt det du er ute etter.?
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #12 på: juli 27, 2015, 21:38:28 pm »

Takker for svar, det er flere som har godkjent Porsche bremser på VW Boble, men de fleste har samme problemet, ingen godkjenning på økt hk i vognkort.

Jeg prøver å få BT til å godkjenne Porsche bremser i stedet for å bruke Kerscher eller Tafel sitt bremsesett, men blir hele tiden møtt med at jeg ikke kan fremvise TUV godkjenning på slike bremser brukt på VW Boble, og heller ingen henvisning på godkjenning på økt hk ved bruk av slike bremser.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #13 på: juli 27, 2015, 21:46:24 pm »

Min er godkjent med 158 hk. i vognkortet.
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #14 på: august 13, 2015, 09:58:05 am »

Er fremdeles interessert i å finne ut hvordan en kan få utført en TUV kontroll på en Norsk bil !!!!!!

INGEN SOM KAN HJELPE ?

Tar gjerne imot info på PM hvis det er det som skal til :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 13, 2015, 10:07:07 am »

Du må nok høre med Pjoken fra Porsgrunn da
Stein arne Lindvall
se på vwbus forum anngående hans t3 bus med mitt motor V8 Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #16 på: august 13, 2015, 10:20:36 am »

Har gjordt det................... ingen svar :-(

Tar gjerne imot tips hvis det er noen som kan formidle kontakt, gjerne anonymt hvis nødvendig.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: august 13, 2015, 10:25:35 am »

Gullik her på forumet kjenner "Pjokken" godt og han var så snill å ta meg med dit på versktedbesøk. Hyggeligere kar skal du lete lenge etter og det går for både Gullik og Pjokken.

Å sende han en mail og be om godkjenningsinformasjon er bortkastet tid og energi. Jeg forstår godt at han ikke besvarer slike.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #18 på: august 13, 2015, 10:44:31 am »

Spurte ikke om godkjenningsinformasjon, bare hvor og hvor mye?

Forventer jo ikke at andre skal gjøre arbeidet, men det er vanskelig å få tilbakemeldinger hos TUV, har sendt mail til mer enn 10 forskjellige, men på Engellsk, er ikke god i Tysk, men 2 av TUV sidene var på Engelsk (brukes av bla Nato) når mannskaper tar med biler til Tyskland og skal ha dem godkjente der. IKKE ETT ENESTE SVAR FRA TUV

Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: august 13, 2015, 10:59:16 am »

Jeg leste igjennom tråden nå.

Mange der ute har fått godkjent høyere effekt på sine kaefere med Porsche bremser. Til og mer her i landet som allerede nevnt. Dette er en interessant problematikk da Kercher selv leverte 200hk sertifikat til sine bremsekit og dermed burde det være mulig å benytte. Du får gå opp stien for alle oss andre.

Det kommer alltid en del fra Tyskland til SCC. Der samarbeider dem med TÜV og dermed burde det være mulig å få info fra noen der nede. Vi har også vårt engelske forum hvor en del av gutta henger fra tid til annen. Facebook er vel kanalen du raskest vil få svar på tenker jeg.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #20 på: august 13, 2015, 11:09:17 am »

Fikk tilbakemelding fra BT i dag,  Tafel Tuning sitt 200hk sett med TUV papirer ble ikke godkjent???
Fikk beskjed at BT synes det var nok med 160hk og 200nm.
Fikk også beskjed at bruk av Porsche 944T bremser ikke automatisk kunne godkjennes selv ved begrensning på 160hk og 200nm, men at de kunne vurdere Porsche bremsene hvis jeg kunne fremvise en TUV godkjenning. 

Mitt spørsmål er da hvilken garanti har jeg for å få godkjenning hos BT når jeg eventuellt får en TUV godkjenning på Porsche bremser, når BT ikke vil godkjenne TUV godkjenningen fra Tafel Tuning!

Denne problemstillingen var ikke aktuell når jeg bruker Kercher sitt TUV godkjente sett.

Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: august 13, 2015, 12:24:13 pm »

Tjohei! Ja, kjenner igjen lyden av denne saken som med så mange andre..
Tror det er litt bevisst at det skal oppleves som vanskelig. Hadde de gjort det lettere for oss, var det flere som hadde prøvd, og da hadde SFOOR blitt overarbeidet.
Jeg lærte mye av de første rundene dine med buggyen, og min egen bil. Nytter heller ikke å dra frem andre biler og eksempler. Da kan du få svar som: Jo, det gjaldt DEN bilen, nå snakker vi om DIN bil  Blunker
Putt på Kerscher bremsene dine og la livet gå videre er mitt råd  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #22 på: august 13, 2015, 12:37:59 pm »

Det blir vel å feige ut............. samt svarer ikke på det som tråden handlet om!

TUV GODKJENNING AV BIL
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #23 på: august 13, 2015, 12:48:33 pm »

er ikke seringstad i sfro da Gliser
men ta en tlf til Stein Arne da og høre på råd da

Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: august 13, 2015, 13:12:58 pm »

Det blir vel å feige ut............. samt svarer ikke på det som tråden handlet om!

TUV GODKJENNING AV BIL
Jeg kommer ikke til å krangle med deg, men tror jeg i hvertfall er innom det tråden handler om.
Du skriver:(Utdrag sitat) fikk beskjed om at de ikke likte godkjenninger
Det å like er nøkkelordet. Du kan ha så rett du bare vil, alle TUV godkjenninger i verden, men i forskriften går det egentlig frem at det er kontrolløren som skal godkjenne etter en totalvurdering.
Det utsagnet går det an å gjemme mye bak, og ikke trenger de å spesifisere det heller..
Men ikke misforstå, veldig bra at det kommer opp igjen, klarer du å få til noe, tar jeg gjerne en runde jeg og for å øke effekten uten å måtte kjøre med prøveskilt  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #25 på: august 13, 2015, 14:56:22 pm »

Serigstad er i SFOOR (Sverige har SFRO), blir vel det samme, men som Jan Olav skriver..... selv om en har TUV godkjenning så blir det ikke alltid godkjent, og det er vel det jeg er ute etter.... hvis en (kontrolløren) kan godkjenne Kercher deler med TUV, så hvorfor ikke også Tafel Tuning deler med TUV, eller Porsche som er større (bremseeffekt).

Bygget er "godkjent for bygging" med Puma, roadster forsterkninger, karosseriombygging til stepside pickup, manuell gir (Automat IRS bunn) Porsche alu bærearmer bak, 7" og 9" ATS felger, 2332cc motor og 160hk ved bruk av Kercher bremser.

Så tilbake til start.. BT sier at hvis jeg har TUV godkjenning på hele bygget, så skal De godkjenne bruk av Porsche bremser..... vurderer derfor denne muligheten også, men vet ikke hvor (TUV stasjon) og hva det innebærer/koster.

Har som tidligere nevnt tatt kontakt med flere TUV stasjoner, men ingen svar.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #26 på: august 18, 2015, 00:13:28 am »

Slik er oppsettet mitt foran, det er jo "litt" forskjell på Kercher sitt 160hk sett og de Porsche bremsene jeg gjerne vil bruke.


* image.jpg (53.69 KB, 600x600 - vist 183 ganger.)

* image.jpg (66.58 KB, 600x600 - vist 164 ganger.)

* image.jpg (64.48 KB, 600x600 - vist 194 ganger.)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #27 på: august 18, 2015, 09:04:11 am »

Ville tro Lindval Tuning i Porsgrunn kan svare deg på hvor, hvordan og hvor mye:-)
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: august 19, 2015, 06:13:09 am »

Lindvall var på SCC. Hvor var du?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #29 på: august 19, 2015, 11:13:36 am »

Jeg var hjemme og jobbet med bil som forhåpentligvis skal bli klar til neste sesong, samt skolestart for ungene.
Kan dessverre ikke rekke alt jeg vil :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!