mars 28, 2024, 22:40:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Importere bil fra USA, hvilke erfaringer har folk og hvoran fikse frakt?  (Lest 4917 ganger)
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« på: desember 08, 2015, 21:49:45 pm »

Jeg har lyst til å importere bil fra USA men er interisert i å høre hva folk her har av erfaringer. Da tenker jeg mest på dette med frakt og ikke bilene i seg selv.
Jeg har funnet Jetcarrier men hvilke andre firmaer kan en kontakte?
Hva er best? Roll-on-roll-off eller container?
Bør man kjøpe en bil som er nærmest mulig østkysten?
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: desember 08, 2015, 23:31:07 pm »


Har veldig god erfaring med California Shipping fra California og Schumacher fra Texas og New Jersey.
Særlig Schumacher har vært veldig hjelpsomme. De fikser også henting av bilen hvor som helst i landet og bringer den til nærmeste terminal mot forhåndspris.

Når det gjelder pris på frakt er det jo rimeligere fra Østkysten men så er det der det er færrest bra biler også da.. Trikset er å gjøre som jeg gjorde i vinter, finne en Californiabil på Østkysten  Gliser
Jeg ville vært superskeptisk til restaurerte biler om de ikke har alvorlig bra dokumentasjon. I mine øyne er hele poenget med å ta hjem en bil fra USA at man kan finne urestaurerte, rustfrie biler. Men da må du nok lenger Vest..

Husk at en ferdig fraktet og momset bil fort blir dyr med dagens dollarkurs..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #2 på: desember 09, 2015, 00:32:14 am »

Joda, har hørt (og sett) dårlige eksempler på "USA restaurert".
Og ja, dollarkursen er ikke spesielt positiv i dag, var mye triveligere tidligere når den var nede på 5 kroner. Håpe mitt er at fraktprisene på å frakte bil ikke har gått like mye opp som porto på post fra USA. På Ebay har det iallefall blitt svindyrt med dette Ebay Global Shipping Program. Betalte tidligere i høst nesten 900 kroner bare i porto på en liten pakke, oppå der kom jo deres ganske sjenerøse beregning av avgifter. Heldigvis var ikke pakken til meg men til en kompis som betalte meg for å kjøpe for seg.
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: desember 09, 2015, 09:46:37 am »

Enig med deg der. Det Global Shipping opplegget er helt på trynet innimellom. Som regel mye dyrere enn ordinær frakt på mindre ting, noen ganger til å le av. Da pleier jeg å høre med selger om de er villige til å sende utenom programmet og bare belaste meg "actual shipping cost". Går for det meste greit.
Men vær obs på at når det gjelder større og tyngre ting kan faktisk Global Shipping være veldig gunstig, mye rimeligere enn å sende på vanlig måte..

Fraktprisene på bil har ikke endret seg drastisk den senere tiden annet enn det dollarkusren utgjør.
Selv sverger jeg til containerfrakt. Føles mye bedre at bilen parkeres i en container og pakkes ut i Oslo enn at den skal kjøres av og på flere ganger av diverse havnearbeidere. Lastes som regel om i Bremen el lign og riskikerer da å bli stående ute osv.
Jeg vet det er de som har fått skadet bilen i container også men har aldri hatt problemer med det selv. Smak og behag..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #4 på: desember 09, 2015, 09:50:09 am »

Jag har goda erfarenheter av California Shipping, http://www.calship.com/ och eftersom att det drivs av en Svensk så jobbar det en del Svenskar på kontoret så det var en fördel för mej i alla fall när jag ringde till dom, men det kanske inte hjälper dej... Blunker

Ro-Ro frakt hittade jag inte så mycket från västkusten utan mest från östkusten och fördelen är ju att det är billigare men bilen måste vara i körbart skick med fungerande bromsar etc och man får inte lasta något i bilen, bilen skall vara helt ren invändigt så det är inte snack om att skicka hem delar i bilen och få billigare frakt som man kan göra om man skickar bilen i container.
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #5 på: desember 09, 2015, 20:51:38 pm »

Takker for tipsene Glad

Enig med deg der. Det Global Shipping opplegget er helt på trynet innimellom. Som regel mye dyrere enn ordinær frakt på mindre ting, noen ganger til å le av. Da pleier jeg å høre med selger om de er villige til å sende utenom programmet og bare belaste meg "actual shipping cost". Går for det meste greit.
Men vær obs på at når det gjelder større og tyngre ting kan faktisk Global Shipping være veldig gunstig, mye rimeligere enn å sende på vanlig måte..

