april 26, 2024, 02:52:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veteranforsikring for ombygd kjøretøy  (Lest 9458 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: desember 17, 2015, 09:20:09 am »

Hei, jeg har hatt min ombygde bil forsikret i IF i mange mange år på en veteranforsikring med Kasko som jeg mener het noe som ombygde veterankjøretøy eller noe i den duren (verdi kr 150 000). I forbindelse med en annen sak opplyste saksbehandler om at bilen min måtte være i original stand o.l. noe jeg bestrider. Det står heller ikke noe om dette i særvilkårene. Bilen min ble ombygd med selvmordsdører med elektrisk åpning og godkjent med dette i 1989 og har i tillegg innsveist splitt bak. Denne vil aldri bli original igjen.

IF har nå lagt inn en bemerkning i min forsikring om at jeg er informert om at jeg vil få avkortning eller ingen forsikring ved skade.

Jeg er sint og sur og ønsker å vurdere andre forsikringsselskap med mine 3 biler, harley, hus og andre forsikringer.

Kjenner noen til selskap som forsikrer ombygde veterankjøretøy ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #1 på: desember 17, 2015, 10:19:57 am »

Hadde også først IF i flere år med alt jeg eide da jeg bodde i Norge, men bytta også over til Tryg Vesta med alt da IF begynte å rote det til på samme måte. Tryg Vesta sa at så lenge veteranbilen var godkjent ombygd med alle endringene i vognkortet, så oppfylte jeg kravene til veteranbilsforsikringen der. Hadde vel ikke full kasko, men delkasko, uten at det spiller så stor rolle tror jeg.

Kan jo hende dem har endra syn på dette siden det, men er vel verdt et forsøk.

mvh
Arild
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: desember 17, 2015, 10:36:57 am »

Jeg har også kasta ut IF for noen år siden. De sier en ting i starten og så bare baller det på seg. Har skikkelig dårlig erfaring med de.

Tryg er tingen her i huset.
Loggført

Mvh
Reiel
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: desember 17, 2015, 10:43:49 am »

Velkommen etter Kjetil.

Bytt selskap og finn ett som kan forsikre entusiastbil. Jeg gikk langt (advokat) mot mitt forrige selskap og til slutt ga dem seg men nok var nok og jeg byttet.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #4 på: desember 17, 2015, 11:00:37 am »

Denne bilen har jo snart vært ombygd(godkjent) lengere en den var original😃  Jeg og kutta ut IF for maaaaange år siden. Har mitt i Terra, min kontaktperson er stooor bilmann selv (Porsche 997) og løser alt for meg.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #5 på: desember 17, 2015, 11:44:54 am »

jeg har codan og de var supre mot meg. sendte inn bilder av bilen.
Loggført

bumblebee
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 17, 2015, 12:04:56 pm »

fikk dette svaret i går :)og det koster meg 720 i året og bilen er forsikret for 150000,-

Hei Per

Gratulerer med ny LMK ombygdforsikring på ovennevnte kjøretøy. Forsikringsselskapet har fått beskjed.

God jul J

Med hilsen

LMK

Kristin Risø

Kontorleder

Øvre Slottsgate 2 B

0157 Oslo

Tlf / faks 22 41 39 00 / 01
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: desember 17, 2015, 14:59:23 pm »

fikk dette svaret i går :)og det koster meg 720 i året og bilen er forsikret for 150000,-

Hei Per

Gratulerer med ny LMK ombygdforsikring på ovennevnte kjøretøy. Forsikringsselskapet har fått beskjed.

God jul J

Med hilsen

LMK

Kristin Risø

Kontorleder

Øvre Slottsgate 2 B

0157 Oslo

Tlf / faks 22 41 39 00 / 01


Jeg er ikke medlem av andre bilklubber enn Sør Rogaland VW Klubb og de er ikke med i LMK. Hvordan går jeg frem ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: desember 17, 2015, 16:21:30 pm »

Meldte meg inn i VW veteran klubben i dag, noe jeg skulle gjort for lenge siden.
Loggført

1961 T1 - Custom
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #9 på: desember 17, 2015, 16:58:43 pm »

fikk dette svaret i går :)og det koster meg 720 i året og bilen er forsikret for 150000,-

Hei Per

Gratulerer med ny LMK ombygdforsikring på ovennevnte kjøretøy. Forsikringsselskapet har fått beskjed.

God jul J

Med hilsen

LMK

Kristin Risø

Kontorleder

Øvre Slottsgate 2 B

0157 Oslo

Tlf / faks 22 41 39 00 / 01




Fikk dette svaret i går Hæ?

Er bilen da ekstra forsikret gjennom LMK, eller er det ditt forsikringsselskap som forsikrer bilen?
Hvilke begrensninger gjelder for forsikringen og bruk av bilen?
Hvilket selskap bruker du?
Hvor lenge må en være medlem for å kunne benytte LMK fordelen?

