november 12, 2019, 13:22:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1973 Jeans boble-1600 motor.  (Lest 5507 ganger)
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« på: april 14, 2016, 22:35:46 pm »

Da var tida endelig komt for at eg blei boble eier. Valget falt på en 1973 Jeans med 1600 Motor!
Bilen har fortsatt di gamle orginale pigdekkene som fortsatt ser nesten ubrukte ut. Var eugodkjent for 2 mnd siden med 0 mangler. Ingen gravrust under men litt lakk rust rundt bilen.
Da bilen var uten på en lokal facebokk salgs side for 23000 var ikkje valget vanskelig for og si det slik.

Bilen har kun hatt to eiere før meg, en familie rundt Lillehamer som også hadde den som russebil en stund (dokumentasjon på at den var godkjent som russebil fulgte med) og så har den gått ca 3 år i Sunnhordland.

her er litt bilder av bilen.

Planen for bilen er vell egentligt enkel: Få på den noken gromme hjul, tak grind med oljefat og amerika koffert, polstre opp førersete, ski holdere bak, få sluppet den ned et hakk foran så høgden er ca lik forran som bak. ellers så er det jo og flikke rust og polere opp den lakken som er. 
« Siste redigering: april 14, 2016, 22:40:27 pm av Alfen1988 » Loggført

Glad
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: april 16, 2016, 20:03:42 pm »

Grattis med grom Boble.
Myyyyye kulere en de vannsølte rånegreiene i bakgrunnen på bildet fra Statoilstasjonen   Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jb68
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: april 16, 2016, 20:54:00 pm »

Grattis som boble eier, stå på så blir dette bra skal du se.
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #3 på: april 16, 2016, 22:25:33 pm »

Gratulerer, syns bilen allerede har ganske gromme hjul...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #4 på: april 17, 2016, 01:38:37 am »

takkk for fine ord folkens Glad. Ja, er mye grommere en råne bilene i bak grunnen Blunker.

Bilen fikk seg i går en god avfetting og vask, og blankheten i lakken kom seg litt, men ser ut til at eg måå gi den en real omgang med rubbing/polering for og få opp glansen i lakken litt!.

Sliter litt med at den er litt tullete når jeg gir gass da det  virker til og dø litt før den kommer, kan dette ha noe med at luftfilter boksen er litt sprukket akuratt i trakten ned til forgasseren eller er det mer sansynligt tenningen som er litt ute på tur?.

Sitter akuratt nå og prøver og bestille meg ny skumgummi til setene forran og Big ends Krom ende stusser til orginal eksosen men selvsakt ønsker ikkje Hotshop og spille på lag og kommer bare feilmelding under bestillingen.

og ellers, det er 1302 som er modell betegnelsen på denne her ikkje sant?

mvh Alfen

Loggført

Glad
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #5 på: april 17, 2016, 01:49:08 am »

er egentligt litt usikker på om polstringen til seter dem selger hos hotshop vil passe da eg har høy sete rygg?.

Tror kansje det er like greit nettbutikken er nede i kveld så eg kan få innspill fra dere om hvilken polstring eg skall kjøpe for at dette skal passe Glad.
Loggført

Glad
Jb68
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: april 17, 2016, 09:05:42 am »

Jeg hadde samme problemet med førersete , bestilte ny polstring hos Jens Ole på unneberg bil. Jeg har også høy rygg, dette ble veldig bra på mitt førersete. Jeg hadde samme problemer med med gassrespons, byttet til to Weber (enkle) og fikk en helt annen kjøreopplevelse, hilsen Jørn

Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: april 17, 2016, 10:20:06 am »

Bobla du har er vel en 1300 Jeans utgave
Og hvis den kom med 1600 motor originalt så er det kanskje en 1300S vil jeg tro.
Ta heller å ring gutta på Hotshop eller Unneberg bil. De kan svare på det meste så slipper du feilbestillinger over internet
Forekommer ofte slike "flatt spots" ved pådrag fra visse turtall med 34 PICT 3 gasserne.
Hvis du har sprekk i luftfilteret nedenfor filter elementet så bør du tette det.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #8 på: april 17, 2016, 11:08:59 am »

Jeg hadde samme problemet med førersete , bestilte ny polstring hos Jens Ole på unneberg bil. Jeg har også høy rygg, dette ble veldig bra på mitt førersete. Jeg hadde samme problemer med med gassrespons, byttet til to Weber (enkle) og fikk en helt annen kjøreopplevelse, hilsen Jørn

Supert da får eg heller ta en telefon til dem på mandaag og høre Glad.