Ja jeg har handlet på Ebay siden 2005 og handler mest små pakker (stort sett modellbiler) og dette Global Shipping Program har gjort det så dyrt å handle at det nå ikke lenger er aktuellt å handle modeller fra USA. Er jo forsåvidt en fordel for norske forhandlere for nå er prisene stort sett lavere over disk her enn hva en får via ebay fra usa. Tidligere kunne en få en modell for ca 10-15$ pluss 10-15$ i frakt og når dollaren var nede på 5 kroner endte en opp med en modell til 100-150 kroner levert i postkassa. Tilsvarende i norskbutikk kunne ha en pris på 250-300. Nå med høyere dollar og GSP så kan en bare glemme det for nå er det gjerne 15-20$ (prisene på modellene har også gått opp) for modellen og 50$ i frakt og 20-25$ i avgifter mens modellen kanskje koster 300-350 over disk her i landet.
Heldigvis er det fremdeles billig å handle fra asia Glad
« Siste redigering: desember 09, 2015, 20:58:48 pm av Atmobil » Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 10, 2015, 22:40:54 pm »

Fraktet nylig en bil med Calship fra vestkysten*. Kjempebillig. Det som kostet en del i tillegg var forsikringen jeg valgte å ta + at jeg fikk dem til å hente bilen min i Colorado på lukket henger (12-15 timer). Mitt råd ville vært; kjøp en god bil på vestkysten, fraktpris betyr ingenting i forhold til øst.

*Our rate to OSLO for a Porsche 356 is usd1395 to in a consolidation (co-load). 
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #7 på: desember 11, 2015, 00:39:30 am »

Mitt råd ville vært; kjøp en god bil på vestkysten, fraktpris betyr ingenting i forhold til øst.

Snakker vi av erfaring her?  Blunker
Du har helt rett i at tilstand betyr alt. Folk har en tendens til å henge seg litt for mye opp i hvor i landet bilen står og fraktpriser. I det store og det hele betyr det lite i forhold til at man finner rett bil i rett tilstand.
(Gleder meg til å se den du fikk fraktet over med egne øyne!)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #8 på: desember 11, 2015, 12:51:03 pm »

Ja jeg så i går en "USA restaurert bil" med egne øyne. Står på huggeriet i Malvik. En Mercedes SL fra 80-tallet. Kanaler var fyllt med avispapir og sparklet utapå. En kunne slå hånda rett igjennom uten mye kraft. Så ja, det er nok viktig å finne en bil i bra stand først Glad
Loggført

Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #9 på: desember 16, 2015, 13:06:04 pm »

Jeg har et nytt spørsmål angående dette med å kjøpe bil fra USA. Jeg vill jo selv innrømme at det beste vil være å reise over å se på bilen men hvis man ikke har mulighet til dette hva gjør man da?
Hvordan ordner man papirer og slikt?
Man skal vel signere en Bill of sale og andre ting også, skjer dette via post?
Loggført

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: desember 16, 2015, 13:18:12 pm »

Nå skal jo Pedersen Bernt,Frode og Vold og Mags til USA til sommeren da
Pomona og VW Classic week
Så da kan jo du være med da Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #11 på: desember 16, 2015, 15:48:03 pm »

Joda, å reise over er vel å foretrekke og det frister jo veldig akkurat det.
Men, jeg vet det er folk som har handlet bil på f.eks. Ebay å fått sendt hit. Hvordan gjør man det da med papirer og slikt?
Loggført

Johnny Oeen
Seniormedlem
****
Innlegg: 280
Bosted: Sogndal



Vis profil
« Svar #12 på: desember 16, 2015, 22:28:04 pm »

Nå skal jo Pedersen Bernt,Frode og Vold og Mags til USA til sommeren da
Pomona og VW Classic week
Så da kan jo du være med da Blunker
Magne: Har du ein link til da treffet?
mvh
Johnny
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #13 på: desember 17, 2015, 00:42:55 am »

Jeg brukte california shipping (ro-ro skip) da jeg fikk fraktet hjem camperen.
Denne var annonsert på Thesamba

Selger sender title til california shipping etter at bilen var betalt, de sjekker at alt er i oden før de sender bilen
California shipping hadede avtale med biltransport firma som henter bilen hos selger og fraktet den til havna i god tid før båten skulle lastes.
Eventuelt kunne bilen leveres innenfor et tidsrom på noen få dager før lasting av båt.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en annen bil som var annonsert på Oldbug.com, men da jeg sendte mail med bekreftelse om å kjøpe denne var den solgt
Siden camperen som var annonsert på Thesamba var rett i nærheten betalte jeg Randy Carlson (som driver oldbug.com) til å se på og vurdere denne.
Det var greit nok, men for å si det sånn... Jeg skal se neste bil jeg kjøper selv før det blir noe handel  Øyerulling
Så god tur til USA Gliser
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 17, 2015, 06:31:34 am »

Hær Jonny

http://www.bugorama.com/events.php

Men det kommer mere info i løpet av Januar anngåend Classiv VW uke23.

Magne
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #15 på: februar 11, 2016, 08:40:00 am »

Hvis man kjøper en bil i USA, har man da lov til å kjøre med den der borte?
Jeg tenker da på forsikring, registrering og slikt.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!