NOEN TIPS  til forsikring av bil og deler under bygging?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #10 på: desember 17, 2015, 17:23:32 pm »

Jeg har forsikring i Tryg.
Husker ikke årspremien men har delkasko og er forsikret til 200'000,-
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: desember 17, 2015, 18:33:41 pm »

Jeg hadde og bobla mi i tryg. Vanlig forsikring, ikke veteran med begrensninger. Kosta ikke mange hundrelappene mer...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #12 på: desember 17, 2015, 18:47:53 pm »

Mener det står Kai i reglene til LMK at en må være medlem minst et år for å få forsikringsfordelene deres, men en kan søke om avik.  Håper selvfølgelig at ingen kommer i den situasjon at de må bruke forsikringen men statistisk sett må noen det. Så selv om en forsikrer bilen for en sum som er over listepris er det ingen selvfølge å få den summen ved en skade om en ikke har dok. enten i forkant eller i etterkant en må ha alt av kvitteringer å vise fram . Så ta mye bilder å saml på alt av kvitteringer . Kan bare snakke for meg selv å det har hent en gang for mange år siden for meg Forsikringselskapene gir ikke med dørene å er vel sammen med bilselgere de eneste som for lov til å operere som kjeltringer i dag uten å bli tatt selv om det finnes sikkert noen som er stuereine av de også.
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: desember 17, 2015, 19:13:18 pm »

Jeg har sjekket vanlig kasko bilforsikring også og det er ikke prisen som skremmer meg men dersom bilen forsvinner eller blir totalskadet er det listeprisen som brukes i oppgjør.

At jeg har brukt en haug med tusenlapper bryr de seg ikke noe om. Hva er listeprisen på en 61 boble ? Går nok i tap som pokker.

Har en dialog med tryg om å flytte alle forsikringene dit.
Loggført

1961 T1 - Custom
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #14 på: desember 17, 2015, 19:51:33 pm »

Har LMK forsikring den er i watercirkels som selskapet heter.Er ikke helt sikker på begrensninger på den har levert med søknaden en cd med over 40bilder som dokumentasjon fyllt ut søknadsskjema  og fikk en i vwklubben som er foikringsanvarlig til å skrive under.Når en skal ha veteranforsikring kan en som har lmkforsikring skrive under.Gå inn på lmk.no og les der.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #15 på: desember 17, 2015, 20:02:31 pm »

Fikk foreløpig svar fra SR-Bank;

Bil med endret motor/hk kan ikke forsikres (selv om den er godkjent av BT).
Veteranforsikring gjelder kun for bil uten modifikasjoner/ombygging.
Hvis bilen er ombygget, må det være til en kjent type/modell/utførelse (ikke mulig med min 2332cc motor/Porsche bremser/oppheng/hjul og T1 pickup karosseri).
Fullverdiforsikring trodde de ikke de kunne gi, skulle sjekke!

Blir å flytte alle mine forsikringer til noen som kan forsikre godbilen :-)...... blir som Lima skriver..er ikke prisen det går på, men dekningen.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #16 på: desember 17, 2015, 20:37:01 pm »

Som jeg skrev over er min ombygde T1 forsikret i Tryg, ingen krav overhodet. Satt egen verdi og betaler årspremien utifra det.
Er registrert som ombygd veteran hos de og forsikret med delkasko. Ved tyveri eller brann utbetales hele forsikringssummen fikk jeg beskjed om den gang jeg tegnet. Kjørelengde er vel rundt 5-6'000 km.

Trimma, bredda, senka etc. var ikke noe tema.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #17 på: desember 17, 2015, 21:35:36 pm »

Mener det står Kai i reglene til LMK at en må være medlem minst et år for å få forsikringsfordelene deres, men en kan søke om avik.

Har i en klubb vært ute for at det ikke menes 12 måneder, men medlem i ett år, eks 2015 (selv ved innmelding seint på året) gir rabatt neste år.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #18 på: desember 18, 2015, 01:24:11 am »

Har sendt forespørsel til Tryg og noen andre, skal bli spennende å se hva resultatet blir.

Med hus, garasjer, innbo, 4 biler og banktjenester så burde jeg jo være en innbringende kunde.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #19 på: desember 18, 2015, 07:27:30 am »

Kan lønne seg å ta alle forsikringer i watercirkels vet det er mange som skryter over dem.Men som sagt det er den reelle dekningen som er utslagsgivende for en god forsikring.Lmk. sin er spesiallaga for oss med gammel bil.Du blir feks.taua hjem til din garasje visst uhellet skulle være ute.Det er ingen andre som gjør mener jeg.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: desember 18, 2015, 07:33:04 am »

Med hus, garasjer, innbo, 4 biler og banktjenester så burde jeg jo være en innbringende kunde.

Da er det mulig du kvalifiserer til en samlerabatt i det minste. Glemmer du ikke hytter, dyr, helse, båter, bunad og reiseforsikringer?

Jeg går forsikringsrunden en gang hvert eneste år og bytter forsikring uten å nøle. På den måten vet jeg at jeg ikke betaler overpris samt jeg også får matchet vilkår. Jeg anbefaler alle å gjøre det samme!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #21 på: desember 18, 2015, 07:39:28 am »

Jeg er selve motpolen til dette. Jeg har vært forsikret i samme selskap i 23 år.

