april 28, 2024, 05:08:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere endeslark på wedgemated svinghjul  (Lest 2293 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: august 26, 2015, 06:41:57 am »

Har ikke lyst å dra det wedgematede svinghjulet av og på flere ganger, så tenkte når jeg skal i gang å justere endeslark, går det å måle seg frem til riktige shims uten å sette det på først?
Har et sånt endeslark verktøy, og digitale mikrometer og slikt, men noen som gode forslag? Helst noen som har gjort det og ikke kun lest om det.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 26, 2015, 06:56:46 am »

Kunne ha gjort det når alle delene lå på benken Glad


Du trenger egentlig kun å ha av en gang.


Monter uten shims. Sjekk klaring. Dra av og monter shims. Monter med shims og olje på shimsene. Done.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 26, 2015, 07:03:49 am »

Med godt måleutstyr lar det seg gjøre. Måle dybden på svinghjulet, fra thrusteflaten inn til annleggsflaten ved pinneboltene. Så måle lagerbredden, avstand fra thrusteflate på lager ut til enden på veiva og deretter kalkulere hva shims skal være. Men som regel oppgir vel produsenten av wedgematen hva total shimstykkelse skal være. Så målingen blir kun kontrollmål. Da jeg gjorde dette med en Demelloveiv stemte det i alle fall på en prikk Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: august 26, 2015, 07:14:47 am »

Har ikke lyst å dra det wedgematede svinghjulet av og på flere ganger, så tenkte når jeg skal i gang å justere endeslark, går det å måle seg frem til riktige shims uten å sette det på først?
Har et sånt endeslark verktøy, og digitale mikrometer og slikt, men noen som gode forslag? Helst noen som har gjort det og ikke kun lest om det.

De pleier å merke svinghjulet med shimstykkelse og endeslakk. Med motoren montert så er det ikke fullt så enkelt å måle nøyaktig nok. NB: vær sikker på at veiva er der den skal være i wedgden! Bruk gjerne litt olje for å smøre både wedgen, gjengene og under den store skiven når du allikevel skal ta svinghjulet av og rengjøre alt. NB NB: ikke benytt o-ring i bunnen av svinghjulet! Legg en tynn, jevn stripe med tetningssilikon i bunnen av svinghjulet som tetning. Jeg syntes det er enklest å montere sammen med en kraftig momenttrekker for da hører du med en gang når svinghjulet sitter helt inne på wedgen.  Lyden forandrer seg når svinghjulet er helt inne på wedgen. Jeg benytter en slik fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Muttertrekker/Muttertrekker-34-AIW-1355-2000035429/

Hvis du ikke har en slik muttertrekker så er du nesten nytt å bruke vold! Skru inn med torgue masteren din og gi deretter hylsa noen skikkelige kakk med en kraftig hammer. Da vil du også høre når svinghjulet sitter helt inne på wedgen.

Jeg bruker locktite på gjengene og litt smøring mellom skive og bolt når jeg monter det samme for godt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: august 27, 2015, 06:40:56 am »

Takker for flere svar, skal sjekke om det er merket først. Så at det sto flere tall bak på svinghjulet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: september 02, 2015, 14:02:02 pm »

Som vi snakket om i går kveld Kalle, sto det merket 030=006
Jeg fikk hjelp av Trond og bekreftelse fra Kalle så jeg forstår nå at ved å bruke 0,030 toms shims får jeg 0,006 tomme endeslark.
Det vil si 0,762mm shims gir 0,1524mm endeslark.
Om det da hadde vært grei endeslark, trenger å bestille 3 stk 0,25mm shims, som vil gi 0,15mm endeslark.

Men er dette grei endeslark?
Dette er en motor som kan risikere å bli på 600hk/700nm, fullvektsbil med sterk kasse og hard clutch.

Flere synspunkter på fornuftig endeslark?
Ta gjerne å repeter det du sa i går kveld Kalle, fordi jeg husker det ikke 100%  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: september 02, 2015, 14:09:40 pm »

Som vi snakket om i går kveld Kalle, sto det merket 030=006
Jeg fikk hjelp av Trond og bekreftelse fra Kalle så jeg forstår nå at ved å bruke 0,030 toms shims får jeg 0,006 tomme endeslark.
Det vil si 0,762mm shims gir 0,1524mm endeslark.
Om det da hadde vært grei endeslark, trenger å bestille 3 stk 0,25mm shims, som vil gi 0,15mm endeslark.

Men er dette grei endeslark?
Dette er en motor som kan risikere å bli på 600hk/700nm, fullvektsbil med sterk kasse og hard clutch.

Flere synspunkter på fornuftig endeslark?
Ta gjerne å repeter det du sa i går kveld Kalle, fordi jeg husker det ikke 100%  Glad

Du har rett og slik var også min veiv merket. 0.15mm slark er innenfor mener jeg. Ikke noe tightere. Bruk alltid 3 eller flere shims!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: september 02, 2015, 14:11:48 pm »

Takk.
Da bestiller jeg 3x 0,25 NU!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 23, 2015, 06:29:25 am »

Som gjerne noen har fått med seg, klarte jeg ikke å få endeslark på veiva. Grovmål viste at anleggsflate på svinghjul bunner lageret 0,5mm før wedgematen er trukket helt inn.
Plukket fra hverandre motor, målte lageret i går. Joda, det er 27mm på utsiden som det skal være. Så finner ikke umiddelbart noen feil.
Hender det at det midtre lageret tar i veiva før veiva bunner i thrustelageret?

