juni 04, 2024, 18:03:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips/hjelp med starteren  (Lest 3011 ganger)
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« på: april 13, 2016, 20:45:00 pm »

Klarer ikke helt å forstå meg på starteren min. Den står i en 901 kasse å skal drive en type 4 motor. Men jeg lurer på om den kan være for liten eller om jeg har for lite kapasitet på startdelen på batteriet . Flere ganger så klikker det bare når jeg vrir på tenninga å må prøve flere ganger å så kommer den , da kinnerden fint. Har hatt inne starteren hos doktoren i Kvinesdal til full sjekk ,men han finner ingen feil, den virker alltid men kun testet uten motstand i verkstedet hans . Har også prøvd med en annen starter i bilen for jeg tenkte det kunne være tenningslåsen å denne slår inn å virker hver eneste gang men den sliter med å dra rundt motoren. Så jeg er mottakelig for gode tips, trenger jeg kanskje en sterkere starter , om så hvor stor? Å hvor stort batteri bør en ha i startdelen på et bra batt. Finnes det noe form for motorvern i starteren, siden den ene bare klikker mens den andre slår inn men sliter å dra rundt? Har gått tom for gode ideer  Hæ Hæ
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: april 13, 2016, 21:46:08 pm »

Husk at starteren trenger like god jord som god pluss. For å være sikker på god jord, kan du ta en startkabel fra batteriets minus, til gods på starteren og prøve da. Virker det da er det dårlig jord et sted i systemet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: april 14, 2016, 07:03:00 am »

De gangene jeg har hatt det problemet har jeg montert startrele. Problemet er ofte irrgang på kontaktpunkter på vei fra batteri til tenningslås og videre til startmotor. Tok meg en time og fikse på ryggen utenfor Biltema og rele koster rundt en femtilapp.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #3 på: april 14, 2016, 09:07:13 am »

Dersom det klikker og ikke durer i starteren, og det virker bra noen ganger, tyder det vel på dårlig kontakt ett eller annet sted.
Gjør rent kontaktpunkter over alt og sjekk jording.  All jording.. En starter trenger mye strøm så det skal ikke så mye møkk til før problemene dukker opp. Hylse i kassa er også noe å sjekke med det samme starteren er ute. Er den slitt / trang kan det kile seg fast der. Grei å bytte samtidig.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #4 på: april 14, 2016, 12:16:19 pm »

Takker for tips å gode råd. At det kan være dårlig jord skal jeg ikke påståd at ikke er rett. Bare det at når jeg tar ut starteren fra en annen bil jeg har med samme starteren å setter den inn så slår den å virker hver eneste gang , bare denne starteren virker å slite med å dra rundt motoren når motoren er kald, med bra strøm på batteriet. Så magefølelsen sier noe er rart med selve starteren  Hæ Hæ Hæ
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #5 på: april 14, 2016, 16:20:04 pm »

Kan selvfølgelig være innslagsreleet som fusker. Men når den andre starteren sliter med å dr kald motor rundt virker det som om den også får litt lite strøm. Jeg ville sjekket det først. Test med ett voltmeter på starteren mens en vrir på nøkkelen og se fysisk hvor
mye det er som kommer frem. Det å pusse kontaktpunkter har løst noen helt utrolige problemer og er greit å gjøre uansett. Gratis omtrent også  Glad. Kjør gjerne styrestrømmen direkte fra batteriet utenom tenningslås for å utelukke den. 
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2016, 17:25:31 pm »

Prøvde å starte bilen i dag(kald motor)uten å ha gjort noe som helst, uten suksess . Så tok jeg batterier fra caddyen ( som har mer kapasitet på startdelen) med startkabler å bilen startet med en gang. Batteriet som jeg har i bobla er helt nytt men da jeg kommet fram til at det er for lite for startdelen. Hvor stort batteri kjører dere som har store motorer i bilene deres , eller er det bare å gå for samme data som en diesel for å drive starteren
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #7 på: april 15, 2016, 20:21:10 pm »

Prøvde å starte bilen i dag(kald motor)uten å ha gjort noe som helst, uten suksess . Så tok jeg batterier fra caddyen ( som har mer kapasitet på startdelen) med startkabler å bilen startet med en gang. Batteriet som jeg har i bobla er helt nytt men da jeg kommet fram til at det er for lite for startdelen. Hvor stort batteri kjører dere som har store motorer i bilene deres , eller er det bare å gå for samme data som en diesel for å drive starteren
Jeg hadde samme problem da jeg satt i en wbx(10,5:1 i komp)starteren var for veik.Bytta til en starter med utveksling,problem løst.(har batteri på 54Ah)
Loggført

Seaside VW klubb
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #8 på: april 15, 2016, 22:59:00 pm »

Det var jo godt å høre Magne at jeg ikke var alene om disse symptomene.Det hørtes interessant ut om starteren din, hvor eller hvordan fikk du bygget om starteren din og var denne også til 901 kasse, eller fikk du kjøpt ny ferdig ombygd? Hvor?
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #9 på: april 16, 2016, 07:06:38 am »

