april 29, 2024, 06:29:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva skal jeg velge? Wastegate ++  (Lest 4876 ganger)
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« på: november 23, 2015, 17:47:59 pm »

Har en wbx med sylinderkit ifra westy(2,2l lavkomp) og turbokam, med original innsprut, samt turbo uten integrert wastegate som jeg tenker å plukke sammen i vinter.
Det foreløpige målet er å få en motor med ca effekt 160 hk, så bremsepapirene er OK når bilen skal vises. Etter det får vi jo se hva tiden bringer.. Blunker

Men mangler noen komponenter, da....
Må jo ha en wastegate, aner ikke hva denne skal ha av spek..?
Bør man ha mer gadgets også? Blowoff ventil og boost kontroll?? Hva nå dette har av funksjon(har ikke lest meg opp må jeg flaut innrømme)?
Ønsker meg en morsom bil for gata!  Gliser Kult
Ka dåkk trur??
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 24, 2015, 22:25:29 pm »

wastegate i str 35-38mm bør fungere bra.
du som har vannkjølt motor kan med fordel kjøpe f.eks TIAL sin vannkjølte wastegate
kjølevannet kolber du deg bare innpå den lille kjøleslangen ut fra høyre topp i bakkant.
forlenger levetiden på membran betraktelig.
trenger i utgangspunktet ikke boost controller , men antar du kommer til å justere trykk oppover og da er det kjekt å ha
ellers følger det med mange forskjellige fjører i esken til ønsket ladetrykk

"pop off" "må" du ha

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: november 25, 2015, 15:37:16 pm »

har en ubrukt CB wastegate du kan få billig
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 25, 2015, 15:38:21 pm »

og datapsprut er nok veien å gå.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #4 på: november 26, 2015, 09:05:56 am »

Takk for svar Jørn! Skal sjekke litt rundt.
Trond; PM sendt til deg.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: desember 14, 2015, 10:48:08 am »

Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om..
Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt..
Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt.
Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate.
Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen.
Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.html
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #6 på: desember 14, 2015, 11:10:10 am »

Takker for innspill! Har helt glemt å oppdatere denne. Øyerulling
Delene jeg tenker å bruke er Turbo kjøpt av Jørn(TD04 står det på frisklusthuset) og wastegaten har jeg kjøpt av Trond(den han nevner i innlegget), manuell boostcontroll er også i hus. Så skal jeg kjøpe meg pop-off, må vel ha en resirkulerende sådan?
Håper disse delene harmonere sånn nogenlunde på en 2,2l wbx m/turbokam(ellers original) og originalt sprut, 95oktan?
Vil ha rolige 160 ponnier til visning hos BT, så får vi jo se etter det...  Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: desember 14, 2015, 11:27:06 am »

resirk vd bruk av mengemåler ja.
men hvordan har du tenkt å få extra fuel inn med originalsprut?
og tenningsnedtrekk riktig?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: desember 14, 2015, 12:39:48 pm »

Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om..
Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt..
Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt.
Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate.
Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen.
Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.html


Skal ikke være så skråsikker da jeg aldri har satt min fot i en turbo før men er det ikke egentlig litt motsatt??

Hvis du har en stor motor og liten turbo så må du ha stor wastegate for å unngå for stort baktrykk. En for stor turbo vil ikke spole opp så tidlig og vil skape mindre baktrykk, noe som gjør at du vil slippe mer eksos gjennom turboen og derfor mindre gjennom wastegaten..
En turbo jobber jo på flowen og overtrykket før turbinen, det vil si at er med en liten turbo blir strupinga større og derav overtrykket større, derfor må du blåse mer ut gjennom wastegaten.
Loggført

Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #9 på: desember 14, 2015, 14:05:46 pm »

Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor?
ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg Gliser, finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! Øyerulling Gliser
Så kommer et annet spørsmål; dersom  Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? Hæ
Loggført
Koff1
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #10 på: desember 14, 2015, 14:24:49 pm »

Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor?
ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg Gliser, finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! Øyerulling Gliser
Så kommer et annet spørsmål; dersom  Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? Hæ


