mars 29, 2024, 09:34:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Biler selges til utlandet!  (Lest 11746 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #30 på: november 19, 2015, 13:35:26 pm »

Selgere er vel ikke mer spesielle enn kjøpere.....Det er vel stort sett de samme folka. Blunker
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #31 på: november 25, 2015, 14:14:56 pm »

Selger burde vel klare å forutse sin egen økonomi såpass at man ikke er i pengenød.
Jeg selger en god del på finn, og er som mange andre drit lei sånne som marius som kommer med skambud, og det verste er at fler av dem blir drit sure når de blir avvist på en skikkelig måte, og både truer og banner meg opp og ned for at jeg ikke vil selge til dem. Men får alltid solgt til min pris fordi om det tar en stund. Er ikke i mot pruting og pruter gjerne selv, men sørger for at de som selger ikke sitter igjen med følelsen at de har blitt bendt over bordet og fått noe hardt langt oppe i rassen.
Men som selger må selv sørge for at du har både økonomi og plass nok til å kunne bli sittende med det en stund. Særlig hobbyting som en gammel folkevogn og dens tilbehør stort sett er.
Loggført
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #32 på: november 25, 2015, 14:26:18 pm »

Selger burde vel klare å forutse sin egen økonomi såpass at man ikke er i pengenød.
Jeg selger en god del på finn, og er som mange andre drit lei sånne som marius som kommer med skambud, og det verste er at fler av dem blir drit sure når de blir avvist på en skikkelig måte, og både truer og banner meg opp og ned for at jeg ikke vil selge til dem. Men får alltid solgt til min pris fordi om det tar en stund. Er ikke i mot pruting og pruter gjerne selv, men sørger for at de som selger ikke sitter igjen med følelsen at de har blitt bendt over bordet og fått noe hardt langt oppe i rassen.
Men som selger må selv sørge for at du har både økonomi og plass nok til å kunne bli sittende med det en stund. Særlig hobbyting som en gammel folkevogn og dens tilbehør stort sett er.

Takk! Jeg er ikke alene i denne verden!  Osteaktig
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #33 på: november 25, 2015, 15:56:59 pm »

Selgere er vel ikke mer spesielle enn kjøpere.....Det er vel stort sett de samme folka. Blunker

 Den påstanden kunne jo blitt en artig tråd.

 
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #34 på: november 25, 2015, 15:58:50 pm »

Selger burde vel klare å forutse sin egen økonomi såpass at man ikke er i pengenød.
Jeg selger en god del på finn, og er som mange andre drit lei sånne som marius som kommer med skambud, og det verste er at fler av dem blir drit sure når de blir avvist på en skikkelig måte, og både truer og banner meg opp og ned for at jeg ikke vil selge til dem. Men får alltid solgt til min pris fordi om det tar en stund. Er ikke i mot pruting og pruter gjerne selv, men sørger for at de som selger ikke sitter igjen med følelsen at de har blitt bendt over bordet og fått noe hardt langt oppe i rassen.
Men som selger må selv sørge for at du har både økonomi og plass nok til å kunne bli sittende med det en stund. Særlig hobbyting som en gammel folkevogn og dens tilbehør stort sett er.
Vi som drar litt opp i årene kan faktisk plutselig få en uforutsett regning på 100 000kr i tenner.
 Ikke alle med dårlig råd som har gått inn i det planlagt.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #35 på: november 25, 2015, 17:48:00 pm »

Selger burde vel klare å forutse sin egen økonomi såpass at man ikke er i pengenød.
Jeg selger en god del på finn, og er som mange andre drit lei sånne som marius som kommer med skambud, og det verste er at fler av dem blir drit sure når de blir avvist på en skikkelig måte, og både truer og banner meg opp og ned for at jeg ikke vil selge til dem. Men får alltid solgt til min pris fordi om det tar en stund. Er ikke i mot pruting og pruter gjerne selv, men sørger for at de som selger ikke sitter igjen med følelsen at de har blitt bendt over bordet og fått noe hardt langt oppe i rassen.
Men som selger må selv sørge for at du har både økonomi og plass nok til å kunne bli sittende med det en stund. Særlig hobbyting som en gammel folkevogn og dens tilbehør stort sett er.
Vi som drar litt opp i årene kan faktisk plutselig få en uforutsett regning på 100 000kr i tenner.
 Ikke alle med dårlig råd som har gått inn i det planlagt.


