april 30, 2024, 02:31:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type olje til ny motor  (Lest 1799 ganger)
Tommy og tiger
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: nes i akershus


Nesligan


Vis profil
« på: januar 13, 2016, 09:51:34 am »

Jeg lurer på type olje dere ville brukt på helt ny motor der alt er nytt blokk å og skal ha oljefilter blir en 1776 😀
Loggført

1964 "boble" tiger
tlf95821473
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: januar 13, 2016, 20:18:39 pm »

Dette ville jeg gjort (har jobbet med olje i noen år ):

De første 5-10.000 km på mineralolje, 10-30 eller 10-40 for fortere å få slitt/kjørt inn motoren. Deretter delsyntetisk eller syntetisk, samme tykkelse for mindre slitasje. Tjukkere olje gir dårligere kjøling av de indre delene i motoren.
.
Pass på å kjøp olje med høyt sinkinnhold.

Mange som har sine egne meninger, men viskositeten jeg ville brukt, er tilsvarende VW's egne anbefalinger. Siden de konstruerte motoren, veit nok de hva som fungerer.
« Siste redigering: januar 13, 2016, 21:00:36 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #2 på: januar 13, 2016, 23:46:14 pm »

Dette ville jeg gjort (har jobbet med olje i noen år ):

De første 5-10.000 km på mineralolje, 10-30 eller 10-40 for fortere å få slitt/kjørt inn motoren. Deretter delsyntetisk eller syntetisk, samme tykkelse for mindre slitasje. Tjukkere olje gir dårligere kjøling av de indre delene i motoren.
.
Pass på å kjøp olje med høyt sinkinnhold.

Mange som har sine egne meninger, men viskositeten jeg ville brukt, er tilsvarende VW's egne anbefalinger. Siden de konstruerte motoren, veit nok de hva som fungerer.

Dette høres veldig fornuftig ut!  Kult
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
Tommy og tiger
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: nes i akershus


Nesligan


Vis profil
« Svar #3 på: januar 13, 2016, 23:56:10 pm »

Noe spesielt merke olje dere anbefaler
Loggført

1964 "boble" tiger
tlf95821473
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2016, 10:04:06 am »

Leser du i håndboka til bobla står det 20w50 dette fordi oljetermostaten er trykkstyrt, går du for en 10w30 vil motoren bruke lengre tid på å nå drifts temperatur (ikke bra) og oljen vil være for tyntflytende ved drifts temperatur, dette er bla. fordi våres luftkjølte motorer med underliggende kam har varmere topper enn vannkjølte motorer og sliter med kamslitasje.

Selv kjører jeg Redline Racing 15W50. Har tidligere kjørt deres 15w40 men gikk over til 15w50 da det kunne være litt lavt oljetrykk på lav tomgang etter hard kjøring.
Dette er en ester basert racing olje uten rensemidler men med skyhøye zink og EP verdier. Kjørt ca 27 tusen km med alt fra bakkeløp, dragrace, banekjøring til flere timers lange turer på autobanen med campingvogn og 40 varmegrader, veiv lagre ser fortsatt nesten nye ut og kan brukes igjen om jeg vil. Hadde selvfølgelig 26mm pumpe, eksternt oljefilter og byttet olje rimelig ofte.
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 17, 2016, 09:13:59 am »

Leser du i håndboka til bobla står det 20w50 dette fordi oljetermostaten er trykkstyrt, går du for en 10w30 vil motoren bruke lengre tid på å nå drifts temperatur (ikke bra) og oljen vil være for tyntflytende ved drifts temperatur, dette er bla. fordi våres luftkjølte motorer med underliggende kam har varmere topper enn vannkjølte motorer og sliter med kamslitasje.


På theSamba har de en oljetråd på for tiden 196 sider. Der har de kommet fram til at 10W30 olje er den BESTE olja man kan bruke på T1-motoren (til gatebruk). Hvor har du det fra at den anbefalte olja på theSamba blir for tyntflytende her i Norge? Her er summeringen derfra:

" There's been too many topics on the same oil subject.
This will be a ongoing topic to discuss what oil works.
Any similar topics in other forums will be pointed to this one and then locked.

Let's keep to the facts and not get into any heated debates.

Basically "clean" oil is best with frequent changes. Organic vs synthetic, single grade vs multi grade, diesel vs gasoline, does it really matter?

Any BS will be deleted, so stay on topic.

Let the debate begin.

===============================================
Summary
(for those that don't want to read the entire thread):
Quote:
"The most important thing is to change your oil, no matter what the type or grade. Apart from that, the overall consensus is to use 10/30 Oil for most climates worldwide and a lot of people in this thread recommend Brad Penn oil or your favorite oil plus a ZDDP additive."

ZDDP levels should be between 1200 - 1500 ppm, more is not better.

When in doubt, experts recommend having 10 psi per 1000 rpms. For example, if you are running at 3000 rpms on the freeway, you should have around 30 psi when at full operating temperature."



Ellers er jeg enig i at skal man ha den beste olja, er esterbasert olje blant det desidert beste man kan bruke. Den har utrolig sterk oljefilm (Motul 300V som jeg har jobbet med, tåler 22 tonn pr cm2 i flatetrykk før den ryker, mineralolje tåler 6-700 kg). Dessuten smører den fortsatt der andre oljer har blitt brent. Den smører fortsatt 20% ved 280 grader, mens de fleste andre oljer har sluttet å smøre ved 240 grader (opplysninger fra en test Yamaha gjorde på Motul 300V og 9 andre bra mc-oljer i 1986). I praksis gir det ett mye reinere forbrenningsrom, og bedre smøring på , ventiler, sylindervegger og stempelringer.

Og for de som vil lese mer om valg av viskositet, her er link til viskositetstråden på theSamba.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=467803&postdays=0&postorder=asc&start=0



« Siste redigering: januar 17, 2016, 09:37:01 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!