Jeg har brukt tilleggs innsprut (haltech f5?) på mitt første turbo prosjekt, dette er en lettvint løsning der du beholder standard sprutet i sin opprinnelig form med lmm på sugeside av turbo, å får en eller to ekstra dyser, disse kan settes i trykkrør etter spjeld og forsynes med bensin fra eksisterende galleri med T-stykke, de styres av map sensor, og tunes med 2 skruer, en for mengde og en for åpningstrykk (når du slår de på f.eks ved +0,05 overtrykk).
Ingen racerbil løsning, men en lettvint løsning for å få protypen i gang.
Hvorvidt det finnes slike løsninger i markedet i dag er jeg ikke sikker på.
Loggført

1961 1200
1974 1303S
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 14, 2015, 17:42:58 pm »


TMbryhn hooker deg opp med sprut. + veivsensor + evt ledningsnett
cry once , gå datasprut med en gang
kostnaden for dette vs noe tillegsprut er liten + att du får innebygd lamda controller somm du må ha for tuning uansett
plenum innsugs rør kan du bruke
du må montere en TPS på wbx spjeldhuset
og ha større dyser + ny fuelrail
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #12 på: desember 14, 2015, 20:24:37 pm »

Den er og, jeg spør TMBryhn, takk så langt!  Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: desember 15, 2015, 08:01:30 am »

Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om..
Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt..
Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt.
Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate.
Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen.
Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.html


Skal ikke være så skråsikker da jeg aldri har satt min fot i en turbo før men er det ikke egentlig litt motsatt??

Hvis du har en stor motor og liten turbo så må du ha stor wastegate for å unngå for stort baktrykk. En for stor turbo vil ikke spole opp så tidlig og vil skape mindre baktrykk, noe som gjør at du vil slippe mer eksos gjennom turboen og derfor mindre gjennom wastegaten..
En turbo jobber jo på flowen og overtrykket før turbinen, det vil si at er med en liten turbo blir strupinga større og derav overtrykket større, derfor må du blåse mer ut gjennom wastegaten.
Forsto absolutt ingenting av det du skrev der. Så derfor kan det godt være riktig, eller feil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #14 på: desember 15, 2015, 08:24:32 am »

Vær litt ambisiøs og bygg en motor og eksos uten wastegate.  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #15 på: desember 15, 2015, 08:41:31 am »

Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor?
ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg Gliser, finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! Øyerulling Gliser
Så kommer et annet spørsmål; dersom  Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? Hæ


Jeg har brukt tilleggs innsprut (haltech f5?) på mitt første turbo prosjekt, dette er en lettvint løsning der du beholder standard sprutet i sin opprinnelig form med lmm på sugeside av turbo, å får en eller to ekstra dyser, disse kan settes i trykkrør etter spjeld og forsynes med bensin fra eksisterende galleri med T-stykke, de styres av map sensor, og tunes med 2 skruer, en for mengde og en for åpningstrykk (når du slår de på f.eks ved +0,05 overtrykk).
Ingen racerbil løsning, men en lettvint løsning for å få protypen i gang.
Hvorvidt det finnes slike løsninger i markedet i dag er jeg ikke sikker på.

Takk for forslag, søkt litt rundt på det du nevner her, fant egentlig ikke mye... Skal søke litt mer, er jo noe som kan vurderes, dersom slikt fortsatt finnes, da.   Glad
Loggført
Trond Christian
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: januar 22, 2016, 15:55:23 pm »



Takk for forslag, søkt litt rundt på det du nevner her, fant egentlig ikke mye... Skal søke litt mer, er jo noe som kan vurderes, dersom slikt fortsatt finnes, da.   Glad

Søk etter "piggyback injection".
De har vel blitt litt avleggs etter at datasprut har blitt rimeligere i innkjøp.
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #17 på: januar 22, 2016, 20:52:12 pm »

Takker for tips, men har handla litt i mellomtida. Datasprut og Wastegate er kjøpt inn, fant ut at det var fornuftig(?) å kjøpe en helhetlig løsning med Ecu, injektorer, TB, mm. Kjøpt av TMBryhn her på forumet. Wastegate er kjøpt av Trond Dahl(også på dette forumet om NOEN er i tvil😜). Gjenstår mye arbeid før jeg får alt på plass, da. Bilder kommer i prosjekttråden. 😎
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: januar 22, 2016, 21:44:45 pm »

Artig prosjekt, og mange som mener noe når du trenger hjelp.
Prøv å sile ut det som virker fornuftig for deg  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 22, 2016, 23:01:14 pm »

fornuftig valg å gå for Tmbryhn sprut
flere som kan hjelpe da på forumet da flere har erfaringer med megasquirt
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!