Du har starta feil hvis du ikke klarer å legge deg opp en buffer til uforusette utgifter. Jeg er ikke noe guttunge sjøl og har kosta på meg en god slump på tenner.....men det forutså jeg kunne skje i 20års alderen og satt av penger til det. Og jeg har aldri hatt ræva full av penger, men har kansje prioritert litt riktigere enn andre. Hobby kommer i andre rekke for meg.
« Siste redigering: november 25, 2015, 19:40:14 pm av Even Kirknes » Loggført
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #36 på: november 25, 2015, 18:26:20 pm »

Selger burde vel klare å forutse sin egen økonomi såpass at man ikke er i pengenød.
Jeg selger en god del på finn, og er som mange andre drit lei sånne som marius som kommer med skambud, og det verste er at fler av dem blir drit sure når de blir avvist på en skikkelig måte, og både truer og banner meg opp og ned for at jeg ikke vil selge til dem. Men får alltid solgt til min pris fordi om det tar en stund. Er ikke i mot pruting og pruter gjerne selv, men sørger for at de som selger ikke sitter igjen med følelsen at de har blitt bendt over bordet og fått noe hardt langt oppe i rassen.
Men som selger må selv sørge for at du har både økonomi og plass nok til å kunne bli sittende med det en stund. Særlig hobbyting som en gammel folkevogn og dens tilbehør stort sett er.
Vi som drar litt opp i årene kan faktisk plutselig få en uforutsett regning på 100 000kr i tenner.
 Ikke alle med dårlig råd som har gått inn i det planlagt.
Du har starta feil hvis du ikke klarer å legge deg opp en buffer til uforusette utgifter. Jeg er ikke noe guttunge sjøl og har kosta på meg en god slump på tenner.....men det forutså jeg kunne skje i 20års alderen og satt av penger til det. Og jeg har aldri hatt ræva full av penger, men har kansje prioritert litt riktigere enn andre. Hobby kommer i andre rekke for meg.


* popkorn.jpg (26.27 KB. 800x533 - vist 167 ganger.)

Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #37 på: november 25, 2015, 20:07:11 pm »

En person som følger med i markedet er alltid i stand til å vurdere riktig pris. Det kalles erfaring.

Mvh Marius

Å du er i stand til å bedømme hva en gjenstand er verdt på det åpne marked?
Der er jeg ikke enig med deg marius. I mange tilfeller som ditt eget eksempel i ett tidligere innlegg, så er du stort sett ute etter å få ting til skambud. Det er ikke det samme som å vurdere riktig pris, det er å sjekke om du kan utnytte selgers kansje noe skranglete økonomi. Er faktisk ikke redd for å sette deg i båsen for folk som skal sko seg på andre.
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #38 på: november 26, 2015, 00:43:45 am »

Selger burde vel klare å forutse sin egen økonomi såpass at man ikke er i pengenød.
Jeg selger en god del på finn, og er som mange andre drit lei sånne som marius som kommer med skambud, og det verste er at fler av dem blir drit sure når de blir avvist på en skikkelig måte, og både truer og banner meg opp og ned for at jeg ikke vil selge til dem. Men får alltid solgt til min pris fordi om det tar en stund. Er ikke i mot pruting og pruter gjerne selv, men sørger for at de som selger ikke sitter igjen med følelsen at de har blitt bendt over bordet og fått noe hardt langt oppe i rassen.
Men som selger må selv sørge for at du har både økonomi og plass nok til å kunne bli sittende med det en stund. Særlig hobbyting som en gammel folkevogn og dens tilbehør stort sett er.
Vi som drar litt opp i årene kan faktisk plutselig få en uforutsett regning på 100 000kr i tenner.
 Ikke alle med dårlig råd som har gått inn i det planlagt.


Du har starta feil hvis du ikke klarer å legge deg opp en buffer til uforusette utgifter. Jeg er ikke noe guttunge sjøl og har kosta på meg en god slump på tenner.....men det forutså jeg kunne skje i 20års alderen og satt av penger til det. Og jeg har aldri hatt ræva full av penger, men har kansje prioritert litt riktigere enn andre. Hobby kommer i andre rekke for meg.

