april 25, 2024, 00:33:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 56 Mod Dragrace prosjekt NÅ MED TURBO! Sutututut  (Lest 71532 ganger)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #60 på: september 10, 2015, 17:32:51 pm »

Begynner med å måle ut og borre hull til festet på bilen og til kassa:

Lite klipp med hvor stivt festet ble ferdig. Her henger den bare i fremste festet:



* 20150910_123421.jpg (61.74 KB. 800x450 - vist 310 ganger.)


* 20150910_124406.jpg (53.2 KB. 800x450 - vist 305 ganger.)


Måtte kappe ut og slipe til så braketten passet formene på girkassa:


* 20150910_124428.jpg (87.8 KB. 800x450 - vist 356 ganger.)


* 20150910_131106.jpg (73.17 KB. 800x450 - vist 337 ganger.)

« Siste redigering: september 10, 2015, 17:44:23 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #61 på: september 10, 2015, 17:50:03 pm »

Da var det til med bakre festet.

Skrudde ut skruene til clutch huset  og benytter meg av disse fire boltene til bakre feste. Boltene vil bli erstattet med gjengepartier som jeg kan ha muttere på.


* 20150910_131300.jpg (54.33 KB. 800x450 - vist 344 ganger.)


Lagde en mal i papp for å få formen på begynnelsen av braketten:


* 20150910_133417.jpg (62.61 KB. 800x450 - vist 327 ganger.)


Etter å ha ført den over på stål kappet jeg det ut med vinkelsliper og luftdrevet fil:


* 20150910_134609.jpg (54.34 KB. 800x450 - vist 369 ganger.)


Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #62 på: september 10, 2015, 17:55:49 pm »

Neste jobb er å forbinne braketten på kassa til krybba som sitter skrudd med to store bolter bak på ramme gaffelene.
Jeg valgte å bruke stål av samme tykkelse som jeg knakk på to sider for å få sterkere profil på den da jeg måtte kappe ut av krybba for å komme til oljetapping på girkassa.

Før sveis:


* 20150910_142612.jpg (64.2 KB. 800x450 - vist 380 ganger.)


Etter sveis:


* 20150910_143809.jpg (82.67 KB. 800x450 - vist 368 ganger.)


Her har jeg sveiset den fast på krybba som skal skrus fast i bilen:


* 20150910_153206.jpg (59.88 KB. 800x450 - vist 367 ganger.)


Lagde en liten renne til oljetapping for å unngå unødig klin. Slik ble det ferdig på bilen:


* 20150910_161856.jpg (93.34 KB. 800x450 - vist 431 ganger.)





Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #63 på: september 10, 2015, 18:00:59 pm »

DA var det dags for siste økt for dagen: Stivere til dempertårn.

Begynner med å lage fester som går inn på toppen av demperen og til bunnen ved girkassekrybba.


* 20150910_163407.jpg (48.2 KB. 800x450 - vist 351 ganger.)


Her er de borret med hull og knekkt vinkel på. Har også kappet til firkantrør som jeg slisser inn for å få sveiset på endefestene.


* 20150910_165608.jpg (93.28 KB. 800x450 - vist 371 ganger.)


* 20150910_165813.jpg (37.34 KB. 800x450 - vist 337 ganger.)


* 20150910_165837.jpg (47.18 KB. 800x450 - vist 349 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #64 på: september 10, 2015, 18:04:28 pm »

Testmontert klar for sveising:


* 20150910_165946.jpg (93.21 KB. 800x450 - vist 518 ganger.)


Ble fornøyd med løsningen egentlig. med tanke at dempertårna skal festes i karossen trur jeg ikke dette skal gå noe sted. ferdig resultat:


* 20150910_171919.jpg (46.59 KB. 800x450 - vist 406 ganger.)


* 20150910_171925.jpg (58.16 KB. 800x450 - vist 410 ganger.)


* 20150910_172549.jpg (80.06 KB. 800x450 - vist 422 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #65 på: september 10, 2015, 19:15:01 pm »

Pent arbeid. Likte løsningen på bakre feste. Kommer du til å bruke de samme boltene eller bytter du til litt lengre tilsvarende tykkelsen på braketten ?


