april 30, 2024, 09:09:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble med dieselmotor  (Lest 14706 ganger)
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« på: juli 31, 2008, 01:11:52 am »

Dette er en idé jeg hadde fremme på vw2you også, men jeg klarer ikke glemme den, eller legge den fra meg. Kom på dette igjen her om dagen da jeg leste om å kjøre dieselbiler på brukt matolje osv.

Planen er i sin "enkelhet" å putte en dieselmotor inn i ei boble. Ikke verre, men ikke så lett.
Da jeg fremmet denne idéen på vw2you var det mange som tvilte på om det i det hele tatt var gjennomførbart, men her er iallefall det jeg har tenkt på;

Selve bobla bør vel være en 1303 S / 1302 S. Motoren fant vi vel ut på vw2you at burde være en dieselmotor, gjerne turbodiesel, fra en VW Golf 2 eller annen VAG fra samme tidsperiode.
Det fantes vist noe 3-sylindra greier som var lite nok til å få inn i en boble, men jeg har ikke funnet noen motorkoder eller mål på nettet. Delvis derfor jeg poster her inne.
Et motoradapter må benyttes for å få girkassa til å passe her, trur jeg heller litt mot KEP-adapter om ingen vet om noe litt mer lokalt. Er det mulig å få et slikt adapter godkjent?
Bremser osv. kunne vel gjøres på samme måte som de boblene i landet som er godkjent med Subaru turbomotor. For de som lurer vil nok stilen på bobla helle mot enten rat eller germanlooker, litt ettersom hva jeg finner ut er artigst.

Dette er en idé i planleggingsstadiet. Jeg vil bare se om noen har flere ideer som jeg har glemt.
Tråden på vw2you er slettet, ellers skulle jeg linka dit og.
Dette burde være gjennomførbart, nok en gang tenker jeg på bobler med Subaru-turbo, eller Porsche-motorer i seg som har lovlige skilter. 'nuff said...
Kjør debatt! Rekker tunge
« Siste redigering: juli 31, 2008, 01:26:04 am av Fisk1 » Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #1 på: juli 31, 2008, 08:30:10 am »

Polo fra 2001 og opp har 3-sylindret diesel på 1,4 l med 75 hk. Motorkode AMF. Da er jo originalbremser nok også så lenge det er skivebremser foran :-D
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juli 31, 2008, 10:19:18 am »

Dette burde være gjennomførbart, nok en gang tenker jeg på bobler med Subaru-turbo, eller Porsche-motorer i seg som har lovlige skilter. 'nuff said...
Kjør debatt! Rekker tunge
Du finner ikke mange bobler med porschemotor, i allefall ikke 6-ere. Selv om mange tror det... Det vanligste er trimmede  type 1 eller type 4 motorer.
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 31, 2008, 18:26:28 pm »

Skal du ha dieselmotor bør du vell også dreve om girkassen for å få utnyttet motoren.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #4 på: juli 31, 2008, 20:54:06 pm »

Frodo: Jeg tror ikke jeg har råd til en motor fra en 2001-modell Polo. Ikke i Norge iallefall. ^^

magnusB: Greit, men det var egentlig ikke poenget heller. Hehe... Poenget var at dette ikke burde være noe vanskeligere å gjennomføre enn et hvilket som helst annet motorbytte på ei boble.

Holmen: Ja, det er et eksempel på et felt hvor jeg trenger tips. Rekker tunge
Hva slags girkasse kan benyttes / hva kan man gjøre?
Blir vel en del moment som skal utnyttes i forhold til original boxer.
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #5 på: august 01, 2008, 09:55:48 am »

Sjekk ut priser på motorer til Smart ForTwo. 3 sylindra diesel. Disse har også halvautomatiske 6 trinns girkasser.
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: august 01, 2008, 10:54:27 am »

Jeg tror Jimmi kjørte rundt i dielselboble en stund.. Han er innom forumet her innimellom, du kan jo kansje sende ham en PM Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
håper
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: august 01, 2008, 10:58:57 am »

Heisann
Joda ideen din er morsom men jeg syns du skal si litt om,hvorfor du vil ha dieselmotor i en boble,hvilken metode du tenker på å feste motoren på og hvorfor ikke bare kjøpe en Golf?
Motorvekten på en 4sylindret diesel(vag) er vel på ca 150kg.Dette vil vel gjøre at det kreves endel mer fjæringsjusteringer bak+kanskje mer vekt foran også.
Bare for å slenge på noen ville ideer om motorinnsetting så kan du for eksempel,sette inn en motor på tvers,snu boblegirkassen og sette inn motoren foran,sette inn motoren i fronten av bilen med en mellomaksling som går bakover og kanskje til og med ha på en stiv aksling som driver hjulene bak,eller en tverstilt motor i front med forhjulstrekk.
Uansett vil det bli masse jobb og hodebry med motorfester,vekt ,fjæring,giroverføringer,plass og støy.

