VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« på: september 10, 2015, 10:51:36 am » |
|
Er det best å bruke oljedempere eller gassdempere til vw boble 1969 modell som kunn blir brukt sommeren? Har kjøpt nye oljedempere fremme som er utrolig stive og beveger seg nesten ikke under 40km/timen. Har skrudd av demperene og da fjører bilen som den skal.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #1 på: september 10, 2015, 12:53:13 pm » |
|
Gassdempere er bedre enn oljedempere. I oljedempere skummer oljen spesielt ved humpete vei. (Norsk standard ) Stivheten på dempere er det typen som bestemmer du får myke og harde dempere både som olje og gass. I gassdempere er det også oljen som demper men gassen gir trykk på oljen som hindrer skumming. Bobla veier lite foran så komfortdempere må være myke. Alltid ett kompromiss når det kommer til hva du ønsker. Får justerbare men de fleste der er så tungvinte å justere at du ikke gidder. Kr og øre er ofte den avgjørende faktor. Er bilen senket blir den stiv uansett da fjæringsgangen blir kortere.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #2 på: september 10, 2015, 13:39:47 pm » |
|
Det er orginal forstilling. Så da vil bobla få best mulig comfort med gass? Vil den bli høgre fremme med gass? Altså mer klaring mellom skjerm og dekk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #3 på: september 10, 2015, 15:07:34 pm » |
|
En støtdemper skal ikke heve bilen. Det er jobben til fjærene. Blir den høyere med nye dempere er fjærene slappe. Du får ikke bedre komfort med gassdemper, du får en bedre demper. Er bilen helt standard og brukes til kos, har jeg god erfaring med Sachs oljedempere. Så finn en støtdemper med de egenskapene du er ute etter og kjøp den. Er mye smak og behag ute og går her. Kjører du litt hardt noen ganger må du gå for en gassdemper. Ofte selges det sport gassdempere og da blir bilen mindre komfortabel ved normalkjøring.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #4 på: september 10, 2015, 23:03:05 pm » |
|
Takk for svar. Ja bilen blir brukt til kos og ikke hard kjøring. Hvor får man kjøpt Sachs dempere? Ut fra det du sier er det dette jeg trenger
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #5 på: september 11, 2015, 01:09:56 am » |
|
Kjøp dempere som er laget for bilen, ofte får man bare en demper som har rette lengden men som er alt for stiv.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #6 på: september 11, 2015, 09:23:09 am » |
|
Du får vel stive dempere som er lagd for bilen? Dersom du kjører hardt trenger du jo mer effektiv demping. Du skal selvfølgelig kjøpe dempere som er lagd for bilen, men det er vel like viktig at de også passer til din kjørestil. Blodsenka med 200hk i hekken trenger jo en annen demper enn en original 1200 som brukes til kos. Begge dempere er bygd til bilen. Men bruken avgjør riktig demper.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #7 på: september 11, 2015, 10:08:50 am » |
|
Hvor får man kjøpt myke dempere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #8 på: september 11, 2015, 11:43:07 am » |
|
Google er ofte en venn i nøden. Sachs 195431. Ellers kan jo forhandlere av Sachs, ZF etc. bestille dette opp til deg.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
Lundby
Supermedlem
Innlegg: 2096
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #9 på: september 11, 2015, 18:30:39 pm » |
|
Ring 33330606 Unnberg bil og forklar hva du vil ha,enklere blir det ikke...