EDIT : Fikk meg at du skal bruke gjengeparti.  Gliser
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #66 på: september 10, 2015, 19:18:44 pm »

Pent arbeid. Likte løsningen på bakre feste. Kommer du til å bruke de samme boltene eller bytter du til litt lengre tilsvarende tykkelsen på braketten ?


EDIT : Fikk meg at du skal bruke gjengeparti.  Gliser

Jepp =) Tenkte det er det beste, alu er ikke glad i å bli skrudd mye i.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #67 på: september 11, 2015, 00:15:12 am »

Morro å se så mye fint arbeid Glad keep it up!
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #68 på: september 11, 2015, 07:21:48 am »

Morro å se så mye fint arbeid Glad keep it up!

tusen takk =)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #69 på: september 11, 2015, 07:55:25 am »

Jeg stemmer i. Veldig bra prosjekttråd!

En ting ønsker jeg å kommentere; slik du har satt stagene nå så vil girkassen heve seg, belaste nesekonet og du risikerer å knekke det i en heftig launch med godt grep. Hvis dekkene mister grepet så "ramler" kassen ned igjen og når dekkene får grep så hever den seg igjen og du vil oppleve en heftig risting. Alt dette løser seg såklart når du følger tegningen til JHU over her. Jeg hadde fjernet begge stagene og hvis du fortsatt ønsker ett stag så hadde jeg satt det tvers over mellom støtfangertårna. Dette staget kan du igjen benytte til å feste en eller flere oljekjølere.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #70 på: september 11, 2015, 08:31:56 am »

Jeg stemmer i. Veldig bra prosjekttråd!

En ting ønsker jeg å kommentere; slik du har satt stagene nå så vil girkassen heve seg, belaste nesekonet og du risikerer å knekke det i en heftig launch med godt grep. Hvis dekkene mister grepet så "ramler" kassen ned igjen og når dekkene får grep så hever den seg igjen og du vil oppleve en heftig risting. Alt dette løser seg såklart når du følger tegningen til JHU over her. Jeg hadde fjernet begge stagene og hvis du fortsatt ønsker ett stag så hadde jeg satt det tvers over mellom støtfangertårna. Dette staget kan du igjen benytte til å feste en eller flere oljekjølere.

Mvh
BB

Du er inne på noe angående nesefestet der ja, ser den.. Skulle kanskje vurdert å ha et midtre gearkassefeste også, blir mye juling på det nesekonet. Hvis jeg tar løsningen på tegningen her, og i tillegg lager et midtre gearkassefeste skal jeg være i mål håper jeg.
Takk for tilbakemelding BB =)

Her er en flott tegning : (rødt er ting jeg lager, svart er gammal morro)
 

* Med navn.jpg (30.22 KB. 752x472 - vist 381 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #71 på: september 11, 2015, 13:31:00 pm »

Pusla litt med clutch wirefeste.

Måtte begynne med å bøye ut røret som wiren går i for å gå klar kassa.
Kappa/sveisa/borra til festet og prøvemontert. Alt ser bra ut men må skjøte clutchwiren bak ser det ut som.


* 20150911_104757.jpg (75.23 KB. 800x450 - vist 372 ganger.)


* 20150911_141526.jpg (54.75 KB. 800x450 - vist 368 ganger.)


* 20150911_142107.jpg (84.68 KB. 800x450 - vist 385 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #72 på: september 11, 2015, 15:00:39 pm »

Jau  jau da varn ferdig med midtre feste og da jo, går fort med musikk til ærbe.

Begynner med en jærnbit som jeg kapper i fire like betær:


* 20150911_145416.jpg (77.42 KB. 800x450 - vist 375 ganger.)


Borret hull i dem og kappet de så det kan sveises sammen.


* 20150911_150857.jpg (67.49 KB. 800x450 - vist 383 ganger.)