Ja med tid og stunder blir det nok montert dobble gassere her også.
Loggført

Glad
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #9 på: april 17, 2016, 11:12:02 am »

Bobla du har er vel en 1300 Jeans utgave
Og hvis den kom med 1600 motor originalt så er det kanskje en 1300S vil jeg tro.
Ta heller å ring gutta på Hotshop eller Unneberg bil. De kan svare på det meste så slipper du feilbestillinger over internet
Forekommer ofte slike "flatt spots" ved pådrag fra visse turtall med 34 PICT 3 gasserne.
Hvis du har sprekk i luftfilteret nedenfor filter elementet så bør du tette det.

Boble var levert orginalt med en 1200 motor som eter noen år ble bytta ut med 1600 for og få litt mer kraft.
Luftfilter boksen skrur jeg av en av di kommende dagene og limer Glad.
Loggført

Glad
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: april 17, 2016, 15:01:08 pm »

Da har du en 1200 jeans når du bestiller deler til bilen, men en 1600 motor når du bestiller deler til motoren
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Squareback
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 17, 2016, 16:25:48 pm »

Gratulerer, syns bilen allerede har ganske gromme hjul...

Følger deg! Rubb og poler opp bilen grundig og evt puss opp felgene. Er selv fan av stålfelger! tidsriktig...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #12 på: april 17, 2016, 18:46:45 pm »

Ja blir nok muligens og pusse opp felgene, er begynt og like dem bedre og bedre faktisk Glad.
Var på en litt lengre tur i dag og når eg kom hjem manglet plutselig 2 av navkoppene på felgene, er dette noe som går an og få kjøpt nytt?.
Bobla fungerte forøvrigt helt fint i dag også, og mangen blikk fra fotgjengere på Voss og i Granvin!.
Loggført

Glad
Squareback
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 17, 2016, 19:00:00 pm »

BIG-navkopper i plast er nok skaffbare...Bruk forumet for tips
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #14 på: april 17, 2016, 19:26:52 pm »

Tok en runde på hotshop etter eg posta innlegget og fant dem der Glad http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/produkt/14642-senterkopp-sportsfelg-big

Loggført

Glad
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #15 på: april 18, 2016, 16:46:17 pm »

da var big ends ende potter i chrom og ny stuffing til begge fram stolene bestilt hos hotshop. Er det noen som har byttet stuffing i stolene før? Glad
Loggført

Glad
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #16 på: april 20, 2016, 20:05:24 pm »

Da var big ends til eksosen og skumgummien til setene kommet Osteaktig. Har fått dratt av trekket av fører stolen i dag og må sveise ei fjær før eg monterer i sammen igjenn, er dette muligt og få til og holde om eg sveiser forsiktigt med pinner?.

Ellers var planen og ta og pusse og lakke gulvet i bilen når setene først var ute, Men er litt i tvil om eg skall rive opp di gamle asfalt platene eller ikkje, Dei ser nemmelig 100% STRØKNE ut og er helt tørt i gulvet hva ville dere ha gjort? Glad.
Skall få lagt ut bilde senere i kveld.

Loggført

Glad
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #17 på: april 20, 2016, 21:38:28 pm »

Hvis du skal pusse og male gulv så er det vel like greit å gjøre det skikkelig, asfaltplater er vel ikke så inni granskauen dyrt hos en bilrekvisita sjappe, bare dritt å fjærne dem for å finne ut at det er strøkent under dem. Bærer gulvet preg av rust ville jeg tatt dem vekk.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #18 på: april 20, 2016, 22:52:15 pm »

Hvis du skal pusse og male gulv så er det vel like greit å gjøre det skikkelig, asfaltplater er vel ikke så inni granskauen dyrt hos en bilrekvisita sjappe, bare dritt å fjærne dem for å finne ut at det er strøkent under dem. Bærer gulvet preg av rust ville jeg tatt dem vekk.

Ja, selvsakt skall det gørest skikkelig om jeg tar ut asfaltplatene!.
Men tankten på og ta dem ut for så og finne bra bunnplate er litt ergerligt Blunker.
er det ikkje slik at det ruster under disse platene vist dem sprekker opp og det blir liggende fuktighet under?.
Slik det ser ut hos meg så er asfaltplatene akkurat slik dem var når bilen kom fra fabrikken (se bilder).
ser ellers at det er rustet litt helt framme med pedalene og dette blir jo sjølvsakt tatt uansett om eg tar opp asfalt platene eller ikkje. det samme bak under baksetet.