Hvis du skal gjøre dette for moroskyld så er det helt greit men det går an å ha mye moro med en originalboble også.
Mvh håper
Loggført
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #8 på: august 01, 2008, 15:24:54 pm »

hva med og bare sette hele opplegget fra en t3 diesel baki, det eneste som trengs er vel en golf adapter og retur til tanken.
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #9 på: august 02, 2008, 01:48:22 am »

Terje79: Å kjøpe en motor fra en slik bil kan da umulig bli billigere enn å sette inn en dieselmotor fra en eldre VAG?  Hæ

Endre D: Takk for tipset, skal se om jeg får tak i han! Glad

håper: Grunnen til at jeg ikke kjøper Golf er veldig enkelt; jeg liker ikke Golf, punktum.
Uansett; jeg må minne om at dette bare er et prosjekt veldig tidlig i planleggingsfasen enda. Det er derfor jeg vil ha tips fra dere. Glad
Motorfester etc. har jeg ikke fundert ut enda, elv om jeg faktisk gikk og grubla over akkurat det i dag. Og hvordan jeg skal få plass til radiator og evt. intercooler... Rekker tunge
Du har mange gode ideer der om motorplassering, men jeg tror allikevel på at det må være lettest å få dette gjennomført og godkjent med hekkmontert motor? Litt av poenget her er å beholde bobla så original som mulig, tenk litt sleeper.
Får jeg opp noen dieselhester i dette her kunne det være morsomt å utfordre nyere Audi stv på E6. Osteaktig
Du har forøvrig helt rett i man kan ha mye morro med en helt vanlig boble, og du skal ikke se bortifra at jeg starter der før jeg evt. starter på dette prosjektet. Blunker

Adax: Det du sier her er interessant! Men hvis du tenker på dieselmotoren fra en f.eks Caravelle (jeg er forsatt litt grønn i denne ligaen, og har ikke lært meg alle T'er og forkortelser enda. Bær over med meg...) så er dette ideen jeg var inne på fra starten av. Men, på vw2you tror jeg det var flere som sa at disse motorene ikke kan passe inn baki en boble. Men! Hva med å bruke girkassa fra en T3? Adapter til Golf-motoren, og voilá?

Oppsummert: jeg er ikkeno geni innenfor motor, og har ikke vært med på de råeste prosjektene. Men dette er en idé jeg ikke blir kvitt, så hvis jeg får det ned på "papiret" kan jeg kanskje bestemme meg om det er verdt å gjennomføre eller ikke, en gang i tida.
Jeg har ikke alle detaljene klare enda, f.eks med motorfester, girkasser, pris osv.
Men se for dere en litt ratty 1303S som ruller nedover veien med en turbodiesel skjult i hekken! Glad
Litt tøft er det vel?

Takk for all hjelp så langt, alt mottas med takk!
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #10 på: august 02, 2008, 02:00:58 am »

Husk alt går bare man vill det nok Blunker stå på, følger utviklingen med stor spenning.
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #11 på: august 02, 2008, 02:18:46 am »

Husk alt går bare man vill det nok Blunker stå på, følger utviklingen med stor spenning.

Godt poeng! Glad
Så en bra signatur her på forumet, noe om at amatører bygde Arken og proffer bygde Titanic...
Så planen lever videre den! Under utvikling, kan man si...
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: august 02, 2008, 09:12:01 am »

forsåvidt artig prosjekt, men du svarte ikke på det som for meg er et av de  viktigste spm: hvorfor? Hva er det du ønsker å oppnå?  Er det miljøhensyn, økonomi, eller enkelt og greit å gjøre noe ikke alle andre gjør?

Uansett er det nok enklere å få bra tips hvis folk forstår litt mer om bakgrunnen for prosjektet ditt.

