mai 01, 2024, 20:54:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken gearkasse til 1835 motor  (Lest 2088 ganger)
crazynick1988
Medlem
***
Innlegg: 193
Bosted: Sola


Vis profil

« på: januar 20, 2016, 16:32:04 pm »

Hei!!

Eg har litt endringer i planen som der skjer ofte, og blev enige med meg selv om at bygge 1 bil som skulle være en show/treff og cruiser boble Glad

Hatt store planer før om at investere i dyr girkasse men tror egentligt at det holder med en orig kasse.

Eg har en motor med dette opsett



Std orignal VW 69mm veiv.
lettet svinghjul
Rådene er vektjusterte og omslipte originalråder fra Unneberg/VWHeritage
Cima/Mahle 92mm sylindersats
Engle w110 kam
Alu støtstenger
CB 1:1,25 vipper
Hjemmeporta topper (043) med 42x37mm ventiler
Nye ventiler og styringer ble montert når den ble bygget
30mm schadek oljepumpe
tatt opp for full-flow oljesystem
9.5;1 i statisk komp
2x40mm dellorto drla

Hvilken gearkasse ville i rådet meg til at bruke?? Bilen er en 1960 model og syns eg har hørt at den 1200 kasse er veldig lavt giret.. Hvilken skal eg bruke? Og nogen som har noget brukbart??

Mvh Bo
Loggført

56 Oval 113 deluxe (daily driver)
60 117 Ragtop (projekt nut and bolt ongoing)
59/69 117 ragtop (Prosjekt Racer)
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #1 på: januar 20, 2016, 19:03:28 pm »

Du kan med fordel kjøpe en girkasse som er litt mer langbeint, men trenger ikke legge en arm og et halvt bein i en girkasse.
Kjører du normalt holder en org. girkasse lenge.

Kjøp en med 3,88 utveksling på diffen, da vil turtallet synke litt og det blir en fin cruiser kasse.
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #2 på: januar 21, 2016, 09:57:22 am »

Jeg har kjørt 1915 motor på org kasse fra -57. Det funker også heeeelt fint  Gliser

Morro I starten og et stykke oppover men som nevnt over; høye turtall på motorveien.
Loggført

Mvh
Reiel
crazynick1988
Medlem
***
Innlegg: 193
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #3 på: januar 21, 2016, 14:44:04 pm »

Ja eg er veldig i tvivl på utregningen.

men tror da det ville vore best nu når alt er karros og bunn er skilt av at sette den riktige gearkasse i så gearing er bedre Glad

men er litt i tvivl hvilket nummer eg skal have, da den må jo åg have smalle aksler.

er der en med lav Ratio 3.875 og smalle aksler, har søkt på google men finner ikkje noe Nummer og model.

ellers så må det blive den 60 model gearbox den er født med som kommer i igjen...

Loggført

56 Oval 113 deluxe (daily driver)
60 117 Ragtop (projekt nut and bolt ongoing)
59/69 117 ragtop (Prosjekt Racer)
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: januar 21, 2016, 15:40:05 pm »

Aksler er ikke no problem, de flytter du bare over.
Loggført

Mvh
Reiel
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 21, 2016, 22:29:09 pm »

Jeg har kjørt 1915 motor på org kasse fra -57. Det funker også heeeelt fint  Gliser

Morro I starten og et stykke oppover men som nevnt over; høye turtall på motorveien.

Gamle splittkassa har omtrent samme utveksling som en 1500 kasse, da 30 hk går på lavere turtall enn 34 hk. Så turtallet er nok ikke så ille, da 1300S kassa ikke har så veldig mye lavere total giring. Tror mange blir "lurt" av høylytte eksosanlegg...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: januar 22, 2016, 08:16:29 am »

Det hjelper heller ikke med lavprofildekk.

Det finnes mange kalkulatorer der ute og jeg anbefaler CSP sin. Der legger du inn hvilke girkasse du har og utveksling samt dekkstørrelse og vips tryller den frem hvilke turtall motoren har på forskjellige hastigheter. Du finner den her:

http://www.csp-shop.com/cshop/technik/getriebeberechnung3.php?lang=en

Det ER slitsomt å ligge i 100+ på motorveien med en motor som spinner 3500 omdr. Og det blir ikke bedre med ett eksosanlegg som resonerer.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: januar 22, 2016, 09:10:58 am »

Girkasse fra 1300S er fin.
Da har du rett under 3000 i 100kmt om du har litt høyde på hjula.
Kjørte med 100hk på en standard 1300S og herjet mye med den, hadde aldri noen problemer. Brukte Stage 1 clutch.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

crazynick1988
Medlem
***
Innlegg: 193
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #8 på: januar 22, 2016, 15:00:28 pm »

Dette var en fine kalkulator!! Glad

tak for link!!

skal kjører 17" 215/50 felge

Er der noen som har en 1300S gearkasse til salgs til fornuftige penge??

mvh Bo
Loggført

56 Oval 113 deluxe (daily driver)
60 117 Ragtop (projekt nut and bolt ongoing)
59/69 117 ragtop (Prosjekt Racer)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 22, 2016, 16:24:12 pm »

Du har fått mail av meg...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!