april 16, 2024, 21:00:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva slags utveksling og ombygging til IRS i splittbuss  (Lest 2583 ganger)
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« på: oktober 09, 2015, 19:53:21 pm »

Noen som veit om denne IRS kassa er ei kasse med vettug utveksling for og få ned turtallet på 4 gir, og kan si noe om det er ei holdbar kasse?
Og er det mye jobb og bygge om til IRS i en splittbuss?

* image.jpg (65.1 KB. 800x450 - vist 130 ganger.)

* image.jpg (65.1 KB. 800x450 - vist 130 ganger.)

* image.jpg (65.1 KB. 800x450 - vist 130 ganger.)

Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #1 på: oktober 09, 2015, 20:25:11 pm »

Jeg er ikke så bra på girkasser, men den AM-kassa er vel ikke av de siste irs kassene som er best å bruke for det som kalles freeway-flyer. Ratio 4.375 eller hva jeg kan se.

Ombygging til IRS på buss kan gjøres på to forskjellige måter:

Bolt-on metonden bruker boble irs trailingarms og boble bakplater og bremser, mens selve trommelen må maskineres for å passe (55-63 bus tromler) Har du nyere enn 64 buss, kan du ikke bruke tromlene, da må du få tak i eldre busstromler eller type 3 64-65 mod. Får sikkert kjøpt custom bremser som også er bolt-on, men koster dollars.. IRS kit selges, men det indre feste som er bolt on.

Så har du den andre metonden, da finner du en early bay med wide 5 som du vil ha deler fra, skrur ut trailingarms, hub og bakbremsene. Deretter må du kjøpe nye chassilegs, de som du fester de to store boltene i bakre girkassefeste i som er tilpasset buss (fra f.eks creative engineering eller type2 detectives) skjærer ut de gamle og sveiser inn nye. Da vil indre trailingarm ha feste i denne chassileggen.

I tillegg må du ha nytt fremre girkassefeste, tyoe 2 nosecone på irs kassa, nye tilpassa håndbrekkwire osv osv..

Jeg driver med siste metoden på min buss, så du får gjerne svinge innom å kikke om du er i Oslotraktene.
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 09, 2015, 21:54:36 pm »

Ang ombygging har du vel den letteste måten her Blunker
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,67105.0.html
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 09, 2015, 23:27:08 pm »

Det er vel 4.375 på denne vel? Hva mener du er best utveksling da?
Ja hadde vært interessant og kommet innom en tur og tatt en titt. Ikke lange veien til oslo Glad
Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 09, 2015, 23:31:59 pm »

Men dette settet du nevner Svein, her gjør du vel om hele innfestninga til banstillinga her? Bort med fjærplatene og alt?
Er ikke det jeg tenkte pga har skaffet med luftfjæring også som skal på etterhvert og belgene bak er festet i fjærplatene da..
Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2424
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #5 på: oktober 10, 2015, 08:33:57 am »

Men dette settet du nevner Svein, her gjør du vel om hele innfestninga til banstillinga her? Bort med fjærplatene og alt?
Er ikke det jeg tenkte pga har skaffet med luftfjæring også som skal på etterhvert og belgene bak er festet i fjærplatene da..
Hei.
Ikke sikker, men du kan jo høre med Pål😉

Svein.
« Siste redigering: oktober 11, 2015, 10:11:07 am av Svein. » Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Eastside
Medlem
***
Innlegg: 177
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #6 på: oktober 10, 2015, 17:37:44 pm »

Det er vel 4.375 på denne vel? Hva mener du er best utveksling da?
Ja hadde vært interessant og kommet innom en tur og tatt en titt. Ikke lange veien til oslo Glad

Kan som sagt lite om girkasser, men får irs-kasser med 3.857, og de er etter hva jeg forstår enda bedre giret for kraftigere motorer
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: oktober 10, 2015, 19:53:43 pm »

Settet Pål skal selge er det som gir minst inngrep i bilens struktur/verdi. Det er bolt on og gir deg buss bremser på kuppet. Boble IRS er litt spinklere greier. Alle disse setene bruker fjærplater
Loggført

Speed is no substitute for direction
VW Service Einastranda
Medlem
***
Innlegg: 153
Bosted: eina


Er ikke hobby lengre, blitt en livsstil ;)


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 11, 2015, 22:12:08 pm »

Var inne og såg på nettsida om disse. Men var lite bilder der som man såg hvordan det såg ut.
Noen som veit om noe bedre bilde av dette?
Loggført

1962 splittbuss 9 seter
1969 Cab
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 12, 2015, 06:56:58 am »

Hvis det er en 1600 eller 1641 motor du har, er det slett ikke dum kasse den du viser til.

Loggført

Seaside VW Klubb
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: oktober 12, 2015, 08:13:10 am »

Jeg var hos Kimm utenfor Sydney i 99 og alt da sto de å sveiset opp disse kittene. Det er egentlig early bay deler som blir sveiset om slik at de passer i dimensjoner til en splitt buss.
Lurer på om det ikke var lengden på irsarmen som ble endret mest. De er godkjennbare i Australia, men det betyr vel ingenting her på berget:-/
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!