april 19, 2024, 07:59:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjøp av varer fra utlandet. TOLL-FRUSTRASJON!  (Lest 2791 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: april 05, 2016, 21:49:12 pm »

Skjønner ikke helt hva som skjer....Har ikke kjøpt SÅ mye fra utlandet tidligere, men nå er det definitivt stopp. Dette gidder jeg ikke.....Pakker holdes i tollen. Det er snakk om kjøp rundt 2 000 kr. Skulle tro det var millioner.....Papirer må skaffes og sendes. Får tilbakemelding om at det mangler dokumentasjon. Mer papirer.....Får greier jeg bestiller sendt til Starbugs siden det NORMALT går raskere og det er folk på bygget som kan ta imot, men neida....Nye spørsmål om det er kjøpt privat eller av firma osv. Mer dokumentasjon......

Har samme dritten med to pakker. Det hadde vært letterer og MINDRE TIDKREVENDE å fly bort og hente dritten.....

Andre som har opplevd det samme? Er det i det siste ting har blitt så forbanna vanskelig? Kan ikke huske at det var SÅ plundrete tidligere.....

Godt å få ut litt frustrasjon.... Blunker Gliser
« Siste redigering: april 05, 2016, 21:56:55 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: april 05, 2016, 22:33:33 pm »

Handlet privat eller fra firma?
Og fra hvilket land ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: april 05, 2016, 22:57:08 pm »

Privat fra USA. Bestilte noe annet fra Frankrike. Det dukket opp uten noe problemer i hele tatt. Er det avsender som roter det til?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: april 05, 2016, 23:23:49 pm »

Det som er alfa og omega er at man ber om at det festes en invoice eller annet bevis på hva som er betalt og for hva på utsiden av pakken.
Da er Tollen som regel fornøyd.
Tro meg, jeg har vært minst like frustrert som deg over pakker som blir kidnappet i flere uker av Tollvesenet og særlig det at de etterlyser dokumentasjon osv pr brev! Da går dagene fort..
Men på en annen side så skjønner jeg at det er vanskelig for dem å tollklarere en pakke som kommer uten noen form for dokumentasjon eller i beste fall med avsenders ord på "verdi" fylt ut på postlappen..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: april 06, 2016, 00:05:15 am »

Har bare opplevd dette en gang. Det var iforbindelse med privat kjøp fra Usa. Selger hadde ikke skrevet noe som helst på pakken, som nevnt ovenfor, og fikk da brev fra tollen med krav om dokumentasjon. Sendte så kopi av dialogen mellom meg og selger som kopi til tollvesenet og fikk varen jeg hadde kjøpt en uke senere.

Etter det har jeg alltid bedt de jeg evt kjøper av om at de skriver en verdi på pakken og en beskrivelse av hva forsendingen gjelder. Spesielt fra Usa. Etter det har jeg faktisk ikke opplevde noen "trøbbel".

Skjønner frustrasjonen din. Forsendinger fra Usa til Norge , og kanskje spesielt der man skjønner at det er kjøp av varer det gjelder er de spesielt nøye.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: april 06, 2016, 07:00:08 am »

Har opplevd dette flere ganger. Da sender jeg utskrift fra PayPal til tollkontoret. Du kan også scanne og sende på e-post.
For de som velger å jukse, deler de gjerne betalingen i to, og ber avsender legge ved utskrift for en av delbetalingene..
Ulempen er at om sendingene skulle forsvinne, dekker spedisjonsfirmaet kun verdien som er oppgitt..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: april 06, 2016, 07:13:21 am »

Ta deg en:



Tollvesenet har sin fulle rett til å kreve at du dokumenterer verdien og også hva du har betalt. Derfor benytter jeg så og si alltid Pay Pal på utenlandshandel ELLER selskap som tar seg av fortollingen selv slik som Fed Ex og UPS. Husk at Tollvesenet har full tilgang til dine kontoer og dem kan gi deg en straffetoll på 50% i tillegg til det dem ser som har gått ut av din konto hvis "svindelen" er stor nok.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: april 06, 2016, 09:47:11 am »

Har fått snakket med de i dag. Det er to ting som skapte problemer.