Lykke til
Loggført
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #13 på: august 02, 2008, 09:21:01 am »

Hvis dere leser den første linja i det første innlegget så ser dere at jeg kom på denne ideen igjen da jeg gikk og tenkte på bruk av dieselmotorer med WVO, altså Waste Vegetable Oil. Man kjører dieselmotorer på brukt frityrolje som er filtrert osv, og dermed er helt gratis. Glad
Så, jeg vet ikke helt hva man skal kalle det. Du har egentlig nevnt de tre grunnene som står høyest for at jeg går og grubler på dette.
Miljøsparende, tja, kanskje? Jeg er ikke noen forsker, men det må da være bedre enn co2, skal vi tro media i dag. Rekker tunge
Økonomi, vel, bygget i seg selv blir vel ikkeno spareboble, men etterpå kan jeg da spare noen kroner, hvis jeg får laga noe WVO til å ha på tanken.

Men mest av alt; ingen, eller iallefall ikke særlig mange, har prøvd det før. Morsomt å ha den eneste dieselbobla i Oppland, om ikke annet. Osteaktig

Takk for alle innspill så langt. Glad
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: august 02, 2008, 09:26:11 am »

skjønner, men hvis det er co2 du skal redusere, må du nok konvertere til elektrisk eller Hydrogen...

men det er forsåvidt de samme argumentene jeg bruker for å kunne kjøre med e85.

Både bensin, diesel, vegeabilsk olje og e85 "produserer" co2 ved forbrenning, men foskjellen er  at olje og diesel er ikke fornybare ressurser. Men det er mange som stiller spørsmål ved miljøgevinsten  ved disse også...

Har du vurdert å konvertere til e85 i stedet? er nok en del enklere, spesielt hvis du har begrenset erfaring
Loggført
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #15 på: august 02, 2008, 17:56:49 pm »

Har du vurdert å konvertere til e85 i stedet? er nok en del enklere, spesielt hvis du har begrenset erfaring

Men e85 kan jeg ikke lage gratis hjemme? Glad
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #16 på: august 02, 2008, 18:46:11 pm »

jo men det er ikke helt lovlig he he Blunker
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #17 på: august 02, 2008, 18:53:53 pm »

.
« Siste redigering: februar 04, 2011, 20:41:52 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
håper
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #18 på: august 02, 2008, 21:52:15 pm »

Heisann
E85 er alkohol og bensin blandet sammen,litt vanskelig å lage hjemme.

T3 girkasse og motor er godt mulig men girkassen er ikke lagd for å holde vekten av motoren så du må nok lage fester til motoren som da henger bakover.Giroverføringen må vel da tas fra en buss og kortes ned for tilpassing.Overføringen består av lange stenger som ligger på høyre side av kassen.Jeg hvet ikke om det er plas nok til kassen men hvet at en T2 kasse passer inn for en T1 kasse.

WVO krever et varmeelement som varmer og fortynner matoljen før bruk,dette gjøres med varmt kjølevann.Spesielt i kalde strøk må en starte og stoppe på vanlig diesel.Det vil si to separate tanker.

Golfmotorer har blitt satt på boblekasser før så det er nok det letteste for deg,den vil stikke utenfor baklokket men der kan du lage en hump.

Fjerner du boblemotor og girkasse får du ganske bra plass,en tverstilt Golfmotor med girkasse der går vel kanskje uten at jeg har noen mål å gå ut i fra.Giroverføringen vil jo bli spennende da.

Mvh håper
Loggført
håper
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #19 på: august 02, 2008, 21:58:07 pm »

Det er bilder av en 64modell boble på Finn.no som er bygd om til olfmotor.
Mvh håper
Loggført
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #20 på: august 02, 2008, 23:06:13 pm »

jeg blander bensin og sprit hver vinter jeg, ikke vanskelig i det heletatt Blunker
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #21 på: august 02, 2008, 23:16:05 pm »

Hvorfor ikke benytte dieselmotor fra åttitalls caravelle, Det kan ikke være værre enn å sette inn en 112i i boble, som mange har gjort.
Jeg veit også at målene p ågirkassen til denne bilen er slik at den også skal kunne tilpasses om man absolutt vil. Da får du femtrinns girkasse i tilegg Glad

Stå på, jeg skal ikke ta fra deg denne ideen Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #22 på: august 02, 2008, 23:56:15 pm »

Ok, men jeg tror ikke e85 er veien å gå for meg helt enda.  Osteaktig

håper: Takk for innspill, du har vel rett i kassa. Kanskje jeg da skal bruke kassa fra en T2?
Angående vinterkjøring; jeg tror dette blir en sommerbil nettopp pga. dette. Men, hvis man blander ca 40% diesel med 60% WVO på tanken? Tror jeg leste om noen som gjorde det på offroad.no, der jeg fikk hele denne WVO-ideen.

