mars 29, 2024, 00:58:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hebfan's 1302-prosjekt  (Lest 33799 ganger)
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #60 på: januar 14, 2010, 08:27:31 am »

Osteaktig

SWEET HOLY LORD!
Se der ja mann, helvete å kule de ble! Blunker

Gratulerer så mye!
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #61 på: januar 14, 2010, 15:24:59 pm »

Der var de på plass ja :-) Godt ikke du også ble forsøkt svindlet...
Utrolig kule

Hehe ja, var ikke fritt for at jeg tvilte - spesielt etter at det dukka opp en likelydende annonse som bare var svindel, like etterpå.
Men dette viste seg å være fast fisk - selger har vært ryddig hele veien.
Nå mangler bare detaljering - er overhodet ikke aktuelt å ha så mye bling Osteaktig
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #62 på: januar 14, 2010, 15:28:52 pm »

Pent, Heb!  Glad
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #63 på: januar 14, 2010, 15:48:33 pm »

Takker folkens! De vil nok endre utseende ganske mye når jeg får detaljert dem skikkkelig, forhåpentlig ikke til det verre Osteaktig
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #64 på: januar 20, 2010, 19:58:54 pm »

Og nei, jeg har ikke stygge riper i den polerte banen - det er limrester etter teipen.

 Blunker

* DSC_7734_red.jpg (203.8 KB. 1024x681 - vist 348 ganger.)


* DSC_7700.jpg (118.83 KB, 1024x681 - vist 368 ganger.)

* DSC_7733_red.jpg (214.56 KB, 1024x681 - vist 363 ganger.)
« Siste redigering: januar 20, 2010, 22:56:38 pm av Espen S. Andresen » Loggført

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #65 på: januar 20, 2010, 20:01:57 pm »

Innertier! Blunker
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #66 på: januar 21, 2010, 11:35:02 am »

12'er!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #67 på: januar 21, 2010, 12:34:42 pm »

12'er!


X2
Må nesten ta meg en tur opp i garasjen og ta en titt Kult

Mvh Svein
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #68 på: januar 21, 2010, 12:56:35 pm »

Godt å se at det ikke ble vaskemaskinlakk (pulverlakk)
Dette blir nok nice på bilen, hva tror du om gulkromatiserte hjulmuttere? Med skrudde felger så håper jeg vel du lar pinneboltene stikke ut gjennom mutteren slik at teknisk kan telle gjenger...  it's all in the details...
« Siste redigering: januar 21, 2010, 13:25:26 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #69 på: januar 21, 2010, 13:25:01 pm »

Nice
Sees vel snart
Eddie
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #70 på: januar 21, 2010, 13:53:20 pm »

Godt å se at det ikke ble vaskemaskinlakk (pulverlakk)
Dette blir nok nice på bilen, hva tror du om gulkromatiserte hjulmuttere? Med skrudde felger så håper jeg vel du lar pinneboltene stikke ut gjennom mutteren slik at teknisk kan telle gjenger...  it's all in the details...

Gullkromatiserte mutre er porno det, men jeg kan ikke kopiere mr. Prosser til punkt og prikke heller Blunker  Har ikke bestemt meg ennå.

Telle gjenger? Det er en detalj jeg ikke har fått med meg - fortell?  Gjengene er flush med muttern på baksida (hvis du snakker om boltene rundt kanten)
bortsett fra på et hjul. Hadde egentlig tenkt å skaffe kortere bolter på det ene -  sier du at jeg heller burde skaffe lenger på de 3 andre?
Eller snakker du om de 5 store boltene?

Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #71 på: januar 21, 2010, 13:59:52 pm »

Å kopiere porno er veldig vanlig har jeg hørt....

I motorsport er det viktig at hjulene sitter fast, så de har en regel som går på hvor mange gjenger som skal være i inngrep i forhold til diameteren på pinnebolten. Med tette bolter blir dette masse kål å få sjekket, så derfor kjører man heller med åpne muttere og gjenger som faktisk stikker ut slik at teknisk kan se at ting er riktig bare ved å kaste et halvt øye på de...  og det er de fem store det er snakk om Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #72 på: januar 21, 2010, 14:10:16 pm »

Mener at tommelfingerreglen var at du bør ha en fri utstikkende lengde ca lik diameteren på bolten.
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #73 på: januar 21, 2010, 14:41:06 pm »

Å kopiere porno er veldig vanlig har jeg hørt....