Gikk for vinkeljern metoden som forankring. Ved å ha ett todelt feste kan jeg skru ut kassa med så få bolter som mulig.


* 20150911_152332.jpg (56.08 KB. 800x450 - vist 389 ganger.)


Borret hull til monteringsskruene og helsveiset alt.


* 20150911_153732.jpg (44.02 KB. 800x450 - vist 369 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #73 på: september 11, 2015, 15:02:53 pm »

Her ser dere tegninga litt bedre.

Har boltet sammen "kasse braketten" og "bilbraketten" og sveiset fast i ramma.


* 20150911_154900.jpg (59.81 KB. 800x450 - vist 357 ganger.)


Bilder fra forskjellige vinkler.


* 20150911_154912.jpg (51.96 KB. 800x450 - vist 386 ganger.)


* 20150911_155018.jpg (77.78 KB. 800x450 - vist 428 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
pk
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: østfold


Min 1303s


Vis profil
« Svar #74 på: september 11, 2015, 21:30:12 pm »

Liker arbeidet ditt! Utrolig  mye skjedd på kort tid, og det ser bra ut.  Glad
Loggført

1303s 1974
1200 1960
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #75 på: september 12, 2015, 08:39:17 am »

Liker arbeidet ditt! Utrolig  mye skjedd på kort tid, og det ser bra ut.  Glad

Hyggelig. Takk takk Glad

I dag er det 30 årslag hos en kompis så blir vel dårlig med jobbing i dag hehe Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #76 på: september 16, 2015, 15:00:16 pm »

Vert opptatt i det siste med jobb fest og fanteri. Men da jeg begynner å få behov for rene deler trenger jeg en sandblåser. Så jeg bestemte meg for å lage en selv da de som har riktig størrelse er alt for dyre.
Snart ferdig, mangler bare frontplate som hanskene skal inn i.

Hele greia har kommet på ca 2000kr


* 20150916_155650.jpg (79.41 KB. 800x450 - vist 435 ganger.)

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #77 på: september 17, 2015, 09:08:12 am »

Heisan.
Er spesiellt interessert i den innfestinga di av 091 kassen. Meget bra arbeid og progresjon!
Skal jo montere 091 med 930 knuter og T1 nesekon, og bilen står fullt montert, så det blir litt annerledes, men gode tips allikevel.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #78 på: september 17, 2015, 11:19:57 am »

Heisan.
Er spesiellt interessert i den innfestinga di av 091 kassen. Meget bra arbeid og progresjon!
Skal jo montere 091 med 930 knuter og T1 nesekon, og bilen står fullt montert, så det blir litt annerledes, men gode tips allikevel.

Hei, takk takk =)
Ser det er mange varianter av gearkasse infestninger rundt om på nettet, har henta inspirasjon fra alt jeg har sett og mixa det med min egen fantasi og "gjørbarhet". Festene jeg har laget går fint å montere selv om karossen sitter på så regner med at det skulle gå helt fint om du får bilen på en løftebukk eller høyt nok opp.

Ser ut som vi har tenkt likt oppsett ja, men jeg står litt fast på hvilke drivaksler/knuter jeg bør ha... skal jo ikke helt opp på 500 hk hehe. Men 200nm og 170-190hk på hjula hadde jo vert gøy.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #79 på: september 18, 2015, 07:06:52 am »

Fant en plass på nettet hvor de selger helt komplett T1-091 930 kit med stubakslinger, alle cv og boots samt akslinger med klips. Tror det hadde passet deg bra.
Jeg må nok ha sterkere akslinger, og kjøper 930 stubber av Knasten.

Men dette er det mest komplette jeg har sett og burde passe deg fint: http://www.pacificcustoms.com/ac598231.html
Står og nyttig info om hvordan måle lengde på drivaksling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #80 på: september 18, 2015, 14:00:53 pm »

Fant en plass på nettet hvor de selger helt komplett T1-091 930 kit med stubakslinger, alle cv og boots samt akslinger med klips. Tror det hadde passet deg bra.
Jeg må nok ha sterkere akslinger, og kjøper 930 stubber av Knasten.

