april 28, 2024, 23:16:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 stopper...  (Lest 3906 ganger)
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: juli 06, 2014, 16:04:10 pm »

Hei, lagde en tråd her for en stund tilbake, men problemet er fortsatt ikke løst. Prøver å summere så godt jeg kan;

Bobla er en '72 1302, 1600. Går bra på tomgang en god stund (20 min+), men så fort man begynner å kjøre kan motoren stoppe under gasspådrag på lavt turtall (virker litt som den ikke får bensin og dør). Når dette skjer, kan motoren holdes i live en stund til ved å pumpe gasspedalen. Etter å ha kjørt en stund, stopper den helt, og den vil ikke starte før timer senere.

Har byttet:
- Plugger/pluggledninger
- Fordelerlokk, rotor, stift og kondensator
- Forgasser (etter å ha renset den gamle)
- Bensinfilter
- Bensinslanger (alle av gummi fra tank til gasser)
- Coil
- Oljefilter

Har gjort:
- Blåst ut bensinslanger med trykkluft fra tank og bakover
- Rensa bensintank
- Pussa ned bakelitten i pumpa (fikk vite at den kunne utvide seg og kile seg fast)
- Bytta midlertidig til en elektrisk bensinpumpe (dette gjorde at den gikk tilsynelatende bra, helt til den plutselig stoppa igjen...)
- Kjørt motoren til en som har peiling (han gikk over alt og justerte stift, tenning, gasser ++). I benken hans gikk den som en drøm, men gikk dass med en gang jeg satt den tilbake i bobla (han kjørte den med annen bensintilførsel og uten mitt luftfilter (originalt oljebadfilter)

Sikkert mye mer, men dette er alt jeg kommer på nå. Setter pris på alle mulige teorier osv. Planen nå er å kjøre den en tur til den stopper, for så å sjekke bensinnivå i gasseren, sjekke om det er gnist mm.
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #1 på: juli 06, 2014, 16:24:14 pm »

Prøv å legge opp en kabel direkte fra batteri+ til 15 + på coilen din (koble vekk den orginale,men alle andre ting som trenger 15 strøm må fortsatt få det. bruk da batteri+ på alt....)

Kan jo hende det er bilen din som er vrang og ikke noe med motoren Blunker

Du trenger ikke gjøre noe permanent her, bare teip fast en kabel rundt bilen eller noe, er jo bare en test kabel for å utelokke problemer....

PS : du må da koble fra denne kabelen for å kunne stoppe motoren igjen.....
Høres kansje teit ut, men er verdt ett forsøk og tar kort tid Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #2 på: juli 06, 2014, 16:50:29 pm »

Prøv å legge opp en kabel direkte fra batteri+ til 15 + på coilen din (koble vekk den orginale,men alle andre ting som trenger 15 strøm må fortsatt få det. bruk da batteri+ på alt....)

Kan jo hende det er bilen din som er vrang og ikke noe med motoren Blunker

Du trenger ikke gjøre noe permanent her, bare teip fast en kabel rundt bilen eller noe, er jo bare en test kabel for å utelokke problemer....

PS : du må da koble fra denne kabelen for å kunne stoppe motoren igjen.....
Høres kansje teit ut, men er verdt ett forsøk og tar kort tid Glad

Godt poeng, will do Glad

Forresten, er et par kabler koblet til plusspolen på batteriet i tillegg til hovedkabelen. Noen tanker om hva de kan være eller hvordan jeg kan finne ut hva de er til? Ser ikke originalt ut.
« Siste redigering: juli 06, 2014, 16:56:50 pm av blåball » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juli 06, 2014, 17:11:51 pm »

Siden du kan pumpe på pedalen og holde liv i den en liten stund tenker jeg først bensintilførsel. Men siden du har byttet det meste der, kan det være falsk luft når den blir varm? Prøv med litt startspray i skjøter og koblinger på innsuget og topper når den stopper, og prøv og start igjen?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: juli 06, 2014, 17:26:06 pm »

Siden du kan pumpe på pedalen og holde liv i den en liten stund tenker jeg først bensintilførsel. Men siden du har byttet det meste der, kan det være falsk luft når den blir varm? Prøv med litt startspray i skjøter og koblinger på innsuget og topper når den stopper, og prøv og start igjen?