Dersom starteren virker fint med to batterier er den vel sterk nok eller???
Har du prøvd med bare batteriet til Caddyèn ?? Hvor stort er batteriet som står i Hæ Lader bilen nok ??
Mål batteriet og starter. Prøv med ett annet batteri. Synes fortsatt alt tyder på spenningsfall eller dårlig batteri.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #10 på: april 16, 2016, 11:06:19 am »

Ja jeg skal ikke skryte på meg at jeg har full kontroll på denne strømmen , har stor respekt for den ,så om jeg har noen feil på el. anlegget kan godt være. Men har vært rimelig nøye med kablene ovs

Batteriet som står i bilen måler 12,7 V. Det er på 60 Ah og ladingen i bilen er på 14.1 V. Dette er et nytt batt.

Koblet opp batt fra caddyen som måler 12,56 V  har 71Ah å starteren har en annen fart med en gang å bilen starter (dette er et gammelt batt.)

Trodde starteren jeg har er på 1,3kw noe som jeg mente skulle holde?
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #11 på: april 16, 2016, 11:16:08 am »

Ser at den starteren som klikker av og til har en liten skade ,uten at jeg skal utale meg om det har noen betydning for hvordan den oppfører seg


* 20160416_121202.jpg (94.67 KB, 800x600 - vist 143 ganger.)
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #12 på: april 16, 2016, 15:04:46 pm »

Det var jo godt å høre Magne at jeg ikke var alene om disse symptomene.Det hørtes interessant ut om starteren din, hvor eller hvordan fikk du bygget om starteren din og var denne også til 901 kasse, eller fikk du kjøpt ny ferdig ombygd? Hvor?
Starteren er kjøpt fra USA ,Imi hitorqe starter på 1,4kw,mener jeg kjøpte den fra Pacific custom.Den er til std kasse,men tror de har til 901 kasse også(se på side 8 i min 03 i prosjekter)
Loggført

Seaside VW klubb
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #13 på: april 17, 2016, 11:48:22 am »

Ut i fra bildet synes jeg det er en del rust på kontakter til styrestrøm. Men funker det greit med bare batteriet fra Caddy`n?
Er det da noen mulighet for å bruke det en periode å se om feilen dukker opp igjen? Ellers er det vel en feil på starter som kommer og går litt, og da kun ved belastning. i og med at den virker upåklagelig når den virker så er den vel sterk nok. Ett triks er jo å slå pent på starteren når den klikker og se om den våkner da.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #14 på: april 17, 2016, 12:14:56 pm »

Hei.

Du må huske at når du har en 901 kasse og type 4 motor, så må du bruke svinghjul fra en 914.
Du kan få problemer med at starteren ikke når godt nok inn på tannhjulet til svinghulet.
Resulatet kan bli at starterkrans og/eller starter kan bli ødelagt.

Se bildene.


type 4 svinghjul til venstre, 914 svinghjul til høyre:

* type 4 vs 914 svinghjul.jpg (52.05 KB. 800x450 - vist 147 ganger.)



type 4 svinghjul på veiva:

*  (44.3 KB. 800x450 - vist 138 ganger.)



914 svinghjul på veiva:

*  (50.79 KB. 800x450 - vist 125 ganger.)



ghia69

« Siste redigering: april 17, 2016, 12:40:22 pm av ghia69 » Loggført

Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #15 på: april 17, 2016, 13:23:30 pm »

Takker for alle gode tips og råd. Ja jeg kan ikke si annet enn for øyeblikket så virker det bra med sterkere batt. Den kontakten med noe rust er ikke i bruk. Men det var kanskje ikke så godt å se men om en ser på det røde punktet så er det noe rart der, ser ut som det har løsnet noe .

Angående svinghjulet så kan jeg ikke si hva jeg har, har ikke målt, å litt vanskelig å få målt skikkelig nå men ser godt forskjell så dette er god info å ta med seg. Men svinghjul som står på har ingen skader og har stått på i donorbilen og blitt brukt der i flere år sammen med 901 kassa og starteren. Men som sagt meget god info å ta med seg for jeg var ikke klar over denne forskjellen
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Team Antonsen
Medlem
***
Innlegg: 231
Bosted: Flekkefjord


Det umulige tar bare litt ekstra tid


Vis profil
« Svar #16 på: april 21, 2016, 19:39:37 pm »

Da var startproblemene borte. Du var nok inne på riktig spor når du nevnte innslaget P stop. For når starteren som klikket av og til fikk nytt innslag sammen med nytt 90 Ah batteri føles det nesten som starteren har fått turbo. Det virker vertfall meget bra nå.
Når der gjaldt svinghjulet så ser jeg i papirene fra Kjell Aaen at jeg har rett 914 svinghjul, så da skulle vell alt være i boks  Gliser Gliser Gliser Gliser
Loggført

T1 1303 sleeper 1973
T1 1303 gearman look 1973
T1 1303 Targa/Porsche look 1973
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!