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
|
« Svar #10 på: september 11, 2015, 20:06:01 pm » |
|
ja eller hotshop.... std empi dempere eller hva de har til org bruk er mykt og bra for vanlig kjøring...er jo tross alt hva de er laget til
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #11 på: september 11, 2015, 22:18:34 pm » |
|
Markedet for å lage slappe dempere til originalbiler har nok forsvunnet for lenge siden. Det er ikke mange biler som skal ha så slappe dempere som en boble foran, så alle andre dempere som passer blir litt oppgradering i hardhet. Det sies at wolfsburgwest får produsert dempere for å kunne tilby noe som blir helt rett, de hadde nok ikke gjort det om det var slik at det som var på markedet var helt innerrtier. Spennende emne, håper forhandlerne våre kan overraske positivt på dette feltet.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #13 på: september 12, 2015, 01:44:34 am » |
|
Bommet litt med Sachs nummeret i forhold til alder. Til litt eldre boble det nummeret der. Stusser litt på det du sier med ingen bevegelse under 40km. Er du sikker på at fjæringen er så løs som den skal. Sjelden over 40 km når jeg passere fartsdumper og da fjærer ikke din i det hele tatt?? En normal standard demper har en fordeling på ca. 25% inn og 75% ut. Det er fjæringen som skal ta støyten når hjulet blir presset opp og demperen skal sørge for en kontrollert retur av fjærene. Derfor bør det ikke være noe problem og trykke bilen ned i 0 km. Ta av demperne og kjenn på de med håndmakt. Ikke alltid så lett å finne feil med fjæring, kuler og ledd ved første forsøk. Det skal gå veldig greit å trykke sammen demperen, lettere desto mindre press du legger på og den skal gå jevnt og rolig. Skal bli stående der du slipper den. Gjør den ikke dette reklamer på den. Husk at dempere skal trekkes til med hjulene i naturlig stilling. Dvs. på bakken og ikke hjulet hengende fritt. Ved handel i utlandet blir reklamasjon dyrt og komplisert og ofte bare kaster vi det vi ikke er fornøyd med. Ikke alle kjører med diagonaldekk heller selv om det var originalt på bilen. Empi er vel ikke det det engang var er min erfaring. Masse rart som kommer fra China og som verken passer eller virker. Men fin emballasje og ett godt gammelt navn.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #14 på: september 12, 2015, 09:14:06 am » |
|
Husket du å lufte demperne før montering?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #15 på: september 12, 2015, 09:47:19 am » |
|
Jeg har ikke luftet demperene, hvordan gjør man dette? Jeg dro demperene bare litt ut og inn og registrerte at demperene var fryktelig seige....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #16 på: september 12, 2015, 09:53:04 am » |
|
Sjekk Bærearmer uten dempere og med. Synes at det høres ut som om noe klyper når du monterer demperne. Frossen demper er vel litt tidlig på året, men slett ikke sikker på at det er demperne det er noe feil med. Du har ikke sagt noe om hvilke dempere du har montert. Lageret i røret til fjærpakka er vel ikke ett helt ukjent problem. Med demper kan det hende dette klyper dersom det er slakk der.
P. S. Denne tråden burde vel være flyttet til problemløseren?
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #17 på: september 12, 2015, 09:57:04 am » |
|
Jeg har ikke luftet demperene, hvordan gjør man dette? Jeg dro demperene bare litt ut og inn og registrerte at demperene var fryktelig seige....
Holdt du da de loddrett riktig vei har du luftet dem Olje dempere liker ikke vinkler over 45 grader. ( dobbelt rør) . Trege å seige skal de være og som nevnt tregere ved belastning. Trykker du lett skal de også sige ned. Trykker du hardt skal du møte motstand.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #18 på: september 13, 2015, 00:06:49 am » |
|
Takk for svar igjen Når jeg skrur av demperene fjører bilen lett og fint. Så det er demperene. Stusset veldig på at demperene var så harde da jeg monterte dem, og etter å ha kjørt over 100 mil med demperene, er dem fortsatt like treige. Med andre ord skal jeg skru av demperene, dra demperene loddrett helt ut og helt inn mange ganger? Deretter montere demperene på igjen med bilen stående på bakken?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #19 på: september 13, 2015, 00:38:56 am » |
|
Legg nå ut et bilde av demperne dine -gjerne med delenummer om det finnes på de.
Lufting skjer på den måten du beskriver.
Kan jo være at du har fått feil dempere eller med produksjonfeil også...