Har lurt litt på falskluft, men ikke funnet noe før (sprayet startgass i skjøter ved innsug osv. under tomgang uten noe endring i turtall). Kommer til å teste igjen neste gang den stopper Glad
Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 07, 2014, 00:38:20 am »

Må spørre.  er ventilene justert og justert riktig?
Rett rekkefølge ved motortrøbbel er:
Ventiler
Tenning
Forgasser
Spander på deg et reppsett til forgasseren med ny akselerasjonspumpe membran,
Rens alt og Juster gasseren riktig på skruene.
Forgasseren skal ha en grunn innstilling ved oppstart også finjustere du når motoren går. den grunninnstillinga setter du selv.
Juster choken i halvåpen stilling på kald motor, sjekk denne ved varm motor og evnt finjuster så den står åpen.
Skruen som sitter på den bevegelige armen skal ikke brukes til å justere tomgangen, kun anslag + en runde,
Sitter to skruer på siden av gasseren:
Tomgangen justerer du med den store flate skruen,
Blandingsforholdet justeres med den "tynne" skruen som er spiss i enden.. følg boka eller bruk Google/youtube
Monter et bensinfilter før pumpa.

Den elektriske tomgangsdysa skal si et klikk når du slår på tenninga, om ikke.
Ta den ut og sett strøm på den, stempelet skal trekke seg inn, gjør den ikke det så bytter du den. ikke klipp av stempelet.

Bytt jordkabelen mellom girkasse og karosseri, den som ligger under bilen, rens alle kontaktflater.
Den kabelen kan se bra ut, men irrer innvendig..
Legg gjerne på en ekstra jordkabel fra motorblokk til -polen på batteriet.

Mulig feil kan også være sprekk i mellom ventilsetene, en liten sprekk som er kald holder tett, når det blir varmt så utvider den seg og da er det ikke tett mellom ventil og sete lenger.

Vakuum klokka på fordeler må også sjekkes, sug i slangen, og se om tenningsplate beveger seg problemfritt.
Bytt klokka om nødvendig.
Sjekk at du ikke har noe fremmedelementer inne i fordeleren, en skrue for eksempel, eller kullstiften fra det gamle lokket, sjekk at ikke den lille kobberledningen mellom tenningsplata og fordelerhuset er fliset opp og ligger i kontakt med noe annet. (lager jordfeil)

Startgass rundt har du prøvd, men prøv igjen.

Under forgasseren er det en slange som er koblet på innsuget, den kan du huke av og tette hullet på innsuget med en slangestump, kork  eller noe så det blir 100% tett, da er du sikker på at den ikke suger falsk luft derfra.

Termostaten bør også sjekkes, du finner den under motoren på høyre side, virker den ikke så løfter den ikke spjelda inne i viftehuset, da går motoren varm.  Bytt til ny om du er i tvil..
(For testing av motor og nødløsning er å løsne braketten og skyve termostaten så langt opp du kan og skru den fast igjen)

Jeg har mest tro må Jording mellom motor/gir og karosseri.  og at motoren ikke får kjøling.
« Siste redigering: juli 07, 2014, 02:40:04 am av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 07, 2014, 00:47:51 am »

Ser på bildet i den andre posten din at pappen på brannveggen er fillete,
Er pappen løs så suges den inn til vifta og tetter hullet med resultatet: mindre eller ingen kjøling til motoren.

Sjekk også at du ikke har noe rester inne i vifta bak, eller at det ikke ligger en fille der. som stenger for kjølelufta til motoren

NB: HUSK STOPP MOTOREN før du stapper neven inn bak der.  viss ikke så blir du uten fingrer fort..  
« Siste redigering: juli 07, 2014, 00:56:57 am av Knut Andersen » Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
coupe-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Fauske



Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 07, 2014, 01:29:08 am »

Heisann

Hadde nesten akkurat samme på min -69
Gikk fint som bare det på tomgang og ved gasspådrag, men så fort motoren begynte å bli skikkelig varm så stoppet den ved tomgang og fusket mye ved gasspådrag. Justerte alt og gikk over alt på motor, ingen feil funnet. Helt til en med litt mer erfaring begynte å forklare om kjøleblikk og tettninger rundt motor. Viste seg da at jeg hadde et kjøeblikk som var av feil type og tettet ikke slik det skulle og manglet det som ligger mot brannveggen. Etter disse var montert og skiftet ut, sviver motor både på kald og varm gange og funker som den skal ved gasspådrag.
 