Ment som et eksempel. En datter som drar på seg 900 000 i narkogjeld som du må betale har du sikkert også lagt opp penger til. Deilig med mennesker som klarer å planlegge livet sitt så perfekt.
Jeg for min del hadde andre ting å bruke pengene til i 20 års alderen. At jeg ikke tenkte på gammelmanns tenner. Jeg tenkte vel også på det som skjedde når jeg var 20 år og ikke det som kunne skje når jeg muligens ble gammel. Men noen er veldig flinke til å planlegge livet sitt.
En kineser sa: Ved selvskryt forsvinner respekten som dugg for solen.
Lev det livet du får på den måten du vil, men det finnes faktisk noen som uforskyldt havner i økonomiske problemer. Det var meningen med innlegget. 
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #39 på: november 26, 2015, 06:56:21 am »

Skambud kommer uansett hva man selger. Har en bil liggende ute til 130k (allerede billig) og får bud på 70k.. Da sliter jeg med å se det som en potensiell seriøs kjøper..
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #40 på: november 26, 2015, 11:20:58 am »

Alltid noen som håper du MÅ selge.
Jeg spør dem om hvorfor de ringer og bruker min fritid når de ikke har penger.
Står bilen til 130 og du ikke har de byr 70 så må de ha ringt feil eller?
Da går bilen ut av landet. Hovedsaken er kanskje at bilen lever videre.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #41 på: november 26, 2015, 15:04:05 pm »

Skambud kommer uansett hva man selger. Har en bil liggende ute til 130k (allerede billig) og får bud på 70k.. Da sliter jeg med å se det som en potensiell seriøs kjøper..

Spennende... Jeg har også solgt en del i det siste og opplever samma greia. Ble forbanna til å begynne med men så sjekket jeg litt rundt dette fenomenet med budgivning. Det viser seg at i de fleste tilfeller så vil alltid potensiell kjøper gi et bud på rundt ca halvparten av selgers ønsket pris. Deretter kommer bud og kontrabud i en periode hvor man til slutt lander på en akseptabel pris for begge parter. Enkelte kaller dette forhandlinger....

Tror vi må se litt i begge ender av dette med kjøp og salg jeg og innimellom gå litt i oss selv også.
Loggført

Mvh
Reiel
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #42 på: november 26, 2015, 22:26:03 pm »

Da er det jo en enkel løsning. Begynner folk på 50% av pris. Legg ut til dobbel pris.
Da får jo kjøper kjøpt til halv pris og selger får det han ønsker.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #43 på: november 26, 2015, 22:33:58 pm »

 Noen ganger må man bare skamby,se bare på transporteres til 80,-som kom inn på Finn i dag,ville dere gitt det...
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #44 på: november 26, 2015, 23:11:10 pm »

Det kan jo tenke seg at han er forberedt på skambud og er godt fornøyd med 40 000  Osteaktig
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #45 på: november 27, 2015, 09:33:50 am »

Noen ganger må man bare skamby,se bare på transporteres til 80,-som kom inn på Finn i dag,ville dere gitt det...

Der ser man nok engang et eksempel på noe jeg synes er litt pussig. Man skriver "høystbydene over". Så prisen er allerede ferdig pruta da eller?
Slik jeg tenker så legger jeg ut til den prisen jeg kunne tenkt meg å få, er fullt ut forberedt på at noen kommer å byr lavere.

Men det som fremdeles irriterer meg er at folk ikke kan ta "Kun seriøse henvendelser" seriøst.
At man sender meldig til selger for å spørre om årsmodell og farge på en bil som er lagt ut med både årsmodell og farge i innformasjonen samt fargebilder blir bare dumt.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #46 på: november 27, 2015, 10:39:58 am »

Jeg gir opp, personer som er selgere av yrke er et spesielt folkeslag. Kos dere videre.
Jeg har vært yrkesaktiv i 34 år og livnært meg som selger i totalt 4 av disse. Vet ikke om det er nok til å definere hvilket folkeslag jeg hører til.
Men fra jeg begynte å kjøpe juggel i salgsbodene i Spania i 1972, har jeg lært hvert fall en ting:
Hva er det verdt for meg?
Så forteller jeg hva jeg er villig til å betale, og får beskjed om selger aksepterer det eller ikke. Noen ganger møtes vi i mellom og blir enige, andre ganger ikke.
Men er enig i at det bør utvises folkeskikk og ha litt antenner for å vurdere hvordan selger vil oppfatte det FØR du legger inn bud.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #47 på: november 30, 2015, 12:13:55 pm »

Skambud kommer uansett hva man selger. Har en bil liggende ute til 130k (allerede billig) og får bud på 70k.. Da sliter jeg med å se det som en potensiell seriøs kjøper..

