mars 29, 2024, 16:37:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Olje til 1302s/11  (Lest 4033 ganger)
eivindsimensen
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« på: oktober 16, 2015, 06:06:47 am »

Har nettopp fått mi første boble ei 1970 mod 1302s/11.....Hvilken type olje anbefales på motoren til denne bilen...

Eivind
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 16, 2015, 06:49:24 am »

Biltema mineralolje er en billig olje, men mye bedre enn de hadde på 70 tallet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

eivindsimensen
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: oktober 16, 2015, 07:09:41 am »

Biltema sin olje er grei nok den,men har ikke biltema her i nærheten så det må bli en olje fra Best........ Noe å anbefale ??
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 16, 2015, 11:41:57 am »

Bruk en bra 10w40 semisyntetisk olje. Jeg bruker Mobil Super 2000, fås kjøpt bl.a. På Europris. Inneholder mye sink, og er beregnet for eldre motorer.
« Siste redigering: oktober 17, 2015, 14:43:36 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 17, 2015, 10:00:54 am »

Kjøp en ordentlig god og dyr kvalitetsolje beregnet for gamle biler med støtstangmotor. Det vil si med masse fosfor og sink additiver. Så varer motoren din lenge. Moderne olje (Billig eller dyr) inneholder ikke disse tillsatsene og det som skjer er at kammen din blir flat og løfterene ødelgt til slutt da de ikke får tilstrekkelig smøring.
Moderne olje inneholder mest vaskemiddler for lange sørvis intervaller  og er lite egnet til gamle V8 og VW motorer.

Anbefaler disse:  Supreme Classic GTR 20W-50  Fra DynoCat http://www.dynocat.no/SubProducts/subpage_Person_Vare.html

Eller  HR serien fra joe gibbs. Som kan kjøpes hos http://www.keddell.no/ eller på forumet her http://www.vwnorge.no/index.php/board,119.0.html


Å spare noen hundrelapper i året på å kjøpe billig drittolje er ekstremt dårlig butikk hvis du ser det i litt lengre perspektiv en første oljeskift.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 17, 2015, 22:06:09 pm »

Siden det er Lørdag og greier så skal jeg da spørre:hvordan kan noen annbefalle en "kvalitets olje"?har noe kjørt på disse merkene i mange nok år til å bevise at A er bedre enn B?noen tror på merke,andre har hørt noe eller lest noe,andre har funnet litt slam eller skjert en motor.
Jeg skjønner jo at det er forskjeller ute og går men ta vw da,har det egentlig så mye og si på våre standard motorer om det er Joe G eller Felleskjøpet?tipper de holder vår tid ut med den billige.Kjør debatt
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 18, 2015, 07:41:08 am »

Det viktigste er nok å bytte olje ofte, intervallene er 2500km opp til 66, og Max 5000 km på nyere motorer. Husk at det bare er ei sil, ikke noe oljefilter i motoren. Stort sett alle oljer i dag er klart bedre enn det som var vanlig da bilen var ny.

Når det gjelder viskositet, bør man tenke på hva motoren blei konstruert for. Det som var vanlig, var 10 olje om vinteren, og 30 evt 20 olje om sommeren. Derfor vil en 10w30 olje fungere fint i en bra motor. Jeg bruker 10w40, fungerer også fint. Tykkere olje gir litt dårligere kjøling, pga hvordan oljekretsløpet i motoren er bygd opp. Tjukkere olje gir også høyere oljetrykk på kald motor, noe som lettere kan føre til oljelekkasjer i gamle pakninger.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #7 på: oktober 19, 2015, 09:37:25 am »

Noe har skjedd på 50 år. Ikke så vanlig å finne søkk i toppdekselslagg der vippearmene har gått lenger.
Det var ikke helt uvanlig før. Så noen oljer er faktisk bedre enn andre. Noe som er viktig er vel å tenke på bruken av bilen, hvor slitt motor er og hvor hardt du kjører. Kjøle og smøreegenskaper er viktig uansett.
Det ryker vel registerkjeder og motorer i hytt og gevær på moderne biler, blant annet på grunn av for lange skift intervaller.
Men det skal det ikke snakkes om. Selv om det er en standard bil hender del vel at den blir strekt litt, enten for å følge trafikken i motbakker eller bare fordi det er gøy. Snakker vi om en 4 liters dunk med olje i året er ikke økonomien det avgjørende.
Du finner olje for det helt ekstreme og oljer for folk som ikke bryr seg. For vanlig bruk er det alltid en gylden middelvei.
Er kanskje lurt med hyppig oljeskift i starten dersom du ikke kjenner historien til bilen. Blir ofte vasket løs en del dritt med ny olje dersom den har gått noen år på den gamle.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 19, 2015, 21:53:32 pm »

