Det er sikkert mange her inne som har vært igjennom samme prosessen..
Liker du å skru og lære, og gjerne ikke bruke så mye penger i begynnelsen, er det fint å sette på en sugeturbo på en standard 1600.
Originalkammen er ikke så verst, og du får ut dobbel effekt billig og forholdsvis enkelt.
Når det gjelder turbo og holdbarhet på motor, er det to ting som gjelder: Kontroll på tenning og bensin.
Måten å få kontroll over dette på, er lettere/mer nøyaktig med fullt datasprut som styrer begge deler ved hjelp av sensorer og program som styrer dette med utgangspunkt i data fra disse.
Viktige sensorer er bredbåndslambda, eksostemp, hall giver(tenning), kam føler, innsugsluft temp, bensintrykksensor, og gass spjeld sensor om du ikke bruker luftmengde måler.
Her er en video jeg lagde helt i starten, som er sett over 200k ganger på youtube
Og her er en jeg lagde nylig på litt av byggingen av den store motoren:
Hvis jeg skal gi deg en personlig mening som oppsummering, ville jeg sagt: Kjøp alt du trenger av tmbryhn her inne på forum, og bygg deg eksosdeler i rustfritt. Da får du det skikkelig med en gang.
Og tro meg, selv om det ser dyrere ut, blir det billigst på lang sikt.. Jeg har surra vekk et lite lands nasjonalbudsjett på veien..