Spennende... Jeg har også solgt en del i det siste og opplever samma greia. Ble forbanna til å begynne med men så sjekket jeg litt rundt dette fenomenet med budgivning. Det viser seg at i de fleste tilfeller så vil alltid potensiell kjøper gi et bud på rundt ca halvparten av selgers ønsket pris. Deretter kommer bud og kontrabud i en periode hvor man til slutt lander på en akseptabel pris for begge parter. Enkelte kaller dette forhandlinger....

Tror vi må se litt i begge ender av dette med kjøp og salg jeg og innimellom gå litt i oss selv også.

Sikkert mange som har plukka opp tips fra disse bil-fikse programmene på tv. Der starter de jo gjerne lavt og ender på noe midt i mellom.
Er vel ingen vits å bli sur for lave bud, bare å la være å svare om det virker useriøst.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #48 på: november 30, 2015, 12:17:47 pm »

Noen ganger må man bare skamby,se bare på transporteres til 80,-som kom inn på Finn i dag,ville dere gitt det...

Der ser man nok engang et eksempel på noe jeg synes er litt pussig. Man skriver "høystbydene over". Så prisen er allerede ferdig pruta da eller?
Slik jeg tenker så legger jeg ut til den prisen jeg kunne tenkt meg å få, er fullt ut forberedt på at noen kommer å byr lavere.

Men det som fremdeles irriterer meg er at folk ikke kan ta "Kun seriøse henvendelser" seriøst.
At man sender meldig til selger for å spørre om årsmodell og farge på en bil som er lagt ut med både årsmodell og farge i innformasjonen samt fargebilder blir bare dumt.

Ganske åpenbart egentlig, setter man "høyestbydende over" sier man at pris lagt ut er minstepris. Da hadde i alle fall jeg vurdert det som useriøst å legge bud under minstepris. Like dumt som å by under utropspris på en auksjon... Blunker

Å skrive "kun seriøse henvendelser" virker for meg ganske unødvendig....hvem er det som ønsker en drøss med dekksparkere og pratemakere når man skal selge noe?? Ikke så mange som selger for å ha noe sosialt å gjøre... Osteaktig
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #49 på: november 30, 2015, 12:22:11 pm »

Å skrive "kun seriøse henvendelser" virker for meg ganske unødvendig....hvem er det som ønsker en drøss med dekksparkere og pratemakere når man skal selge noe?? Ikke så mange som selger for å ha noe sosialt å gjøre... Osteaktig
Det burde være unødvendig, men man skriver det nettop for å slippe alle som maser om bilder og diskuterer detaljer men har ingen hensikt/reell mulighet å kjøpe.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #50 på: november 30, 2015, 13:38:37 pm »

Å skrive "kun seriøse henvendelser" virker for meg ganske unødvendig....hvem er det som ønsker en drøss med dekksparkere og pratemakere når man skal selge noe?? Ikke så mange som selger for å ha noe sosialt å gjøre... Osteaktig
Det burde være unødvendig, men man skriver det nettop for å slippe alle som maser om bilder og diskuterer detaljer men har ingen hensikt/reell mulighet å kjøpe.

Ja men det hjelper tydeligvis ikke, fikk kl 01.42 i natt en melding fra en kar som skrev kun dette: Hvorfor ikke støvsuge bilen?
Ikke noe navn eller noe annet.
Hva skal jeg svare på det?

Jeg vurderer å ta kontakt med Finn med et ønske om at de hever grensen for å ta kontakt med selger. Ser at på mobile så må fylle inn et skjema med full navn, telefonfummer og mailadresse hvis man vil kontakte selger. Kanskje vært bedre om Finn hadde noe lignende.

Årsaken til at jeg skrev "Kun seriøse henvendelser" er at jeg tidligere har brent meg på det at folk sender SMS hvor de vil kjøpe bilen/tingen/delen (eller lignende) men aldri dukker opp selv om de avtaler tidspunkt og får veibeskrivelse men ser jo nå at det også bør gjelde alle andre idiotiske meldinger med spørsmål om farge eller årsmodell eller noe i bakgrunnen på bildet eller annet.
Hvis man er blind og ikke kan å lese så bør man vel strengt tatt i kjøpe bil.
Loggført

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #51 på: november 30, 2015, 14:21:38 pm »

Ser navnet mitt er nevnt flere ganger her, det er helt greit:)
Jeg er ikke kjent for å bli enig med alle.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!