april 27, 2024, 23:00:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oppgradere bremser på 1303s  (Lest 5861 ganger)
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« på: august 03, 2015, 13:36:49 pm »

Hei,

jeg har en 73 1303s som har uventilerte skivebremser foran og trommelbremser bak.

Jeg kunne godt tenkt meg å ha ventilerte skiver foran og skiver bak.

Jeg har googlet meg frem til en del forskjellige kit som fås kjøpt, men de koster en del.

Jeg ønsker bare litt mer bit i bremsene da dette er en cruiser og ingen banebil. Men synes bremsene som sitter der ikke er gode nok for dagens motorvei hastigheter.

Hva er den enkleste og billigste måten å få ventilerte skiver foran og skivebremser bak på min bil? Hvilke modeller kan jeg ta deler ifra, om dette er mulig?

Det er primært bedre bremser foran som er første pri.
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #1 på: august 03, 2015, 13:47:16 pm »

Beste er å kjøpe bremser fra CSP eller Kerscher. Dyrt ja, men du får det også godkjent, TÜV følger med.
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #2 på: august 03, 2015, 14:58:52 pm »

Uten at jeg kjenner alle ting som er nødvendig for å få det til er bremser fra Porsche 944 mulig å skru rett på 1303s. Men da ryker muligheten din for å bruke standardfelgene dine med 4x130 boltmønster.
Loggført

Seaside VW Klubb
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: august 03, 2015, 15:44:52 pm »

Forskjellen på ventilerte skiver og standard er kjøling. Dvs at du kan bremse ned fra svært høye hastigheter uten fare for at bremsene smelter. Forskjellen mellom skiver og tromler er den samme - evne til varmeopptak. 

Hvis du har en standard boble vil du neppe få bruk for forsterkede bremser - de originale er mer enn godt nok dimensjonert for å tåle varmeutviklingen.

Hvis du vil ha mer "bit" kan jeg anbefale å bytte bånd, kalipere og skiver (originale). Det gjorde jeg og fikk jevn og god bremsing.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: august 03, 2015, 19:25:11 pm »

Så lenge alt av de originale bremsene er i god stand og godt justert, bremser det så det holder. Men bilen har naturligvis ingen bremseservo, så man må jo "tælle" tel litt på bremsepedalen. Min 68-modell med tromler på alle fire hjul klarer fint å blokkere samtlige hjul, om så er. Skulle jeg kunnet bremse noe raskere, ville jeg trengt mer grep.
Loggført
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 03, 2015, 22:40:08 pm »

Takk for svar folkens.

Er nok mangel på bremsekraftforsterker som "lurer" meg litt, må liksom tråkke til så hardt før hjula låser.

Hadde en 78 VW Derby som bremsene fungerte veldig godt på. Der satt det polo g40 skiver og callipere, men seff også forsterker.


Skiver, klosser og bånd er nytt.
Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: august 03, 2015, 23:11:02 pm »

Da kan du jo montere på denne. Monteres på pedalen. Du må ut med pedalsettet. Et par timers jobb. Så har du mer kraft på pedalen
http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/13527-bremsekraftforsterker-mekanisk-4-66
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: august 04, 2015, 06:49:31 am »

Jeg har Kercher sitt sett fremme og bak. Valgte ventilerte over alt siden det så tøft ut. Tror ikke de virker dårligere om de hadde vært tette. Men de virker hvert fall veldig bra, også på "bane". Står på en 1302 med 1303 fjørbein.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #8 på: august 04, 2015, 08:30:25 am »

Jeg har Kercher sitt sett fremme og bak. Valgte ventilerte over alt siden det så tøft ut. Tror ikke de virker dårligere om de hadde vært tette. Men de virker hvert fall veldig bra, også på "bane". Står på en 1302 med 1303 fjørbein.

