mars 28, 2024, 14:48:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva tømmer batteriet mitt?  (Lest 2330 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: desember 21, 2007, 20:31:00 pm »

Har slitt med stadig flatt batteri på brannbussen (69 bay) den siste måneden eller to. Tross fulladet batteri lader den seg ut i løpet av en ukes tid selv om den bare står parkert (jeg regner derfor med at det ikke er et ladeproblem). Er det noen vanlige syndere/deler som bør sjekkes når sånt skjer? Jeg har ikke peil på det elektriske anlegget (heller).

To ting som kan ha noe å si for diagnosen:

1. Problemene startet etter at jeg fikk bensinvarmern til å virke (en autosikring hadde slått inn og trolig vært "avslått" i årevis før jeg begynte å bruke den. Bensinvarmeren virker helt normalt så jeg har ingen spesiell grunn til å tro at den er synderen annet enn pga timingen. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan "koble av" bensinvarmern heller for å evt eleminere den som problemet.)

2. Like etter jeg fiksa bensinvarmern (og jeg trolig tømte batteriet første gangen pga ivrig bruk) måtte jeg bruke startkabler. Da ble klemma til den røde polen liggende på metallstativ som holdt batteriet. Hele stativet glødet og gnistene føyk da jeg oppdaget det og fikk dratt av startkablene. Dette kan ha skadet det elektriske anlegget, men jeg vet ikke hvilke deler som kan ha blitt skadet og resulterer i at den fortsatt trekker strøm selv når bilen står parkert. Ingen sikringer røyk ved den episoden og jeg har byttet batteri, men det har ikke hjulpet.

Jeg frykter vel at det er alternativ to som er årsaken (den dyreste feilen:)) men jeg har som sagt ikke peil på hvor jeg skal begynne å lete. Alle forslag tas veldig takknemmelig imot!

EDIT: skrivefeil
« Siste redigering: desember 22, 2007, 05:18:21 am av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 21, 2007, 23:09:59 pm »

du har sikkert kortsluttet en celle i batteriet ditt
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #2 på: desember 21, 2007, 23:12:49 pm »

du har sikkert kortsluttet en celle i batteriet ditt


 - men det har han bytta.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 21, 2007, 23:43:15 pm »

kople ett Ampere (multimeter) i serie med jordingskabel.er det noe som stjeler strøm så ser du det på meteret
Så tar du ut èn og èn sikring til strømmen forsvinner.
da finner du ut evt hvem kurs det er.
så må du evt kople ut èn og èn ting på den kursen.
hvis strømmen fortsatt ikke forsvinner når alle sikringer er ute så er det på en krets som ikke går via sikringene.


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: desember 22, 2007, 20:32:45 pm »

Takk for rådet Knasten, jeg har fått lånt meg et sånt multimeter i dag og skal prøve den ut i morgen (hvis jeg finner ut av hvordan den skal stilles inn Glad )

Et idiotspørsmål til, koble i serie med jordingskabel, betyr det å koble begge kontaktene til jordingskabelen ved siden av hverandre?
Loggført

1969 Militær-buss
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #5 på: desember 22, 2007, 20:42:26 pm »

Takk for rådet Knasten, jeg har fått lånt meg et sånt multimeter i dag og skal prøve den ut i morgen (hvis jeg finner ut av hvordan den skal stilles inn Glad )

Et idiotspørsmål til, koble i serie med jordingskabel, betyr det å koble begge kontaktene til jordingskabelen ved siden av hverandre?

Ikke helt. Du kobler jordingskabelen av batteriet, så kobler du ene kontakten på multimeteret på jordingskabelen og den andre på batteripolen.
Loggført

EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: desember 22, 2007, 21:41:14 pm »

Ahhh... sånn ja Glad Takk for hjelpen! Noe sier meg at sjansen for at jeg klarer å fikse dette selv er litt liten Glad Men jeg har da overrasket meg selv før jeg Glad
Loggført

1969 Militær-buss
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: desember 22, 2007, 23:06:57 pm »

og du kan jo alltids spørre litt her.
Loggført

Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: januar 16, 2008, 17:28:42 pm »

fant du løsningen her?
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: januar 20, 2008, 19:42:55 pm »

fant du løsningen her?

Sorry, så ikke spørsmålet ditt. Løsningen var Knastens råd og mye hjelp på chatten. Her er sånn jeg løste problemet (kan kanskje hjelpe andre amatører som meg selv): Jeg kjøpte meg et multimeter, kosta typ 89 kroner på Biltema (det jeg lånte funka ikke). Ladet og målte batteriet, men det viste seg at batteriet ikke holdt på ladingen, omtrent for hver gang jeg målte, var volten litt lavere. Strømlekkasjen tømte batteriet og så har batteriet stått i kuldegrader og blitt ødelagt. Så da ble det ut å kjøpe batteri nummer 3 på bussen i løpet noen måneder...

Med ordentlig batteri målte jeg som Knastenrad forklarte, kobla multimeteret mellom minuspol og jordingskabel og tok ut en og en sikring. Fant dermed ut på hvilken krets problemet var - det var kretsen for nødblinkere og interiørlys fant jeg ut i Bentley-boka. En kikk under dashbordet viste at sirener og blålys på bussen min var kobla til nødblink-kretsen, så jeg fikk mistanke om at strømgnomen  kanskje gjemte seg der.

Jeg sjekket interiørlys og blålys-ledninger uten å finne noe. Til slutt fant jeg ut at sirene-kablene var litt løse og gummihettene over kabelskoene var ikke skikkelig på. Etter å ha satt de skikkelig på forsvant lekkasjen. Nå målte jeg ikke mellom hver ting jeg sjekka, så i teorien kan det ha vært interiørlyset eller noe sånt, men jeg regner med at det var sirenene som skapte problemet.

Etter jeg først hadde gjort dette så mistet jeg ikke strøm lenger, men hver gang jeg vred om tenningsnøkkelen gikk sirenene på i to tut. Det var litt småpinlig å starte bilen på parkeringsplassen på Rimi etc, for de sirenene er HØYE!! Glad Av en eller annen grunn tuter sirenene hver gang man har koblet dem fra og koblet på igjen, så jeg regnet med at det fortsatt var en litt løs kobling på en av sirenene. I dag festet jeg de kabelskoene ordentlig og nå hyler ikke bussen hver gang den startes lenger (ser det ut som....*krysse fingre*)

Takket være masse hjelp herfra og fra diverse hyggelige folk på chatten så klarte jammen selv jeg å fikse dette. Jeg hadde hatt problemet så lenge at jeg egentlig bare venta på lønning så jeg kunne ta bilen på verksted. Fy fader så mye bedre det føles å klare å fikse sånt på egenhånd, selv om man har ti tommeltotter og ikke vet forskjell på volt og ampere Glad

Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!