mars 28, 2024, 17:23:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremser  (Lest 24515 ganger)
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #30 på: januar 02, 2008, 18:50:28 pm »

har du snakka med biltilsynet?ka dem sier om bremsene og om du må tuv godkjenne?det jobber en kar på biltilsynet i kristiansand tror det er der han jobber nå han heter gulleik vatnebryn han har peiling på endel som andre på tilsynet ikke vet.Han har godkjent masse rart som folk ikke trodde gikk ann
lykke til Glad
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #31 på: januar 03, 2008, 10:28:24 am »

Større ombygninger skal opp til drøfting og godkjennes i Biltilsynets eget utvalg.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #32 på: februar 19, 2008, 14:49:42 pm »

Dette prosjektet blir det mye prøving og feiling. Mest feiling ser det ut til.

Alfa Romeo skiver utgår da høyden på disse blir feil.
Kalipperen stikker så langt ut at det blir problemer med å finne felger. 7X17 et 23 er ikke lett å oppdrive.

Skiver foran blir VW T-5 Multivan 3.2. Disse er 333X32 med en høyde på 56 mm passer mye bedre.

Bak passer Chevrolet Corvette fra 88-96 med HP SUSP. Disse er 330X28 med en høyde på 56.
Da bli innpresset på felgene 35 noe som er mye lettere å få tak i.

Foran kunne jeg klart å fått til 345 mm skiver, men det får holde med Caravelleskivene på 333 mm.


* 333X32.jpg (103.08 KB, 634x845 - vist 450 ganger.)
« Siste redigering: februar 22, 2008, 23:17:15 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #33 på: februar 22, 2008, 23:13:52 pm »

Prøving og feiling er nevnt.
Det gikk ikke med dette oppsettet heller.

Det har blitt mye utregninger og synsing og alt for mye tall i luften på en gang.

Har vært i kontakt med "Boblebaard" og fått noen svært nyttige opplysninger.

Har nå tegnet opp felg og spindel i målestokk 1:1

Målet nå er å få disse bremsene inn under 17" felg som igjen går inn under bilens originalskjermer og det ser ut til å kunne gå.

Skiver foran blir Mercedes S-Class. 330X32. Denne er også originalt borred for bedre kjøling.
Skiver bak blir Dodge Ram Pick Up. 336X28. Usikkert om dette går men jeg prøver.
Dette oppsettet blir mer riktig i forhold til vektbalansen i bilen.

Utvalget på skiver i disse store dimensjoner er svært begrenset, så her har det vært timevis med reaserch på nettet.

Bilde viser størrelse på klosser og kalippere som skal brukes foran.
Det går bortimot 3.5 T-1 bremsekloss på 1 Brembo bremsekloss.
Da har man i teorien samme bremsebelegg areal som 7 stk T-1 kalippere foran.


* Klosser og kalippere.jpg (162.37 KB, 845x634 - vist 489 ganger.)
« Siste redigering: februar 22, 2008, 23:41:41 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #34 på: februar 29, 2008, 19:30:02 pm »

Her er den originale T-1 bremseskiven blitt maskinert og fått status som hjulnav.
De endelige hjulnavene vil bli maskinert av nye bremseskiver med boltsirkel 5X112 som også er boltsirkelen i skiven.

Skiven er en standard Mercedes 500 S 99-05 mod, med dimensjon 330X32 med en høyde på 76 mm.


* Mercedes skive.jpg (73.01 KB, 845x634 - vist 466 ganger.)
« Siste redigering: februar 29, 2008, 21:59:32 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #35 på: februar 29, 2008, 21:12:01 pm »

Dette kommer til å bli vannvittig bra! Bare husk å finne noen dekk som biter bra, for med en bil som er såpass lett i trynet er det fort gjordt å låse opp alt for tidlig foran.
Hvis jeg ikke husker helt feil så kan Kuhmo KU15 leveres i 205/40-17", og dette er DOT mekede gateslicks som skal være lovlige på gata. Ellers så har jeg meget gode erfaringer med Pirelli P7000 og P Zero Nero.
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #36 på: februar 29, 2008, 22:10:57 pm »

Takker Boblebaard for de opplysningene han har bidratt med på PM.

Med 7X17 et 40 (Audi felger) vil dette gå under originalskjermene foran,
og uten at Brembokalipperene tar i eikene på felgene.
Innpresset på bakfelgene er noe usikkert foreløpig,
men et sted mellom ET 26 - 30 et sted.