I motorsport er det viktig at hjulene sitter fast, så de har en regel som går på hvor mange gjenger som skal være i inngrep i forhold til diameteren på pinnebolten. Med tette bolter blir dette masse kål å få sjekket, så derfor kjører man heller med åpne muttere og gjenger som faktisk stikker ut slik at teknisk kan se at ting er riktig bare ved å kaste et halvt øye på de...  og det er de fem store det er snakk om Glad

Ok, jeg oppfattet det som at dette med gjenger var spes. viktig ved skrudde felger - så jeg antok at det hadde med skruene å gjøre - men det er da altså ikke så viktig?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #74 på: januar 21, 2010, 15:14:18 pm »

Ok, jeg oppfattet det som at dette med gjenger var spes. viktig ved skrudde felger - så jeg antok at det hadde med skruene å gjøre - men det er da altså ikke så viktig?

Nei det gikk mer på at skrudde felger er en race attributt som på en måte legger veien åpen for flere i samme sjanger... som utstikkende pinnebolter
Loggført

Speed is no substitute for direction
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #75 på: januar 21, 2010, 21:48:22 pm »

Ok, jeg oppfattet det som at dette med gjenger var spes. viktig ved skrudde felger - så jeg antok at det hadde med skruene å gjøre - men det er da altså ikke så viktig?

Nei det gikk mer på at skrudde felger er en race attributt som på en måte legger veien åpen for flere i samme sjanger... som utstikkende pinnebolter

Aha, skjønner - kul ide! Da lærte jeg jaggu noe i dag og.

Takk for info, gutter
Loggført

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #76 på: januar 22, 2010, 09:04:41 am »

http://www.julianhunt.net/Automotive-Photography/3rd-European-Bug-In/10556957_oq67U#733272949_zcoJE-A-LB
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #77 på: januar 22, 2010, 09:18:03 am »


Close but no sigar....
Loggført

Speed is no substitute for direction
surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #78 på: januar 22, 2010, 09:19:07 am »

JHU : Blunker

Until the fat lady singz..outloud!

Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #79 på: januar 22, 2010, 18:23:45 pm »

Se det se det.. pent.

Hvordan gikk du frem og hva sprayet du dem med?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #80 på: januar 22, 2010, 18:51:59 pm »

Dette blir deilige saker Espen.
Gleder meg mer og mer til å se disse på bilen...
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #81 på: januar 22, 2010, 19:59:36 pm »

Se det se det.. pent.

Hvordan gikk du frem og hva sprayet du dem med?

Mvh
BB

For å ta det siste først; brukte silkematt sort Quick sprayboks (!). Med 2 strøk Quick universalgrunning "mot rust" under, også på sprayboks.

Fremgangsmåte? Tenkte å dele felgene, men det holdt ikke å skru ut skruene nei... Sitter som støpt. Så da gjorde jeg det enkelt. Anleggsflatene skal jo ikke lakkes uansett - kun det som er synlig. Maskerte med 14-dagers "blåteip" fra Jernia (tesa tror jeg). På disse er senteret frontmontert og ikke "sandwichmontert" (montert mellom felgbanene), og ytterkanten (på senteret) er rund både foran og bak, så det lot seg gjøre å skvise teipen godt inntil "sprekken". Festa svart plastsekk godt innpå teipen og dekka til alt som het "bane". Maskerte også godt rundt senteret på baksida, altså inni felgen. Fikk dermed tetta skruehulla og slapp sprut inni banen. plasten ble så festa på teipen på baksida.

Disse felgene var jo "fully polished", så jeg dro over med 3M "sandblaster" pusseklut med 220-korning over hele senteret for å gi grunninga godt "bitt".
Fant pussekluten også på Jernia - fins i et utall forskjellige korninger. Myk og fin skumgummi-ish klut - nydelig å jobbe med. Ble fort slitt og la igjen små skumgummibiter overalt, men alt i alt en positiv erfaring.

Vaska GODT med rødsprit rett før lakk for å få vekk fett, slipestøv o.a.
Jeg dusja også gulvet der jeg holdt på med vann, for å binde støvet litt, så det ikke skulle virvle opp når jeg bevega meg rundt.

Så var det bare å svinge sprayboksen. Fikk tips om å ha felgen stående på høykant mens jeg lakka for å unngå at støvet setter seg, men jeg tok sjansen på å lakke liggende, siden jeg dusja gulvet (og skrudde av alt av vifter og ting som kan virvle støvet rundt). Dessuten ville det bli vanskelig å komme til på kanten av senteret, med felgen stående.
Jeg reiste dog felgen opp på høykant mens grunninga tørka (10 min. pr strøk), og helt til slutt når jeg var ferdig.