Men nå er det snart slutt regner jeg med.
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: desember 18, 2015, 08:48:42 am »

Jeg er selve motpolen til dette. Jeg har vært forsikret i samme selskap i 23 år.

Men nå er det snart slutt regner jeg med.

Jeg er i samme båt, men det er ikke av sløvhet men pga ingen har klart å matche prisen (hjelper med utdanningsforbund + samle rabatt tydeligvis). I tillegg har de hatt kjempebra service når vi faktisk har trengt dem.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #23 på: desember 18, 2015, 12:10:57 pm »

Fikk foreløpig svar fra SR-Bank;

Bil med endret motor/hk kan ikke forsikres (selv om den er godkjent av BT).
Veteranforsikring gjelder kun for bil uten modifikasjoner/ombygging.
Hvis bilen er ombygget, må det være til en kjent type/modell/utførelse (ikke mulig med min 2332cc motor/Porsche bremser/oppheng/hjul og T1 pickup karosseri).
Fullverdiforsikring trodde de ikke de kunne gi, skulle sjekke!

Blir å flytte alle mine forsikringer til noen som kan forsikre godbilen :-)...... blir som Lima skriver..er ikke prisen det går på, men dekningen.

I dag kom mailen :-)

SR-Bank vil ikke forsikre en bil under bygging/restaurering.
SR-Bank vil ikke forsikre en ferdig bygd bil for større sum enn det som listepris på gjeldende modell tilsier.

Her blir det bytte av alle mine forsikringer fra SR-Bank og til ett annet selskap, gjerne samlet hvis mulig.
Har sikkert som mange andre vært fornøyd med service og derfor ikke sjekket pris/vilkår opp mot andre, blir vist aldri for gammel til å lære.

Får begynne med å melde meg inn i en veteranklubb i dag :-) og å få sendt ut forespørsler til andre i løpet av kvelden.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #24 på: desember 18, 2015, 13:51:11 pm »

Hvor finner man "listepris" for en gammel bil egentlig?
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #25 på: desember 18, 2015, 16:56:21 pm »

Jeg har fått tilbud fra tryg i dag og de matchet pris, faktisk litt billigere, med bedre vilkår men litt høyere egenandeler. Veteran kasko med avtalt pris og stiller ikke krav til orginal bil.

Bytter nok på mandag
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #26 på: desember 18, 2015, 16:58:55 pm »

Hvor finner man "listepris" for en gammel bil egentlig?

De brukte pris på boble i tilsvarende tilstand men original. De ville gi avkortning/avstå fra utbetaling om bil var ombygget. Tipper jeg ville fått noe men ikke mye.
if er historie her i gården snart.
Loggført

1961 T1 - Custom
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #27 på: desember 18, 2015, 23:49:48 pm »

Hvor finner man "listepris" for en gammel bil egentlig?

De brukte pris på boble i tilsvarende tilstand men original. De ville gi avkortning/avstå fra utbetaling om bil var ombygget. Tipper jeg ville fått noe men ikke mye.
if er historie her i gården snart.

Det der høres ut som metoden Gjensidige brukte på meg i 2006 da min 93 Passat ble bulket. De "regnet" ut verdien ut ifra tilsvarende biler som lå på nettet til salgs på det tidspunktet, noe de mente var 9000 korner eller noe sånt. De fant ut at "gjennomsnittsbilen" hadde gått 220 000 eller noe sånt og min hadde gått 297 000 (tror jeg det var) og da trakk de fra en hvis sum pr. km. over i kjørelengde samt at de trakk fra på verdien på alle skavanker de fant (som ikke var mange, et lite sigaretthull i førersetet og en liten blemme på høyre hjulbue bak) og da fant de ut at bilen min var verd såppas mye mindre enn "gjennomsnittet" at den egentlig hadde en minusverdi.

Når det gjelder veteran og entusiastbiler så er det jo et helt annet marked og en helt "greie" (i mangel av et bedre ord) som styrer markedsverdien. En ombygd bil er jo ikke mindre verd enn en orginal, det er jo tilstand på bilen samt popularitet i markedet som setter en slags verdi. Dette virker det for meg som at forsikringselskapene ikke helt forstår.
Loggført

unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #28 på: desember 19, 2015, 13:55:46 pm »

Denne bilen har jo snart vært ombygd(godkjent) lengere en den var original😃  Jeg og kutta ut IF for maaaaange år siden. Har mitt i Terra, min kontaktperson er stooor bilmann selv (Porsche 997) og løser alt for meg.

Mvh Marius

Har Terra selv og søknad for entusiast forsikring liggende , men hva er navnet til denne karen ? Høres ut som det er greit å sende papirene til han Glad
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #29 på: desember 22, 2015, 17:26:56 pm »

Hadde en runde med Tryg i dag, prisene var greie, men de ville ikke forsikre bilen som er under restaurering/ombygging....måtte ha en godkjent takst..... litt vanskelig når bilen er plukket i molekyler og deler er spredd i hyller og lagerrom i hus/garasje.

Alternativet var å ha bilen uforsikret i garasjen under bygging, og ha delene i huset slik at eventuelt tyveri dekkes av innboforsikringen.

Noen som har en god løsning?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!