april 25, 2024, 00:00:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Klikkelyd fra motor / ventilene  (Lest 3006 ganger)
Huleboar
Seniormedlem
****
Innlegg: 328
Bosted:



Vis profil
« på: august 24, 2015, 08:34:03 am »

Latebay 2L injection

Klikkelyd kommer og går..

Skulle ut på søndagstur med bussen i går, startet opp og eg hørte klikkelyd fra motoren, då sjekka eg motoroljå og det va på minimum. Fylte på olje og det klikket fortsatt. Tok meg ein liten kjøretur (tenkte det forsvant når motoren blei varm men klikket fortsatt. Kjørte hjem og parkerte. Startet opp igjenn flere timer etterpå og klikkelyden var borte?
Loggført

VW T2 Camper 76
VW T2 Camper 77
VW T1 Roadster 67
vwsteinar
Seniormedlem
****
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra

-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.


Vis profil

« Svar #1 på: august 24, 2015, 09:17:36 am »

Høres ut som de hydrauliske ventilløfterne fusker/henger seg opp. Dette er et kjent problem på disse motorene. Har opplevd dette et par ganger selv.


vwsteinar
Loggført
Huleboar
Seniormedlem
****
Innlegg: 328
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: august 25, 2015, 09:56:29 am »

Ok, er det nok og justere di i rett possisjon eller? Det sjer sånn dann å vann detta her.
Loggført

VW T2 Camper 76
VW T2 Camper 77
VW T1 Roadster 67
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: august 25, 2015, 12:53:36 pm »

Det hender at de går i stykker 7 blir slappe, eller har luft i seg som ikke vil ut.
Da må du finne ut hvilken det er å bytte den eller de.
Kan bytte alle til mekaniske så henter du litt hester også. Men må da ha normal ventiljustering.
Grei jobb på denne motoren.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Huleboar
Seniormedlem
****
Innlegg: 328
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: august 25, 2015, 19:17:51 pm »

ok, takk for råd:)
Loggført

VW T2 Camper 76
VW T2 Camper 77
VW T1 Roadster 67
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: august 25, 2015, 20:07:07 pm »

du må ta ein ny justering på dei, sjølv om dei er hyd. løftara er da fortsatt justering og du veit ikkje kva tidligare eigara har rota på med. vist eg ikkje huksar feil skal dei ha 1.5omdr på ventilen. dvs juster til 0 og so 1.5omdr. står meir på ratwell.com

har desse stått lenge må dei stå ein halvtime på tomgang for å lufta seg. gjor dette sist på ein bil som har stått i mange år. ny olja, starta opp, høyrdes ut som ein gamal merc. men omtrent på sekundet ved 30min var den "lydlaus"
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #6 på: august 25, 2015, 22:41:56 pm »

Er jo litt vanskelig på disse (spesielt dersom de er slappe) å finne 0 punktet. Litt forskjellig meninger om hvor
mange omdreininger det skal dras til etter 0. Siden lyden kommer og går selv etter litt kjøring tyder det på
at en eller flere er slappe/lekke. Disse må da byttes. Hydrauliske løftere har ett annet justeringsintervall enn
mekaniske. Det var det jeg mente med at mekaniske måtte justeres. Noen kjører lenge med biler som tikker
lenge etter oppstart og lever godt med det. Er vel ikke noe som kan anbefales.
Alternativt, ta de ut og legg de i olje. Press de sammen og se om det pipler luft. De skal da være ganske harde.
La de ligge til dagen etter og prøv igjen. merker du forskjell på de da vet du hvilke som bør skiftes.
Fin vinterjobb det.
Nedslitte justeringsskruer eller vipparmer kan også forstyrre ventiljusteringen.
P.S. gamle MB`er tikker fordi løfterne ikke er skiftet  Gliser.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 26, 2015, 06:40:27 am »


P.S. gamle MB`er tikker fordi løfterne ikke er skiftet  Gliser.

Snakker du av erfaring...?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #8 på: august 26, 2015, 08:29:24 am »

Selvfølgelig  Kysser
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 26, 2015, 08:49:23 am »

I Know...

Viktig å lytte på fagfolk!

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: august 26, 2015, 17:40:05 pm »

Må de hydrauliske ventilene grunnjusteres mye, kan det være nedkjørt ja, veit jeg....
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!