Hadde litt uflaks (eller flaks?) med lokalet - vi gikk tom for fyringsolje akkurat den kvelden, så det var neppe mer enn 10-15 grader der.
Dette, kombinert med at jeg la på tynne lag fra lang avstand, førte til at finishen ble litt "grainy" på grunninga, men jeg tenkte at pytt, det jevner seg sikkert når jeg legger på svart. Men det gjorde det jo ikke - det ble akkurat like "ru" overflate pga at lakken ikke fløt ut skikkelig.

Men; når det er sagt så likte jeg finishen bedre sånn den ble, enn hvis den hadde vært helt glatt og jevn.

Lærte forresten et lite triks av en med-Slacker (takk, Ernst!) sist jeg lakka felg - selv om boksen anbefaler 2 eller flere strøk med en time tørk imellom, så er det lettere å få det pent ved å legge på flere syltynne strøk med 4-5 minutters mellomrom (tipper vel at jeg lakka i 6-7 runder) - ikke nok til at det forrige tørker, men nok til at det "setter seg" og du unngår sig. Men du kan altså ende opp med en litt "ru" finish - spesielt hvis lokalet/lakken/objektet er litt i kjøligste laget Blunker
Lot greiene tørke en time, men da var den litt blank og litt matt om hverandre - så definitivt ikke ut som jeg ønska!
Så jeg lot den stå og tørke over natta. Og det hjalp.

Og thats it egentlig. Gjenstår bare å få skrudd greiene sammen igjen på skikkelig vis.







« Siste redigering: januar 22, 2010, 20:51:32 pm av Espen S. Andresen » Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #82 på: januar 22, 2010, 20:37:35 pm »

Takk for info Hebfan.

Her er litt regler rundt pinnebolter;

5.2 Felger

- Hjulbolter til bakhjulene skal stikke minst like langt ut gjennom felgen som diameteren på bolten. Hjulmuttere skal gripe i hele sin lengde.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #83 på: januar 23, 2010, 18:22:18 pm »

Takk for info Hebfan.

Her er litt regler rundt pinnebolter;

5.2 Felger

- Hjulbolter til bakhjulene skal stikke minst like langt ut gjennom felgen som diameteren på bolten. Hjulmuttere skal gripe i hele sin lengde.



Takk! Det var mer lettfattelig og konkret ja!

Men jeg har et spørsmål - ser at noen anbefaler stålmutre fordi dette kreves av ymse sanctioning bodies for racing, mens originale porschemutre er alu.
Jeg finner dog ingen krav til materiale i noen norske tekniske regelverk - verken det generelle, ndrg sitt, eller for rally/hastighetsløp, autoslalom eller bakkeløp.

Så, skal jeg ha alu eller stål? Hipp som happ?
« Siste redigering: januar 23, 2010, 19:01:31 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #84 på: januar 24, 2010, 15:35:53 pm »

Hm!  Blunker

* DSC_7742.JPG (221.54 KB. 1280x851 - vist 308 ganger.)


Hm?  Gliser

* M14Psche.jpg (43.37 KB. 300x203 - vist 273 ganger.)


Tipper det blir disse, gulkromatiserte, åpne stålmutre.

« Siste redigering: januar 24, 2010, 18:05:37 pm av Espen S. Andresen » Loggført

surfer56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1533
Bosted: Kristiansand


+4792817564


Vis profil
« Svar #85 på: januar 24, 2010, 16:07:03 pm »

De ble innspisert i går, looking bro!
Loggført

Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #86 på: januar 24, 2010, 16:08:13 pm »

ja....! Hm  Blunker blir stilig med de hjul muttrene
Loggført
Zezner
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Bærum


1303 S BIG


Vis profil
« Svar #87 på: januar 26, 2010, 15:41:20 pm »

Dette ser bra ut! Likte felgene veldig godt, leter etter noen selv Rekker tunge

Mvh. Zezner
Loggført

Boble 1303 S Prosjekttråd
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #88 på: januar 26, 2010, 16:02:42 pm »



Hm?  Gliser
[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]

Tipper det blir disse, gulkromatiserte, åpne stålmutre.
[/quote]

Hmmmm, hadde passet bra på mine telefon'er også. Tør jeg spørre hvor du får disse fra...?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #89 på: januar 26, 2010, 16:49:05 pm »


Hmmmm, hadde passet bra på mine telefon'er også. Tør jeg spørre hvor du får disse fra...?

Tja, det står jo Apex-logo på bildet Blunker
- neida, jeg prøvde å kjøpe direkte fra Apex på Ebay, men de sender ikke til Norge.

Men DBA Motorsport sender derimot world wide:
http://stores.ebay.com/DBA-MOTORSPORTS
« Siste redigering: januar 26, 2010, 17:13:56 pm av Espen S. Andresen » Loggført

Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!