Håper du finner ut av det Glad
Loggført

-69 Oval Bastard

Doningen er ikke tidsriktig - heller ikke original, og det vil den aldri bli..... Glad
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: juli 07, 2014, 02:29:59 am »

Må spørre.  er ventilene justert og justert riktig?
Rett rekkefølge ved motortrøbbel er:
Ventiler
Tenning
Forgasser
Spander på deg et reppsett til forgasseren med ny akselerasjonspumpe membran,
Rens alt og Juster gasseren riktig på skruene.
Forgasseren skal ha en grunn innstilling ved oppstart også finjustere du når motoren går. den grunninnstillinga setter du selv.
Juster choken i halvåpen stilling på kald motor, sjekk denne ved varm motor og evnt finjuster så den står åpen.
Skruen som sitter på den bevegelige armen skal ikke brukes til å justere tomgangen, kun anslag + en runde,
Sitter to skruer på siden av gasseren:
Tomgangen justerer du med den store flate skruen,
Blandingsforholdet justeres med den "tynne" skruen som er spiss i enden.. følg boka eller bruk Google/youtube
Monter et bensinfilter mellom pumpa og gasseren.

Den elektriske tomgangsdysa skal si et klikk når du slår på tenninga, om ikke.
Ta den ut og sett strøm på den, stempelet skal trekke seg inn, gjør den ikke det så bytter du den. ikke klipp av stempelet.

Bytt jordkabelen mellom girkasse og karosseri, den som ligger under bilen, rens alle kontaktflater.
Den kabelen kan se bra ut, men irrer innvendig..
Legg gjerne på en ekstra jordkabel fra motorblokk til -polen på batteriet.

Mulig feil kan også være sprekk i mellom ventilsetene, en liten sprekk som er kald holder tett, når det blir varmt så utvider den seg og da er det ikke tett mellom ventil og sete lenger.

Vakuum klokka på fordeler må også sjekkes, sug i slangen, og se om tenningsplate beveger seg problemfritt.
Bytt klokka om nødvendig.
Sjekk at du ikke har noe fremmedelementer inne i fordeleren, en skrue for eksempel, eller kullstiften fra det gamle lokket, sjekk at ikke den lille kobberledningen mellom tenningsplata og fordelerhuset er fliset opp og ligger i kontakt med noe annet. (lager jordfeil)

Startgass rundt har du prøvd, men prøv igjen.

Under forgasseren er det en slange som er koblet på innsuget, den kan du huke av og tette hullet på innsuget med en slangestump, kork  eller noe så det blir 100% tett, da er du sikker på at den ikke suger falsk luft derfra.

Termostaten bør også sjekkes, du finner den under motoren på høyre side, virker den ikke så løfter den ikke spjelda inne i viftehuset, da går motoren varm.  Bytt til ny om du er i tvil..
(For testing av motor og nødløsning er å løsne braketten og skyve termostaten så langt opp du kan og skru den fast igjen)

Jeg har mest tro må Jording mellom motor/gir og karosseri.  og at motoren ikke får kjøling.

Takk for utfyllende svar.

Ventiler er justert av han jeg hadde motoren hos. Han overhalte/sjekka også gasser osv. (inkl. vask/rens av gasser). Stoler på det han gjorde siden han driver og bygger boblemotorer på si.
Bensinfilter har jeg rett før pumpa, men er reint og fint.
Tomgangsdysa var det første jeg bytta da den gamle "fusket" litt. Har nå en ekstra dyse fordi jeg kjøpte ny gasser, men den som sitter der nå fungerer fint.
Vakuumklokka sjekka jeg også relativt tidlig i prosessen, funker fint.
Alt er som det skal i fordeleren.
Har prøvd å kjøre den med hullet på innsuget tetta, men den går ikke bedre av det.
Termostaten mener jeg at jeg sjekka for en stund tilbake, men kan jo sjekke igjen.
Jeg mistenker i grunn kjølinga selv, i og med at den først stoppa når det ble varmere i været (mai, hadde kjørt siden desember). Men på en annen side prøvde jeg å kjøre den i fjor høst, var vel rundt 10 grader, og den stoppa da også.
Skal sjekke/bytte jordinga. Alt som har med kjølinga å gjøre er verre for meg å sjekke, i og med at jeg ikke veit hvordan det skal være originalt.
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #9 på: juli 07, 2014, 02:34:33 am »

Ser på bildet i den andre posten din at pappen på brannveggen er fillete,
Er pappen løs så suges den inn til vifta og tetter hullet med resultatet: mindre eller ingen kjøling til motoren.

