mars 29, 2024, 17:16:50 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Opp-ned slakk i stubb-aksel i bakstilling, skifte lagre hjalp ikke noe. Idéer?  (Lest 2711 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: oktober 03, 2015, 21:52:08 pm »

Heisann,

Jeg har boble med IRS bakstilling. 71 1302. I lang tid har jeg hatt opp-ned slakk i den korte akselen som går ut fra CV-leddene og ut til felgen. Ulydene ble gradvis værre. Jeg forsøkte å stramme sentermutteren i bakstillinga, men det var fortsatt slakk der. I dag skiftet jeg alle lagerne i bakstillinga, men det er ingen endring.

Hva gjør jeg nå?

Mvh,
Marius
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 03, 2015, 22:24:53 pm »

Hvor mye slakk er det snakk om ?

Hvilket moment har du trukket til 36mm mutteren med?

Skal være "litt" slakk, men ikke lyd hvis alt er i orden.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 03, 2015, 22:41:11 pm »

Det er slakk med klikk-klakk lyd. Omtrent som hvis du klikker på betong med en brødkniv.

På førersiden er det kanskje dobbelt så mye som på passasjersiden. Men det klikker der også. Når jeg kjører er det tydelige knakelyder.

36mm sitter med omtrent 30 kg. Jeg har prøvd litt forskjellig. Hvis jeg øker med 10 kg slutter knakelydene under kjøring i en ukes tid, så kommer de tilbake, men slakket i akselen merkes er ikke merkbart mindre selv om jeg øker 10-20 kg.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 03, 2015, 22:45:26 pm »

hvordan kjennes trommel mot splines på stubaksel ut?
hvis splines her er slitt vil det løsne etterhvert og lage slakk.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 03, 2015, 22:54:49 pm »

Tight.

Føles ikke som det er der jeg har slakk, det er slakk i stubb-akslingen som går ut til felgen. Den er der om jeg tar av trommel også. Jeg gjenkjenner den eksakte mengden slakk på begge sider med og uten tromler.

Mvh,
Marius
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 03, 2015, 23:02:39 pm »

Hvis lydene kommer tilbake etter en tid når mutter er trukket til med rett moment, så er splines slitt......

Når du har trommel av og ikke her spenn på avstandshylsen, så vil det være slakk.

For å feilsøke kan du prøve å få lånt en trommel eller to, trekke til med rett moment og kjøre ei uke, er slakk/lyd vekk da, så må du skaffe deg "nye" tromler..
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 03, 2015, 23:05:49 pm »

Hva tror du om å bare skifte tromler fra ene siden til andre? Da skal det i prinsippet bli en eller annen form for endring i så fall?

Mvh,
Marius
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 03, 2015, 23:14:04 pm »

Hjelper jo ikke mye når du har slakk/lyd på begge sider.

Det er ingen forskjell på høyre og venstre side og splines er lik på begge drivakslene.

Sjekk om det er noen lokalt som kan låne deg en eller to :-)

Lykke til.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 03, 2015, 23:28:56 pm »

Ta av lokket og se om hjullageret er for lite, slik at det er det som er slitt, eller om lageret er for stort inni, pga slitt aksel
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 03, 2015, 23:38:20 pm »

Dette er vel IRS med 2 hjullagre (ett rullelager og ett kulelager) og avstandshylse på hver side, samt at eier skrev at han nettopp hadde skiftet lagre.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwsteinar
Seniormedlem
****
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra

-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.


Vis profil

« Svar #10 på: oktober 05, 2015, 12:39:41 pm »

Bakhjulslagrene skal vel være C3 lager, og de skal det være en viss angitt slakke i. Men sjekk at annlegget på huset og passningen på stubbakslene er OK.


vwsteinar
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!