Du mener vel slisset og hullboret? Du har vel kun ventilerte foran? Det er i hvertfall kun det Kerscher selger.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: august 04, 2015, 11:40:52 am »

Ja, det har du helt rett i. Ikke ventilerte eller slisset, kun hullborret.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #10 på: august 04, 2015, 12:24:44 pm »

Ikke ventilerte foran?  Hæ
Loggført
andtho
Juniormedlem
**
Innlegg: 63
Bosted: Hakadal



Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 04, 2015, 14:28:22 pm »

Ventilerte:



Ventilerte og borra:



Ventilerte, slissa og borra:



Loggført

1973 1303s - Airforce none

"Never underestimate the predictability of stupidity" - Vinnie Jones, Snatch
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: august 05, 2015, 07:09:48 am »

Mine som kun er hullborret har jeg aldri hatt problemer med. Kjørt på bane og. Men bruker bra bremseveske med tørrkokepunkt på 276C.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #13 på: august 05, 2015, 08:35:58 am »

Trodde du hadde Kerscher sitt 160hk sett? Da er det ventilerte skiver foran.
Slike som disse

* image.jpg (52.47 KB. 800x600 - vist 239 ganger.)


På bil, foran

* image.jpg (54.65 KB. 800x600 - vist 249 ganger.)

Og bak

* image.jpg (63.01 KB. 800x600 - vist 265 ganger.)

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: august 07, 2015, 09:29:10 am »

Jeg må sjekke den gamle tråden min..
Ja, jeg husket visst feil. Jeg har både ventilerte, hullborret og slisset! Ikke rart dem virker bra  Gliser
Bilder fra bygginga:


* bakhjul-h.jpg (40.95 KB, 800x424 - vist 397 ganger.)

* brems-front.jpg (52.64 KB, 800x597 - vist 258 ganger.)
« Siste redigering: august 07, 2015, 09:33:56 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: august 07, 2015, 16:45:36 pm »

Talbot-kalipere gir kraftigere bremser foran. Husker ikke fra hvilken modell, er vel Horizon
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #16 på: august 07, 2015, 16:59:17 pm »

Og det er bolt-on på bobla?

Jeg vil ha større calipere foran, og sikler på Porsche caliperene som Kerscher selger, men de går visstnok ikke under 15" felger..
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #17 på: august 07, 2015, 18:36:39 pm »

Og det er bolt-on på bobla?

Jeg vil ha større calipere foran, og sikler på Porsche caliperene som Kerscher selger, men de går visstnok ikke under 15" felger..

Hva med å prøve Porsche 944 na bremser rund baut,bedre bremser enn Kerscher sitt 160hk sett.Har det i min
og jeg tror jeg skal ha mye kraftigere motor før jeg oppgraderer de.
Loggført

Seaside VW klubb
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #18 på: august 07, 2015, 19:31:39 pm »

Kerscher sitt 160hk sett låser glatt alle fire hjula, selv når bilen er skodd med Toyo R888, så det er egentlig mest for synets skyld jeg vil ha større calipere foran Gliser
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #19 på: august 08, 2015, 00:04:00 am »

Kerscher sitt 160hk sett låser glatt alle fire hjula, selv når bilen er skodd med Toyo R888, så det er egentlig mest for synets skyld jeg vil ha større calipere foran Gliser
Ser den  Blunker Blunker Blunker
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« Svar #20 på: august 15, 2015, 08:57:21 am »

Noen som vet om det finnes flere boltmønstre på skiver og tromler å få kjøpt. Jeg finner bare 4-130, 5-205 og 5-130. Kunne tenkt meg BMW mønster??
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #21 på: august 15, 2015, 10:19:23 am »

Det leveres også 4 x 100  samt at du kan få dem uten borring, slik at du kan få laget din egen.... jeg har også tidligere hatt 5 x 120 (BMW) og hadde 8 x 18 felger med ET34 slik at bilen kunne godkjennes uten spesiell dokumentasjon.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Tigern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle


I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER


Vis profil
« Svar #22 på: august 15, 2015, 10:30:22 am »

Husker du dekk dim du hadde?
Loggført

T1 1964 snart Amr300 supercharger
T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT*
T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT*
T1 1973 2275  *SOLGT *
T1 1958 1200. *SOLGT*
T1 1962 1200. *SOLGT*
T1 1966 1300. *SOLGT*
T1 1956 1200. *SOLGT*
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #23 på: august 17, 2015, 23:47:43 pm »

Jeg brukte 215/35 x18. og 245/35 x 18

Nå holder jeg på med nytt prosjekt og bruker Porsche 944 S2 bremsedeler, klarte å få 15" felg til å passe over bremsene,.


* image.jpg (51.64 KB, 600x600 - vist 216 ganger.)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #24 på: august 17, 2015, 23:49:54 pm »

Bremser i Porsche alu.spacesaver felg


* image.jpg (64.48 KB, 600x600 - vist 255 ganger.)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!