Loggført

Glad
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #19 på: april 23, 2016, 14:48:29 pm »

Det er ikke de original asfaltplatene. Så da kan du håpe på at han som har bytta demen gang  gjorde jobben for dag Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #20 på: april 23, 2016, 20:34:35 pm »

aha, då e da gjerne ikkje so rart da dei ser so fine ut Glad.
Har ellers fått byttet skummen i begge forstolene og fikset alle di knekte fjærene i både sete og rygg, tror nesten noen har testa ut hvordan det var og ha seg inni der når den gjekk som russebil Blunker. Har ikkje fått prøve kjørt bilen enda, men prøve monterte fører stolen og prøve satt og det var en herlig forskjell Blunker. Nå blir den jo behagelig og kjøre!.
Ellers har big ends enderør blitt montert i dag og rust pussing blir tatt i morgon!.
Venter også på ny knappper til setene, disse er bestilt fra Gardiner og utstyr butikk så håper det blir bra Glad.

Her er et bilde av førerstolen, fikk tatt vekk lomma forrige eier hadde lappet et hull med og tettet det fra baksiden også.
Loggført

Glad
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #21 på: april 24, 2016, 21:24:19 pm »

I dag har eg fått limt knappen for lys da denne var blitt knekt av forrige eier!
Har fått limt sprekkene i luftfilter boksen, men må på sikt ha ny da den som er der er limt flere ganger før og er derfor ikkje bein lengre.
Ellers synst eg det har kommet litt vell mye olje ned på varme boksen på venstre side, er det toppdeksel pakning som pleier og forårsake lekasje ned på varmeboksene? Glad.

Slenger med et bilde av di nye enderørene!.
Loggført

Glad
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #22 på: april 24, 2016, 21:31:37 pm »

Fete rør  Glad .
Hvis det er masse olje hengende i bunn av ventildeksel og oppå varmepotta, så er det mest sannsynlig en knallhard korkpakkning som er synderen. Bytt dem på begge sider samtidig som du justerer ventilene. Husk å rense bort gammel drit som sitter fast der hvor pakningene ligger ann. og smør dem inn med litt olje før montering
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #23 på: april 24, 2016, 21:55:39 pm »

takk for det,  syntest det blei ganske fint med dei enderøra selv! Ikkje noe jalla og ikkje for skrikende Glad.
såg ikkje noen dråper ved toppdekselet da eg låg bak bilen, men såg det var en del olje søl opp på varme boksen og da må det vell nesten være fra toppdekselet det kommer. Får sende en bestilling på både olje til motor og til gear kassen samt nye toppdeksel pakninger Glad.

Hvilken olje er og anbefalte til gear og motor? Glad.

Loggført

Glad
Bug_Man
Supermedlem

Vis profil

« Svar #24 på: april 26, 2016, 09:42:01 am »

20w50 til motor
Og sae 4 80w90 om jeg husker rett
Loggført
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #25 på: april 26, 2016, 16:45:38 pm »

Takk bug_man Glad
Loggført

Glad
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #26 på: april 28, 2016, 22:48:02 pm »

då har eg vert i kontakt med tidligere eier som overtok den etter sin bestefar og fått bilder av når den hans datter brukte den som russebil Glad.
Her kommer det litt bilder av jeans russebil!.

Loggført

Glad
TrettenNullTo
Supermedlem

Vis profil
« Svar #27 på: april 29, 2016, 07:36:54 am »

Morsomt.Du er vel glad de brukte folie tenker jeg.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #28 på: april 29, 2016, 21:46:47 pm »

hehe, ja det kan du trykt sei eg er Glad. Synest det var kreativt gjort og bruke den den som russebil og bruke folie for så og bli omgjort til orginal jeans igjen Blunker
Loggført

Glad
Alfen1988
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #29 på: juni 16, 2016, 21:50:56 pm »

har i det siste bare hatt meg noen fine søndags turer med bilen og kost meg, på lista fremover står følgende på planen: få pusset ned/sandblåst felgene og lakke dem.
Prøve og få meg tak i sidene på setet( plast dekselet) helst brukt, så bare og skrike ut om noen har dette liggende!
Kjøpe og montere takstativ( bare og skrike ut om noen har et til salgs i Hordaland).
Vurderer også og få slept den ned litt mot bakken, men det blir ikkje noe ekstreme senking her altså.

Ellers har eg kommet i tankene om Vw jeans er begynt og bli sjeldne her i landet?:
Ser dem aldrig på bilder fra treff og ser aldrig noen som dukker opp på Finn.no.
Loggført

Glad
Sider: [1] 2
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!