mars 28, 2024, 23:38:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ut med gearkasse - Hva må jeg huske? - Nå med oppfølgingsspørsmål  (Lest 1942 ganger)
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« på: oktober 20, 2015, 20:01:58 pm »

 Motoren på Gamle Fru B er allerede overhalt for 2016-sesongen, og nå er det tid for å plukke ut gearkassen. Og det har jeg aldri gjort før, så dét går nok fint.  Gliser (Jeg har sett en film på YouTube...  Gliser )
Meeeeen... Bremserør og slanger: Er det bare å koble dem fra, eller er det noe jeg må huske å gjøre eller ikke gjøre?
Ellers noen triks? Selve demonteringen av boksen har jeg kontroll på.  Glad

Takknemlig for tips!
« Siste redigering: oktober 25, 2015, 14:30:44 pm av Bugarella » Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 20, 2015, 20:28:23 pm »

Ganske grei jobb. Jeg vil annbefale å ta av trommler mens kassa sitter i. Litt enklere synes jeg. Bytt gjerne hjulager og pakninger når du først er igang . Glad
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 20, 2015, 21:44:57 pm »

Bytt gjerne hjulager og pakninger når du først er igang . Glad

La vær å bytte de, hvis de er bra...
Ser kun behovet hvis du hadde kjørt senka bil. Originalt er det vel en forsterka simmerring, mens mange uoriginale sett ikke har simmerringer med forterkning i. Og da kan den nye simmerringen ryke fortere.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 21, 2015, 06:34:48 am »

Husk jordingskabelen. ledningene til starteren, brekkwirene må av,  koble fra giroverføringa inni tunnellen og dytt på noen gummihetter over nipplene på bremserøra så renner ikke vesken ut. De små gummihettene som skal sitte på lufteskruene på bremsepumpene passer perfekt.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 21, 2015, 11:26:22 am »

Ta av tromler mens kassa sitter i bilen ja. Så tar du av hele bakplata med alt av bremser på så slipper du og tulle med lufting etterpå.  Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 25, 2015, 14:30:05 pm »

Takk for tips og råd! Skifter ikke hjullager, simringer og pakninger i tromlene, da det nettopp er gjort. Glad

Men hva annet er logisk å skifte? Jeg tenkte egentlig å ta girkassen ut og se litt på den, for så å bestille pakninger etc, men sånn som det ble nå, så håper jeg kanskje å få fiksa alt i helga som kommer. I alle fall komme et godt stykke på vei.
Så om jeg skal bestille "skiftetøy" usett, hva er det da logisk å bestille?
Mansjetter - helt klart. Utløserlager ble skiftet for tre år siden. Men ellers?

Ta av tromler mens kassa sitter i bilen ja. Så tar du av hele bakplata med alt av bremser på så slipper du og tulle med lufting etterpå.  Gliser
Herlighet, jeg er så treig... Jeg måtte tenke lenge før jeg skjønte hva du mente.  Øyerulling Gliser Men nå forstår jeg, og det er jo genialt! Takk for tips!
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 25, 2015, 16:13:44 pm »

Lurt å tappe av olja før du tar kassa ut. Olja kommer uansett ut et eller annet sted når du holder på og tromler er demontert, og da renner den garantert et sted du ikke vil ha den  Osteaktig Gammel girolje lukter ikke godt..
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!