Her er dialogen med DPR: (Må leses nedenfra og opp, kopiert fra Outlook)

I appreciate you are level with me.
I'm tearing the engine down.
Sad because I thought I had it under control and the engine looks great ☺️
But better safe than sorry
 
Thanks

Jan Olav Hansen

Den 18. sep. 2015 kl. 18.23 skrev Jose Alvarez <dpr7149797441@hotmail.com>:
Jan

Some thing is NOT right... some times the engine block have more material ( this is a common issue with some engine blocks specially if is an after market)   inside and don't allow the crankshaft to move free from side to side  
The amount you want to machine is way too much.
Problem is that this motor is all ready complete, normally a motor like this Must be PRE-ASSEMBLED to make sure that all parts fit and feel just fine
End play must be done at all times when there is No pistons or any cylinders mounted for the same reason.
I just trying to help to my best, if you want to machine the flywheel so you can have room for shims is up to you.
The other option is to take the motor apart and measure with a filler gauge to see exactly the distance between bearing and shims.
This must be done with out removing the flywheel as is now.

Let me know  

Jose Alvarez
 
DPR Machine Shop, Inc.

________________________________________
From: joh@nortronic.com
To: dpr7149797441@hotmail.com
Subject: Re: SV: Flywheel clearence issue
Date: Fri, 18 Sep 2015 15:34:07 +0000
Hi

I have already used correct shims and torqued it to 700nm but the crank got stuck with no endplay.
That is why i measured it. Can i machine down bearingsurface on flywheel 1,5mm?

Thanks

Jan Olav Hansen


Den 18. sep. 2015 kl. 17.28 skrev Jose Alvarez <dpr7149797441@hotmail.com>:
Jan

I think using a caliper is not the right tool. also if crankshaft is not push all the way to the back you can not get the right numbers,
Thats why we pre-set endplay by torquing flywheel with the bearing on crankshaft, and checking the gap between bearing and flywheel.
Also the right bearing to be use is just the regular bearing for type 4 on the # 1 main bearing there is no need to use a split bearing, those are for flange crankshafts, but if you have that is fine, basically is the same.
So just install your flywheel and give it about 500 to 600 ft/lbs of torque, also make sure that end play is right.

Thank you  

Jose Alvarez
 
DPR Machine Shop, Inc.

________________________________________
From: joh@nortronic.com
To: dpr7149797441@hotmail.com
Subject: SV: Flywheel clearence issue
Date: Thu, 17 Sep 2015 06:45:27 +0000
Hello Jose.
 
Please see pdf attachment for measures.
I used a caliper to measure, but it was difficult to measure exactly.
I belive I also used these bearings: http://www.piersideparts.net/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=VWP&Product_Code=JCVDP021&Category_Code=EBEARINGS
Are they thicker/wider?
 
Yes this is my first wedgemate project.  

 
Best regards
Jan Olav Hansen

 
Fra: Jose Alvarez [mailto:dpr7149797441@hotmail.com]
Sendt: 16. september 2015 20:17
Til: Jan Olav Hansen - NorTronic as <joh@nortronic.com>
Emne: RE: Flywheel clearence issue
 
Hello Jan
How did you measure the distance on the crankshaft and the depth on flywheel ?
Please tell me the sizes you get on both pieces.
Its this your first wedgemate project?
 
The crankshaft thrust is done to be used with regular main bearing  
 
Please let me know
 
Thanks

Jose Alvarez
 
DPR Machine Shop, Inc.
________________________________________
From: joh@nortronic.com
To: dpr7149797441@hotmail.com
Subject: Flywheel clearence issue
Date: Wed, 16 Sep 2015 06:23:44 +0000
Hi
In august 2014 i bought a cranckshaft from you via Piersideparts.
 
Im about to finish the engine, but have some clearance issues with the flywheel.
I bought the 84mm 2”Chevy balanced 8 dovels heat treated with wedgemate and all 411 mains.
On the back of the flywheel it says: 0,030=0,006 Translated to metric it should be like 0,76mm with spacers gives 0,15mm clearance.
But when I measure the cranck compared to the surface of the bearing, and the depth on the flywheel, it seems that I have to machine down the flywheel app 1,5mm to get 1mm clearance to shim up.
Could it be that the different bearings vary?
I did use a HD split front thrustbearing for flanged cranck.
I am just a bit worried if something else is wrong, so I hope you can tell me this is a common problem.  (If it is)
 
 Best regards
Jan Olav Hansen



* IMG_5301.jpg (44.31 KB, 800x600 - vist 141 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 28, 2015, 07:49:24 am »

Løsningen var jo grei den.. Etter å ha plukket motor i småbiter, viser det seg at simmering bak svinghjul ikke var presset langt nok inn.
Legger ved bilder som illustrerer, Case Closed.


* IMG_5331.jpg (36.74 KB, 800x600 - vist 102 ganger.)

* IMG_5327.jpg (51.71 KB, 800x600 - vist 108 ganger.)

* IMG_5326.jpg (53.36 KB, 800x600 - vist 121 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!