Bak er enda på konstruksjons stadiet.
Sliter litt med håndbrekk løsning da Biltilsynet ikke godtar hydraulisk parkeringsbrems.
Denne må være mekanisk. Har en plan på gang.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Boblebaard
Seniormedlem
****
Innlegg: 419
Bosted: Ski



Vis profil
« Svar #37 på: februar 29, 2008, 23:09:15 pm »

Egen calipper til håndbrekket som Porsche har kan sikkert fungere!
Loggført
1302R
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Stord



Vis profil
« Svar #38 på: mars 03, 2008, 20:22:33 pm »

Rått Prosjekt Holmen:) ser fram til å følge tråden:)
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #39 på: mars 05, 2008, 22:13:11 pm »

Er da ferdig med bremsene foran.

Har brukt bremseskive fra Mercedes S-class.
Mest opptimal bremseskive hadde vært fra Dodge Viper. Denne har samme dimmensjon men mindre høyde.
Denne skiven har 6 boltehul noe som byr på problemer angående godkjenning.
Hadde da fått 5 mm klaring mellom eikene på felgen og kalipperen.
Med Mercedesskive får jeg 20 mm klaring.

VW Touareg skiver hadde også passet. Både foran og bak, men disse er 5X130-Porsche boltsirkel, noe jeg ikke vil ha.


* 1 Kalipper og brakett utside.JPG (95.04 KB, 845x634 - vist 489 ganger.)

* 3 Ferdig montert innside.JPG (107.58 KB, 845x634 - vist 486 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #40 på: mars 05, 2008, 22:14:33 pm »

Denne braketten kommer ingen vei selv om den ikke er fastskrudd med bolter.


* 6 Brakett tilpasning.JPG (90.23 KB, 634x845 - vist 495 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #41 på: mars 13, 2008, 20:20:10 pm »

Da har jeg funnet seperat handbrekk kalipper.
Aston Martin og Ferrari bruker kalippere fra Brembo.
Må få fatt i et par slike.

Blir enklere å dokumentere til BT med disse en med Wilwood sine, da disse er typegodkjente på bil.


* Aston Martin.jpg (230.15 KB, 1296x972 - vist 499 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #42 på: mars 13, 2008, 23:43:41 pm »

Etter noen timer leting på internett er et par kalippere på vei fra England Gliser
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Odd-Einar Johansen
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #43 på: mars 20, 2008, 02:24:59 am »

spennende lesing dette Holmen. ser frem til det endelige resultatet Glad 
Loggført

1971 1302 L
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #44 på: september 22, 2008, 00:13:37 am »

Hvordan går dette prosjektet?? Du må jo ha brukt en formue på skiver og calippere før du fant den endelige løsningen Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #45 på: oktober 29, 2008, 21:17:38 pm »

Åssen i svarte finner du ut av alt mulig hva som passer hit og dit? Den boka du leser om kvelden bør væra feit! Gliser Imponerende!
Detta med TUV er litt kilent egentlig,for biltilsynet selv sier at Tuv papirer ikke nødvendigvis gir grønt lys! Det er kun norske lover som de trenger å stå for,ikke hva Tuv  godkjenner.
Been there ,done that! Blunker
Loggført

Alt MÅ ned!!
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #46 på: november 16, 2008, 13:59:46 pm »

skal jo ikke være noe problem og få det her godkjent da... selv godtkjent porsche 993 calipere rundt om med skiver... men klart.. alt er enklere når dem ser det står porsche på det for der er det mye likt som passer.. så da sparer jo en dem kr på og tuf godkjenne det i tyskland..men det er jo opp til hver og en enkelt da.. Øyerulling
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #47 på: november 16, 2008, 21:46:41 pm »

Åssen i svarte finner du ut av alt mulig hva som passer hit og dit? Den boka du leser om kvelden bør væra feit! Gliser Imponerende!
Detta med TUV er litt kilent egentlig,for biltilsynet selv sier at Tuv papirer ikke nødvendigvis gir grønt lys! Det er kun norske lover som de trenger å stå for,ikke hva Tuv  godkjenner.
Been there ,done that! Blunker

Det er akkurat der Biltilsynet / Statens Vegvesen gjør grovt feil, da ett uavhengig godkjent "labratorium" slik som TÜV med flere, eller produsenten av kjøretøyet e.l. som er godkjent for å igjen godkjenne ombygninger o.l, skal, etter Norsk lovgivning med konkurransetilsynet i ryggen, bli godkjent hos BT uten noen form for problemer når alle papirer er iorden fra de tidligere nevnte aktører.

BT har tapt en og annen sak jeg kjenner til, og flere andre jeg ikke kjenner så godt til, der dem ikke ville godkjenne ombygninger som var godt dokumentert med TÜV papirer, pga. dem KUN ville godta dokumentasjon fra kjøretøyets produsent om at nettop dem gikk god for denne ombyggingen.

Konkurransetilsynet kom inn i bildet, og BT måtte bite i eplet etter noe om og men.