1. Avsender hadde ikke satt tollfaktura/verdi på pakke.
2. Jeg oppgav annen adresse enn privat på mottaker. Det var ikke lurt.

I tillegg hadde de nå veldig mye som var til fortolling, noe som gjorde at ting tok tid.....Kan gjerne ta en pille, men det er klart det er frustrerende når man venter på deler og noe dukker opp på vanlig måte, mens andre ting blir "hengende" i systemet uten at man helt skjønner hvorfor. Forklaringene var jo helt greie når man fikk de, men de kunne jo skrevet det samme på mail.

Har ikke stilt spørsmål med hvilken rett Tollvesenet har til å sjekke ting, og ser jo selvsagt at det blir krøll når ikke avsender legger ved dokumentasjon. Lurte bare på om andre opplever det samme, og evt. hvilken måte jeg skal bestille på for å få ting raskest mulig. Det har jeg nå fått svar på, og ser også at andre har opplevd det samme flere ganger.

De har nå brukt 14 dager, og man KAN jo spørre to spørsmål samtidig.....Det burde ikke være nødvendig å FØRST be om faktura/dokumentasjon, og når man har gått gjennom den så skal man en ny runde for å få vite om det er privat eller firma....Uansett hvilke rettigheter de har så er det jo ikke noe forbud mot effektivitet når de selv sier de har så mye å gjøre. Blunker

Da er det kanskje ikke så rart de kommer bakpå... Øyerulling

Geir
« Siste redigering: april 06, 2016, 09:53:34 am av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: april 06, 2016, 13:59:56 pm »

Da kom det ny epost.....

Nå sier de at siden det er adressert til firma (klubben) så må det fortolles til firma. (Aner ikke hva det betyr.....) Har dokumentert at det er kjøpt på privat ebay-konto, betalt med privat kort og at det kun er shippingadressen som er til klubben. Det går også tydelig frem av kvitteringen. Har sendt en litt amper epost.....Sånn går nå dagene..... Øyerulling

Trenger en ny chill-pill. Glad

EDIT: Ny epost med beklagelse. Saksbehandler hadde sett feil, og ikke skjønt at det var shippingadresse. DA blir greiene utlevert. Yeehaa!!! Gliser
« Siste redigering: april 06, 2016, 14:11:04 pm av StarBugs Geir » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: april 06, 2016, 19:01:05 pm »

Derfor handler jeg alltid i landet,betaler noe mere men deler dukker opp fort.Skjønner jo dere som skal handle for litt store summer.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: april 06, 2016, 22:34:02 pm »

Derfor handler jeg alltid i landet,betaler noe mere men deler dukker opp fort.Skjønner jo dere som skal handle for litt store summer.

For ikke å snakke om at ikke alt er å få kjøpt her til lands..
Det er jo ikke bare snakk om nye hyllevaredeler. Driver selv med mye annet av gammel bil enn VW hvor det er verre med deletilgangen. Er man ute etter NOS deler eller deler til en bil det reproduseres lite til så må man jakte i utlandet og handle der det dukker opp..

Kalle har et godt poeng når det gjelder å få sendt ting med UPS, Fedex osv som tollbehandler selv. I motsetning til Post og Tollvesen er de opptatt av at kunden skal får varene sine fort så der går varen rett til kunde og faktura på mva ettersendes.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: april 07, 2016, 07:40:13 am »

Fikk lovnad om at girkasse, akslinger og bakstilling blir sendt fra USA i natt med Fedex og skal være fremme over helga.. Så får vi se..
Blokka kom også med Fedex, med tydelig transportskade.
Det var så tungt å opprettholde dialog med dem at jeg dreit i det og tok meg av det selv.
Men det er sant, at det ikke er alt det er mulig å få i dette landet. Hvertfall om du bygger noe utenom det vanlige. Pleier å sjekke norske leverandører først før jeg søker i utlandet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!