april 20, 2024, 16:36:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren?  (Lest 2958 ganger)
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« på: august 03, 2015, 13:27:43 pm »

Jeg trøbler med starteren på min 1963-modell.
Har fått masse abstrakte tips om hva som kan være i veien, men nå trenger jeg konkrete råd om neste steg innen feilsøking - Helt konkret.  Gliser

Starteren slår ikke inn. Noen ganger gjør den det, og da starter bilen helt uproblematisk. Andre ganger drar ikke starteren rundt i det hele tatt, og da må jeg trillstarte da... Like artig hver gang.

Jeg skiftet hele starteren, og skiftet samtidig kabelsko på de to ledningene som kommer inn sammen inn på innslaget (er det det det heter....?). Da funket den tilsynelatende bedre en stund, men nå har den begynt igjen. Mulig det var bare innbilning at den ble bedre....

Det klikker i starteren når jeg vrir rundt tenningsnøkkelen, selv når den ikke starter, så det foregår en form for strømutveksling.

Så har noen et konkret tips: Hva sjekker jeg nå?
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: august 03, 2015, 13:40:45 pm »

Sjekk jording. Både fra batteriet til bilen og sløyfa som jorder girkassa. Irr og/eller løse tilkoblinger her kan gjøre ugang.
Det kan også være foringen i girkassehuset ditt, den som lagrer opp tuppen på startmotoren.
Bilen er en '63 med original girkasse og motor? Fremdeles 6V? Hvis ikke kan foringen være feil..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 03, 2015, 13:45:30 pm »

Sjekk jording. Både fra batteriet til bilen og sløyfa som jorder girkassa. Irr og/eller løse tilkoblinger her kan gjøre ugang.
Det kan også være foringen i girkassehuset ditt, den som lagrer opp tuppen på startmotoren.
Bilen er en '63 med original girkasse og motor? Fremdeles 6V? Hvis ikke kan foringen være feil..

Åkei, takk og takk! Høres logisk ut, egentlig. 
(...men jeg må ha praktisk hjelp også, innser jeg, men der er vel du litt langt unna...  Gliser Gliser )

"Original" som i byttet til tilsvarende, ja. Fremdeles 6 volt. Glad
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: august 03, 2015, 19:27:10 pm »

Sjekk jordingskabelen mellom girkassa og resten av bilen, ja. Denne sitter jo utsatt til for møkk og skitt. Dårlig kontakt her kan raskt gi sporadiske startproblemer.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: august 04, 2015, 06:43:50 am »

Har fikset flere slike symptomer med å sette på et ekstra startrele. Spesielt på 6V blir med tiden spenningsfallet større og større. Litt oksidering på mange kontaktpunkter og ledningsnettet generelt fører til spennings tap. Jeg lå på ryggen på parkeringsplassen ved Biltema og fikset det for en kompis på 20min. Vet ikke hvor du får 6V rele, men mulig du kan bruke et 12V.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 04, 2015, 09:14:30 am »

Kan være dårlig kontakt i tenningslås (slitt)...
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: august 04, 2015, 09:21:54 am »

Som.de fleste over her skriver er dårlig kontakt et eller annet eller fler steder den vanligste feilen på 6V biler. Plussen går så lang vei før den kommer til innslagsreleet at litt årlig kontakt noen steder gir de symptomene du har.
Plussen går vel fra batteri til starter, til laderele,til lysbryter, til sikringsboks, til tenningslås og så til innslagsreleet.
Minusen går lettere vei, men like viktig med god kontakt.
Kan også være så enkelt som polene/polskoene på batteriet som ikke er rengjorte. (Hjelper ikke at de er skrudd godt fast viss det er korrosjon i mellom)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Batteripolrenser-2000016597/
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: august 04, 2015, 21:29:05 pm »


Kan også være så enkelt som polene/polskoene på batteriet som ikke er rengjorte. (Hjelper ikke at de er skrudd godt fast viss det er korrosjon i mellom)
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/Batteripolrenser-2000016597/


Hadde ett litt merkelig problem på ovalen i Tyskland i sommer...
Skulle starte fra campingen i Limburg på morgenen for å kjøre til Bad Camberg, og når jeg skulle starte, forsvant lysa i dasjen.
Merkelig. Tok fram multimeteret, og fant etterhvert ut at jeg hadde 4,5V spenningsfall mellom batteripol og batteriklemme...

Jeg tok en liten hammer, og banket litt sideveis på batteripolen (den vrei seg nok litt, men satt godt fast i utgangspunktet).
Siden har alt virket som det skal.
Skal sies at jeg før jeg dro nedover, renset batteripolene med Oxide cleaner, mulig det har blitt ett belegg jeg ikke hadde fått bort på polene etter det.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 05, 2015, 13:12:07 pm »

Jeg gikk over alle punkter med potensielle jordingsproblemer på mandag, uten at det egentlig var noe opplagt problem noe sted.
Men bilen har startet etter det, så da er det bare å vente å se om det er et midlertidig bortfall av symptomer, eller om den faktisk ble kurert.  Gliser

Krysser fingre!
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: august 20, 2015, 08:28:00 am »

Jeg ville uansett montert på et ekstra startrelè. Kjekkere å gjøre det hjemme i garasjen når det passer enn når du står i regnet med dårlig tid.  Blunker
Poenget er at med startrelè trenger du bare at lite grann strøm går fra tenningslås til starter, så henter starteren mye strøm selv fra batteriet.
Uten dette, er du avhengig av at starteren skal trekke all strømmen gjennom alle ledninger og koblinger samt tenningslås.

Men fint at du fikk start på den ;-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 12, 2015, 21:44:53 pm »

Vel, jeg gjorde ikke det, for å si det sånn...  Gliser
Den sluttet å starte - igjen. Men etter mye om og men, så prøvde jeg det minst trolige punktet (det klikket jo i starteren når jeg vridde om nøkkelen), nemlig tenningslåsen. Og etter å ha strammet kontakter og pusset koblinger og vasket med VD-40, så starter den - ALLTID. (Bank i bordet)

Og, ja, jeg har fått mange tips om å montere ekstra startrelè, men som en garasjekompis av meg sier: "6-voltsboblene startet da på 60-tallet også!" Han mener vel at hvis man klarer å optimalisere det originale anlegget, så holder det lenge - og jeg er enig med ham.  Blunker
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: september 15, 2015, 06:56:54 am »

Jamen det er flott!  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!