Sjekk også at du ikke har noe rester inne i vifta bak, eller at det ikke ligger en fille der. som stenger for kjølelufta til motoren

NB: HUSK STOPP MOTOREN før du stapper neven inn bak der.  viss ikke så blir du uten fingrer fort..  

Hadde motoren ute av bilen, men la ikke merke til noe i vifta da. Så jo ikke etter noe heller da, så jeg får vel sjekke det igjen. 
Loggført
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: juli 07, 2014, 02:37:33 am »

Heisann

Hadde nesten akkurat samme på min -69
Gikk fint som bare det på tomgang og ved gasspådrag, men så fort motoren begynte å bli skikkelig varm så stoppet den ved tomgang og fusket mye ved gasspådrag. Justerte alt og gikk over alt på motor, ingen feil funnet. Helt til en med litt mer erfaring begynte å forklare om kjøleblikk og tettninger rundt motor. Viste seg da at jeg hadde et kjøeblikk som var av feil type og tettet ikke slik det skulle og manglet det som ligger mot brannveggen. Etter disse var montert og skiftet ut, sviver motor både på kald og varm gange og funker som den skal ved gasspådrag.
 
Håper du finner ut av det Glad


Hmmm, da høres mangel på kjøling mer og mer sannsynlig ut, ja. Som jeg nevnte ovenfor, har jo ikke jeg peiling nok til å se hva som mangler av kjøleblikk og tetningslister, selv om jeg vet at det er et par lister som er i dårlig forfatning. Gøy med luftavkjølt motor! Osteaktig
Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 07, 2014, 02:42:18 am »

Ser på bildet i den andre posten din at pappen på brannveggen er fillete,
Er pappen løs så suges den inn til vifta og tetter hullet med resultatet: mindre eller ingen kjøling til motoren.

Sjekk også at du ikke har noe rester inne i vifta bak, eller at det ikke ligger en fille der. som stenger for kjølelufta til motoren

NB: HUSK STOPP MOTOREN før du stapper neven inn bak der.  viss ikke så blir du uten fingrer fort..  

Hadde motoren ute av bilen, men la ikke merke til noe i vifta da. Så jo ikke etter noe heller da, så jeg får vel sjekke det igjen. 
Da kan pappen på brannveggen være løs.. og den suges inn i hullet på motoren.. og tetter til..
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 06, 2014, 08:31:05 am »

Fant du ut av problemet?
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
blåball
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #13 på: april 13, 2016, 06:56:04 am »

Tenkte jeg skulle avslutte denne tråden, om enn litt seint, i tilfelle noen ender opp her og lurer på hva problemet var.

Det viste seg at det var bensinpumpa som var årsaken, da den etter en viss tid ikke lenger pumpa bensin. Hvorfor vet jeg ikke. Har nå kjøpt ny pumpe, og bilen går som den skal igjen. Jeg skrev i det første innlegget at jeg midlertidig testa en elektrisk bensinpumpe, og ettersom bilen stoppa også da, kunne se bort fra at pumpa var årsaken. Det viste seg imidlertid at den elektriske pumpa ikke fungerte som den skulle den heller, slik at feilsøkingen ble styrt i helt feil retning (takk biltema Sint ).

Men takker for alle innspill, og må si jeg har lært mye av å finne problemet Gliser
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: april 13, 2016, 07:22:45 am »

Flott! Når jeg så tråden kom til liv igjen, ville jeg foreslått at choke står på. Da vil du ikke klare å starte før motor blir kald igjen heller :-) Du har vært igjennom en nyttig prosess nå  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #15 på: april 15, 2016, 20:54:32 pm »



Forresten, er et par kabler koblet til plusspolen på batteriet i tillegg til hovedkabelen. Noen tanker om hva de kan være eller hvordan jeg kan finne ut hva de er til? Ser ikke originalt ut.

Hvis du har en 1302 så har den en diagnosekontakt. Da går det ihvertfall en ledning ekstra til batterier som er til bruk ved avlesing av diagnose..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!