april 19, 2024, 06:00:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Skifte fjærtopplager 1303: Ut med hele sulamitten?  (Lest 2310 ganger)
FrodeM
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Tjøme


Vis profil

« på: august 04, 2008, 10:51:35 am »

Boka mi gav ingen svar: Må jeg ta ut hele fjæringsenheten for å skifte lageret på toppen, eller holder det med å komprimere fjæra og gjøre jobben under skjermen? 74-modell, for øvrig. Hvis hele greia må ut: Trenger jeg komprimeringsverktøy, eller er fjæra festet i en skål under lageret? Fant ingen sprengskisse i boka. Kanskje på tide med ny bok...

Takk for hjelpen!
Mvh.
Frode.
Loggført
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #1 på: august 04, 2008, 11:26:51 am »

Du kan gjøre det med beinet på bilen. Fjæra sitter mot skåla på topplageret så du er nødt til å presse sammen fjæra først
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: august 04, 2008, 16:06:25 pm »

Boka mi gav ingen svar: Må jeg ta ut hele fjæringsenheten for å skifte lageret på toppen, eller holder det med å komprimere fjæra og gjøre jobben under skjermen? 74-modell, for øvrig. Hvis hele greia må ut: Trenger jeg komprimeringsverktøy, eller er fjæra festet i en skål under lageret? Fant ingen sprengskisse i boka. Kanskje på tide med ny bok...

Takk for hjelpen!
Mvh.
Frode.

Det er ikke noe pes å ta av fjærbeinet. Og (er nesten sikker på at) det er nødvendig for å få skiftet lageret.

Jeg har klemt sammen 1303-fjærer noen ganger med og uten komprimeringsverktøy. Min erfaring er at 3-4 kraftige reimer er bedre enn klemmer. Dra i remmene litt etter litt og jevn rundt på alle sider, så klemmer du fjæren fint sammen for hånd. Sikrere også, siden metallklemmer lettere kan gli av (nasty!).

Så snart fjæren er klemt sammen er det bare å jobbe sikkert og greit med ting i toppen av fjærbeinet.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 04, 2008, 23:01:24 pm »

Snakker vi om orig-fjær her så ta forhåndsregler! Har opplevd for mange år siden en episode hvor fjæra hoppet ut  da fjærbeinet var ute og det var kun flaks at det gikk bra  Sjokkert  HAZARD...  Ergo vær forsiktig...  Med senkefjær er det ikke noe problem å trykke sammen uten klemme..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
FrodeM
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Tjøme


Vis profil

« Svar #4 på: august 26, 2008, 10:43:45 am »

Takker for svar! Da har jeg endelig kommet et hakk videre - hele sulamitten måtte ut fordi jeg ikke fikk opp senterskruen uten å ha hele skiten i en skrustikke.

Så gjenstår spørsmålet om hva som skal skiftes når man først er kommet så langt...

1. Fjæra? Da jeg fylte opp bagasjerommet (ikke veldig tunge ting), satt forstillingen seg grundig og lot det være igjen kun noen få centimeter fjæringsvei. For slapp fjær? (Originalfjær dette her, og det er IKKE aktuelt med senking.)

2. Støtdemperen? I og for seg jevn motstand, noe surkling. Antar den kan bli.

3. Det ligger en pakning på toppen av fjærbenslageret. Den var helt fullstendig ødelagt. Utgått hos verkstedet. Kan man lage en av noe flytende pakningsmateriale? Antar det finnes hos f.eks. Unneberg, men vil ha dette sammen igjen fort!

Mvh.
Frode.
Loggført
FrodeM
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Tjøme


Vis profil

« Svar #5 på: august 29, 2008, 10:19:44 am »

Ingen som kan fortelle om fjæra blir slakkere med åra eller om det er vanlig at fronten setter seg såpass med middels tung bagasje i front?

Mvh.
Frode
Loggført
kejoleid
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Fjerdingby


Vis profil

« Svar #6 på: august 29, 2008, 10:41:56 am »

Vet at de gangene jeg har senka bilene mine, så har de blitt lavere med tiden (senket 40, også endt opp på 42/45 som et eksempel)... om dette skyldes fjøra eller demperen er noget uvist...
Loggført

"Datanerd" med en HOBBY
FrodeM
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Tjøme


Vis profil

« Svar #7 på: september 01, 2008, 10:37:49 am »

Ok, takk!

Er det noen som vet om et sted hvor man kan finne en sprengskisse til fjærbena til 1303 fra slutten av 73 og opp? De nye lagrene er ikke like de gamle, og jeg lurer på om jeg må bruke noen deler fra de gamle lagrene for å gjøre dette rett... De gamle toppene har separat lager - på de nye er det innebygd i toppen, men det virker som jeg må bruke en senterring fra det gamle for å få dette sammen på rett måte.

Mvh.
Frode.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: september 01, 2008, 17:36:31 pm »

Er denne til hjelp?


* 1303.jpg (105.55 KB, 770x944 - vist 156 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #9 på: september 01, 2008, 19:41:01 pm »

924, men ganske lik 1303:

Loggført
FrodeM
Nybegynner
*
Innlegg: 25
Bosted: Tjøme


Vis profil

« Svar #10 på: september 01, 2008, 19:58:39 pm »

Takk, dette var interessant! Min fjærbenstopp ligner mye mer på 924-diagrammet enn 03-diagrammet over. Det kan dog ha noe med at toppen kom i en komplett enhet (ikke i mange deler som på 03-sprengskissen). Lageret er i tillegg integrert i toppen, mens på den gamle enheten ramlet det som på 924-diagrammet er del 5 -selve lageret - ut med en gang. I senter av dette lageret er det en liten sylinder/ring (nummer 42 på 1303-diagrammet) som det ser ut som jeg må bruke om igjen hvis dette skal bli som før.

Jeg skal ta med meg sprengskissene ut i garasjen og komme tilbake med en endelig konklusjon senere.

Mvh.
Frode.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!