april 27, 2024, 10:44:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turbo: blow/draw through, injection  (Lest 3116 ganger)
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« på: mars 22, 2016, 19:58:24 pm »

Vet ikke om dette har vært tatt opp før, men syns det er interessante tema.
Hvilke fordeler er det med blow through kontra draw through og motsatt?
Og injection er vel bedre enn forgasser, men blir vel fort noe dyrere og mer avansert. Injection er stødigere og hakke bedre, men er det verd det med tanke på pris?
Hadde vært interessant å hørt om erfaringer og meninger rundt dette. Kunnskap er det nok av her inne.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 22, 2016, 22:36:38 pm »

Hva er målet?  Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #2 på: mars 23, 2016, 06:46:34 am »

Egentlig ikke et eksakt mål. Har selv et oppsett hvor gassern står etter turboen. Har vel vært i vurdering en stund om injection, men føler jeg har for lite kunnskap for å begynne med det.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: mars 23, 2016, 07:48:13 am »

Det er sikkert mange her inne som har vært igjennom samme prosessen..
Liker du å skru og lære, og gjerne ikke bruke så mye penger i begynnelsen, er det fint å sette på en sugeturbo på en standard 1600.
Originalkammen er ikke så verst, og du får ut dobbel effekt billig og forholdsvis enkelt.

Når det gjelder turbo og holdbarhet på motor, er det to ting som gjelder: Kontroll på tenning og bensin.

Måten å få kontroll over dette på, er lettere/mer nøyaktig med fullt datasprut som styrer begge deler ved hjelp av sensorer og program som styrer dette med utgangspunkt i data fra disse.
Viktige sensorer er bredbåndslambda, eksostemp, hall giver(tenning), kam føler, innsugsluft temp, bensintrykksensor, og gass spjeld sensor om du ikke bruker luftmengde måler.

Her er en video jeg lagde helt i starten, som er sett over 200k ganger på youtube  Glad

Og her er en jeg lagde nylig på litt av byggingen av den store motoren:

Hvis jeg skal gi deg en personlig mening som oppsummering, ville jeg sagt: Kjøp alt du trenger av tmbryhn her inne på forum, og bygg deg eksosdeler i rustfritt. Da får du det skikkelig med en gang.
Og tro meg, selv om det ser dyrere ut, blir det billigst på lang sikt.. Jeg har surra vekk et lite lands nasjonalbudsjett på veien..
« Siste redigering: mars 23, 2016, 07:52:31 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 23, 2016, 08:34:38 am »

Jeg er relativt sikker på at du ikke bruker veldig mye mer penger hos tmbryhn inkl. ECU, sensorer, coil(er), injectorer etc enn f.eks fullt MSD kit (om man skal ha litt ordentlig kontroll (fordelermessig)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #5 på: mars 26, 2016, 21:07:52 pm »

Vil noe slikt fungere vis man skal gå for injection?


* vw bug efi.jpg (45.49 KB, 640x480 - vist 247 ganger.)
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mars 27, 2016, 12:00:39 pm »

Mexico-efi fungerer bra med megasquirt. Har brukt det på en org 1600dp og senere med en amr500 kompressor. Mange tråder på nett på mexico efi og turbo!

Alex
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: mars 29, 2016, 06:57:50 am »

Enig. Ryddig og fin installasjon
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mars 29, 2016, 07:25:18 am »

Hvis man ikke har for store effektmål så er de originale Mex delene helt ok. Rent og pent som Formula Vee skriver over her. Med en passe liten turbo, ikke for store topper så er man i gang. Systemet flower for lite for mye effekt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #9 på: april 07, 2016, 07:20:17 am »

Tok en sjefsavgjørelse og går for injection fra tmbryhn. Liker å tro at hverdagen blir litt lettere da. Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: april 07, 2016, 07:32:28 am »

Veldig bra! Da gjør du det skikkelig med en gang. Mer effekt, jevnere gange, bedre bensinforbruk, bra for miljøet(utslipp) og økt holdbarhet.  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!