Hvilke dekk/dimensjon har du foran og hvilket dekktrykk? Regner med at du har normalt og relativt lavt dekktrykk. (Men du har vel sjekket ut dette vil jeg tro)
|
|
« Siste redigering: september 13, 2015, 00:43:17 am av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #20 på: september 13, 2015, 01:53:22 am » |
|
Takk for svar igjen Når jeg skrur av demperene fjører bilen lett og fint. Så det er demperene. Stusset veldig på at demperene var så harde da jeg monterte dem, og etter å ha kjørt over 100 mil med demperene, er dem fortsatt like treige. Med andre ord skal jeg skru av demperene, dra demperene loddrett helt ut og helt inn mange ganger? Deretter montere demperene på igjen med bilen stående på bakken? Selv om bilen fjærer godt uten dempere er det ikke sikkert alt er ok. Ikke bytt og reparer før feilen er funnet. Du spenner opp fjærbein med demperen. Er det slakk i lageret kan dette kile. Uten demper ingen press og fjærbeinet går fritt og greit. 100 mil på en demper er ingenting dersom det er en ok kvalitet. Du kan montere demperne med hjulet i lufta, men trekker til boltene når hjulet har en naturlig stilling. Dette er kun for å få demperen til å holde lenger og du merker ingenting forskjell dersom du gjør det feil. Den bare ryker tidligere. Har du kjøpt noe billige møkkadempere er det jo greit å bytte disse med en gang. Det er det bare du som vet.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #21 på: september 13, 2015, 23:06:28 pm » |
|
Har gått over forstillinga nøye og vet at bærekuler, fjærpakke, lager osv er inntakt. Har i dag bestilt desse demperene: http://www.wolfsburgwest.com/wolfsburg_new/front_axle/shocks_beetle.cfmTakk til Hot Owl som tipset meg om dem. Koster jo litt med frakt osv, men riktig fjøring er jo så utrolig viktig. Håper dette blir suksess
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #22 på: september 14, 2015, 10:31:13 am » |
|
Spennende at du gikk for denne løsningen, håper du gir tilbakemelding på hvordan de fungerer. Jeg har i ettertid snakket med fler som lakker opp gamle originaldempere for den rette komforten.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #23 på: september 14, 2015, 11:25:57 am » |
|
Spennende at du gikk for denne løsningen, håper du gir tilbakemelding på hvordan de fungerer. Jeg har i ettertid snakket med fler som lakker opp gamle originaldempere for den rette komforten. Og spesielt foran. De er jo ikke spesielt tunge der - våre biler.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #24 på: september 14, 2015, 12:11:28 pm » |
|
Ønsker tilbakemelding jeg også. Håper vi i denne elleville komfortsøken ikke helt glemmer hvorfor det sitter dempere foran på bilen. Er vel ikke langt unna at 80% av bremseeffekt ligger foran. Antar da at det er skiver på denne bilen. Bremselengde blir helt annerledes med gående dempere. Unna manøver også. Selv om vi bare kosekjører på søndagen er det elg, unger etc. som plutselig står i veien. Bare ett hjertesukk.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #25 på: oktober 02, 2015, 22:36:55 pm » |
|
image.jpg (44.31 KB. 450x600 - vist 207 ganger.) Da har jeg fått på dei nye demperene. Dei virket veldig bra og med ekstra gummi demping som bildet viser. Comforten vart bedre også. Nå må jeg bare bruke bilen og kjøre inn delene
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #26 på: oktober 04, 2015, 00:57:25 am » |
|
Dersom denne var utstyrt med ekstra gummidemping lurer jeg på om du har montert de første helt korrekt. Noen nye dempere har ikke disse på toppen, men de må flyttes over eller kjøpes ved siden av. Uten kan de fort bli 5 cm for korte. Savner litt info om hva du monterte første gangen. Men veldig bra at du ble fornøyd og godt du gikk for nye dempere.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
VWGunnar
Juniormedlem
Innlegg: 89
Bosted:
|
|
« Svar #27 på: oktober 14, 2015, 09:28:52 am » |
|
Da jeg sammenlignet støtdemperene då dei var sammenpresset, var dei like lange. Såg ikke ut som at der var plass til gummidemping på dei jeg har byttet ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
P-stop
Supermedlem
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
|
« Svar #28 på: oktober 14, 2015, 10:01:08 am » |
|
Det jeg tenkte på var om de var like lange utstrekt. Dersom de ikke var like lange vil de slå i toppen og innmaten gå i stykker. Kun nysgjerrig.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
|