Det er desverre fremdeles for mange representanter hos BT som tar loven i egne hender, uten at dem har noen som helst myndighet til å gjøre det. Uvitenhet er ofte synderen her. Regelen om at dem har lov til å bruke skjønn i vurderinger, som dem veldig ofte bruker "imot" oss vanlige dødelige med ei bunke TÜV papirer i hånda, overkjøres fullstendig av lovverket om en går til bunns i det.

Om du spør, og får nei, er det ikke dermed sagt at det neiet du får er "riktig" ifølge loven.
Hard kamp - Ja, gidder folk flest å ta opp kampen - nei

En åpen dialog med BT før og i prosessen hjelper nok godt på for å få iorden en slik godkjenning, uansett. Skepsisen BT har for radikale ombygninger er forståelig, men å nekte å godkjenne noe som allerede er godkjent av f.eks TÜV med flere, det har de ingen rettighet til å gjøre, uansett. Punktum.

Har ei hel liste med grove feil og forskjellsbehandling pga. uvitenhet kombinert med stahet, når det gjelder ombygging av MC via jobben.


Nok om det.
Holmen, stå på Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #48 på: november 17, 2008, 15:06:48 pm »

sånn jeg føler det så er ikke akkurat og få gjennom det prosjekte her med bedre bremser noe problem... mitt titta dem på i ti min, fikk beskjed og sette et ekstra feste på bremse røret så var det godkjent. men når dem titta på motoren min ble det noe annet. er bremsa 176hk.da ville bt ha dokumentasjon på at bobla tålte det,for møller sier bare 100hk. fikk da tak i kopier på papirer fra bremse setta som er tuf godkjente på 160 og 200 hk+en haug me vognkort som hadde mye mer hk en meg. det var ikke nok for selv om bremsesetta var godkjent for 160-200hk,SÅ måte jo tuf også ha godkjent bobla,med et eget tuf papir for at bobla tåler opp til 200hk.Så jeg prøvde og få spora opp det papiret som er fra tuf på at bobla tåler 200hk, noe vistnok noen skal sitte med her i norge og dem er på forumet her også men skjøner jo det er kun kliker som hjelper hverandre og ikke den STORE boble familien som er i norge.litt leit for dem som prøver og få til noe men men..sånn er det. så jeg måte vise bilen min med en 1600 og da var alt ok.. så holmen, du kommer garantert ikke til og ha noe problem med og få det godkjent,og du kan gjrene refere til bilen min, og jeg kan være bejhelpelig vist det skulle være noe du lurer på;da jeg synes det er hygelig og hjelpe andre som prøver på noe nytt.bt vil ikke sette navnet sitt på noe som har med hk og gjøre uten dokumentasjon. er sikkert mye skrive feil men ja jeg er ordblind så håper dere forstår va som står Øyerulling
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #49 på: november 17, 2008, 18:16:56 pm »

Stjeler denne tråden litt. Dere tror ikke det vil være noe problem å få godkjent Big Red bremser fra Porsche 993 Twin Turbo på en 1303?? Vet Meminger og flere i Tyskland TÜV godkjenner dette, men da må jeg helt ned der å gjøre det. Og hva med girkassebytte, stiller BT seg skeptiske til Porsche 901 5-trinns kasse i en 1303??


På forhånd takk!!

Litt hyppigere oppdateringer i tråden her hadde vært sweet, Holmen Glad Stå på!!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #50 på: november 17, 2008, 18:31:16 pm »

bare gjør det onkelig pål så er det ikke noe problem. holder på me girkasse nå og er i dialog me bt.. så vi får se men det er ei g.50 kasse da.
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #51 på: november 17, 2008, 21:09:24 pm »

Prosjektet er lagt på is inntil videre.

Bremsene går det nok greit å få godkjent.
Kravet var at de klarte en varmkjøringstest
og at det mekaniske handbrekket klarte å stanse bilen i en fart av 20 km/t.
Noe jeg tror disse bremsen burde klare.....

Men å få bilen godkjent med Cosworth motor blir veldig omfattende.
Biltilsynet var veldig lite imøtekommende.

Ser ikke helt forskjellen på Subaru motor og Ford motor. Effekt og vekt er så å si den samme.
Subaru godkjenner dem, men de vil ikke godkjenne Ford motoren sånn uten videre.

Ved Subaru godkjenning finnes en del dokumentasjon rundt om i verden slik at de har ryggen fri.
Ved Ford godkjenning finnes ikke noen form for dokumentasjon, og da tørr de tydeligvis ikke.

Vis noen er interessert i  komplett bremsesett så er det bare å ta kontakt.

Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #52 på: november 18, 2008, 11:24:28 am »

va skal du ha for sette og va er med og va er gjort. har et prosjekt til som jeg også samler deler til så kunne jo vært kjekt me noe deler til det også..
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!