mars 29, 2024, 16:27:14 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor bygge spørsmål  (Lest 1692 ganger)
PER M
Medlem
***
Innlegg: 140
Bosted: Melhus, sør-trøndelag



Vis profil
« på: januar 10, 2016, 21:14:31 pm »

Hei.
Bygger en t1 motor med 94mm sylindre og 80 slag. Har kommet til montering av sylindre og vende høyde, ser da at jeg må shimse 7,2 mm. 6 mm under syl og 1,2 mot topp. Er det ok å shimse så mye eller bør jeg gå for lengre sylindre.

Per M
Loggført

1303 S - 73 Glad solgt
1200 - 58 Glad solgt
1303 cab - 78 Glad
1500 - 68 Glad
Mini Cooper mayfair - 10 Glad
XC 60 R-design - 10 Glad
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1 på: januar 10, 2016, 21:51:14 pm »

problemet som blir om du shimser opp for mye er at skjørtekantene kan bli for korte i bunn av sylinderen. sjekk det først
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: januar 11, 2016, 09:05:04 am »

Jeg synes det høres ganske mye ut - meste jeg har hatt selv er 2.25mm..
Ville målt hvor mye som er igjen av sylinderkanten inn i blokka som Gaffel nevner.

For min del høres det ut som om du har feil type stempler for langslag (er 2 (3) forskjellige typer her. Ene for 69mm, andre for 82-ish mm). Det kan være det fungerer, men mål!
Lengre sylindere kan være et alternativ, men hvis de du har, har ca vanlig lengde ville jeg heller prøvd å bytte stemplene. På den måten minsker du muligheten for potensielle problemer senere. Alt for lange sylindere gir problemer med kjøleblekk, plass i motorrom, etc.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 11, 2016, 09:08:50 am »

80 slag er verken fugl eller fisk.

MEN. Det er 11mm lenger slag enn 69mm veiv, altså 5,5mm per side. A stempler er vanligvis ca. 39mm pinnehøyde, B stempler ca. 34mm. Så med riktige stempler og 5,4 råder (evt. 5,5 råder) så skal dette bli perfekt match.

Jeg er rimelig sikker på at du enten har A stempler eller ALTFOR lange råder til sylinderene.


Kom med litt spec på deler, så er det lettere å komme med tips.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 11, 2016, 10:44:25 am »

Jeg har en motor som er shimset ut ca 6,5 mm på hver side. Går fint som snus Glad Denne har 82mm slag og 1641 kitt (a-stempler). Må nevnes at skjørtekantene på stemplene er tatt ned litt siden jeg bruker standard stempler og med så lang slag så treffer de blokka når stemplet er i bunnen.
Gått tusenvis av km og like fin  Gliser

Byggetråd her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.60.html
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
PER M
Medlem
***
Innlegg: 140
Bosted: Melhus, sør-trøndelag



Vis profil
« Svar #5 på: januar 11, 2016, 12:20:18 pm »

Hei.
Sylinder sats er fra AA og beregnet for 69 slag, råder er 5,5. Om stempler er A eller B vet jeg ikke, skal måle pinnehøyde og se i kveld.
Regner med Erlend har rett i at dette er A stempler. Det beste her blir vel å bytte stempel, eller gå for en ny stroker sylinder sats.

Per M
Loggført

1303 S - 73 Glad solgt
1200 - 58 Glad solgt
1303 cab - 78 Glad
1500 - 68 Glad
Mini Cooper mayfair - 10 Glad
XC 60 R-design - 10 Glad
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 11, 2016, 12:24:26 pm »

Hei.
Sylinder sats er fra AA og beregnet for 69 slag, råder er 5,5. Om stempler er A eller B vet jeg ikke, skal måle pinnehøyde og se i kveld.
Regner med Erlend har rett i at dette er A stempler. Det beste her blir vel å bytte stempel, eller gå for en ny stroker sylinder sats.

Per M

Bytt stempler. AA selger B stempler billig. Om du bruker lange sylindre, passer ikke kjøleblekk, viftehus, eksos etc.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

PER M
Medlem
***
Innlegg: 140
Bosted: Melhus, sør-trøndelag



Vis profil
« Svar #7 på: januar 11, 2016, 16:00:20 pm »

Takker for gode råd, nye stempler kjøpt Glad
Loggført

1303 S - 73 Glad solgt
1200 - 58 Glad solgt
1303 cab - 78 Glad
1500 - 68 Glad
Mini Cooper mayfair - 10 Glad
XC 60 R-design - 10 Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!