april 28, 2024, 05:04:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Venturi ring på viftehus  (Lest 1534 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: september 26, 2015, 00:09:18 am »

Noen som har erfaring med å ettermontere venturi ring (selges bla av Temios aircooled i UK) på original viftehus T1 ?

Ser at det på noen varebiler er montert en venturi ring på baksiden av viftehuset..... vistnok for å øke effektiviteten på kjølingen, men på eldre vw så "åpner" venturi ringen seg når motor blir varm (og dermed skulle vel effekten forsvinne), åpen for innspill her, da jeg ønsker best mulig kjøling på motoren jeg bygger nå.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: september 26, 2015, 06:35:51 am »

Den "venturien" som er på de eldre 1200 er for å strupe inntaket av luft, slik at motoren raskere får driftstemperatur. Når da motoren blir varmere åpner ringen for å slippe inn luft slik at motoren får kjøling.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #2 på: september 26, 2015, 08:00:10 am »

Det var akkurat slik jeg hadde forstått det på de gamle.
Hva er forskjellig på de som er sveist fast på nyere transportermotorer og som nå ettermonteres, og hvor mye effekt har de ?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: september 30, 2015, 01:09:33 am »

Har kikket litt på denne !

http://vwparts.aircooled.net/Venturi-Ring-for-Fan-Shroud-Black-Powder-Coated-p/venturi-ring.htm
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: september 30, 2015, 06:29:05 am »

Har lest en gang om effekten av den ekstra ringen. Den har noe for seg, hvor mye er vanskelig å tallfeste.
Den vil øke luftmengden, dvs forbedre kjølinga, noe.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 04, 2015, 17:48:41 pm »

De fleste vifter høyner effekten med  rett rør på 60-100 cm før inntak og det samme ved utløp, på grunn av turbulens. Så den venturien vil nok hjelpe littebittegrann
« Siste redigering: oktober 08, 2015, 20:58:49 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BrorHund
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 04, 2015, 19:43:10 pm »

Finnes det bilde av dette? Ble nyskjerrig.
Loggført

1957 Karmann Ghia Lowlight
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 04, 2015, 20:00:32 pm »

Ligger en link til delen lenger oppe i tråden, selve monteringen ble vist i en reportasje i Ultra VW eller Volksworld for en tid dilbake.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!