Men dette er det mest komplette jeg har sett og burde passe deg fint: http://www.pacificcustoms.com/ac598231.html
Står og nyttig info om hvordan måle lengde på drivaksling


Flott akkurat slikt sett jeg så etter! Noen formening om hvor mange NM dette tåler med seige gatedekk?
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #81 på: september 18, 2015, 14:09:32 pm »

Absolutt ingen peiling, men hadde jo vært dumt å selge dette om det ikke tålte mer enn T2 sett? Kan ikke forstå annet enn at det fint må tåle 300nm på fullvekt.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #82 på: september 18, 2015, 14:10:14 pm »

Dagens økt var å sandblåse div bakstillingsdeler og fikse litt på sanblåsekabinettet. Etter å ha blåst ting rene så jeg at boltene som holder svingarmene til indre feste var slitt og hadde groper ned i stålet.


* 20150918_123604.jpg (40.85 KB. 800x450 - vist 314 ganger.)


Det jeg kunne gjøre er jo å kjøpe nye eeeeeeeeeler å fikse selv =) Hadde da to valg... det ene er å sveise opp å dreie ned, det andre er å prøve det råkule metallisering utstyret som jeg fikk med i pakka med dreiebenken =)


* 20150918_130420.jpg (70.5 KB. 800x450 - vist 399 ganger.)


Her er en videosnutt hvordan prosessen er:
(NB! jeg har lest en bok på hvordan grundleggende prinsipp er for dette og er absolutt ikke "kyndig" på dette området, jeg gjør sikkert noen feil
men jeg får til et solid resultat)



Her er bilde etter de er metallisert og sandblåst på spec


* 20150918_135240.jpg (39.73 KB. 800x450 - vist 346 ganger.)

« Siste redigering: september 18, 2015, 14:19:11 pm av Gaffel » Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #83 på: september 18, 2015, 18:53:32 pm »

Sweet !
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
67 1500t1
Nybegynner
*
Innlegg: 33
Bosted: Skotselv


Vis profil

« Svar #84 på: september 18, 2015, 21:42:09 pm »

Tøft utstyr Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #85 på: desember 21, 2015, 14:08:23 pm »

Noen updates her? Jeg har tatt ut motor og begynner å planlegge installering av 091 med T1 nesekon..
Av alle trådene på nettet, er faktisk den beste jeg har funnet. Veldig bra med mange bilder!  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #86 på: desember 22, 2015, 07:52:26 am »

Tusen takk =)
Har ikke gjort noe mer siden sist da jeg fikk i oppgave å pusse ned/lakkere/bytteslitedeler på en bunnplate for en kamerat av meg. Morro å gjøre samme jobben to ganger på rad hehe
(Ble vel egentlig nesten å bygge ny=))

Driver å sanker litt bremsedeler og forstilling om dagen så er det som står for tur.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #87 på: april 07, 2016, 10:14:03 am »

Er i tankeboksen om dagen Glad

* impp_1104_02_o+garrett+turbocharger.jpg (49.7 KB. 800x600 - vist 263 ganger.)


Ellers leter jeg fortsatt etter girkasse 091 å foretrekke, men vurderer 094 med sideskift ďa disse er lettere å få tak i.

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #88 på: april 07, 2016, 13:15:45 pm »

Du som holder til ved svenskegrensa, jeg vet at Jussi hadde en 091 til overs etter at jeg avbestilte min..
Liker ideen med turbo. Det ordner du lett  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #89 på: april 07, 2016, 13:50:10 pm »

Du som holder til ved svenskegrensa, jeg vet at Jussi hadde en 091 til overs etter at jeg avbestilte min..
Liker ideen med turbo. Det ordner du lett  Glad

Ok. Var det gjort noe med den kassa eller std?  Skal få pris på datasprut oppsett i disse dager så blir fort morro med turbo da Glad fortalte om mine planer med effekt osv så han mente på at jeg skulle havne på rundt 500hk. Å det kan jo bli skøy Glad blir fort "rivaler" på scc da hehe
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!