april 28, 2024, 07:14:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Anbefaling gatemotor  (Lest 2022 ganger)
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: desember 03, 2015, 14:08:45 pm »

Hei!

Har en nesten komplett 2276 jeg tenker å fullføre. Siden jeg bor langt unna drag-miljøet så vil jeg ha en motor som også fungerer på gaten. Målet er 200+ hk. Hvilket oppsett bør jeg satse på? Det handler vel primært om topper, tenning, kam, gassere, eller innsprøytning. Selv om 48 IDA er kremen så vil vel kanskje sprut være positivt mtp. kjørbarhet på gate?

- AS41 blokk som selvfølgelig er tatt opp til langslag.
- 82 CB veiv med VW journaler (Veivpartiet er balansert).
- CB 5.4 H Beam råder
- CB 1.4:1 vipper
- CB smidd svinghul
- Engle FK89 (ny)
- Scat løftere
- Stålomspunnede oljeslanger med oljefilterholder
- 94 mm Cima/Mahle stempler og sylindre
- Gene Berg 26mm oljepumpe
- Nye org VW toppdeksler og klemmer
- Chromolly støtstenger
- Rettskårne kamdrev
- Scat 1 3/4 Scat eksos med tykke flenser +  muffler (uttak for lambdasensor er sveiset inn og eksosen er isolert med termotec).
- CB sump
- Fjærbelastede støtstangrør
- Kjøleblekk (doghouse med kjøler).
- Bosch vekselstrømdynamo.
- Kennedy Stage II trykkplate
- Cush lock lamell

Takker for alle tips Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: desember 03, 2015, 14:37:42 pm »

Tommel opp for at du startet denne tråden og for at du har som mål å bygge en gatemotor!

Jeg hadde valgt følgende:

Topper: CB Mini Wedge eller CB Wegdeport. 42x37 eller 44x37 ventiler og med CB650 ventilfjører. Alternativt JPM MS230.
Kam: Benytt den du har. FK89 er en snill kam som fungerer utmerket på gata. Kombiner den gjerne med 11.5 - 12.5 i komp.
Tenning: MSD for justeringsmuligheter og sperrer. Bosch for retro look.
Gassere: IDA i god stand
Støtstenger: Dual tapered alu fra Skinne, Logmech eller JPM

Ca 200hk med Wedgeport toppene avhengig av hva du gjør med innsugene. Ca 175-190 hvis du ikke gjør noe med innsugene. Ca 220hk med JPM MS230 og JPM innsug.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 03, 2015, 15:00:23 pm »

Fin den komboen der ja!

Kjør på som Kalle sier med Wedge eller tilsvarende topper.

Hva med å se på 45mm DCNF spjeldhus? Ser utrolig kule ut, og er en veldig bra kombo mtp flow på en T1-topp. Ingen rare svinger om du finner riktig innsug..



Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2015, 10:34:42 am »

Takker for tilbakemeldinger Glad

Det følgte opprinnelig med Ultra wedge topper med denne motoren, men de solgte jeg etter råd om at ventilene var for store for gate. For lite gods fører til varmeproblemer mener jeg det ble sagt. 44x37 har ikke dette problemet?

Spjeldhus og full datasprut har vel en del fordeler mtp. registerområde, kjørbarhet osv?





Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 07, 2015, 11:03:38 am »

Om du ikke har tenning/gassere på hylla, så tipper jeg du kommer ca likt ut økonomisk. Man har iallefall muligheten til å fintune på en annen måte. Om man får noe mer effekt av det sier seg ikke selv, men du kan få gitt motoren det den vil ha av tenning og fuel gjennom registreret mer nøyaktig.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2015, 11:24:13 am »

Det følgte opprinnelig med Ultra wedge topper med denne motoren, men de solgte jeg etter råd om at ventilene var for store for gate. For lite gods fører til varmeproblemer mener jeg det ble sagt. 44x37 har ikke dette problemet?

Gata aner ikke hvilke ventilstørrelse du har  Blunker

Ultra Wedge har store kanaler og store ventiler og dette krever en hel del av resten av motoren for å "skinne". Kombinerer du slike størrelser med lav komp og lite kam så får du en lat motor. I tillegg krever store, tunge ventiler mer av ventilfjører. Så ja, jeg er enig med det rådet du fikk.

Mini Wedgeport med 42x37 ventiler hadde vært mitt førstevalg hvis jeg skulle bygget en sprek gatemotor.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #6 på: desember 07, 2015, 12:21:50 pm »

Gata hvor jeg bor vet det meste  Gliser

Jeg skal ha motor til en buss også, med en vegg av luftmotstand vil jeg tro. Windsplit kjører ganske fort med sin highroof, så fort hadde ikke jeg tenkt å kjøre. Vil ha en dønn solid lang-miler. Forslag? Oxyboxer 2.1?
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!