OTO: Så dette er faktisk mulig? Jeg husker ikke hva det var, men på vw2you var det noe snakk om dette ikke ville gå. Hmmm...

Ok, så hva med å kanskje ikke ha Golf-motor, men girkasse og motor fra en Caravelle T2?
Er det lett å få tak i en slik motor? Jeg syns å huske noe om at SSP solgte motor- og girkassefester for å putte T2-motor i boble.
Etter å nå ha sett på bildene som håper fortalte meg om, har jeg innsett at en Golf-motor (iallefall 16v bensin) er en veldig tight operasjon! Jeg ante faktisk ikke at det var så lite plass... Tvilende
Kaaaanskje det blir T2-motor og girkasse. Noen meninger?

Nå er vi inne på noe!  Glad
Fortsatt tusen takk for alle innspill, alt hjelper.
« Siste redigering: august 03, 2008, 00:09:46 am av Fisk1 » Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #23 på: august 03, 2008, 00:09:57 am »

Motoren fra T3 er en 4-sylindret rekkemotor, tipper den vil stikke akkurat like langt bak som en golfmotor... Hva med 3-sylindret tdi på 1.0 liter fra lupo...
Loggført
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #24 på: august 03, 2008, 00:11:17 am »

Motoren fra T3 er en 4-sylindret rekkemotor, tipper den vil stikke akkurat like langt bak som en golfmotor... Hva med 3-sylindret tdi på 1.0 liter fra lupo...

Er denne mye mindre enn en Golf/T2-motor? Kanskje en slik med adapter over til en T2-girkasse? Glad
Er forresten de KEP-adapterne lovlige å bruke? Mht. godkjenning, som jeg gjerne vil gjennomføre.

Eh, on second thought; disse bilene koster jo godt over 40k brukt, og jeg finner ingen motorer på NBF Bildeler, iallefall. Så jeg trur ikke så nye bilmotorer er noe alternativ hvis ikke dette skal koste meg tett oppunder 100k. Rekker tunge
Jeg tror den billigste løsninga da blir T2 motor og girkasse. Da slipper jeg også adapter, "bare" modifisere motorfester osv.
« Siste redigering: august 03, 2008, 00:15:07 am av Fisk1 » Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
håper
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #25 på: august 03, 2008, 15:31:49 pm »

Hei
T2 motorer er bare i bensin.
Det enkleste er å henge en motor bak på den originale girkassen,også billigst.
Jeg ville gått for en T3 1,6 td med70 hk.Dette er en høyturtallsmotor.Den er kantet 45 grader mot venstre sett bakfra og har en helt flatt bunnpanne.
Du burde få kjøpt en bra motor for ca 3000kr.

En ide fra en kamerat er å bygge om til elektrisk motor,drite i batterier og bruke et diesel kjøleromsaggregat fra lastebil til å drive strømkilden.Hmmm hørte jeg 2 dl på mila?
Og hvis du lager din egen diesel?Pent regnestykke ihvertfall.

Nå har jeg ikke flere ideer,emnet er interessant(det ser du jo på postingene)så lykke til videre og la oss høre hvordan det går.
Mvh håper
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #26 på: august 03, 2008, 20:14:46 pm »

Hei
T2 motorer er bare i bensin.
Mvh håper

Åh,"håper" du tar feil!
Finnes wbx diesel vettu Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
håper
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #27 på: august 03, 2008, 21:57:03 pm »

Hei OTO
Du må gjerne forklare litt mer så det kan komme med i vurderingen.

Bare for å si det,VW selv har lagd dieselmotor til boble.
Dette var i 1951 og var en flat-fire med luftavkjøling.
Mvh håper
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #28 på: august 03, 2008, 22:47:02 pm »


En ide fra en kamerat er å bygge om til elektrisk motor,drite i batterier og bruke et diesel kjøleromsaggregat fra lastebil til å drive strømkilden.Hmmm hørte jeg 2 dl på mila?
Og hvis du lager din egen diesel?Pent regnestykke ihvertfall.

Det der er bare sprøyt.... du får bare mer tap ved å først konvertere engergien fra diesel til strøm, så fra strøm til bevegelse, enn å gå rett fra diesel til bevegelse...
Loggført
håper
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #29 på: august 03, 2008, 23:10:10 pm »

Nuvel,men du får gjerne uttrykke deg litt mindre sprøytete og litt mer konstruktivt.
Mvh håper
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!