Siden det er Lørdag og greier så skal jeg da spørre:hvordan kan noen annbefalle en "kvalitets olje"?har noe kjørt på disse merkene i mange nok år til å bevise at A er bedre enn B?noen tror på merke,andre har hørt noe eller lest noe,andre har funnet litt slam eller skjert en motor.
Jeg skjønner jo at det er forskjeller ute og går men ta vw da,har det egentlig så mye og si på våre standard motorer om det er Joe G eller Felleskjøpet?tipper de holder vår tid ut med den billige.Kjør debatt
Skal ikke si noe om at A er bedre en B, derfor anbefaler jeg to oljer med mye fosfor og sink som tilsetting. Noe det ikke er i olje til nye biler være seg dyr eller billig dritt. Det skyldes utslippskrav til nye biler og katalysator som går i stykker ved høye verdier av disse metallene.
Du kan jo søke litt på nettet om nedslitte kammer og ødelagte løftere, på støtstang motorer med flate ventilløftere.  
Selvfølgelig noe som skjer raskere på en motor med stivere ventilfjærer og mer turtall.
 Må heller ikke glemme at i en luftkjølt motor som vi har, så er det oljen som står for mye av kjølingen. Mer en de fleste tenker på.
« Siste redigering: oktober 19, 2015, 21:58:32 pm av TrettenNullTo » Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: desember 15, 2015, 08:11:35 am »

...og hva slags olje ble det til slutt?
Synd om bilen går tom for olje mens vi er opptatte med å mene noe  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #10 på: desember 15, 2015, 15:02:00 pm »

Dyr eller billig olje. Tja..... den som hadde hatt fasit der!
Eg har køyrt 50.000km med Plokkopp'en dei siste fire åra, med skifte på 5000km, konsekvent.
Min motor er ein dønn original AB/1300 med singel gasser. Eg køyrer året rundt, med vekslande temperatur og belastning.
Eg veit at dei 'gamle oljene' var gode med det at dei hadde sink og additiver som trigger utfelling av sedimenter til bunnpanna. Nye oljer i dag, har motastte additiver, som skal holde slammet/partiklane flytande i olja, til dei kommer til oljefilteret......
Eg køyrer altså rundt med flytande slipepasta i mine oljekanaler, sidan eg bruker Biltema si mineralske 10-40 olje.........

Har ikkje til hensikt å endre på dette enno, men eg ser at siste halvåret har forbruket gått opp Tvilende

Eg veit ingenting om kor langt denne motoren hadde gått før eg kjøpte den, men den bar på ingen måte preg av å ha vore utsatt for vedlikehold.

Så for den jevne boble/godværskøyrar, med 2-5000 km på teljaren, meiner eg at det er hipp som happ kva olje du tømer på. Mest sannsynleg er det både dyrare og meir tidkrevande å halde rusta vedlike enn motoren (så lenge den blir etterfylt og skifta ved rett interval) Gliser Øyerulling
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #11 på: desember 30, 2015, 10:03:23 am »

Interessant artikkel fra en som drev stort med T1 på 60-70-tallet

http://www.geneberg.com/article.php?ArticleID=237

Han fremhever bruk av oljefilter og "tynne" oljer.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: desember 30, 2015, 20:44:54 pm »

Er nok enig i hva Gene Berg skriver:

"Another concern is the weight of the oil. Remember, the heavier the oil, the less it lubricates. We run 20 weight in our race engines and 10-30 weight in all street engines. Only if the temperature is constantly above 80-85 degrees (26-30  grader C) would I consider 10-40 weight. 5-30 should be used when temperature falls to below 45 degrees. For freezing temperatures straight 10 weight would be my choice.!

Dessuten kjøler tynnere olje bedre, da den frakter varme raskere ut av motoren.
« Siste redigering: desember 31, 2015, 07:52:57 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 31, 2015, 01:43:03 am »

Jeg kjører med en 10W40 olje og bytter ofte.
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!